• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 376 53.7%
  • Hesalit

Röster: 324 46.3%

• Totala väljare
    700
Finns den nu tro? Är riktigt sugen på den också, och med inkluderad länk är det tilltalande.. men samtidigt lite svettigt med 70k, eller vad listar den på?
61,6K enl Omegas hemsida
https://www.omegawatches.com/watches/specialities/olympic-collection/52232442103001/
Inget överpris mot den vanliga med tanke på LE och att du får med länken. Men sen kan du antagligen hitta den du visade med större procentuell rabatt på listpriset. Gillar du den orange-svarta så kör på den :)

61,6K enl Omegas hemsida
https://www.omegawatches.com/watches/specialities/olympic-collection/52232442103001/
Inget överpris mot den vanliga med tanke på LE och att du får med länken. Men sen kan du antagligen hitta den du visade med större procentuell rabatt på listpriset. Gillar du den orange-svarta så kör på den :)
Ah! Av någon anledning hittade jag aldrig listpriset när jag surfade runt. Gillar denna också, samt att det är tilltalande med en limited edition.

När sommaren äntligen kommer så skall den säljas. Ambivalent som få.
IMG_0252.jpg

Vet någon vilket bandnummer Omega Aqua Terra svarta läderband har avsett för viklåset? Alltså 20mm till 18mm.

Väldigt stora prisskillnader på Seamaster 300M modellerna, även fast de till utseendet kan vara väldigt lika. En 2531.80.00 kan gå från allt mellan 14 - 25k, medan en 2220.80.00 istälelt går för 22-30k.

Kan någon förklara för mig varför prisökningen sker här?

Väldigt stora prisskillnader på Seamaster 300M modellerna, även fast de till utseendet kan vara väldigt lika. En 2531.80.00 kan gå från allt mellan 14 - 25k, medan en 2220.80.00 istälelt går för 22-30k.

Kan någon förklara för mig varför prisökningen sker här?

Det är två olika klockor. Omegas legendariska 2531.80.00 (James Bond's Choice och Pierce Brosnans trogna följeslagare i alla filmer utom Golden Eye där han istället bar kvartsvarianten 2541.80.00) var Omegas i särklass bäst säljande klocka allt från introduktionen år 1993 fram till dess den lades ner år 2006 och då ersattes av snarlika 2220.80.00 som skiljer sig gentemot föregångaren estetiskt med röd Seamaster-text och nytt boettlock men framförallt sett till urverket; 2531.80.00 har Omega kaliber 1120 (ett för Omega unikt modifierat ETA 2892-A2 där fokus legat på att effektivisera uppdragningsmekanismen vilket förklarar de två extra stenarna) medan 2220.80.00 har Omega kaliber 2500C med co-axial gång och en balans som andas fritt, i en arbetstakt om 25.200 halvsvängar i timmen.

Vänligen
Forumets undersköterska

Speedmaster moonphase, kittlar köp tarmen synd att de är så stora. Ett par stulna bilder från nätet.
IMG_1976.JPG
IMG_1977.JPG
Tycker också de är riktigt, sjukt jävla snygga. Till och med den rätt udda TT-modellen med grön bezel tycker jag är frän. Knappast för alla men grönt och guld är schysst ihop.

För övrigt samma boett som min GSOTM och den bärs mindre än 44.

Omega-speedmaster-moonphase-gold-steel-3.jpg

Bilagor

• 30423445206001.png
    30423445206001.png
    215 KB · Visningar: 25
Tycker också de är riktigt, sjukt jävla snygga. Till och med den rätt udda TT-modellen med grön bezel tycker jag är frän. Knappast för alla men grönt och guld är schysst ihop.

Håller med TT:n med grön bezel är riktigt grym.

Det är två olika klockor. Omegas legendariska 2531.80.00 (James Bond's Choice och Pierce Brosnans trogna följeslagare i alla filmer utom Golden Eye där han istället bar kvartsvarianten 2541.80.00) var Omegas i särklass bäst säljande klocka allt från introduktionen år 1993 fram till dess den lades ner år 2006 och då ersattes av snarlika 2220.80.00 som skiljer sig gentemot föregångaren estetiskt med röd Seamaster-text och nytt boettlock men framförallt sett till urverket; 2531.80.00 har Omega kaliber 1120 (ett för Omega unikt modifierat ETA 2892-A2 där fokus legat på att effektivisera uppdragningsmekanismen vilket förklarar de två extra stenarna) medan 2220.80.00 har Omega kaliber 2500C med co-axial gång och en balans som andas fritt, i en arbetstakt om 25.200 halvsvängar i timmen.

Vänligen
Forumets undersköterska

Stort tack, kunde inte bett om ett bättre svar :)

Grymt snygg! Vad är ref på den?

Hej kära Omega-vänner,
Köpte en ny Omega SMP-C via chrono24 av en italiensk handlare med mycket gott renommé (försökte deala i Sthlm med AD men upplevde prisskillnaden som för stor). Fick hem klockan för en timme sedan och allt verkade frid och fröjd. Upptäckte sedan till min förskräckelse att det är ett lätt glapp mellan dykringen och boetten på klockan på nedsidan. När jag trycker på översidan på dykringen glappar det något och så ska det inte vara.

