• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 382 53.5%
  • Hesalit

Röster: 332 46.5%

• Totala väljare
    714
Tack så mycket!
Jag har 18 cm, så det är ju med marginal, men Tim är kanske väl generös med måtten. Den funkar nog. Jag funderar på att skaffa gummit - hört att det är skönt.
Ja, Tim har sällan problem med storleken. Är väl bara typ Big Pilot där han medgett att det inte funkar...

Storleken funkar tycker jag, själv har jag en klossig SS Skydiver som anges till 44,2mm och varje gång jag tar på mig den reagerar jag lite över storleken men efter några timmar tänker jag inte mer på det. Ren vanesak mao. Worldtimern måste ju ha lite storlek på sin tavla för att man skall kunna se alla detaljer för att det inte skall bli för smått.

Nu är det kanske inte så att gummit skulle göra klockan mindre eller bärs mindre. @Rymdhamstern har ju en äldre gen AT och där tror jag att ändlänkarna bygger mer medans på din så faller dom mera rakt ner, iaf var det så på den 41mm AT 8900 jämfört med den tidigare 41,5 med 8500 jag hade. På 8900 hade jag även ett OEM-gummi med viklås och det är typ det bästa gummit ever ! Länken var nästan aldrig på. Försök testa det i butik men var beredd på att det kostar.

Själv blev jag förälskad i titanversionen förra året, tyvärr är prislappen hög...
IMG_3683.jpeg

Ja, Tim har sällan problem med storleken. Är väl bara typ Big Pilot där han medgett att det inte funkar...

Storleken funkar tycker jag, själv har jag en klossig SS Skydiver som anges till 44,2mm och varje gång jag tar på mig den reagerar jag lite över storleken men efter några timmar tänker jag inte mer på det. Ren vanesak mao. Worldtimern måste ju ha lite storlek på sin tavla för att man skall kunna se alla detaljer för att det inte skall bli för smått.

Nu är det kanske inte så att gummit skulle göra klockan mindre eller bärs mindre. @Rymdhamstern har ju en äldre gen AT och där tror jag att ändlänkarna bygger mer medans på din så faller dom mera rakt ner, iaf var det så på den 41mm AT 8900 jämfört med den tidigare 41,5 med 8500 jag hade. På 8900 hade jag även ett OEM-gummi med viklås och det är typ det bästa gummit ever ! Länken var nästan aldrig på. Försök testa det i butik men var beredd på att det kostar.

Själv blev jag förälskad i titanversionen förra året, tyvärr är prislappen hög...
IMG_3683.jpeg
Riktigt nice i titan. Stämmer att länken på min äldre bygger lite till. 51,5mm lug-to-lug och 53mm till ytterkant på länken uppger redan nämnda Tim :)

Det där var min första mekaniska klocka, köptes 2004. 39 mm. Lysmassan verkar inte försämras med tiden. Man kan utan större problem läsa tiden på sekunden i ett mörkt rum. Dessutom kan man läsa tiden med en solkatt rakt i ögat - ARen och kupat glas tar bort det mesta.
Vilket sammanträffande! Det var min första mekaniska klocka också. Fast då hade jag varianten med läder och viklås. Jag har ångrat mig bittert sedan jag sålde den, så för en månad sedan gjorde jag äntligen slag i saken och återköpte en 2503, fast på länk som jag gillar bättre nuförtiden. Håller med om den ypperliga läsbarheten. Jag blev faktiskt tvungen att sälja min AT med silvrig tavla och silvriga visare eftersom den var för svår att läsa av snabbt i dåligt ljus. Det här är en av mina vardagsklockor i rotation, så bra läsbarhet är väldigt viktigt för mig. Har du kvar din RM?

