Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fräschare handledsbild kommer jag aldrig åstadkomma, direkt ur boxen och har inte ens plastat av ännu
HERREGUD! Lust att sälja AT:n och köpa denna iställetGrattis!
![]()
Nu har inte jag provat en Aqua Terra i din storlek, endast min egen 38,5mm så jag har svårt att jämföra Planet Ocean 43,5mm med din klocka. Däremot kan jag säga att PO 43 bärs mindre, mer som en 42:a tack vare ändlänkarna som går rakt ner. Sen är den ju lite tjock och väger en del (207gram med två hela länkbitar borttagna).Grattis @MånsT och @thewallin till nya PO !
Får ett STARKT sug efter nya PO i blått 43,5 och det är ju verkligen tillfälle just nu. Men... något måste då gå. Speedy Pro har jag bara haft i en knapp månad och den vill jag verkligen inte skiljas ifrån. Återstår då att sälja AT. Speedyn funkar ju egentligen lika bra som den till skjorta/kavaj så visst skulle det funka.
Vad tror ni? Skulle jag sakna AT och ångra mig om jag köpte en PO och sålde den? Bärs PO större än denna AT ? Jo, högre är den ju. Min AT är i 41,5. Innan beslut så skall jag ju givetvis försöka prova PO.
Bifogar bilder på bägge uren här. AT är verkligen fin och har en solidare känsla än Speedy som å andra sidan har mer "känsla" och ju är en ikon i klockhistorien.
Nu är det ju inget större fel på den här kombon heller, man borde ju sitta nöjd.
![]()
![]()
Grattis @MånsT och @thewallin till nya PO !
Får ett STARKT sug efter nya PO i blått 43,5 och det är ju verkligen tillfälle just nu. Men... något måste då gå. Speedy Pro har jag bara haft i en knapp månad och den vill jag verkligen inte skiljas ifrån. Återstår då att sälja AT. Speedyn funkar ju egentligen lika bra som den till skjorta/kavaj så visst skulle det funka.
Vad tror ni? Skulle jag sakna AT och ångra mig om jag köpte en PO och sålde den? Bärs PO större än denna AT ? Jo, högre är den ju. Min AT är i 41,5. Innan beslut så skall jag ju givetvis försöka prova PO.
Bifogar bilder på bägge uren här. AT är verkligen fin och har en solidare känsla än Speedy som å andra sidan har mer "känsla" och ju är en ikon i klockhistorien.
Nu är det ju inget större fel på den här kombon heller, man borde ju sitta nöjd.
![]()
![]()
Kör.Grattis @MånsT och @thewallin till nya PO !
![]()
![]()
Nu har inte jag provat en Aqua Terra i din storlek, endast min egen 38,5mm så jag har svårt att jämföra Planet Ocean 43,5mm med din klocka. Däremot kan jag säga att PO 43 bärs mindre, mer som en 42:a tack vare ändlänkarna som går rakt ner. Sen är den ju lite tjock och väger en del (207gram med två hela länkbitar borttagna).
Om jag hade varit i dina skor hade jag sålt ATn och köpt en PO, förutsatt att du är nöjd med hur POn sitter. Sen om du skulle sakna ATn så är det bara att bygga upp sparkontot igen!![]()
Tycker PO och Speedmaster kompletterar varandra superbra. Mer egentligen än AT och Speedmaster. De spelar lite i samma liga även om det är ganska olika klockor. Med en PO och Speedmaster så har du verkligen 2 helt olika klockor för helt olika situationer.
Med det sagt så förstår jag problemet att göra sig av med Aqua terran, den är mycket trevlig!
