• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 378 53.7%
  • Hesalit

Röster: 326 46.3%

• Totala väljare
    704
tjockleken är det största potentiella problemet.. samt pråligheten
Tjockleken och vikten är definitivt på gränsen (vissa dagar över gränsen) för mig. Jag roterar mellan länk, gummi och paracord viket är ett måste för hade jag bara kört länk skulle jag få fibromyalgi :)

Pråligheten tycker jag däremot är perfekt. Inte mer pråligt än SubC i alla fall. Klockan skimrar grymt snyggt i olika ljus och bilder gör den inte rättvisa.

Tjockleken och vikten är definitivt på gränsen (vissa dagar över gränsen) för mig. Jag roterar mellan länk, gummi och paracord viket är ett måste för hade jag bara kört länk skulle jag få fibromyalgi :)

Pråligheten tycker jag däremot är perfekt. Inte mer pråligt än SubC i alla fall. Klockan skimrar grymt snyggt i olika ljus och bilder gör den inte rättvisa.
Jag gillar ju länk så den skulle ju vara på jämt. Båda mina favoriter för tillfället väger in på 190g; Speedy Mark II och Seiko Samurai. ~20g till är nog inget problem, men risken är att klockan känns topptung. Ni som har PO:n och bär den jämt, hur bra sitter den på handleden? Min Speedy har en tendens att vilja rotera runt handleden om jag inte klämmer åt mikrojusteringen ordentligt. