• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 378 53.7%
  • Hesalit

Röster: 326 46.3%

• Totala väljare
    704
Hej allesammans! har nu påbörjat min långa resa mot min första Omega, om det är ett märke som skulle kunna få mig till att bli en One Brand Guy så är det Omega. Tycker deras modeller är fantastiska och mångsidiga. Så jag började fundera hur min önsketrio med Omega skulle se ut. Detta är vad jag kom fram till.
aquaterra.png Planet ocean.png Speedy.png
Detta känns för mig den mest mångsidiga trion, och de som tilltalar mig mest. Enda frågetecknet är POn då jag är rädd att den är i största laget! Men när det är dags för den har kanske mina handleder blivit tjockare ;)Hur ser eran drömtrio ut från denna fantastiska urmakare?

Nåt sånt här!
image-jpeg.186314

I dagens lineup sätter jag PO 39.5mm & Globemastern högst upp på listan som jag är mest sugen på.

Hej allesammans! har nu påbörjat min långa resa mot min första Omega, om det är ett märke som skulle kunna få mig till att bli en One Brand Guy så är det Omega. Tycker deras modeller är fantastiska och mångsidiga. Så jag började fundera hur min önsketrio med Omega skulle se ut. Detta är vad jag kom fram till.
Detta känns för mig den mest mångsidiga trion, och de som tilltalar mig mest. Enda frågetecknet är POn då jag är rädd att den är i största laget! Men när det är dags för den har kanske mina handleder blivit tjockare ;)Hur ser eran drömtrio ut från denna fantastiska urmakare?
Typ så här (mina klockor allihopa)... :rolleyes:

IMG_20161224_111233.jpg

IMG_20161211_135417.jpg

IMG_20161203_115153.jpg

Alternativ trio vore en Speedmaster Professional, Ploprof 1200 och Constellation i Sedna-guld :hungry:

Edit: Den nya Planet Ocean 43mm bärs förövrigt betydligt mindre än 43 tack vare väldigt korta ändlänkar. Tjockleken är vad den är men den går att vänja sig vid. Grym allround-klocka.

Typ så här (mina klockor allihopa)... :rolleyes:

IMG_20161224_111233.jpg

IMG_20161211_135417.jpg

IMG_20161203_115153.jpg

Alternativ trio vore en Speedmaster Professional, Ploprof 1200 och Constellation i Sedna-guld :hungry:

Edit: Den nya Planet Ocean 43mm bärs förövrigt betydligt mindre än 43 tack vare väldigt korta ändlänkar. Tjockleken är vad den är men den går att vänja sig vid. Grym allround-klocka.
Gratulerar till en riktigt grym trio

Hatten av, @MånsT ! Otrolig trio det där. Håller med om att tjockleken på PO är en vanesak, förstår inte vad folk gnäller om och då bär jag ju min med NATO som bygger på med ytterligare några millimeter :D

Vänligen
Forumets undersköterska

Urverket är ju inte från början tillverkat med co-axial gång i åtanke, så jag skulle nog lite likt kaliber 2500 köra med service vart femte eller sjätte år. Du kan möjligen sträcka dig till vart sjunde om du använder den sparsamt. Eller också kör du på till klockan börjar avvika i tidsprecisionen (finns ju två skolor om detta; att antingen serva vid rekommenderade intervall eller också tuta och köra till dess klockan börjar gå dåligt; nackdelen med denna senare strategi är att komponenter kan slitas ut och behöva bytas i förtid, och på ett kronografverk likt 33xx kan det bli en kostsam historia).

Vänligen
Forumets undersköterska

Återigen, stort tack för din återkoppling. Då håller jag mig till den rekommenderade serviceintervallen för att inte riskera trasiga komponenter.

Med vänlig hälsning, J...

Min drömtrio håller samma ordning som nedan. Nr 1 kommer införskaffas inom kort och nr 2 senare under 2017. Sen får vi se vad framtiden utvisar:)
23120445006002.png

21523465103001.png

30423445206001.png

Vad kan man tänkas behöva ge för en PO 2500? :)

~21-28.000. Det beror mycket på om klockan har 2500C eller 2500D samt om den är nyligen servad eller inte.

Säljs många på C24 (och någon enstaka i månaden här) som nästintill aldrig har servats sen 2006-2008 typ. Då får man (i min värld iallafall) direkt räkna in 4-5.000 kr extra i priset. Som man ej får tillbaka vid försäljning.

Upplever att det bara senaste året varit en ökad popularitet på den modellen. Folk begär fantasipriser på

~21-28.000. Det beror mycket på om klockan har 2500C eller 2500D samt om den är nyligen servad eller inte.

Säljs många på C24 (och någon enstaka i månaden här) som nästintill aldrig har servats sen 2006-2008 typ. Då får man (i min värld iallafall) direkt räkna in 4-5.000 kr extra i priset. Som man ej får tillbaka vid försäljning.

Upplever att det bara senaste året varit en ökad popularitet på den modellen. Folk begär fantasipriser på
oh fan. Kikade precis vad dom begärt här på forumet, och det är klart lägre än det. Tack för snabbt svar

oh fan. Kikade precis vad dom begärt här på forumet, och det är klart lägre än det. Tack för snabbt svar

Jag köpte själv ett exemplar för 18.000 förra året här på forumet. Tyvärr var den en av de äldsta batcharna - ganska vanskött och oservad, glaset behövde bytas pga den kassa känsliga AR-coatingen mm så säljaren fick tillbaka den då jag ville ha nyare fräschare. Har haft flera ex av modellen dock och aldrig betalat mer än 22 om jag minns hyfsat.

