• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 379 53.8%
  • Hesalit

Röster: 326 46.2%

• Totala väljare
    705
Min Omega-resa började med farfars gamla Seamaster. För drygt två år sedan köptes en SMP C in. Min första dyrare klocka.
IMG_2542.JPG

Den fick vandra vidare, men efter ett tag blev SMP suget för stort och en Bond-quartz:are köptes in:
IMG_1767.JPG

Även denna har fått lämna, men istället har jag blivit med Speedy:
speedy.jpeg

Frågan är vad som blir nästa Omega. Kanske en SMP igen...

Min Omega-resa började med farfars gamla Seamaster. För drygt två år sedan köptes en SMP C in. Min första dyrare klocka.
IMG_2542.JPG

Den fick vandra vidare, men efter ett tag blev SMP suget för stort och en Bond-quartz:are köptes in:
IMG_1767.JPG

Även denna har fått lämna, men istället har jag blivit med Speedy:
speedy.jpeg

Frågan är vad som blir nästa Omega. Kanske en SMP igen...
Smp är en riktig Akilleshäl

Hallå! Vet inte om det finns en tråd för identifiering av klockor redan men det gäller en omega så jag provar här :)

Törstar efter kunskap men behöver hjälp!
För inte allt för länge sedan köpte jag mig min första Omega. När jag var på besök hos mina föräldrar för att visa klockan så nämnde min kära mamma
något om en äldre Omega som min morbror skulle ha hittat i en gammal soffa som gått i arv. En klocka som han hittade för 20 år sedan men som låg i denna soffa från 60-70-talet som mormors mor ägt eller vad det nu var. Hur som helst, han har kvar den men bara låtit den ligga i en låda.
Jag knäppte några bilder i hopp om att alla kunniga människor på detta forum kan ge mig några svar kring klockan. Det ända jag vet är att det inte är originalrem på
då min morbror bytte ut den när han använde den under de första åren efter fyndet. Originalremen ska också ha varit brun fast i någon form av krokodilmönster.

thumb_IMG_0731_1024.jpg
thumb_IMG_0733_1024.jpg
thumb_IMG_0734_1024.jpg

Inhandlade nya läderarmband till AT:n idag. Ett Hirsch "Heavy Calf" i mörkbrunt och ett Hirsch "Paul" i svart aligator-imitation (embossed). Båda tål vatten, "Paul" har till och med en gummi-insida, vilket också kommer att vara skönt om det blir varmt. Vilket tycker ni ser bäst ut?

Samlingsbild:

Hirsch "Heavy Calf" (lädret är bara lagt ovanpå länken, alltså inte fastskruvat)

Hirsch "Paul" (samma här, bara lagt bandet ovanpå länken för att få en känsla)

Inhandlade nya läderarmband till AT:n idag. Ett Hirsch "Heavy Calf" i mörkbrunt och ett Hirsch "Paul" i svart aligator-imitation (embossed). Båda tål vatten, "Paul" har till och med en gummi-insida, vilket också kommer att vara skönt om det blir varmt. Vilket tycker ni ser bäst ut?

Samlingsbild:

Hirsch "Heavy Calf" (lädret är bara lagt ovanpå länken, alltså inte fastskruvat)

Funkar! Min favorit är dock Omegas mörkblå läder

2255.80 lämnat
image.jpeg

Planet ocean, borta!
image.jpeg

Kan mycket väl tänka mig en till PO med 8500 verket. Eller en master coaxial 300:hungry:

Helt riktigt, dom är förnämliga att skriva med. Har ett dussin Souverän-pennor att alternera mellan och det där är två favoriter; till vänster en K400 kulspetspenna och till höger en M600 reservoarpenna med 18K-tvåtonsstift och pistongmekanism laddad med Waterman Florida Blue. It lays down ink like a dream. :)

Dagens Omega-bild får bli denna, en fin 4531.31.00 uttagen år 2007 med den klassiska De Ville-boetten.

image.jpg

Den borde egentligen haft ett kaliber 2500C i sitt inre (som Omega lanserade i samband med lanseringen av första generationen Planet Ocean år 2005 och som man året därpå hunnit inkluderat i samtliga 2500-klockor). En koll i Omegas Extranet avslöjar dock att det sitter ett 2500B under huven. Nåja, den kan ju ha legat på hyllan ett tag innan den såldes. Fullservad via Swatch Group Nordic (som i sin tur skickade hem den till Schweiz) förra året och med fantastisk gångprecision nu efteråt, snittar en halv sekund plus per dag i wristtime.

image.jpg

Vänligen
Forumets undersköterska

Helt riktigt, dom är förnämliga att skriva med. Har ett dussin Souverän-pennor att alternera mellan och det där är två favoriter; till vänster en K400 kulspetspenna och till höger en M600 reservoarpenna med 18K-tvåtonsstift och pistongmekanism laddad med Waterman Florida Blue. It lays down ink like a dream. :)

