Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
När jag söker på liftvärdet har läst allt från 30 till 35. Fick till mig att 38 grader var för de nyare urverken. Ska mäta om med 38 grader i stället, tack!Lift angle ska vara 38 grader. Annar
Ja den svarta är så elegant. Känns som man kan bära den till allt och kommer vara ”inne” i alla årÄlskar Shades! Tycker de är hur fina som helst. Min favorit är nog den svarta tror jag. Funderar fram och tillbaka på om jag ska slå till på en sådan framöver.
Får samma värde i position 12H och 3H. Andra positioner visar fina tidsavvikelser, beat error och amp. Av vad jag läser är det tecken på att klockans oljor börjar bli torrare vilket leder till ökad friktion och minskad effektivitetLift angle ska vara 38 grader. Annars visar det mesta fel
Godt første forsøk og flott refleksjon i aluinsert'n. Prøv noen enkle justeringer, som vist nedenfor og roter klokken mer opp mot taket. Som reflektor kan du bruke et enkelt hvitt ark, du bare holder i munnen mens du tar bildet, slik at du jevner ut skyggesiden.Jag testar den fototeknik som @loevhagen använder.
Tyvärr skapar min blixt lite hårda skuggor, trots att jag riktar den mot taket. Jag glömde tyvärr att välja en mindre bländare. Skärpedjupet är väldigt kort.
![]()
Med datan som återfinns blir allt killgissningar. Lämna in till en Omega-AD eller skicka in den till Swatch Group så kommer du få ett gratis affärsförslag om något (och vad) som behöver göras.Får samma värde i position 12H och 3H. Andra positioner visar fina tidsavvikelser, beat error och amp. Av vad jag läser är det tecken på att klockans oljor börjar bli torrare vilket leder till ökad friktion och minskad effektivitet
Testade den beiga i serien för ett par veckor sedan. Håller med om allt. Helt magisk, superskön länk och smidig samtidigt som 'lagomt flashig'. Otroligt lyster i tavlan. Obs, mycket mindre i verkligheten än mitt foto antyder. Förresten, vi har väl minst en här i tråden redan?Var inne i Omegas butik och testade shades-modellerna. Måste säga att länken är fantastisk och den gröna urtavlan är magisk irl – väldigt sugen på att slå till. Vad är era åsikter om modellen?
![]()
Du måste ha en TG som klarar koaxialverk, annars blir amplituden fel också.När jag söker på liftvärdet har läst allt från 30 till 35. Fick till mig att 38 grader var för de nyare urverken. Ska mäta om med 38 grader i stället, tack!
Tack för coachningen. Nytt försök:Godt første forsøk og flott refleksjon i aluinsert'n. Prøv noen enkle justeringer, som vist nedenfor og roter klokken mer opp mot taket. Som reflektor kan du bruke et enkelt hvitt ark, du bare holder i munnen mens du tar bildet, slik at du jevner ut skyggesiden.
![]()
Se det, det ble jo et fnt bilde. Flott lysgradient i aluinserten.Tack för coachningen. Nytt försök:
![]()
Svårt. Jag har också en AT 38,5 mm och har inte lyckats hitta ett gummiband med integrerad passform. Det försvåras ytterligare av att bandhornen är 19 mm, så utbudet av högkvalitativa gummin med raka ändar är också skralt, minst sagt.Korspost från AT-tråden:
Någon som sitter på bra tips på alternativa gummiband eller länkar till en 38,5mm?
Är ju mest sugen på Omegas origianal rubber strap som finns till de senaste versionerna, men vad jag förstått så passar inte dessa till gamla generationer...
Jag såg en bild på Omegaforums där någon har lyckats att använda Omegas originalgummi till sin Aqua terra 38,5.Korspost från AT-tråden:
Någon som sitter på bra tips på alternativa gummiband eller länkar till en 38,5mm?
Är ju mest sugen på Omegas origianal rubber strap som finns till de senaste versionerna, men vad jag förstått så passar inte dessa till gamla generationer...
Tack, hittade samma tråd men tyckte vid närmare titt att passformen var lite sådär där bandet stack ut över bandhornen lite väl mycket..Jag såg en bild på Omegaforums där någon har lyckats att använda Omegas originalgummi till sin Aqua terra 38,5.
![]()
(Inte min bild, hittat på internet)
Sedan kan man undra hur det blir om man flexar bandet upp och ner. Min erfarenhet är att det ofta blir fula glapp om gummit inte är tillverkat enkom för en specifik boett. Nej, jag hade inte vågat chansa. Det där gummit och spännet kostar ju en arm och ett ben.Tack, hittade samma tråd men tyckte vid närmare titt att passformen var lite sådär där bandet stack ut över bandhornen lite väl mycket..
Samma tanke, blir inte värt att chansa - av flera anledningar.Sedan kan man undra hur det blir om man flexar bandet upp och ner. Min erfarenhet är att det ofta blir fula glapp om gummit inte är tillverkat enkom för en specifik boett. Nej, jag hade inte vågat chansa. Det där gummit och spännet kostar ju en arm och ett ben.
Nä, ffa inte med prislappen på OEM. Dessutom, har man blå tavla så vill man ju se lite hur det färgmatchar innan köp. Blåtavlade AT har inte riktigt samma nyans om man jämför dagens 38:a med äldre 38,5, vill hävda att det även skiljer om man jämför 38,5 versionerna med och utan datumram.Samma tanke, blir inte värt att chansa - av flera anledningar.![]()
Ja, så är det. Nu handlar det inte om Skyfallen jag behöver det till utan min svarta av samma generation. Svart säger jag eftersom Omega själva kallar det för det - är ju egentligen grå...Nä, ffa inte med prislappen på OEM. Dessutom, har man blå tavla så vill man ju se lite hur det färgmatchar innan köp. Blåtavlade AT har inte riktigt samma nyans om man jämför dagens 38:a med äldre 38,5, vill hävda att det även skiljer om man jämför 38,5 versionerna med och utan datumram.
Är det 231.10.39.21.01.001?Ja, så är det. Nu handlar det inte om Skyfallen jag behöver det till utan min svarta av samma generation. Svart säger jag eftersom Omega själva kallar det för det - är ju egentligen grå...
![]()
Stämmer braÄr det 231.10.39.21.01.001?
Tack, slipper leta nu. Trodde tavlan var "svartare" än vad den egentligen ärStämmer bra![]()
Tyvärr inte, är nog samma tavla som på quartzaren skulle jag tro (förutom datumfönstret då).Tack, slipper leta nu. Trodde tavlan var "svartare" än vad den egentligen är![]()
Ja, han är bäst.Tycker man ser bäst/mest representativt med verkligheten på Tims video på YT:
Tada! Helt fantastisk klocka men jag har tyvärr haft den lite för länge och tröttnat, så nu är den på väg utTestade den beiga i serien för ett par veckor sedan. Håller med om allt. Helt magisk, superskön länk och smidig samtidigt som 'lagomt flashig'. Otroligt lyster i tavlan. Obs, mycket mindre i verkligheten än mitt foto antyder. Förresten, vi har väl minst en här i tråden redan?
![]()