• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 375 53.6%
  • Hesalit

Röster: 324 46.4%

• Totala väljare
    699
Fantastisk! Där är något visst med datumram och helborstad länk, gratulerar :)
Underbar trio, @kirex ! Vill också passa på att gratulera @Ncs till ett fint nyförvärv. Skyfall på 38,5mm med kaliber 8500B är i mitt tycke den finaste AT'n just därför att den har datumramen i rhodiumpläterat vitt guld tillsammans med den underbara mörkblå tavlan som verkligen ändrar karaktär beroende på hur ljuset träffar tavlan; ömsom uppfattas den klart mörkblå, ömsom snarast helt svart. En verklig kameleont till urtavla och en estetisk fullträff av sällan skådat slag. Omega fick i varje review av de första årgångarna av andra generationens AT (som introducerades år 2009 med initialt endast vit och mörk tavla) kritik för att datumramen gjorde datumavläsningen knepig ur vissa vinklar (nå, jag antar att klockjournalisterna bara måste ha något att klaga på, också på en helt perfekt klocka som AT 8500) och valde följdaktligen att plocka bort ramen på alla 8500G-klockor med start år 2013/14. Det känns som ett misstag. Ibland måste form få gå före funktion och datumramen på de första årgångarna av andra generationens AT är ett lysande exempel på detta.

Vänligen
Forumets undersköterska

Tack! Jag är såhär 3 dagar efter köpet fortfarande lika nöjd som jag beskrev i mitt tidigare inlägg, om inte nöjdare! Klockan osar kvalité rakt igenom.
IMG_1120.JPG

Förresten, vad har vi för samlade förväntningar / tankar om Omega på Baselmässan som drar igång nu i slutet av mars? Det finns lite utspridda diskussioner i tråden varav @Undersköterskan verkar ha koll på rykten. Det spås om nytt urverk i SMPc vilket kanske inte skulle vara någon skräll om man ser till utvecklingen av de andra modellerna från Omega. Men i och med nytt urverk i SMPn så lär väl även utseendet förändras, i alla fall rent praktiskt för att få plats med det nya verket. Vad tror vi om det? Jag hade gärna sett en uppdaterad modell med andra visare.

(Nu vet jag att det finns en tråd för spekulationer om Basel men där tar märket med stort R upp nästan all plats).

Förresten, vad har vi för samlade förväntningar / tankar om Omega på Baselmässan som drar igång nu i slutet av mars? Det finns lite utspridda diskussioner i tråden varav @Undersköterskan verkar ha koll på rykten. Det spås om nytt urverk i SMPc vilket kanske inte skulle vara någon skräll om man ser till utvecklingen av de andra modellerna från Omega. Men i och med nytt urverk i SMPn så lär väl även utseendet förändras, i alla fall rent praktiskt för att få plats med det nya verket. Vad tror vi om det? Jag hade gärna sett en uppdaterad modell med andra visare.

(Nu vet jag att det finns en tråd för spekulationer om Basel men där tar märket med stort R upp nästan all plats).
SmpC ligger bra i prissättningen i nuläget. Priset går nog upp om klockan får nytt verk. Men vi får se hur det blir.

SmpC ligger bra i prissättningen i nuläget. Priset går nog upp om klockan får nytt verk. Men vi får se hur det blir.
Håller med om att priset är bra. Den är väl tänkt att vara en instegsklocka från Omega, den första man ska köpa för att bli fast ;) Men det vore märkligt om verket inte uppdateras till ett Master Co-Axial.

Speedmaster, Seamaster och Railmaster fyller 60 år så jag tror vi får se mycket i de kollektionerna, inte minst Speedmaster. En ny, fin Railmaster hade varit schysst. Utöver det hade en Globemaster med GMT inte heller varit fel.

Speedmaster, Seamaster och Railmaster fyller 60 år så jag tror vi får se mycket i de kollektionerna, inte minst Speedmaster. En ny, fin Railmaster hade varit schysst. Utöver det hade en Globemaster med GMT inte heller varit fel.
Några Speedmaster räknar jag också med. Jaså, fyller även Seamaster och Railmaster jämt i år. Spännande, det här bådar gott!

Kommer det en SMPc med METAS 8800 och glasbaksida så lär prishöjningen bli rejäl, i nivå med när AT gick från 2500 till 8500. Gissar på 8-9K ? Känns lite fel om insteget till Omega blir så dyrt men det är väl kanske en medveten strategi, sånt som t ex budget-AT med quartz torde försvinna helt.

