• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 341 52.3%
  • Hesalit

    Röster: 311 47.7%

  • Totala väljare
    652

Edelvais

Breitling
Har någon här en åsikt om vad som passar en kvinnas handled på 17 cm med en kort (men bred hand). Kan inte bestämma om jag ska införskaffa en Aqua Terra 29mm eller 36mm. Vet någon om AT:n uppfattas som lång med dess lugs?

(infogar en longines för referens 1000005293.jpg på 34mm men långa lugs så längden är 40mm)
 
  • Like
Reactions: Man

Timely

Omega
Paneristi
2-Faktor
Bortser man från höjden så tycker jag nästan po'n satt bättre när jag testa dom

Gillade tyngden i po'n
Ja, PO:n är riktigt fin den med. Har haft SMP, har en gammal PO. Men vill själv också ha en ny PO med keramisk vridringsinlägg. Vi får se, impulsköpte precis en aqua Terra så nåt måste ut först.
 

Timely

Omega
Paneristi
2-Faktor
Skicka bild på bandet, kan vara värt att lämna in bandet (rekommenderar skomakare) för såna jobb så får du nya sömmar + ev en grov tvätt?
Här är nya bandet. Det var aldrig så dåligt jag trott. Säljare hade tagit mörka bilder. Körde det i 45c med tvål å diskmedel, glömde tyvärr före bild men resultatet blev toppen!
 

Bilagor

  • 20240613_134709.jpg
    20240613_134709.jpg
    808.1 KB · Visningar: 2
  • 20240613_134714.jpg
    20240613_134714.jpg
    693.3 KB · Visningar: 5

Rulle

Audemars
Här är nya bandet. Det var aldrig så dåligt jag trott. Säljare hade tagit mörka bilder. Körde det i 45c med tvål å diskmedel, glömde tyvärr före bild men resultatet blev toppen!
Vad tycker du om gummibandet?

Dom känns rätt schyssta med det bandet på...

Dock tycker jag att länken är värdelös utan justeringsmöjligheter
 

Timely

Omega
Paneristi
2-Faktor
Vad tycker du om gummibandet?

Dom känns rätt schyssta med det bandet på...

Dock tycker jag att länken är värdelös utan justeringsmöjligheter
Det är riktigt bekvämt! Jag hade en grön AT med länken å sålde det pga länken och som du nämner, avsaknaden av micro adjust. Gummit är superbekvämt. Enda pytte mini detalj jag gärna sett stabilare hittills är att det drar in sig och "korvar" sig när klockan glider på handleden.
Min PO på gummi har inte så. Men det spelar egentligen ingen roll för mig!
 

Bilagor

  • 20240613_135827.jpg
    20240613_135827.jpg
    925.1 KB · Visningar: 2

johpe

Panerai
2-Faktor
Har någon här en åsikt om vad som passar en kvinnas handled på 17 cm med en kort (men bred hand). Kan inte bestämma om jag ska införskaffa en Aqua Terra 29mm eller 36mm. Vet någon om AT:n uppfattas som lång med dess lugs?

(infogar en longines för referens 1000005293.jpg på 34mm men långa lugs så längden är 40mm)

Tycker inte ATn har speciellt långa luggar, har själv ca 17-17,5cm handleder o kör med AT 38.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Kör! SMP'n bärs nättare än vad man kan tänka sig när man bara tittar på lug-to-lug och diameter!
Där håller jag inte med. Ligger man på 17 eller under så bör man verkligen försöka prova den innan köp. Stor clasp och ingen taper på länken gör en klumpig helhet också, på gummi kan det funka bättre.

Tycker po 43.5 sitter bättre än denna 42mm. Jag har ca 17cm.
Ja, boetten och ändlänkarna gör det lättare för en mindre handled i jämförelse. Men sen är det ju det där med höjd och tyngd också…
SMP 42 sitter kanon på min 18+ men har ändå landat i att min SMPc verkligen är sweetspot i storlek.

Har någon här en åsikt om vad som passar en kvinnas handled på 17 cm med en kort (men bred hand). Kan inte bestämma om jag ska införskaffa en Aqua Terra 29mm eller 36mm. Vet någon om AT:n uppfattas som lång med dess lugs?

(infogar en longines för referens 1000005293.jpg på 34mm men långa lugs så längden är 40mm)
Dagens AT är antingen 34 eller 38, äldre 36 är nog svåra att hitta. Tror 34 blir perfekt! Longines har definitivt längre lugs än AT i samma storlek. 38 funkar väl men en smaksak, det blir mer herrurs-känsla då. 29 blir väl smått, min fru har en AT i 28 och även med tunn handled på under 16 hade den gärna fått vara 2-3mm större.
 
Senast ändrad:

Timely

Omega
Paneristi
2-Faktor
Där håller jag inte med. Ligger man på 17 eller under så bör man verkligen försöka prova den innan köp. Stor clasp och ingen taper på länken gör en klumpig helhet också, på gummi kan det funka bättre.


Ja, boetten och ändlänkarna gör det lättare för en mindre handled i jämförelse. Men sen är det ju det där med höjd och tyngd också…

SMP 42 sitter kanon på min 18+ men har ändå landat i att min SMPc verkligen är sweetspot i storle

Dagens AT är antingen 34 eller 38, äldre 36 är nog svåra att hitta. Tror 34 blir perfekt! Longines har definitivt längre lugs än AT i samma storlek. 38 funkar väl men en smaksak, det blir mer herrurs-känsla då. 29 blir väl smått, min fru har en AT i 28 och även med tunn handled på under 16 hade den gärna fått vara 2-3mm större.
Smaken är som baken, jag tycker den bärs nättare trots det du nämner. En superbekväm länk som smiter om handleden väldigt tight och följsamt. Microadjust och rätt så korta länkbitar gör att den funkar, trots den är rätt stor klocka. Ändlänkarna är också riktigt fint desginade så att länken sitter bra runt handleden.
Men absolut ska man prova. Man kan ju alltid lägga ut den på köp & sälj om den inte passar! Vilken tur vi har KS ;)
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Där håller jag inte med. Ligger man på 17 eller under så bör man verkligen försöka prova den innan köp. Stor clasp och ingen taper på länken gör en klumpig helhet också, på gummi kan det funka bättre.