Vad fan ska jag göra? Köpte med Trusted Checkout, så att skicka tillbaka klockan vore givetvis ett alternativ, även om jag tycker det är tråkigt och omständigt. Ett andra alternativ vore att besöka en AD här i Sthlm för att få det åtgärdat på garantin, vilket då kan vara ett ok alternativ sålänge det inte blir alltför kostsamt och/eller omständigt.

Och ja, jag kan hålla med om att jag är en snål, gniden människa som köper klockor från Italien, och den läxan har jag lärt mig och jag ska inte göra det mer.

/ En sorgsen själ :(:(

Det var tråkigt att höra, @TonySoprano ! Jag köpte själv min SMPc via italiensk AD på C24, av samma anledning. Min var det dock inga problem med. Visst är det enklare om man köpt via lokal AD, men egentligen borde det inte vara större risk att handla från någon annan AD i världen. AD är ju AD. Bara den skickas väl förpackad med en bra speditör. Klockorna har ju trots allt skickats till svenska AD:n också på något sätt.

Jag skulle nog ta det på garantin (borde inte kosta dig något), men du kan ju kontakta köparen och se om de kan göra något. Eftersom den var skadad redan vid ankomst kanske de kan ordna någon form av kompensation eller kostnadsfritt byta klockan?

För övrigt kände jag mig också snål som köpte på C24 istället för lokala AD:n, men det handlar trots allt om rätt mycket pengar (för mig i alla fall). Hoppas kunna handla lokalt i framtiden.

Får man fråga vad ni fick ge för klockan?

Jag vet inte om någon av er mer frekventa skribenter minns min resa med service av en AT 8500 från 2009? Fick priset 12.100:- av Jarl Sandin i Göteborg och hämtade ut den för att be någon annan titta på den som second opinion. Den åkte till Stockholm istället och fick precis beskedet att fullservice och nytt lås skulle kosta 6.125:-. Det är mindre än vad Jarl Sandin ville ha för EN del som de ville byta. Förbannat glad att jag valde att låta någon mer titta på den och inte bara acceptera priset jag fick hemma i Göteborg. Nästan 6.000:- skillnad alltså, jag gör hellre något annat för de pengarna :cigar: Nu är det bara drygt 6v tills jag får återse min trotjänare, börjar tröttna på möglet på armen :D

Speedmaster moonphase, kittlar köp tarmen synd att de är så stora. Ett par stulna bilder från nätet.
IMG_1976.JPG
IMG_1977.JPG

73 600 kr, fan!

Har fått upp intresset för PO GMT Night and Day. Är det någon här som har en och kan dela med sig av några bilder och intryck?

Jag vet inte om någon av er mer frekventa skribenter minns min resa med service av en AT 8500 från 2009? Fick priset 12.100:- av Jarl Sandin i Göteborg och hämtade ut den för att be någon annan titta på den som second opinion. Den åkte till Stockholm istället och fick precis beskedet att fullservice och nytt lås skulle kosta 6.125:-. Det är mindre än vad Jarl Sandin ville ha för EN del som de ville byta. Förbannat glad att jag valde att låta någon mer titta på den och inte bara acceptera priset jag fick hemma i Göteborg. Nästan 6.000:- skillnad alltså, jag gör hellre något annat för de pengarna :cigar: Nu är det bara drygt 6v tills jag får återse min trotjänare, börjar tröttna på möglet på armen :D
Ja, jag minns detta. Tyckte det hela lät konstigt :confused: skönt att det löste sig :)

Kommer ihåg när du tog upp det första gången, skönt att det löste sig rätt bra! Även lättande att höra att det går att få det billigare, blev lite nojjig av de 12 000 eftersom min egen AT snart bör servas.

Ja det gick från hutlöst till rimligt så allt gott denna gången :) Vad som känns lite tråkigt är att förtroendet för Jarl Sandin dalade lite. Har upplevt dem som tillmötesgående och trevliga men nu känns det lite som att de försökte sig på en rövare i hopp om att de skulle få in lite extra. "Ta det på hemförsäkringen" var deras svar. Inte ens Omega ansåg att delarna behövde bytas ut och jag gillar inte när folk försöker spela på min okunskap eller oförmåga att faktiskt kontrollera slitage själv.

Nåväl, allt löste ju sig bra denna gången om än med lite mer arbete från min sida :)

Ja det gick från hutlöst till rimligt så allt gott denna gången :) Vad som känns lite tråkigt är att förtroendet för Jarl Sandin dalade lite. Har upplevt dem som tillmötesgående och trevliga men nu känns det lite som att de försökte sig på en rövare i hopp om att de skulle få in lite extra. "Ta det på hemförsäkringen" var deras svar. Inte ens Omega ansåg att delarna behövde bytas ut och jag gillar inte när folk försöker spela på min okunskap eller oförmåga att faktiskt kontrollera slitage själv.

Nåväl, allt löste ju sig bra denna gången om än med lite mer arbete från min sida :)
Fult av dem att försöka ta så bra betalt... Det lönar sig att undersöka på andra ställen!

Tillbaka
Topp