Vilket sammanträffande! Det var min första mekaniska klocka också. Fast då hade jag varianten med läder och viklås. Jag har ångrat mig bittert sedan jag sålde den, så för en månad sedan gjorde jag äntligen slag i saken och återköpte en 2503, fast på länk som jag gillar bättre nuförtiden. Håller med om den ypperliga läsbarheten. Jag blev faktiskt tvungen att sälja min AT med silvrig tavla och silvriga visare eftersom den var för svår att läsa av snabbt i dåligt ljus. Det här är en av mina vardagsklockor i rotation, så bra läsbarhet är väldigt viktigt för mig. Har du kvar din RM?
Det var ett sammanträffande!
Tyvärr, jag sålde den för några år sen. Jag hade den och en Seamaster 2254.50 i många år, men kände att jag ville testa nya modeller som Omega kommit med. Det blev en PO 8900 - finjustering i länken, keramisk vridring med bra grepp, master kronometer som håller tiden betydligt bättre och med datum som jag saknade på RM. Jag kände helt enkelt att jag inte skulle använda de gamla klockorna längre. Jag ångrar inte att jag sålde den, men jag hade nog tagit på mig den ibland om jag haft den kvar.
Jag är glad för din skull att du hittat ett så fint exemplar.

Tillbaka från spa! Mig veterligen den första servicen någonsin. Fortfarande opolerad och skarp, vilket jag är tacksam för att de respekterade. Tre veckor för en helservice på ett Omega Service Center, det får väl anses vara snabba puckar.

_DSC9285_small.jpg
Tjena! Även jag är sugen på att kasta in klockan på en service, om jag får fråga hur mycket landa en fullservice på för dig? 😊

Din ser riktigt skarp ut för åldern!

Tjena! Även jag är sugen på att kasta in klockan på en service, om jag får fråga hur mycket landa en fullservice på för dig? 😊

Jag fick en gratis fullservice när jag köpte klockan från en urhandel i Berlin. Historien finns några inlägg längre upp i tråden, men i korthet saknade klockan amplitud när jag fick hem den, och tack vare tråden vågade jag stå på mig så pass mycket att handlaren till slut gick med på att ta räkningen för en fullservice. Är inte det här forumet fantastiskt ändå?

1000016291.jpg

Om du inte redan kände till detta kan jag tipsa om att Omegas listpriser för service finns här:

Varje servicepartner är naturligtvis fri att sätta sina egna priser. Enklare urverk kan väl servas av lokal urmakare utan problem. Om klockan behöver skickas till Swatch group Nordic (typ kronografer med 9900) gäller nog listpris.

Jag fick en gratis fullservice när jag köpte klockan från en urhandel i Berlin. Historien finns några inlägg längre upp i tråden, men i korthet saknade klockan amplitud när jag fick hem den, och tack vare tråden vågade jag stå på mig så pass mycket att handlaren till slut gick med på att ta räkningen för en fullservice. Är inte det här forumet fantastiskt ändå?

1000016291.jpg
Vad får man ge för en sån där idag? Extremt trevlig modell som gått lite under min radar faktiskt.

Vad får man ge för en sån där idag? Extremt trevlig modell som gått lite under min radar faktiskt.
Ja, den är fin och lite ovanlig. Jag har haft bevakning på 2503.52.00 (varianten med länk) i flera år, och i dagsläget skulle jag säga att den går för 30-40k beroende på skick, tillbehör och servicehistorik, samt om du köper av privatperson eller handlare. Stor variation med andra ord.

1000016291.jpg
Samma problem här med amplitud problem…
Min ligger på 250-260 neråt och över 300 uppåt 😬 får hoppas de inte bli allt för stor operation

Om du inte redan kände till detta kan jag tipsa om att Omegas listpriser för service finns här:

Varje servicepartner är naturligtvis fri att sätta sina egna priser. Enklare urverk kan väl servas av lokal urmakare utan problem. Om klockan behöver skickas till Swatch group Nordic (typ kronografer med 9900) gäller nog listpris.
Ahh verkar förstå det som att de byter ut alla slitna urdelar i en fullservice, vilket gör det billigare genom Omega än hos en urmakare (om det rör sig om mycket slitet).kslike

Hej allihop

Är i behov av trådens expertis. Har under lång tid varit sugen på en speedmaster broad arrow. Antingen 3551.50 eller 3594.50.

