Hej ni å högre Omega kunniga, det hade varit uppskatta med lite av era allmänna kommentarer och tycken!
Jag ber om ursäkt på förhand om detta hamnar i fel forum eller om jag missat uppenbara sidotrådar.
Jag går i köptankar på min första "riktiga" klocka till samlingen och har fastnat lite för både Speedmaster (månklockan ref:311.30.42.30.01.005) samt Seamastern (300 Divern ref:212.30.41.20.01.003). Till detta hör att jag helt förälskat mig i Panerai och kommer vilja skaffa en sådan inom sinom tid (men det blir en annan historia).
Jag tänker att någon av modellerna ovan kommer vara min "vardagliga klocka" och bas till samlingen (känner redan att min ekonomi kommer ta mycket stryk av att hänga på detta forum ).
Jag har tittat lite på bakgrundshistorian för dessa klockor och Speedmastern sticker ut mest som en riktig "ikon" som tilltalar mig.
Här kommer lite funderingar som ni gärna får lämna lite tycken på:
Stort tack på förhand kära klockentusiaster!
Jag ber om ursäkt på förhand om detta hamnar i fel forum eller om jag missat uppenbara sidotrådar.
Jag går i köptankar på min första "riktiga" klocka till samlingen och har fastnat lite för både Speedmaster (månklockan ref:311.30.42.30.01.005) samt Seamastern (300 Divern ref:212.30.41.20.01.003). Till detta hör att jag helt förälskat mig i Panerai och kommer vilja skaffa en sådan inom sinom tid (men det blir en annan historia).
Jag tänker att någon av modellerna ovan kommer vara min "vardagliga klocka" och bas till samlingen (känner redan att min ekonomi kommer ta mycket stryk av att hänga på detta forum ).
Jag har tittat lite på bakgrundshistorian för dessa klockor och Speedmastern sticker ut mest som en riktig "ikon" som tilltalar mig.
Här kommer lite funderingar som ni gärna får lämna lite tycken på:
- Några allmänna tycken eller erfarenheter av att ha modellerna ovan som bas för vardagsbruk?
- Vad kan man anse är en bra rabatt från AD? Jag har fått 20% på officiella listpriser på båda modeller hos AD och är lite för mesig och inte skaffat mig "erfarenhet" nog för att handla begagnat. Jag har tittat runt lite på priser (både nytt och beg.) och jag tycker inte generellt att prisskillnaderna motiverar köp av begagnat (1-3 år) vid denna rabatt
- Av vad jag förstår så innehar Seamastern rent praktiskt det bättre urverket med Co-Axial 2500 då Speedmastern följer tradition och historia. Hur stor skillnad är det egentligen mellan urverken och har det någon egentlig betydelse? (har koll på att Speedyn är manuell vilket jag tycker är helt ok).
- Är någon av klockorna COSC Certifierad och har det någon egentlig betydelse för dessa modeller (dum fråga kanske) ?
- Har ni någon generell erfarenhet om vad byte av hesaliten kostar vid t.ex. en service?
Stort tack på förhand kära klockentusiaster!