• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 341 52.3%
  • Hesalit

    Röster: 311 47.7%

  • Totala väljare
    652

th0m

Cartier
2-Faktor
Hej!

Köpte en Omega Seamaster Professional 200m igår, och den behöver lite kärlek.
Bland annat behöver jag veta vilket referensnummer det är på pin tube för denna modell?
Jag har hittat denna, men står Seamaster Constellation?
Jag behöver för Seamaster Professional 200m...

Någon som vet var jag kan hitta delarna, eller vet referensnummer?

Det är denna delen primärt, men finns det bara att köpa tillsammans med ny pin så går det också bra!
Stort tack för eventuella tips!
1717331755071.png
Stiftet heter 128ST9980, röret heter 201ST0068.
 

Leoengq

Breitling
Tjena! Har en nyservad Omega seamaster 30 från 1964. Funderar på hur jag håller liv i urverket på bästa möjliga sätt. Hur mår urverket om jag bara vilar klockan och inte skruvar upp den med kronan?
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Tjena! Har en nyservad Omega seamaster 30 från 1964. Funderar på hur jag håller liv i urverket på bästa möjliga sätt. Hur mår urverket om jag bara vilar klockan och inte skruvar upp den med kronan?
Det kommer må utmärkt. Finns folk som hävdar att man bör dra upp en klocka åtminstone någon gång i månaden istället för att den ligger död under väldigt lång tid, men inte heller det borde påverka någonting nämnvärt tycker jag med tanke på kvaliteten på moderna oljor.
 

Leoengq

Breitling
Tjena! Har en nyservad Omega seamaster 30 från 1964. Funderar på hur jag håller liv i urverket på bästa möjliga sätt. Hur mår urverket om jag bara vilar klockan och inte skruvar upp den med kronan?
Det kommer må utmärkt. Finns folk som hävdar att man bör dra upp en klocka åtminstone någon gång i månaden istället för att den ligger död under väldigt lång tid, men inte heller det borde påverka någonting nämnvärt tycker jag med tanke på kvaliteten på moderna oljor.
Tack för svar!
 

Bilagor

  • IMG_7201.jpeg
    IMG_7201.jpeg
    674.8 KB · Visningar: 2
Har länge suktat efter en Cartier Panthere men tycker de har blivit alldeles för mainstream 🥴
Funderar istället på en Omega Constellation (Womens), 28 mm, gold/steel, helst mother of pearls tavla, index dial…
Vad tycker folket där ute?
Det där handlar mest om vad man tycker är snyggt och passar ens handled. Bilden är rätt suddig, men pärlemor är snyggt.
Jag vet inte mycket om de där modellerna, men tror nog att Omegan håller hög kvalitet. De nya små kvartsverken har fyra års batteritid fast inte temperaturkompenserat vad jag förstår, men ska ju hålla tiden bra ändå. Vattentät till 30 m, vilket inte är att duscha och bada med.
 

Timely

Omega
Paneristi
2-Faktor
Hej,
Ställde frågan i Aqua Terra-tråden. Men tror den gäller här med, då det finns andra gummiband med sömmar från Omega.
Jag har impulsköpt en AT med gummiband, och sömmarna är lite trötta.
Undrar först om det går att köra bandet i ultraljudstvätt?
Annars, vad har ni för tips för att tvätta gummiband?

Mvh
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Hej,
Ställde frågan i Aqua Terra-tråden. Men tror den gäller här med, då det finns andra gummiband med sömmar från Omega.
Jag har impulsköpt en AT med gummiband, och sömmarna är lite trötta.
Undrar först om det går att köra bandet i ultraljudstvätt?
Annars, vad har ni för tips för att tvätta gummiband?

Mvh
Det brukar gå bra att köra i ultraljud. Undvik för hög värme och starka vätskor med ammoniak och liknande bara.
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Diskmedel och 40-50 grader borde funka fint. Har "råkat" tvätta gummiband på 75 grader med Elma 1:9 alldeles för länge ett par gånger och då blir dom inte så kul efteråt.
 

Axje

Breitling
2-Faktor
Halloj gott folk! Trevligt att hitta till denna tråd en tisdag som denna.

Köpte nyligen ett random nytt armband till min speedy då jag ville ha något lite ljusare, brukar i vanliga fall ha ett vinrött armband på. Detta var dock alldeles för tjockt och gillar det inte alls. Någon som har tips på ett trevligt lite tunnare armband i ljus färg som passar bra till sommaren? :)
 

Bilagor

  • IMG_6577.jpeg
    IMG_6577.jpeg
    506.3 KB · Visningar: 2

Timely

Omega
Paneristi
2-Faktor
Diskmedel och 40-50 grader borde funka fint. Har "råkat" tvätta gummiband på 75 grader med Elma 1:9 alldeles för länge ett par gånger och då blir dom inte så kul efteråt.
Perfekt! Tack igen.
Ja precis , jag har också lyckats med att tvätta känsliga grejer lite väl varmt å hårt. Nu ett band å får sig ett spabad!
 

Robert M

Breitling
Hej,
Ställde frågan i Aqua Terra-tråden. Men tror den gäller här med, då det finns andra gummiband med sömmar från Omega.
Jag har impulsköpt en AT med gummiband, och sömmarna är lite trötta.
Undrar först om det går att köra bandet i ultraljudstvätt?
Annars, vad har ni för tips för att tvätta gummiband?

Mvh
Skicka bild på bandet, kan vara värt att lämna in bandet (rekommenderar skomakare) för såna jobb så får du nya sömmar + ev en grov tvätt?
 

Timely

Omega
Paneristi
2-Faktor
Skicka bild på bandet, kan vara värt att lämna in bandet (rekommenderar skomakare) för såna jobb så får du nya sömmar + ev en grov tvätt?
Jag får hem den i dagarna, så lägger ut bild sen! Den är i bra skick men behöver en liten tvätt.
Körde ett äldre gummi idag i ultraljudet, 2å min 40c med diskmedel. Det blev bra!
 
Topp