Jag har fått ett erbjudande om att köpa en 3551 utan box/papper som ska vara servad av omega certifierad urmakare i mars 2024 till vad jag bedömer är ett ok pris.

Dock är mina kunskaper begränsade och klockor är hyfsat nytt för mig så jag har dålig koll på vad man ska vara uppmärksam på kring de här modellerna.

Jag lägger till några bilder från C24 annonsen nedan och slänger ut frågan här. Kan ni se något som skulle vara uppenbart märkligt med den här klockan och vad bedömer ni är ett skäligt pris?

Tack på förhand för hjälp/utbildning

Bilagor

• 1000026750.jpg
    1000026750.jpg
    130.3 KB · Visningar: 4
  • 1000026752.jpg
    1000026752.jpg
    109.5 KB · Visningar: 2
  • 1000026753.jpg
    1000026753.jpg
    105.3 KB · Visningar: 4
  • 1000026755.jpg
    1000026755.jpg
    130.8 KB · Visningar: 3
  • 1000026757.jpg
    1000026757.jpg
    106.7 KB · Visningar: 2
Hej allihop

Är i behov av trådens expertis. Har under lång tid varit sugen på en speedmaster broad arrow. Antingen 3551.50 eller 3594.50.

Jag har fått ett erbjudande om att köpa en 3551 utan box/papper som ska vara servad av omega certifierad urmakare i mars 2024 till vad jag bedömer är ett ok pris.

Dock är mina kunskaper begränsade och klockor är hyfsat nytt för mig så jag har dålig koll på vad man ska vara uppmärksam på kring de här modellerna.

Jag lägger till några bilder från C24 annonsen nedan och slänger ut frågan här. Kan ni se något som skulle vara uppenbart märkligt med den här klockan och vad bedömer ni är ett skäligt pris?

Tack på förhand för hjälp/utbildning
Finns det korrekta papper på servicen samt vad som är gjort osv?
Vad är ett ok pris för denna modell?

Det som verkar finnas är de pappret/kortet som syns på den ena bilden för servicen.
säljaren vill ha 33k 🤷‍♂️
Korrekt service ska väl innehålla spec på vad som är gjort samt att de utbytta delarna returnerade. Sen vet jag inte just i detta fallet vad ”service” innebär. Men en full service bör väl innehålla lite mer info etc

Köp säljaren osv. Är det en välrenommerad säljare osv.

Korrekt service ska väl innehålla spec på vad som är gjort samt att de utbytta delarna returnerade. Sen vet jag inte just i detta fallet vad ”service” innebär. Men en full service bör väl innehålla lite mer info etc

Köp säljaren osv. Är det en välrenommerad säljare osv.
Är en privatperson som säljer via c24 så svårt att säga så mycket om säljaren. Verkar trevlig och transparent i kommunikationen jag haft med honom 🤷‍♂️
Skall ställa frågan kring ytterligare service dokumentation 👍

Är en privatperson som säljer via c24 så svårt att säga så mycket om säljaren. Verkar trevlig och transparent i kommunikationen jag haft med honom 🤷‍♂️
Skall ställa frågan kring ytterligare service dokumentation 👍
Se den som icke service …tänker jag mig om det inte finns mer bevis så att säga.
Själv hade jag bara handlat av någon jag vet ang referenser etc. Jag hade nog hellre försökt hitta en via handlare ändå.

Senast ändrad:
Jag tänker att jag kontaktar service centret och kontrollerar med dem i sånt fall. Är det vanliga med kopior etc på de här modellerna? Och hur viktigt är box/papper skulle ni säga?

Tillbaka
Topp