Intressant att läsa hur du resonerar, som sagt så röstar jag på kombon Speedy och PO. Förövrigt kan jag informera att den nya POn med två hela länkbitar borttagna väger in på 207g.Tack för input ! Kunde inte hålla mig utan åkte in och klämde på dom efter jobbet. Nej, PO 43,5 bärs inte större än min AT (eller Speedy med för den delen) förutom den högre höjden. Ser bra ut på handleden (bättre än Speedmaster i 44,25). Den på 39,5 är inte dum faktiskt ! Den skall ni definitivt prova innan ni bestämmer er, lite lägre också. Men känns liiite väl liten för min smak (på samma sätt som AT i 38,5).
Har tvekat länge över Speedy Pro pga manuell och inget datum men nu har jag inga som helst problem med det. Har också tvekat länge över PO 8500 pga dess höjd, annars hade jag köpt den isf AT. Tyngd är ju en faktor också, det är svårt att säga för då dom i affär inte går att spänna fast så kan man ju inte riktigt gå runt och uppleva den. La både Speedy och AT på köksvågen och bägge prickar in på samma vikt 153g.
Senaste uppdateringen av PO tycker jag är ett stort lyft utseendemässigt utan att det blivit för blingit, sen har vi också en välkommen nyhet som push-justering av länklängden i spännet.
Det här får definitivt begrundas. Som ni säkert läser mellan raderna så gillar jag Speedy bättre än AT så den gör jag mig inte av med. Färgvalet är i alla fall solklart vid ev köp, blå skall den vara. Svart var fin den med men jag vill ju inte bara ha svarta klockor.
Tack för input ! Kunde inte hålla mig utan åkte in och klämde på dom efter jobbet. Nej, PO 43,5 bärs inte större än min AT (eller Speedy med för den delen) förutom den högre höjden. Ser bra ut på handleden (bättre än Speedmaster i 44,25). Den på 39,5 är inte dum faktiskt ! Den skall ni definitivt prova innan ni bestämmer er, lite lägre också. Men känns liiite väl liten för min smak (på samma sätt som AT i 38,5).
Har tvekat länge över Speedy Pro pga manuell och inget datum men nu har jag inga som helst problem med det. Har också tvekat länge över PO 8500 pga dess höjd, annars hade jag köpt den isf AT. Tyngd är ju en faktor också, det är svårt att säga för då dom i affär inte går att spänna fast så kan man ju inte riktigt gå runt och uppleva den. La både Speedy och AT på köksvågen och bägge prickar in på samma vikt 153g.
Senaste uppdateringen av PO tycker jag är ett stort lyft utseendemässigt utan att det blivit för blingit, sen har vi också en välkommen nyhet som push-justering av länklängden i spännet.
Det här får definitivt begrundas. Som ni säkert läser mellan raderna så gillar jag Speedy bättre än AT så den gör jag mig inte av med. Färgvalet är i alla fall solklart vid ev köp, blå skall den vara. Svart var fin den med men jag vill ju inte bara ha svarta klockor.
Nu är det ju irrelevant eftersom du redan verkar ha köpt men kan inte det blå gummit från PO8500 i titan passa våra nya POs? Diggar inte gummi/läder-blandningen...Jag köpte också den blå, fast chronoversionen. Nu gäller detta bara mig så ta det med en nypa salt, jag tyckte den blåa var gudomligt fin när jag var inomhus, mörk, djup blå, ibland lite gråsvart. Otroligt vacker. Problemet för mig var att jag inte alls gillade den ljusa blåa nyansen som dyker upp i mycket ljus miljö. Detta har gnagt i mig sen köp i fredags. Tanken var att skaffa nya läderremmen till, svart med vita stygn. Kunde dock inte riktigt se att den passar så bra till ljusa blåa nyansen så jag fegade ur idag, har ordnat så att jag får byta imorgon till den svarta.
Poängen är att kolla färgen i alla ljus för den ändrar nyans enormt mycket. Vet ej om det syns skillnad på bilderna.
Gråblå färg, gillar mycket!
![]()
Ljusblå färg, gillar mindre.
![]()
Har köpt på länk men tänker bära den så här och då tror jag svart tavla blir bäst.