Jag upplever att de ökat i popularitet senaste året bara. Men en prisökning på närmare 10k på begagnatmarknaden är lite väl begärt för min smak. Det är en sak om den tillhör de sista batcharns och i närmast nyskick och nyservad men annars, mnja. Tror inte trenden kommer att fortsätta utan stagnera kring max 30 för ett välskött 2500D-ex.

Håll utkik dock. Slängs ut en och annan PO2500 för det priset jag tycker den är värd begagnad oservad dvs omkring 20-strecket.

Jag köpte själv ett exemplar för 18.000 förra året här på forumet. Tyvärr var den en av de äldsta batcharna - ganska vanskött och oservad, glaset behövde bytas pga den kassa känsliga AR-coatingen mm så säljaren fick tillbaka den då jag ville ha nyare fräschare. Har haft flera ex av modellen dock och aldrig betalat mer än 22 om jag minns hyfsat.

Jag upplever att de ökat i popularitet senaste året bara. Men en prisökning på närmare 10k på begagnatmarknaden är lite väl begärt för min smak. Det är en sak om den tillhör de sista batcharns och i närmast nyskick och nyservad men annars, mnja. Tror inte trenden kommer att fortsätta utan stagnera kring max 30 för ett välskött 2500D-ex.

Håll utkik dock. Slängs ut en och annan PO2500 för det priset jag tycker den är värd begagnad oservad dvs omkring
är ju helt ute och cyklar nu. Var Aqua Terra jag syftar på

Har länkarna blivit kortare på senare år? Min far köpte en Globemaster i förrgår av en av våra mest omtyckta AD och den var långt ifrån tillräcklig för att passa hans 20 cm handled. Nu väntar vi besked från AD som ska försöka lösa det med Omega eftersom de inte hade några extra länkbitar hemma. Känns lite märkligt att det ska vara så struligt att få en klocka för 70 papp att passa på en 20 cm handled. Eller är 20 cm väldigt stort? (Har aldrig tyckt att farsan har några jättehandleder precis och hans tidigare Omegor har alla passat med originallänken.)

Har länkarna blivit kortare på senare år? Min far köpte en Globemaster i förrgår av en av våra mest omtyckta AD och den var långt ifrån tillräcklig för att passa hans 20 cm handled. Nu väntar vi besked från AD som ska försöka lösa det med Omega eftersom de inte hade några extra länkbitar hemma. Känns lite märkligt att det ska vara så struligt att få en klocka för 70 papp att passa på en 20 cm handled. Eller är 20 cm väldigt stort? Har aldrig tyckt att farsan har några jättehandleder precis och hans tidigare Omegor har alla passat med originallänken.
Har man väldigt grova armar finns ju risken att man får köpa till länkbitar. 20cm borde funka från början iof

Har länkarna blivit kortare på senare år? Min far köpte en Globemaster i förrgår av en av våra mest omtyckta AD och den var långt ifrån tillräcklig för att passa hans 20 cm handled. Nu väntar vi besked från AD som ska försöka lösa det med Omega eftersom de inte hade några extra länkbitar hemma. Känns lite märkligt att det ska vara så struligt att få en klocka för 70 papp att passa på en 20 cm handled. Eller är 20 cm väldigt stort? (Har aldrig tyckt att farsan har några jättehandleder precis och hans tidigare Omegor har alla passat med originallänken.)
20 cm borde ju inte vara något problem med originallänk, i alla fall om det inte är något i ädelmetall. Guldlänkar kan jag förstå att de inte vill skicka med i onödan. Men de borde ju iofs nästan kunna säljas i lösvikt istället..

20cm är iofs rätt stort men helt säkert har länkarna har blivit kortare. Både min AT och Speedy är runt ett år gamla och kollar man vad som är över i länkväg så räcker det inte mer än till 19cm. AT var ny från butik, Speedyn var inte det men jag har ingen anledning att misstänka att förre ägaren slarvat bort någon länkbit. Hur det var förr med Omega vet jag inte då min äldre helt klart saknar länkbitar som fanns med från början. Hade en Breitling från -97 och den länken var den längsta jag sett, gick nog upp till 21cm. I detta fall tycker jag att Omega skulle bjussa på extra länkar om man kan visa att man behöver det när man köper den ny.

I detta fall tycker jag att Omega skulle bjussa på extra länkar om man kan visa att man behöver det när man köper den ny.
Jo det utgår vi också från med tanke på att det var på bordet vid köpet att klockan skulle passa en 20 cm handled. Dock tycker jag det är lite snålt att det inte följer med från början, särskilt med tanke på att listpriset är 100'.

Vilken globis är det? Två ton? :)
Japp. Klart jag förstår att länkarna är dyra men däri ligger väl också (det för Omega) höga priset? Låt säga att jag hade köpt klockan som present till farsan och så är det första han ska göra att få gå och köpa extra länkbitar, känns fattigt på något sätt.

Passar på att fråga eftersom ämnet länkar diskuteras hett just nu...

Är 11 tkr hos AD ett rimligt pris för separat köp av stållänk till Planet Ocean Chronometer 45,5 mm?

Tack på förhand...

Tillbaka
Topp