• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 376 53.7%
  • Hesalit

Röster: 324 46.3%

• Totala väljare
    700
Någon som har en po 45mm som kan berätta hur denne upplever storleken? Är den brutal eller går det att använda en 45mm som vardagsklocka ?
Slänger in en bild på en chrono jag testare på ett event :rolleyes:
IMG_1916.JPG
Inte ensam, går med samma funderingar om vad som passar bäst...
/M

Kanske var lite otydligt men det är inte en chrono jag är intresserad av utan den vanliga!
Testade en chrono på ett event bara som också var 45. Jag tyckte den kändes för stor dock.
Aha, ledsen! Personligen kan jag bara väga in på 43,5mm-versionen. Sålde den delvis för att den var tung och klumpig.

Jag har själv en 38.5 på min 18.5cm handled och är riktigt nöjd. Eftersom ATn är en mer återhållen Seamaster (ingen dykvridning, mindre visare osv.) tycker jag den passar bättre i den mindre storleken. Om man däremot gillar lite större klockor så är kanske 41.5 ett bättre val.

IMG_20161224_111233.jpg

IMG_20170423_171308.jpg

Tack för bilderna!
Känns som det lutar mest åt 38.5 mm. explorern är ju 42 mm kan va skönt att ha nått lite nättare då. Det jag även gillar med ATn är att den gör sig väldigt bra olika band.

Någon som har en po 45mm som kan berätta hur denne upplever storleken? Är den brutal eller går det att använda en 45mm som vardagsklocka ?

Jag har haft PO 45,5mm cal 8500 (vanliga dykaren alltså, inte chrono) och även fast jag var förtjust i den första dagarna (kanske hade att göra med att det var min första riktigt dyra klocka på den tiden) så växte den snabbt på handleden... Efter några veckor blev det ohållbart. Den var hur stor och tung och obekväm som helst. Inte bekväm alls att bära längre dagar. Den saknar dessutom microjustering, så har du otur hamnar du mitt emellan storlekar och det blir antingen för tajt eller för stort - vilket blir mycket påtagligt på en så pass stor och tung klocka.
Nya modellen på 43,5 har väl iallafall någon form av glidelock-liknande justering.

Jag är 180 cm ca 96 kg med 18,5 cm handled om det nu spelar så stor roll då vi snackar om en så pass brutal klocka oavsett.

De andra PO-modellerna jag ägt och har att jämföra modellen med är 42mm 8500, 42mm 2500 samt 45,5mm 2500. Alla tre mycket bekvämare, även om 42 8500 är på tok för topptung och hög i förhållande till bredden.
45,5mm på gamla cal 2500 var t ex betydligt mer balanserad och bekväm att bära då den var tunnare och saknade den enligt mig onödiga glasbaksidan som bygger onödig höjd.

Jag har haft PO 45,5mm cal 8500 (vanliga dykaren alltså, inte chrono) och även fast jag var förtjust i den första dagarna (kanske hade att göra med att det var min första riktigt dyra klocka på den tiden) så växte den snabbt på handleden... Efter några veckor blev det ohållbart. Den var hur stor och tung och obekväm som helst. Inte bekväm alls att bära längre dagar. Den saknar dessutom microjustering, så har du otur hamnar du mitt emellan storlekar och det blir antingen för tajt eller för stort - vilket blir mycket påtagligt på en så pass stor och tung klocka.
Nya modellen på 43,5 har väl iallafall någon form av glidelock-liknande justering.

Jag är 180 cm ca 96 kg med 18,5 cm handled om det nu spelar så stor roll då vi snackar om en så pass brutal klocka oavsett.

De andra PO-modellerna jag ägt är 42mm 8500, 42mm 2500. Båda mycket bekvämare, även om 42 8500 är på tok för topptung i förhållande till bredden.

Tack för svaret!
Trodde den hade microjutering :eek:när jag körde en smpc nu för en stund sedan så blev det sådär som du beskriver att jag "fastade mellan" fick den inte alls att sitta bra.. nu är väl den lätt i jämförelse men tyckte ändå det var riktigt drygt.

Så cal 8500 42mm saknar också microjutering medans nya 43,5 har?

Tack för svaret!
....
Så cal 8500 42mm saknar också microjutering medans nya 43,5 har?

Det stämmer, om du inte vill hålla på och modda och byta ut låset till en justerbar variant som vissa gör (googla lite på Watchuseek så hittar du). Detta alternativ är dock i min värld helt sjukt då man inte ska behöva betala extra pengar och byta ut delar för att få en "optimal fit" på en redan dyr lyxklocka.

