• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 376 53.7%
  • Hesalit

Röster: 324 46.3%

• Totala väljare
    700
AT engagerar uppenbarligen. Den nya är varken bättre eller sämre tycker jag utan bara annorlunda. Men varför så stora ändringar på en populär modell som att flytta datum och riktning på linjerna? Lite oklokt av Omega. När man tog bort datumfönstret så borde man också ha infört ett index mellan fönstret och tavlans kant. Det har man ju på de flesta andra modeller (PO, SMP, Globemaster...). Mina egna, högst personliga önskemål på AT vore en återgång till borstad länk, ett index vid datumet och att dom gör den i "rätt" storlek. Som det har varit har jag upplevt 38,5 lite liten och 41,5 något för stor dvs 40,0 hade nog varit perfekt.

AT engagerar uppenbarligen. Den nya är varken bättre eller sämre tycker jag utan bara annorlunda. Men varför så stora ändringar på en populär modell som att flytta datum och riktning på linjerna? Lite oklokt av Omega. När man tog bort datumfönstret så borde man också ha infört ett index mellan fönstret och tavlans kant. Det har man ju på de flesta andra modeller (PO, SMP, Globemaster...). Mina egna, högst personliga önskemål på AT vore en återgång till borstad länk, ett index vid datumet och att dom gör den i "rätt" storlek. Som det har varit har jag upplevt 38,5 lite liten och 41,5 något för stor dvs 40,0 hade nog varit perfekt.
Jag tycker nog den bara har blivit bättre nu, horisontella linjer känns bättre att kolla på, bättre symetri med datum flytten, tror det skulle bli trångt att klämma in ett index och ett avkappat är inte fint. Borstad länk skulle jag dock också föredra.

Nja vet inte om jag tycker Omega levererade nåt vidare detta Basel. Visst nya AT kan vara en behållning. Som jag förstått det köper man AT antingen med länk eller det nya gummit? Går ej sätta gummit på länkversionen?
Nya helblå PO är ju cool oxå, synd bara att man inte ha råd att ha den klockan enbart för uppkavlade sommar dagar. Men med tiden kanske man kommer uppskatta de nya modellerna mer?

Jag tycker nog den bara har blivit bättre nu, horisontella linjer känns bättre att kolla på, bättre symetri med datum flytten, tror det skulle bli trångt att klämma in ett index och ett avkappat är inte fint. Borstad länk skulle jag dock också föredra.
Sant, på Seamaster-modeller med avkapat index vid datum så går det ju ända ut till kanten. På AT så sitter index innanför minutskalan. Men något borde dom ha hittat på här. En AT no-date skulle jag kunna tänka mig, det vore snyggt!
15090231_omega-seamaster-aqua-terra-master-chronometer_t3ec9fbcb.jpg

Fy tusan vad jag är kluven över mitt nästa inköp. Överväger en PO eller en AT och dessa skiljer sig en smula i karaktären.
Om jag bestämmer mig för en AT så dyker nästa val upp. Cal. 2500 eller senare. Blå eller annat. ~39 mm eller större. Skyfall eller inte.

Alla dessa val.

Fy tusan vad jag är kluven över mitt nästa inköp. Överväger en PO eller en AT och dessa skiljer sig en smula i karaktären.
Om jag bestämmer mig för en AT så dyker nästa val upp. Cal. 2500 eller senare. Blå eller annat. ~39 mm eller större. Skyfall eller inte.

Alla dessa val.

Och därför köper du en Globemaster och lever lycklig för resten av ditt liv :D

Alla dessa val.

Jag röstar för en sådan här. Supernöjd med min! Älskar det mesta med den, med undantag för låset. Hade den haft microjustering hade den varit en klocka som kunde gjort mig till en OWG.

/Henrik

20170324_071832.jpg

Skyfall är så rätt ! :) Den var i produktion under en begränsad tid (år 2012-2014) med kaliber 8500B innan den datumramslösa uppföljaren med kaliber 8500G gjorde entré så det finns ett begränsat utbud (som förmodligen ändå är ganska stort med tanke på efterfrågan). En framtida samlarmodell, a collectors item. Den vackraste av de vackra AT-klockorna oavsett generation.

Vänligen
Forumets undersköterska

image.jpg
Har precis sålt min PO som jag köpte ny 2014.
image.jpg

Hade även denna ett kortare tag.
Väldigt nöjd med dom men det är alltid lika kul att byta

Tillbaka
Topp