Dagens Omega-bild får bli denna, en fin 4531.31.00 uttagen år 2007 med den klassiska De Ville-boetten.

image.jpg

Den borde egentligen haft ett kaliber 2500C i sitt inre (som Omega lanserade i samband med lanseringen av första generationen Planet Ocean år 2005 och som man året därpå hunnit inkluderat i samtliga 2500-klockor). En koll i Omegas Extranet avslöjar dock att det sitter ett 2500B under huven. Nåja, den kan ju ha legat på hyllan ett tag innan den såldes. Fullservad via Swatch Group Nordic (som i sin tur skickade hem den till Schweiz) förra året och med fantastisk gångprecision nu efteråt, snittar en halv sekund plus per dag i wristtime.

image.jpg

Vänligen
Forumets undersköterska
Riktigt fin den där. Visst var det den som kom med ett så kallat "brick bracelet"?

Riktigt fin den där. Visst var det den som kom med ett så kallat "brick bracelet"?

Jajemän, jag använder inte länken själv vilket kanske är lite synd då klockan är en riktig skönhet med detta monterat. Sekundvisaren är mycket mörkt blå och framstår oftast som svart. Krävs direkt solljus för att den blå nyansen ska komma till sin fulla rätt.

image.jpg

Bidrar med denna bild från ett soligt Småland idag; father and son. Överst en AT med kaliber 8500G uttagen år 2016 och nederst en Speedmaster Broad Arrow 1957 med kaliber 3313B uttagen år 2012.

image.jpg

Vänligen
Forumets undersköterska

Jag brukar oftast gilla bruna armband men här måste jag nog säga att den svarta Hirschen såg helt klart bäst ut!

Samlingsbild:

Funderar på att byta min speedy broad arrow mot en PO eller en SMP-C. Yay or nay? Känner mig lite gubbig i speedmastern pga crocolädret :(
image.jpeg

Funderar på att byta min speedy broad arrow mot en PO eller en SMP-C. Yay or nay? Känner mig lite gubbig i speedmastern pga crocolädret :(
image.jpeg

Det blir ett nay efter lite övervägande :) Den där kronografen är ju grym, särskilt med Cotes de Geneve-vågorna över urtavlan. Pröva med att byta rem, det brukar ofta räcka för att få fart på känslorna för klockan igen - den blir ju så annorlunda beroende på vad man strappar på. Både PO och SMPc är fina, solida klockor men den där är ju ingen volymmodell direkt, inget man ser på handleder så ofta precis. Och urverket är ett mästerverk, Omega lanserade sin 33xx-serie år 2001 som ett direkt svar på Rolex 4130 och i din klocka sitter det ett 3313B eller C beroende på produktionsdatum. Det var Omegas flaggskepp bland kronografverken fram till år 2011 då kaliber 9300 presenterades och tog över rodret. Nej, mitt förslag är att behålla skönheten och alternera med olika sorters remmar för att öka variationen lite.

Vänligen
Forumets undersköterska

Vad tycker ni om denna Seamaster diver? http://www.uret.se/omega-seamaster-diver-300m-master-co-axial-41mm-svart-stal-p-46270.html . Själv har jag helt fallit för den, dock är den tyvärr inte inom räckhåll i budget, finns det några liknande äldre omegor med open caseback och i likvärdigt utförande (seamaster/AT/DeVille) för runt 10-14tkr?
Den gamla Aqua Terran med 2500-verket hade baksida av glas. Sen om verket är särskilt vackert är en annan femma... Prismässigt är jag osäker men knappt 20' skulle jag gissa på.

Seamaster 2500.jpg

Har inte postat i denna tråden tidigare så det är väll dags med tanke på att hälften av samlingen består av Omega.

Först en 42mm AT med det senaste 8500G verket. Väldigt allround klocka som passar till det mesta enligt mitt tycke.
20160606_193846.jpg

Sedan hoppar vi vidare till en hammarautomat i guld på stål med ref. 2494. En bjässe på sin tid med 36 mm och jag tycker även denna funkar till det mesta. Givetvis är en i stål mer allround men då detta är enda klockan i "guld" hos mig passar den in bra. Ska försöka hitta ett orginalläder med spänne till den men jag tycker den funkar på person också.
20160606_194104.jpg

Här kommer klockan jag uppskattar mest men som änvänder minst. En Seamaster 600 med ref. 135.011. Kan tyckas konstigt att jag gillar den så mycket med tanke på att det är en ganska enkel och vanlig klocka. Det som sticker ut med denna är skicket som är ganska nära NOS. Finns någon ytlig tunn repa i glaset samt någon liten hairline på boetten men mer eller mindre felfri. Sitter på ett tidsenligt orginalläder med spänne.
20160606_194239.jpg
20160606_194318.jpg
20160606_194347.jpg
20160606_194259.jpg

Sist ut är fruns AT. Denna kan hittas förvarad lite varstans i huset och hon har lyckats få en bra patina på den för den är helt jämnrepig :)
20160606_195827.jpg

Tillbaka
Topp