• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 341 52.3%
  • Hesalit

    Röster: 311 47.7%

  • Totala väljare
    652

Man

Rolex
Har någon här en åsikt om vad som passar en kvinnas handled på 17 cm med en kort (men bred hand). Kan inte bestämma om jag ska införskaffa en Aqua Terra 29mm eller 36mm. Vet någon om AT:n uppfattas som lång med dess lugs?

(infogar en longines för referens 1000005293.jpg på 34mm men långa lugs så längden är 40mm)
Jag röstar för AT38 ! 👌
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Jag röstar för AT38 ! 👌
Jag röstar också på 38 millimeter. En handled på 17 centimeter är absolut inte för liten för en klocka på 38, och all moderna Seamaster har väl ändlänkar som är utförda så att länken är ledad vid bandstiftet, och därför kan gå rakt nedåt därifrån? Det är säkert bäst att kolla på 38:an först. Bandhornen är under inga omständigheter lika långa som på en Longines.

Den här är ju läcker:


Men du @Edelvais kanske inte hade tänkt köpa nytt? Både 29 mm och 36 mm är väl något äldre modeller.
 

Edelvais

Breitling
Jag röstar också på 38 millimeter. En handled på 17 centimeter är absolut inte för liten för en klocka på 38, och all moderna Seamaster har väl ändlänkar som är utförda så att länken är ledad vid bandstiftet, och därför kan gå rakt nedåt därifrån? Det är säkert bäst att kolla på 38:an först. Bandhornen är under inga omständigheter lika långa som på en Longines.

Den här är ju läcker:


Men du @Edelvais kanske inte hade tänkt köpa nytt? Både 29 mm och 36 mm är väl något äldre modeller.
Exakt. Jag är en som köper det mesta begagnat. Speciellt klockor, älskar att de har en historia. 👍
 

Pentann

Cartier
2-Faktor
Någon som har koll vart man kan beställa denna borttappade skruv till låset eller är det att springa till AD som gäller? Är en Planet Ocean 43,5mm
IMG_5946.jpeg
 

David71

Rolex
2-Faktor
Fler nya AT. Gillar den blanka svarta urtavlan utan sunburst.

"The Seamaster Aqua Terra is now rounded out with a new black dial available in all three sizes; 41mm, 38mm and 34mm. These new dials do not feature the signature Aqua Terra “teak” grooved horizontal pattern inspired by the wooden decks of luxury sailboats and instead come with a glossy lacquered finish."


Screenshot_20240621-140125.png


Screenshot_20240621-140113.png
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Fler nya AT. Gillar den blanka svarta urtavlan utan sunburst.

"The Seamaster Aqua Terra is now rounded out with a new black dial available in all three sizes; 41mm, 38mm and 34mm. These new dials do not feature the signature Aqua Terra “teak” grooved horizontal pattern inspired by the wooden decks of luxury sailboats and instead come with a glossy lacquered finish."


Screenshot_20240621-140125.png


Screenshot_20240621-140113.png
Gillar att datumramen är tillbaka och länk av typ President är nog ett lyft.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Fler nya AT. Gillar den blanka svarta urtavlan utan sunburst.

"The Seamaster Aqua Terra is now rounded out with a new black dial available in all three sizes; 41mm, 38mm and 34mm. These new dials do not feature the signature Aqua Terra “teak” grooved horizontal pattern inspired by the wooden decks of luxury sailboats and instead come with a glossy lacquered finish."


Screenshot_20240621-140125.png


Screenshot_20240621-140113.png
Är det någon här som vet vad Omega menar med comfort setting för claspen på nya ATn?
Frustrerande när det ej finns tydligare info.
IMG_2497.png
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Är det någon här som vet vad Omega menar med comfort setting för claspen på nya ATn?
Frustrerande när det ej finns tydligare info.
IMG_2497.png

Jag läste att länken skulle ha microjustering. Kanske det man syftar på?
Ja, mikrojustering. Fratello nämner det och har en bild.