Vissa köper en halvlänk till (det kommer endast en halvlänk i paketet) för att justera det ytterligare.
2 halvlänkar är nämligen inte riktigt i samma länd som 1 hel länk. Därmed får man till någon form av egen, extra inköpt microjustering om man nu har lust med det.

Detta var en av de stora anledningarna (kombinerat med på tok för hög) som jag gått ifrån min kärlek för Planet Ocean. Den senaste modellen som har bättre justeringsmöjligheter, tycker jag är på tok för blank och för stor på sina 43,5mm.
Så antingen hittar jag en NOS gammal PO 42mm 2500 eller så fortsätter jag köra på tunnare bekvämare klockor.
Det är synd, för jag gillar PO cal 8500 väldigt mycket designmässigt förutom de här sakerna.

Tack för bilderna!
Känns som det lutar mest åt 38.5 mm. explorern är ju 42 mm kan va skönt att ha nått lite nättare då. Det jag även gillar med ATn är att den gör sig väldigt bra olika band.
42 och 38 är helt klart en bra duo! Ja, ATn (speciellt med svart tavla) passar på nära på alla band. Här är min på canvas till exempel:

IMG_20170511_164326.jpg

Lugnt ;)
Var alltså stor skillnad på 43,5 och 45?
Har personligen inte provat en 45a men om 43.5 var klumpig så är den större garanterat snäppet värre.

Det stämmer, om du inte vill hålla på och modda och byta ut låset till en justerbar variant som vissa gör (googla lite på Watchuseek så hittar du). Detta alternativ är dock i min värld helt sjukt då man inte ska behöva betala extra pengar och byta ut delar för att få en "optimal fit" på en redan dyr lyxklocka.

Vissa köper en halvlänk till (det kommer endast en halvlänk i paketet) för att justera det ytterligare.
2 halvlänkar är nämligen inte riktigt i samma länd som 1 hel länk. Därmed får man till någon form av egen, extra inköpt microjustering om man nu har lust med det.

Detta var en av de stora anledningarna (kombinerat med på tok för hög) som jag gått ifrån min kärlek för Planet Ocean. Den senaste modellen som har bättre justeringsmöjligheter, tycker jag är på tok för blank och för stor på sina 43,5mm.
Så antingen hittar jag en NOS gammal PO 42mm 2500 eller så fortsätter jag köra på tunnare bekvämare klockor.
Det är synd, för jag gillar PO cal 8500 väldigt mycket designmässigt förutom de här sakerna.
Tycker också byta lås känns fel när man betalar så mycket. Får helt enkelt testa en 45 och se hur det känns.

@thewallin sitter väl på en PO Chrono? Input?

Kanske var lite otydligt men det är inte en chrono jag är intresserad av utan den vanliga!
Testade en chrono på ett event bara som också var 45. Jag tyckte den kändes för stor dock.

Jag såg att det inte var chronon som var aktuell men kan ändå lägga in mitt tycke... Skulle aldrig kunna ha PO chrono som enda klocka, 45,5 i sig är inte det stora problemet för mig trots klena handleder utan höjden är det som känns.Dock en mycket trevlig klocka om man vet vad man ger sig in på.

Jag såg att det inte var chronon som var aktuell men kan ändå lägga in mitt tycke... Skulle aldrig kunna ha PO chrono som enda klocka, 45,5 i sig är inte det stora problemet för mig trots klena handleder utan höjden är det som känns.Dock en mycket trevlig klocka om man vet vad man ger sig in på.
Har lirat Seawolf förut, tror den var 18mm hög, toppar po:n de? :D

Testade nya PO på Nymans i fredags...
Helrätt med nya länken!

Provade du chronon också? Brydde mig aldrig om att göra det. Den såg ju påtagligt större ut, den vanliga kändes som man fick sätta gränsen vid. Även prismässigt.

Nya länken är trevlig med mikrojusteringen. Chronon är lite klumpigare än icke Chrono men en härlig klocka, har min på ett Hirsch band nu men som sagt så är länken toppen. Chronon är antagligen lite för stor men tycker ändå den sitter ganska bra, den känns oerhört gedigen.

IMG_1682.JPG
IMG_1697.JPG
IMG_1699.JPG

Hej Omegaälskare.
Har siktet inställt på en svart ny SMP-C. Vad är ungefärlig prutmån på en sådan poppis modell hos AD i Sthlm? För min del krävs nog 20-25% prutmån för att jag ska välja AD framför gråhandlare. Ska även betona att jag är förstagångsköpare.

Tillbaka
Topp