• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 388 53.6%
  • Hesalit

Röster: 336 46.4%

• Totala väljare
    724
Då förstår jag. Ja, senaste generationen är lite.. svår, tycker jag.
Håller med. På bilder tyckte jag om den, men när jag köpte den och bar den i några veckor tyckte jag aldrig att den kändes rätt. Kanske för att jag hade vant vid den smala och eleganta 2403. Den var jag OWG med från 2007 och framåt i nästan tio år. I jämförelse kändes senaste generationen knubbig och kort, inte alls samma sobra linjer som gamla RM. Tavlan gillade jag dock starkt, både denim (som jag hade) och den svarta. Och så var det coolt att precis allt var borstat - till och med visarna. Och det makalöst vackra graverade baklocket med NAIAD var nog min favorit av alla omegor någonsin. Så den hade många rätt, men dimensionerna kändes off, och gillar man inte dimensionerna går det aldrig att fästa sig vid en klocka.

• Like
Reactions: Ncs
Håller med. På bilder tyckte jag om den, men när jag köpte den och bar den i några veckor tyckte jag aldrig att den kändes rätt. Kanske för att jag hade vant vid den smala och eleganta 2403. Den var jag OWG med från 2007 och framåt i nästan tio år. I jämförelse kändes senaste generationen knubbig och kort, inte alls samma sobra linjer som gamla RM. Tavlan gillade jag dock starkt, både denim (som jag hade) och den svarta. Och så var det coolt att precis allt var borstat - till och med visarna. Och det makalöst vackra graverade baklocket med NAIAD var nog min favorit av alla omegor någonsin. Så den hade många rätt, men dimensionerna kändes off, och gillar man inte dimensionerna går det aldrig att fästa sig vid en klocka.
Som det ser ut på den läckta bilden från omegaforums rör det sig ev om samma boett som nya varianten av AT med släta tavlor. Visst är dom lite tunnare än föregående generationen med teak-tavlorna?

Som det ser ut på den läckta bilden från omegaforums rör det sig ev om samma boett som nya varianten av AT med släta tavlor. Visst är dom lite tunnare än föregående generationen med teak-tavlorna?
Man kan hoppas! 🤞 Finns ingen anledning att en klocka som Railmaster ska vara så tjock. Det är ju ingen dykare. Speaking of... Sinn har en 500 m-dykare som är 11 mm tunn (U50). Då är det märkligt att AT är drygt två mm tjockare trots att den bara har 150 m WR.

• Like
Reactions: fc2
Man kan hoppas! 🤞 Finns ingen anledning att en klocka som Railmaster ska vara så tjock. Det är ju ingen dykare. Speaking of... Sinn har en 500 m-dykare som är 11 mm tunn (U50). Då är det märkligt att AT är drygt två mm tjockare trots att den bara har 150 m WR.
Samtidigt är det väl andra faktorer som spelar in på tjockleken, urverkets utformning bland annat.
Sen vet jag inte om Omega faktiskt vill göra sina klockor så tunna som möjligt. Trenden hos många är väl fortfarande relativt stora klockor, som både syns och känns på handleden. Tänker på SMP som är uppbiffad, samma sak med den Railmaster du hade, Rolex’s sub, BB68 osv. Det finns väl tendenser till att trenden kanske börjar gå mot sitt slut men vi är ganska långt ifrån en trend mot mindre (och tunnare) klockor, tyvärr.

Samtidigt är det väl andra faktorer som spelar in på tjockleken, urverkets utformning bland annat.
Sen vet jag inte om Omega faktiskt vill göra sina klockor så tunna som möjligt. Trenden hos många är väl fortfarande relativt stora klockor, som både syns och känns på handleden. Tänker på SMP som är uppbiffad, samma sak med den Railmaster du hade, Rolex’s sub, BB68 osv. Det finns väl tendenser till att trenden kanske börjar gå mot sitt slut men vi är ganska långt ifrån en trend mot mindre (och tunnare) klockor, tyvärr.
Jo, så är det ju. Så länge Omega kör vidare med 88xx/89xx lär inget ljusna på den fronten. Tyvärr får man väl säga, för nästan alla uppskattar tunna klockor. Tror aldrig jag hört någon klaga på att en mekanisk klocka varit för tunn. 88xx/89xx är så klart fantastiska urverk som passar bra i feta dykare som SMP, men i eleganta ingenjörsklockor som Railmaster blir de helt enkelt för knubbiga.