1719058072584.jpeg
 

sub123

Omega
Samma justering finns redan på constellation modellerna, har för mig att det rör sig om 2 mm förlängning. Dock uppstår ett fult glapp när funktionen är aktiverad, se bild.
 

Bilagor

  • IMG_0290.jpeg
    IMG_0290.jpeg
    93.1 KB · Visningar: 1

Timely

Omega
Paneristi
2-Faktor
När jag skulle förlänga länken så lyckades jag tappa en av skruvarna som håller stiftet på plats (se bild). Lånade en skruv från de andra länkbitarna men tycker det skulle kännas bäst att ha det komplett.

Är det enklast att gå till valfri AD för att få fram en ny?
1718349844915.png

Har en SMP 300 (210.30.42.20.04.001)

Kolla cousins https://www.cousinsuk.com/
De har alla tillbehör du kan tänka dig. Originaldelar till ok priser. De har även ioss ny för tullen, så slipper man strula med återbetalning av moms/vat.
Referensnummer på delen får du nog hitta eller fråga någon snällt om de kan tänkas veta.
Köpte precis en original tub till seamaster pre bond länk, leverans på under 2 veckor och ingen postnord handläggningsavgift
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Fler nya AT. Gillar den blanka svarta urtavlan utan sunburst.

"The Seamaster Aqua Terra is now rounded out with a new black dial available in all three sizes; 41mm, 38mm and 34mm. These new dials do not feature the signature Aqua Terra “teak” grooved horizontal pattern inspired by the wooden decks of luxury sailboats and instead come with a glossy lacquered finish."


Screenshot_20240621-140125.png


Screenshot_20240621-140113.png
Ser väldigt bra ut! Gillar länken! Lite oklart om jag gillar ramen runt datumet….

Hörde även hos AD att fler nyheter framöver gällande divern är på G. Ryktet ska komma ifrån en stor Omega bloggare med insyn. Bla ska HE ventil skippas samt en länk som smalnar av . Men rykte som sagt. Hoppas dock att det finns sanning i det
 
Senast ändrad:

Rulle

Audemars
Ser väldigt bra ut! Gillar länken! Lite oklart om jag gillar ramen runt datumet….

Hörde även hos AD att fler nyheter framöver gällande divern är på G. Ryktet ska komma ifrån en stor Omega bloggare med insyn. Bla ska HE ventil skippas samt en länk som smalnar av . Men rykte som sagt. Hoppas dock att det finns sanning i det
Är he ventilen en så pass dålig grej på divern?

Det är väl lite av charmen när det kommer till omega dykare?!
 

Prefab

Cartier
Ser väldigt bra ut! Gillar länken! Lite oklart om jag gillar ramen runt datumet….

Hörde även hos AD att fler nyheter framöver gällande divern är på G. Ryktet ska komma ifrån en stor Omega bloggare med insyn. Bla ska HE ventil skippas samt en länk som smalnar av . Men rykte som sagt. Hoppas dock att det finns sanning i det
Jag har ju väldigt svårt att tro att Omega skulle ta bort SMP Diverns mest karaktäristiska kännetecken. I så fall kan de väl när de ändå håller på lika gärna ta bort vågmönstret och den opraktiska kantiga bezeln. Men vänta nu! Då kommer den ju se ut som vilken trött dykare som helst..

Summa summarum: Jag tror de kommer att behålla grunddesignen. och därmed både ventil och länk. Allt annat vore ett stort misstag.
 
Senast ändrad:

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Är he ventilen en så pass dålig grej på divern?

Det är väl lite av charmen när det kommer till omega dykare?!

Jag har ju väldigt svårt att tro att Omega skulle ta bort SMP Diverns mest karaktäristiska kännetecken. I så fall kan de väl när de ändå håller på lika gärna ta bort vågmönstret och den opraktiska kantiga bezeln. Men vänta nu! Då kommer den ju se ut som vilken trött dykare som helst..

Summa summarum: Jag tror de kommer att behålla grunddesignen. och därmed både ventil och länk. Allt annat vore ett stort misstag.

Rykte som sagt.
Jag hoppas att länken får sig en uppdatering framöver iaf… framförallt att den smalnar av.
 
Topp