• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 412 54.2%
  • Hesalit

Röster: 348 45.8%

• Totala väljare
    760
Svårslagen som gada klocka 👌
AA01DE5C-41D9-4124-8177-7C11CEE107C4.jpeg

Någon som har koll på om det kommer någon ny uppdatering/modell vad gäller Omega Swatch Speedmaster? Någon gärna med datumfönster. Det är ju det man saknar på de som släppts så här långt. Ger en väldigt billig och tacky känsla när det saknas datumindikator/fönster på klockorna.

Någon som har koll på om det kommer någon ny uppdatering/modell vad gäller Omega Swatch Speedmaster? Någon gärna med datumfönster. Det är ju det man saknar på de som släppts så här långt. Ger en väldigt billig och tacky känsla när det saknas datumindikator/fönster på klockorna.
Tror tyvärr inte att ett datumfönster skulle räcka för att få dom där plastklockorna att kännas mindre billiga och tacky… 😅

Förlagan/originalet/storebrodern, den riktiga Omega speedmaster moonwatch professional har inte datum, så varför ska Swatch Moonswatch ha det? Det kommer nog inte att hända.

Så du menar att det är det som ger den billiga känslan och inte det faktum att hela klockan är i plast? 😅

Det är klockor som ser kul och bra ut på håll, väger nada. Känns dock som en kinderägg-present när man hanterar den.

Med det sagt har jag inget alls emot dem, de är vad de är

Nu är du nog i fel tråd haha

Dom känns rätt billiga tillskillnad från the real deal

Posta i dena tråd

Var i Dubai för ca två veckor sedan. Gick in i Omegabutiken i Dubai mall för att testa förra generationens PO 39,5 mm. Utan vidare prutning fick jag 15% rabatt. Har det nu blivit standard med rabatt i Omegabutiker, eller gäller det endast äldre/utgångna modeller?

Var i Dubai för ca två veckor sedan. Gick in i Omegabutiken i Dubai mall för att testa förra generationens PO 39,5 mm. Utan vidare prutning fick jag 15% rabatt. Har det nu blivit standard med rabatt i Omegabutiker, eller gäller det endast äldre/utgångna modeller?
Var på frakfurtsflygplats flrra helgen

Fick 15% off på allt i butiken utan att jag ens frågade om priserna
Dom hade allt från omega till panerai

Gillar när man ber om att få testa en klocka och medans man prövar så tar biträdet upp sin miniräknare och börjar pruta själv
"Åker du utanför eu så blir det naturligtvis ännu billigare" hahaha

Var på frakfurtsflygplats flrra helgen

Fick 15% off på allt i butiken utan att jag ens frågade om priserna
Dom hade allt från omega till panerai

Gillar när man ber om att få testa en klocka och medans man prövar så tar biträdet upp sin miniräknare och börjar pruta själv
"Åker du utanför eu så blir det naturligtvis ännu billigare" hahaha
Ja, haha! Men det som jag tyckte var konstigt var att detta var Omegas egna butik. Har inte syftet med butikerna varit att strypa och rabatter?

Hej KS! Jag har en Omega SMP från 2012 med okänd servicehistorik och jag vill veta om det kan vara bra att serva den med en gång eller om jag kan vänta några månader. Har haft på mig den ett par dagar och jag kan konstatera att den går utan någon större avvikelse, har haft ca -4 till -5s. Men en sak jag noterat är att det klickande ljudet som jag hör när jag manuellt drar upp kronan görs sällskap av något annat ljud som gör det lite svårare att höra klickljudet som kommer av att man vrider på kronan . När jag vrider min andra omega SMP som nyligen servats hör jag väldigt tydligt varje klick och det där bakgrundsljudet finns inte.. Bakgrundsljudet påminner mig om ett prasslandet ljud som kanske sand/grusl som gör det svårare att höra varje enskilt klickljud som kommer av att jag vrider kronan. Är det ett tecken på att service behövs? Bör jag mäta gångavvikelsen med klockna i olika miljöer också? T ex när jag har på den, när den ligger på nattduksbordet, i klocklådan?