Tänk en reissue av en ~10 mm tunn Ranchero. Kanske 100 m WR, handjagad, subsekund... helt oemotståndlig. Jaja, man kan alltid drömma.

1.jpg

Jo, så är det ju. Så länge Omega kör vidare med 88xx/89xx lär inget ljusna på den fronten. Tyvärr får man väl säga, för nästan alla uppskattar tunna klockor. Tror aldrig jag hört någon klaga på att en mekanisk klocka varit för tunn. 88xx/89xx är så klart fantastiska urverk som passar bra i feta dykare som SMP, men i eleganta ingenjörsklockor som Railmaster blir de helt enkelt för knubbiga.

Tänk en reissue av en ~10 mm tunn Ranchero. Kanske 100 m WR, handjagad, subsekund... helt oemotståndlig. Jaja, man kan alltid drömma.

1.jpg
Hade varit grym!
Jag gillar också den reissue (1957) som släpptes som del av trion Railmaster, Seamaster och Speedmaster. Har dock inte haft chans att testa den men tycker att den ser grym ut.
IMG_7130.jpeg

Vad är det för strap? Är det rött eller oranget?
Jag är ute efter något orange strap som alternativ till den vita aqua terra som jag beställt. Den har orange text och sekundvisare. Det strap som den kommer med är det gråa gummistrap med orange sömmar.
Det är orange. Från AliExpress. Sök på rubber strap eller fkm rubber

Precis som @Ncs gissade. Efter att AD plockat hem ett mesh i S som jag kunde testa på bla 60th bond Smp så bestämde jag mig för att slå till på den nya no date med gummi samt då meshet. Beställde i lördags o idag var det leverans 🥰. Länkens passform i small passar mig mkt bättre en standard längden.

Lite bilder!
IMG_5707.jpeg

IMG_5704.jpeg

IMG_5697.jpeg

IMG_5698.jpeg

IMG_5699.jpeg

IMG_5702.jpeg

IMG_5700.jpeg

IMG_5706.jpeg

Senast ändrad:
Så det blev precis som @Ncs gissade. Efter att AD plockat hem ett mesh i S som jag kunde testa på bla 60th bond Smp så bestämde jag mig för att slå till på den nya no date med gummi samt då meshet. Beställde i lördags o idag var det leverans 🥰. Länkens passform i small passar mig mkt bättre en standard längden.

Lite bilder!
IMG_5707.jpeg

IMG_5704.jpeg

IMG_5697.jpeg

IMG_5698.jpeg

IMG_5699.jpeg

IMG_5702.jpeg

IMG_5700.jpeg

IMG_5706.jpeg
Vackert!!! Stort grattis igen.

Så det blev precis som @Ncs gissade. Efter att AD plockat hem ett mesh i S som jag kunde testa på bla 60th bond Smp så bestämde jag mig för att slå till på den nya no date med gummi samt då meshet. Beställde i lördags o idag var det leverans 🥰. Länkens passform i small passar mig mkt bättre en standard längden.

Lite bilder!
IMG_5707.jpeg

IMG_5704.jpeg

IMG_5697.jpeg

IMG_5698.jpeg

IMG_5699.jpeg

IMG_5702.jpeg

IMG_5700.jpeg

IMG_5706.jpeg
Vilket köp, grattis!

Lite bilder!
IMG_5707.jpeg

IMG_5704.jpeg

IMG_5697.jpeg

IMG_5698.jpeg

IMG_5699.jpeg

IMG_5702.jpeg

IMG_5700.jpeg

IMG_5706.jpeg
Den är så jävla bra!
Stort grattis!
Är själv mycket sugen på precis samma, med mesh i small.

Och logiskt nog har de graverat in SEAMASTER med ett gigantiskt typsnitt. 🤯 Det är som att Omega har släppt en frankenklocka med överblivna delar från något annat projekt som aldrig blev av. Sämsta släppet på mycket länge.

1000018925.jpg
Ja, jo... tycker det är fina klockor ändå så sett. Dom har väl försökt göra något som appellerar till en bredare publik med tanke på att föregångaren sålt såpass dåligt? Inte alla vill ha datum och här kan dom hala fram ett AT-alternativ utan det. Men håller med om att släppet inte var någon fullpoängare. Small seconds på läder är fin (men inte en klocka för mig). Hade dom bara borstat länken helt så hade helheten nog blivit klart bättre. Ett på det hela taget fegt släppt och inte så mycket mer spännande än en ny tavelfärg till AT38.

Tillbaka
Topp