![]()
Intressant kommentar @thewallin ser också på @MånsT bild att den blev rätt ljus blå. Vad gäller val av armband till blått (som till blå AT) så är det svårt tycker jag, svart känns inte hundra och blått band blir lite väl mycket blått. Nu kommer nog iofs ev PO att förbli på länk.
Det får begrundas vidare även på färg också kanske. Nu är det väl inga problem med att enbart ha svarta urtavlor i Omega-samlingen heller, alla band funkar ju till det.
(min äldre seamaster https://klocksnack.se/threads/officiella-omegatråden.54123/page-45#post-1647106 )
Nej, @Wienerbröd . Speedyn är det sista som får åka av dessa tre !
Jo, att det fanns kände jag till. Fast det gamla blå gummit är snyggare i mina ögon då det inte har lädret på ovansidanTror det finns nytt blått band till nya PO oxå (se bild), funkar ej för mig då det blir alldeles för mycket blått, nej... man är inte vettig
Hade den alltid varit i nyansen på bilden och eventuellt lite mörkare hade det inte varit ett problem. Tycker fortfarande att den var ganska ok i den ljusa nyansen men magkänslan sa svart. Det var inget lätt beslut, inte lätt alls.
Hade det varit problem med att byta hade jag faktiskt varit ganska ok med att behålla den blå.
![]()
Jo, att det fanns kände jag till. Fast det gamla blå gummit är snyggare i mina ögon då det inte har lädret på ovansidan![]()
Det är quartz. Inget superfynd IMO med tanke på ålder och skick. SMP quartz har ökat i värde sistone men dessa verkar inte det.Varför är denna Aqua Terra så pass billig? http://www.kaplans.se/sv/butiken/vara/1290817
Ska man undvika Aqua Terra quartz generellt sätt?Det är quartz. Inget superfynd IMO med tanke på ålder och skick. SMP quartz har ökat i värde sistone men dessa verkar inte det.
Nej, det ser jag väl inget skäl till om det är detta man vill ha. Men man skall ha klart för sig att dom är budgetversion i alla detaljer jämfört med automatarna, i alla fall på senare år. Tittar vi på SMP så är det väl bara själva verket som skiljt mellan quartz och automatSka man undvika Aqua Terra quartz generellt sätt?
Jaha, det är så illa alltså. Jag trodde bara det var urverket som skiljde sig faktiskt!Nej, det ser jag väl inget skäl till om det är detta man vill ha. Men man skall ha klart för sig att dom är budgetversion i alla detaljer jämfört med automatarna, i alla fall på senare år. Tittar vi på SMP så är det väl bara själva verket som skiljt mellan quartz och automat
Möjligtvis en De Ville Prestige med några år på nacken, men inte garanterat.Jaha, det är så illa alltså. Jag trodde bara det var urverket som skiljde sig faktiskt!
Får man någon trevlig Omega för 10-15k (där 15 är absolut max)? Utöver Speedy Reduced? Letar inte efter vintage. SMP är jag inte jätteintresserad av.
Jaha, det är så illa alltså. Jag trodde bara det var urverket som skiljde sig faktiskt!
Får man någon trevlig Omega för 10-15k (där 15 är absolut max)? Utöver Speedy Reduced? Letar inte efter vintage. SMP är jag inte jätteintresserad av.
Intressant kommentar @thewallin ser också på @MånsT bild att den blev rätt ljus blå. Vad gäller val av armband till blått (som till blå AT) så är det svårt tycker jag, svart känns inte hundra och blått band blir lite väl mycket blått. Nu kommer nog iofs ev PO att förbli på länk.
Det får begrundas vidare även på färg också kanske. Nu är det väl inga problem med att enbart ha svarta urtavlor i Omega-samlingen heller, alla band funkar ju till det.
(min äldre seamaster https://klocksnack.se/threads/officiella-omegatråden.54123/page-45#post-1647106 )
Nej, @Wienerbröd . Speedyn är det sista som får åka av dessa tre !