• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 378 53.7%
  • Hesalit

Röster: 326 46.3%

• Totala väljare
    704
Skönt att höra att kvaliteten är bra. Gummi känns helt klart mer relevant än lädret till ATn :)

Precis, bör väl gå att putsa priset lite. Förvisso men är osäker om klockornas band är lika breda vid spännet, eller det finns kanske bara en storlek på viklåset?
Ja iof så är det ju 16 resp 18 mm där 94521813 är vanligast kanske...94521613 är 16 mm
Tänkte om AT hade 20 mm så borde 18 mm funka...nya PO kanske tom måste ha 20 mm låset?

Förvisso men är osäker om klockornas band är lika breda vid spännet, eller det finns kanske bara en storlek på viklåset?

Viklåset finns i olika storlekar; köp ett med 18mm infästning till viklåset så passar det perfekt till 20/18-remmar. Tänk på att remmarna ska vara anpassade till Omegas viklås för att det ska se snyggt ut; vill man inte köpa OEM så finns det flera fristående aktörer som säljer aftermarket-remmar särskilt anpassade till Omegas viklås. Omega gör ju inga egna remmar (de kommer allesammans från franska Camille Fournet) egentligen.

Otroligt fin klocka! Vad är det för diameter? Säg till när det är dags att sälja...

Tackar, tror denna stannar forever men ska absolut säga till om så inte blir fallet. Diametern är 37,5mm och klockan kommer med Omegas fina brick bracelet.

Vänligen
Forumets undersköterska

IMG_1238.jpg

Ja iof så är det ju 16 resp 18 mm där 94521813 är vanligast kanske...94521613 är 16 mm
Tänkte om AT hade 20 mm så borde 18 mm funka...nya PO kanske tom måste ha 20 mm låset?
Är osäker på måtten men skulle inte bli förvånad om PO måste ha större lås. Hur som helst så är gummi till POn mer aktuellt för ATn är riktigt schysst på länken :)

Viklåset finns i olika storlekar; köp ett med 18mm infästning till viklåset så passar det perfekt till 20/18-remmar. Tänk på att remmarna ska vara anpassade till Omegas viklås för att det ska se snyggt ut; vill man inte köpa OEM så finns det flera fristående aktörer som säljer aftermarket-remmar särskilt anpassade till Omegas viklås. Omega gör ju inga egna remmar (de kommer allesammans från franska Camille Fournet) egentligen.
Tack för info! Om/när det blir av ska det iallafall definitivt vara OEM :)

Den där är jäkligt fin! Vad har du att säga om den?

Än så länge bara goda intryck. Har haft den i ca 1 månad.

Är lite förvånad hur mycket jag använder den och hur man vänjer sig vid storlek och tyngd. Det går ju inte att komma ifrån det faktum att det är en alldeles för stor sak egentligen.

Har nog sagt det innan att som enda klocka går den inte att rekommendera men som en i rotation funkar den toppen. Ser framemot sommartid då jag tror den kommer riktigt till sin rätt.

Tycker tavlan är enormt trevlig, allting glänser i en härligt djup svart ton som gör att den ser lite lyxig ut trots tool stuket.

Urverket är jag inte expert på men som jag förstått är det rejäla saker i dessa Omegas och det är ju alltid trevligt. +1 sek hittills per dygn känns ok.

Enda negativa just nu är att jag vill ha Omegas läder band med viklås på den men tvekar då det skulle kosta över 9000 spänn från AD?

What to do? Min fru lånade min gamla Omega. Av något skäl åkte den i backen, glaset poppade av och försvann. Då stoppar hon ner klockan i handväskan och tänker inte mer på det. Någon dag senare plockar hon upp klockan. Självklart är visarna skadade och eftersom verket fortfarande var igång har den skadade visaren repat hela tavlan i en ful jävla cirkel.
IMG_6617.JPG
Det som behövs för att få den i skapligt skick är alltså ny tavla, nya visare och nytt glas. Går det att få tag på? Vad går det i så fall loss på? Är det värt det? Klockan är i övrigt i bra skick.

What to do? Min fru lånade min gamla Omega. Av något skäl åkte den i backen, glaset poppade av och försvann. Då stoppar hon ner klockan i handväskan och tänker inte mer på det. Någon dag senare plockar hon upp klockan. Självklart är visarna skadade och eftersom verket fortfarande var igång har den skadade visaren repat hela tavlan i en ful jävla cirkel.
IMG_6617.JPG
Det som behövs för att få den i skapligt skick är alltså ny tavla, nya visare och nytt glas. Går det att få tag på? Vad går det i så fall loss på? Är det värt det? Klockan är i övrigt i bra skick.
Är ni fortfarande gifta?

IMG_6617.JPG
Skilsmässa

Har fått upp ögonen för AT 38,5 mm med Co-axialverket, 8500. Gärna med blå urtavla. Vad kan en bättre begagnad sådan tänkas kosta? De flesta på chrono24 är typ sprillans nya och ligger runt 30-35. Borde väl gå att hitta lite billigare åtminstone eller är jag fel ute?

Uppskattar all hjälp! :)

Tillbaka
Topp