Ja, boetten och ändlänkarna gör det lättare för en mindre handled i jämförelse. Men sen är det ju det där med höjd och tyngd också…

SMP 42 sitter kanon på min 18+ men har ändå landat i att min SMPc verkligen är sweetspot i storle

Dagens AT är antingen 34 eller 38, äldre 36 är nog svåra att hitta. Tror 34 blir perfekt! Longines har definitivt längre lugs än AT i samma storlek. 38 funkar väl men en smaksak, det blir mer herrurs-känsla då. 29 blir väl smått, min fru har en AT i 28 och även med tunn handled på under 16 hade den gärna fått vara 2-3mm större.
En svart SMPc 41mm varianten är i min mening den bästa seamaster, den brister på bara en sak och det är ändlänkarna som sticker ut så långt. SMPc med "korrekta" ändlänkar och det är gameover vad gäller seamaster.
 

Edelvais

Breitling
Där håller jag inte med. Ligger man på 17 eller under så bör man verkligen försöka prova den innan köp. Stor clasp och ingen taper på länken gör en klumpig helhet också, på gummi kan det funka bättre.


Ja, boetten och ändlänkarna gör det lättare för en mindre handled i jämförelse. Men sen är det ju det där med höjd och tyngd också…

SMP 42 sitter kanon på min 18+ men har ändå landat i att min SMPc verkligen är sweetspot i storle

Dagens AT är antingen 34 eller 38, äldre 36 är nog svåra att hitta. Tror 34 blir perfekt! Longines har definitivt längre lugs än AT i samma storlek. 38 funkar väl men en smaksak, det blir mer herrurs-känsla då. 29 blir väl smått, min fru har en AT i 28 och även med tunn handled på under 16 hade den gärna fått vara 2-3mm större.
Tack för din input. Var "orolig" att 29mm skulle bli för litet. 👍
 
Har någon här en åsikt om vad som passar en kvinnas handled på 17 cm med en kort (men bred hand). Kan inte bestämma om jag ska införskaffa en Aqua Terra 29mm eller 36mm. Vet någon om AT:n uppfattas som lång med dess lugs?

(infogar en longines för referens 1000005293.jpg på 34mm men långa lugs så längden är 40mm)
Den där longinesen sitter perfekt på dig! Snygg handled!
Håller med min namne att 29 blir för liten, så en AT 34 skulle funka utan problem. Sen ser klockan större ut på såna här närbilder, så 38 kan se bra ut också, beroende på vad man själv tycker.
 

Johan12

Omega
2-Faktor
När jag skulle förlänga länken så lyckades jag tappa en av skruvarna som håller stiftet på plats (se bild). Lånade en skruv från de andra länkbitarna men tycker det skulle kännas bäst att ha det komplett.

Är det enklast att gå till valfri AD för att få fram en ny?
1718349844915.png

Har en SMP 300 (210.30.42.20.04.001)
 

Rulle

Audemars
När jag skulle förlänga länken så lyckades jag tappa en av skruvarna som håller stiftet på plats (se bild). Lånade en skruv från de andra länkbitarna men tycker det skulle kännas bäst att ha det komplett.

Är det enklast att gå till valfri AD för att få fram en ny?
1718349844915.png

Har en SMP 300 (210.30.42.20.04.001)
Blir nog lättare än att gå till bauhaus haha

Såna pilliga saker är lätta att tappa bort!
 

Roro

Breitling
Någon som har koll på vart man kan köpa något schysst 21 mm gummi till denna? Eller ngn som har ett 21 mm Omega gummi liggandes?
1000005425.jpg
Först och främst! Härlig klocka! Det finns säkert många bra gummi alternativ, men jag köpte själv ett gummiband från Omega till min seamaster 300m och måste säga att jag är riktigt nöjd med kvalitén.
 

Ljung87

Cartier
2-Faktor
Först och främst! Härlig klocka! Det finns säkert många bra gummi alternativ, men jag köpte själv ett gummiband från Omega till min seamaster 300m och måste säga att jag är riktigt nöjd med kvalitén.
Ja, bandet för 43,5 och 44 mm varianterna skall tydligen passa till denna men hittade faktiskt 21 mm hos watchwear som jag tänka testa tills dess att jag kan ta mig till en återförsäljare och beställa ett i rätt storlek :)
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Har någon här en åsikt om vad som passar en kvinnas handled på 17 cm med en kort (men bred hand). Kan inte bestämma om jag ska införskaffa en Aqua Terra 29mm eller 36mm. Vet någon om AT:n uppfattas som lång med dess lugs?

(infogar en longines för referens 1000005293.jpg på 34mm men långa lugs så längden är 40mm)
Hade försökt prova AT 30mm, men jag gillar när man ser mycket länk.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Ja, bandet för 43,5 och 44 mm varianterna skall tydligen passa till denna men hittade faktiskt 21 mm hos watchwear som jag tänka testa tills dess att jag kan ta mig till en återförsäljare och beställa ett i rätt storlek :)
Det finns tyvärr numera bara nio stycken återförsäljare av Omega i Sverige:


Men om du ska köpa band så borde även Omegas servicecenter kunna hjälpa till, och de är faktiskt hela 27 stycken:

 
Topp