Vänligen
L3mon

Hur länge har du haft den? Finns det anledning att tro att den servats sedan 2012? Om inte, så ja.
Annars är det svårt att avgöra behovet utifrån. Gångavvikelse kan ge en indikation, men det är inte säkert. Det bästa är att hänga upp den på en timegrapher så att man kan se amplitud och andra avvikelser. Har man inte en själv så kanske man kan låna en, eller helt enkelt ta den till en urmakare som kan göra det.

Ja, haha! Men det som jag tyckte var konstigt var att detta var Omegas egna butik. Har inte syftet med butikerna varit att strypa och rabatter?
Jo det är ju sant!

Sen måste väl även omega själva se att dessa inte flyger av hyllan så det är nog som du säger att dom försöker få iväg äldre modeller!

Finmsvväl en anledning till att man valde att göra en summer blue version av just 39an eftersom dom nog haft många boetter liggandes

Som svar på @permlock Ja! När jag var förbi Omega så konstaterade säljaren att klockan såg polerad ut när vi pratade om klockan kan ha servats tidigare. Tänker att det bland annat görs i samband med en service. Omega-säljaren tyckte klockan såg ut att gå bra och kronan kändes bra när hon vred på den. Har haft den i en vecka ungefär! Ja det får nog bli så. Vad brukar återförsäljarna ta för att testa amplituden? Tänker om det kostar ungefär vad en timegrapher kostar kan man lika gärna köpa en :D

Senast ändrad:
Med den ljussättningen ser klockorna nästan påklistrade ut (fast när man tittar närmare sitter de på handleden). Hur ljussätter du?
Med sort bakgrunn, så blir bildet flatere, siden bakgrunnen her ikke gir noen dybdeinformasjon i bildet. Lyssetting? Enkel. Bruker håndholdt kamera med blits som bouncer i taket. That's it.

Uten sort bakgrunn, får man mer dybde i bildet. Her er et bilde tatt med eksakt samme lyssetting:

Skjermbilde 2026-02-07 kl. 09.57.21.png

Hej forumet! Jag sitter med några värden från Watch Accuracy Meter appen som jag vill ha synpunkter på. Alla värden ser ut att vara stabila förutom när klockan är i positionen 12H. när 12H pekar uppåt ger klockan mig s/day på minus 6 till minus 9 där den första siffran är när klockan har full gångreserv och den andra siffran är när klockan har använt ca 12 timmar av reserven. När jag vrider kronan för att öka gångreserven låter det lite grusliknande och det tickar inte lika rent som min andra omega som är nyservad. Är detta ett tecken på akut servicebehov eller kan det vara bra att göra service någon gng under året?

Klockan:
Omega seamaster diver 300m 212.30.36.20.03.001
Cal 2500

Värden i appen:
Lift angle: 33
BPH: 25 200
Mättid: 60 sekunder
Sample rate: 48 000 hz

Var inne i Omegas butik och testade shades-modellerna. Måste säga att länken är fantastisk och den gröna urtavlan är magisk irl – väldigt sugen på att slå till. Vad är era åsikter om modellen?
IMG_0831.jpeg

Bilagor

• IMG_0833.jpeg
    IMG_0833.jpeg
    397.9 KB · Visningar: 8
  • IMG_0835.jpeg
    IMG_0835.jpeg
    280.5 KB · Visningar: 7
Var inne i Omegas butik och testade shades-modellerna. Måste säga att länken är fantastisk och den gröna urtavlan är magisk irl – väldigt sugen på att slå till. Vad är era åsikter om modellen?
IMG_0831.jpeg
Älskar Shades! Tycker de är hur fina som helst. Min favorit är nog den svarta tror jag. Funderar fram och tillbaka på om jag ska slå till på en sådan framöver.

Tillbaka
Topp