• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 378 53.8%
  • Hesalit

    Röster: 324 46.2%

  • Totala väljare
    702
Dubbelpostar:
Hirsch Stone. Vad tycker ni om kombon?

20170622_195131.jpg
20170622_195152.jpg
20170622_195217.jpg

Det fungerar. En speciell rem, men svart eller brunt (ljust eller mörkt) känns som de säkraste korten till klockans hänförande blå tavla. Det blir tummen upp :)
 
Satt å läste i den dära bekväma klock tråden och det slog mig att de känns som de e rätt få som har koll på omegas nya justerbara lås

Hitta denna tråden på wus där folk skri er av sig om vilka partnr som behövs för att anpassa nya låsen till äldre modeller tex speedys, PO(8500,2500) smpc och faktiskt även aqua terra 41mm !

http://forums.watchuseek.com/f20/wh...asp-117stz001154-3609002.html#/topics/3609002


@Nicbex här har du lite tips till nästa omega köp ;)
 
Nån som kikat på Basel news 38 mm Speedmaster?
Tycker denna ser riktigt nice ut!
Är 3330-verket ok?
SP-Speedmaster38mm-32463385002001-closeupDial-small.jpg
 
Vitt, svart, grönt & guld. allt på en blank boetto_O
Mycket på en gång. Kan inte riktigt bestämma mig vad jag tycker? Definitivt inte ful, men "mycket"??????
Ja absolut! Det är mycket, mem jag gillar den! Har svårt för gulguld vanligtvis..

Denna går inte heller av för hackor, men lite mer diskret.
32432385002001.png

32430385002001.png
 

Omega kaliber 3330 presenterades år 2012 och första klockserien som fick urverket i sitt inre var Speedmaster Racing, urverket ersatte 33xx-serien (3301, 3303 och 3313). 3330 fungerar som instegskaliber i kronografklockorna och fyller tomrummet upp till det att 9300 tar vid. 33xx-serien, som presenterades år 2001 och som fortfarande är i produktion (om än i mycket små upplagor i form av kaliber 3612 som kan liknas vid ett 3313 med GMT-modul) hör till de finaste kronografverk som tillverkats. Utgångsmaterialet, Frederic Piguet kaliber 1185, har bl.a använts av Blancpain, Vacheron Constantin och Audemars Piguet och är i Omegas slutgiltiga version, alltså det kraftigt modifierade 3313C, försedd med massor med tekniskt godis - som co-axial gång med en balans som andas fritt, kolumnhjul och vertikal inkoppling av kronografmekanismen. Gånghjulet, som arbetar i tre funktionella nivåer, ser ut som en kaststjärna och är hänförande, både ur estetisk och teknisk synvinkel.

3330 har en del av detta men inte allt och känns ändå lite som ett nerbyte rent tekniskt. Frederic Piguet, som gjort sig kända för teknisk briljans men inte stryktålighet, var måhända ett alltför bräckligt material att utgå från i de sportkronografer Omega ofta satte verken i, men i kaliber 3313C var i princip alla tillkortakommanden sett till driftsäkerheten åtgärdade. Det var ett dyrt urverk att tillverka och jag skulle tro att domedagen kom i samma ögonblick som Omegas fantastiska 9300 presenterades våren år 2011. 3330 passar bättre in i bilden sett till hur Omegas nuvarande produktion ser ut idag; redan det faktum att urverket bygger på en Longines-variant av Valgranges-verket A08.L01 som har sitt ursprung i ETA 7750 borgar för en driftsäkerhet som 33xx aldrig kunde ståta med men det innebär också att urverket är enklare, billigare och tekniskt inte på samma nivå. Visst, det är så långt från ett vanligt 7750 man kan komma med co-axial gång, balans som andas fritt och med en balansspiral i kisel (Omegas Si14-spiral). Kronografen har här ett kolumnhjul vilket gör det smidigare att koppla in kronografen och en hel del andra, nya delar men behåller tyvärr 7750-verkets horisontella inkoppling - och många av delarna känner vi igen från ETA-kalibern trots de modifieringar som gjorts. En utsökt, tekniskt intressant och förmodligen mycket driftsäker kaliber alltså, men ett trappsteg under 3313 i komplexitet och teknik som i sin tur ligger trappsteget under 9300. Kaliber 3330 får ses som en av de tre hörnstenarna bland kronografverken där 1861/63 svarar för det tickande bandet till Omegas historia medan 3330 är en utmärkt instegsmodell som innehåller nästan allt och så kaliber 9300/9900 som faktiskt innehåller precis allt - det är världens i särklass bästa, serieproducerade kronografverk för tillfället.