För min del skulle jag gärna vilja se en Seamaster Planet Ocean Chronograph 45.5 i Deep Black-utförande lika nedan:
SE_PlanetOcean_215.92.46.22.01.001_VueC_Large.jpg

Har länge tänkt mig nån dykare. Märkligt hur det blir när man ser klockorna i verkliga livet och på handleden. Det blir inte som man trodde från början och att ha tittat på bilder. T ex insåg jag att överraskande att Omega utklassade allt, just min handled. Dessutom har jag nån slags kvalitetsfetich. Det kom att bli denna klocka!
OmegaPlanet.jpg

Hej!
När min pappa gick bort så fick jag ärva en del saker, bland annat denna klocka. Någon som vet vad det är för modell? Jag själv kan inget om klockor men tänkte jag skulle lämna in den kanske då den inte funkar. Baksidan av klockan är helt blank så kan inte hitta någon info om klockan där heller.
Ha en trevlig helg

Bilagor

• Screenshot_20170303-120159.png
    Screenshot_20170303-120159.png
    216.9 KB · Visningar: 79
George Daniels is a genius. Amongst watchmakers, he is legendary.

Här är en video om mannen bakom co-axial gången, det mest förträffliga sättet att förmedla en impuls till balansen. Nio minuter med vår tids störste urmakare. Enjoy.

Vänligen
Forumets undersköterska

Jag gillade verkligen detta. Hela hans syn och inställning till urverk är väldigt fascinerande!

Vad kostar en 10 års service på denna rackare?

5-6k beroende på var du lämnar in dinkan och under förutsättning att inget mervän de vanliga grejerna behöver bytas. Lämna in den till någon som är utbildad på co-axial verk alternativt till någon som kan förmedla den vidare till Swatch Group Nordic; det är särskilt de små oljemängderna på gånghjulets tänder som kräver erfarenhet och utbildning - det måste bli precis rätt.

Lämna in den, @Chuck ! Fin dinka :)

Vänligen
Forumets undersköterska

Går i tankarna om en ny klocka och kan inte släppa att Omega känns allt tydligare som mitt val. Är isåfall en Seamaster jag vill ha men ni kanske kan flika in lite? ;)

Vill landa söder om 20k, co-axial verk, på länk och helst slippa serva på 2-3 år. Låter det rimligt? Såg en nyservad 2220.80 som gick för 16k i höstas här på forumet och förbarmar mig över att jag missade den. Är öppen för både SMP och Aqua Terra (blir väl isf den tidiga med slät tavla med tanke på min budget).

Och nu börjar det som vi tidigare talat om i tråden som en lågoddsare inför Basel bli alltmer tydligt; tredje generationens AT med METAS-kaliber (antingen kaliber 8800 eller 8900, troligen den sistnämnda). Raynald Aeschlimann bekräftade i samtal med Hodinkee (tror det var i New York för två veckor sedan) att en ny AT är på ingång. Återstår då bara att se hur faceliften kommer att bli. Jag hoppas för egen del på en mycket blygsam revidering då det nuvarande konceptet är en storsäljande fullträff.

Vänligen
Forumets undersköterska

Och nu börjar det som vi tidigare talat om i tråden som en lågoddsare inför Basel bli alltmer tydligt; tredje generationens AT med METAS-kaliber (antingen kaliber 8800 eller 8900, troligen den sistnämnda). Raynald Aeschlimann bekräftade i samtal med Hodinkee (tror det var i New York för två veckor sedan) att en ny AT är på ingång. Återstår då bara att se hur faceliften kommer att bli. Jag hoppas för egen del på en mycket blygsam revidering då det nuvarande konceptet är en storsäljande fullträff.

Vänligen
Forumets undersköterska
Intressant. Inget nytt om en ny SMP?

Går i tankarna om en ny klocka och kan inte släppa att Omega känns allt tydligare som mitt val. Är isåfall en Seamaster jag vill ha men ni kanske kan flika in lite? ;)

Vill landa söder om 20k, co-axial verk, på länk och helst slippa serva på 2-3 år. Låter det rimligt? Såg en nyservad 2220.80 som gick för 16k i höstas här på forumet och förbarmar mig över att jag missade den. Är öppen för både SMP och Aqua Terra (blir väl isf den tidiga med slät tavla med tanke på min budget).
Köp en SMP☺. Här är min.
IMG_20170303_084054_633.jpg

Tillbaka
Topp