11bqn84.jpg


Bilden ovan är skamlöst lånad från nätet. Placeringen av de till balansen närmast liggande hjulen i löpverket skvallrar om bakgrunden i ETA/Valgranges men i övrigt är det närmast omöjligt att göra den kopplingen. Longines kaliber L688 har förstås en annan utformning av rotorn, en enklare balans (som är indexreglerad, saknar co-axial gång och även kiselspiral) men i övrigt är urverken nästan identiska rent tekniskt, med vissa estetiska skillnader (Longines har t.ex blånerat kolumnhjul). Omega kaliber 3330 är alltså ett nytt urverk, men den robusta grunden i ETA's 7750 som presenterades redan år 1974 och allmänt anses vara ett av världens mest pålitliga urverk gör att både Omegas och Longines respektive versioner har alla förutsättningar för en barndom fri från sjukdomar.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Senast ändrad:
Omega kaliber 3330 presenterades år 2012 och första klockserien som fick urverket i sitt inre var Speedmaster Racing, urverket ersatte 33xx-serien (3301, 3303 och 3313). 3330 fungerar som instegskaliber i kronografklockorna och fyller tomrummet upp till det att 9300 tar vid. 33xx-serien, som presenterades år 2001 och som fortfarande är i produktion (om än i mycket små upplagor i form av kaliber 3612 som kan liknas vid ett 3313 med GMT-modul) hör till de finaste kronografverk som tillverkats. Utgångsmaterialet, Frederic Piguet kaliber 1185, har bl.a använts av Blancpain, Vacheron Constantin och Audemars Piguet och är i Omegas slutgiltiga version, alltså det kraftigt modifierade 3313C, försedd med massor med tekniskt godis - som co-axial gång med en balans som andas fritt, kolumnhjul och vertikal inkoppling av kronografmekanismen. Gånghjulet, som arbetar i tre funktionella nivåer, ser ut som en kaststjärna och är hänförande, både ur estetisk och teknisk synvinkel.

3330 har en del av detta men inte allt och känns ändå lite som ett nerbyte rent tekniskt. Frederic Piguet, som gjort sig kända för teknisk briljans men inte stryktålighet, var måhända ett alltför bräckligt material att utgå från i de sportkronografer Omega ofta satte verken i, men i kaliber 3313C var i princip alla tillkortakommanden sett till driftsäkerheten åtgärdade. Det var ett dyrt urverk att tillverka och jag skulle tro att domedagen kom i samma ögonblick som Omegas fantastiska 9300 presenterades våren år 2011. 3330 passar bättre in i bilden sett till hur Omegas nuvarande produktion ser ut idag; redan det faktum att urverket bygger på en Longines-variant av Valgranges-verket A08.L01 som har sitt ursprung i ETA 7750 borgar för en driftsäkerhet som 33xx aldrig kunde ståta med men det innebär också att urverket är enklare, billigare och tekniskt inte på samma nivå. Visst, det är så långt från ett vanligt 7750 man kan komma med co-axial gång, balans som andas fritt och med en balansspiral i kisel (Omegas Si14-spiral). Kronografen har här ett kolumnhjul vilket gör det smidigare att koppla in kronografen och en hel del andra, nya delar men behåller tyvärr 7750-verkets horisontella inkoppling - och många av delarna känner vi igen från ETA-kalibern trots de modifieringar som gjorts. En utsökt, tekniskt intressant och förmodligen mycket driftsäker kaliber alltså, men ett trappsteg under 3313 i komplexitet och teknik som i sin tur ligger trappsteget under 9300. På så vis passar 3330 väl in i Omegas nuvarande produktion som en av de tre hörnstenarna bland kronografverken där 1861/63 svarar för det tickande bandet till Omegas historia medan 3330 är en utmärkt instegsmodell som innehåller nästan allt och så 9300 som faktiskt innehåller precis allt - det är världens i särklass bästa, serieproducerade kronografverk.

11bqn84.jpg


Bilden ovan är skamlöst lånad från nätet. Placeringen av de till balansen närmast liggande hjulen i löpverket skvallrar om bakgrunden i ETA/Valgranges men i övrigt är det närmast omöjligt att göra den kopplingen. Longines kaliber L688 har förstås en annan utformning av rotorn, en enklare balans (som är indexreglerad, saknar co-axial gång och även kiselspiral) men i övrigt är urverken nästan identiska rent tekniskt, med vissa estetiska skillnader (Longines har t.ex blånerat kolumnhjul). Omega kaliber 3330 är alltså ett nytt urverk, men den robusta grunden i ETA's 7750 som presenterades redan år 1974 och allmänt anses vara ett av världens mest pålitliga urverk gör att både Omegas och Longines respektive versioner har alla förutsättningar för en barndom fri från sjukdomar.

Vänligen
Forumets undersköterska
Fantastiskt trevligt svar! Tack för den lilla historielektionen. :)
 
Omega kaliber 3330 presenterades år 2012 och första klockserien som fick urverket i sitt inre var Speedmaster Racing, urverket ersatte 33xx-serien (3301, 3303 och 3313). 3330 fungerar som instegskaliber i kronografklockorna och fyller tomrummet upp till det att 9300 tar vid. 33xx-serien, som presenterades år 2001 och som fortfarande är i produktion (om än i mycket små upplagor i form av kaliber 3612 som kan liknas vid ett 3313 med GMT-modul) hör till de finaste kronografverk som tillverkats. Utgångsmaterialet, Frederic Piguet kaliber 1185, har bl.a använts av Blancpain, Vacheron Constantin och Audemars Piguet och är i Omegas slutgiltiga version, alltså det kraftigt modifierade 3313C, försedd med massor med tekniskt godis - som co-axial gång med en balans som andas fritt, kolumnhjul och vertikal inkoppling av kronografmekanismen. Gånghjulet, som arbetar i tre funktionella nivåer, ser ut som en kaststjärna och är hänförande, både ur estetisk och teknisk synvinkel.

3330 har en del av detta men inte allt och känns ändå lite som ett nerbyte rent tekniskt. Frederic Piguet, som gjort sig kända för teknisk briljans men inte stryktålighet, var måhända ett alltför bräckligt material att utgå från i de sportkronografer Omega ofta satte verken i, men i kaliber 3313C var i princip alla tillkortakommanden sett till driftsäkerheten åtgärdade. Det var ett dyrt urverk att tillverka och jag skulle tro att domedagen kom i samma ögonblick som Omegas fantastiska 9300 presenterades våren år 2011. 3330 passar bättre in i bilden sett till hur Omegas nuvarande produktion ser ut idag; redan det faktum att urverket bygger på en Longines-variant av Valgranges-verket A08.L01 som har sitt ursprung i ETA 7750 borgar för en driftsäkerhet som 33xx aldrig kunde ståta med men det innebär också att urverket är enklare, billigare och tekniskt inte på samma nivå. Visst, det är så långt från ett vanligt 7750 man kan komma med co-axial gång, balans som andas fritt och med en balansspiral i kisel (Omegas Si14-spiral). Kronografen har här ett kolumnhjul vilket gör det smidigare att koppla in kronografen och en hel del andra, nya delar men behåller tyvärr 7750-verkets horisontella inkoppling - och många av delarna känner vi igen från ETA-kalibern trots de modifieringar som gjorts. En utsökt, tekniskt intressant och förmodligen mycket driftsäker kaliber alltså, men ett trappsteg under 3313 i komplexitet och teknik som i sin tur ligger trappsteget under 9300. Kaliber 3330 får ses som en av de tre hörnstenarna bland kronografverken där 1861/63 svarar för det tickande bandet till Omegas historia medan 3330 är en utmärkt instegsmodell som innehåller nästan allt och så kaliber 9300/9900 som faktiskt innehåller precis allt - det är världens i särklass bästa, serieproducerade kronografverk för tillfället.

11bqn84.jpg


Bilden ovan är skamlöst lånad från nätet. Placeringen av de till balansen närmast liggande hjulen i löpverket skvallrar om bakgrunden i ETA/Valgranges men i övrigt är det närmast omöjligt att göra den kopplingen. Longines kaliber L688 har förstås en annan utformning av rotorn, en enklare balans (som är indexreglerad, saknar co-axial gång och även kiselspiral) men i övrigt är urverken nästan identiska rent tekniskt, med vissa estetiska skillnader (Longines har t.ex blånerat kolumnhjul). Omega kaliber 3330 är alltså ett nytt urverk, men den robusta grunden i ETA's 7750 som presenterades redan år 1974 och allmänt anses vara ett av världens mest pålitliga urverk gör att både Omegas och Longines respektive versioner har alla förutsättningar för en barndom fri från sjukdomar.

Vänligen
Forumets undersköterska
Mycket uttömande svar, det tackar jag för! Alltid lika intressant att grotta ner sig i fakta!
 
En fråga? Hur tror ni canvas band funkar och bada med? Det är läder på undersida och tyg på över sidan...menar kan den gå av / bli förstörd om man badar med canvas..? Eller är det lungt.? Gör inget om läder blir "slitet" snyggt enligt mig...undrar mest om det kan hända nåt skumt som att bandet kan lossna mm??
 
En fråga? Hur tror ni canvas band funkar och bada med? Det är läder på undersida och tyg på över sidan...menar kan den gå av / bli förstörd om man badar med canvas..? Eller är det lungt.? Gör inget om läder blir "slitet" snyggt enligt mig...undrar mest om det kan hända nåt skumt som att bandet kan lossna mm??
Canvas är slitstarkt som tusan, kommer inte "lösas upp". Tål vatten bra. Läder på undersidan är väl inte optimalt för bad förvisso men ta av för att torka efter badet så är det säkert ingen fara.
 
Omega kaliber 3330 presenterades år 2012 och första klockserien som fick urverket i sitt inre var Speedmaster Racing, urverket ersatte 33xx-serien (3301, 3303 och 3313). 3330 fungerar som instegskaliber i kronografklockorna och fyller tomrummet upp till det att 9300 tar vid. 33xx-serien, som presenterades år 2001 och som fortfarande är i produktion (om än i mycket små upplagor i form av kaliber 3612 som kan liknas vid ett 3313 med GMT-modul) hör till de finaste kronografverk som tillverkats. Utgångsmaterialet, Frederic Piguet kaliber 1185, har bl.a använts av Blancpain, Vacheron Constantin och Audemars Piguet och är i Omegas slutgiltiga version, alltså det kraftigt modifierade 3313C, försedd med massor med tekniskt godis - som co-axial gång med en balans som andas fritt, kolumnhjul och vertikal inkoppling av kronografmekanismen. Gånghjulet, som arbetar i tre funktionella nivåer, ser ut som en kaststjärna och är hänförande, både ur estetisk och teknisk synvinkel.

3330 har en del av detta men inte allt och känns ändå lite som ett nerbyte rent tekniskt. Frederic Piguet, som gjort sig kända för teknisk briljans men inte stryktålighet, var måhända ett alltför bräckligt material att utgå från i de sportkronografer Omega ofta satte verken i, men i kaliber 3313C var i princip alla tillkortakommanden sett till driftsäkerheten åtgärdade. Det var ett dyrt urverk att tillverka och jag skulle tro att domedagen kom i samma ögonblick som Omegas fantastiska 9300 presenterades våren år 2011. 3330 passar bättre in i bilden sett till hur Omegas nuvarande produktion ser ut idag; redan det faktum att urverket bygger på en Longines-variant av Valgranges-verket A08.L01 som har sitt ursprung i ETA 7750 borgar för en driftsäkerhet som 33xx aldrig kunde ståta med men det innebär också att urverket är enklare, billigare och tekniskt inte på samma nivå. Visst, det är så långt från ett vanligt 7750 man kan komma med co-axial gång, balans som andas fritt och med en balansspiral i kisel (Omegas Si14-spiral). Kronografen har här ett kolumnhjul vilket gör det smidigare att koppla in kronografen och en hel del andra, nya delar men behåller tyvärr 7750-verkets horisontella inkoppling - och många av delarna känner vi igen från ETA-kalibern trots de modifieringar som gjorts. En utsökt, tekniskt intressant och förmodligen mycket driftsäker kaliber alltså, men ett trappsteg under 3313 i komplexitet och teknik som i sin tur ligger trappsteget under 9300. Kaliber 3330 får ses som en av de tre hörnstenarna bland kronografverken där 1861/63 svarar för det tickande bandet till Omegas historia medan 3330 är en utmärkt instegsmodell som innehåller nästan allt och så kaliber 9300/9900 som faktiskt innehåller precis allt - det är världens i särklass bästa, serieproducerade kronografverk för tillfället.

11bqn84.jpg


Bilden ovan är skamlöst lånad från nätet. Placeringen av de till balansen närmast liggande hjulen i löpverket skvallrar om bakgrunden i ETA/Valgranges men i övrigt är det närmast omöjligt att göra den kopplingen. Longines kaliber L688 har förstås en annan utformning av rotorn, en enklare balans (som är indexreglerad, saknar co-axial gång och även kiselspiral) men i övrigt är urverken nästan identiska rent tekniskt, med vissa estetiska skillnader (Longines har t.ex blånerat kolumnhjul). Omega kaliber 3330 är alltså ett nytt urverk, men den robusta grunden i ETA's 7750 som presenterades redan år 1974 och allmänt anses vara ett av världens mest pålitliga urverk gör att både Omegas och Longines respektive versioner har alla förutsättningar för en barndom fri från sjukdomar.

Vänligen
Forumets undersköterska

Kan det vara så att 9300-verket även är lite större och inte ryms i ett mindre ur av storlek 38 mm?
 
Tillbaka
Topp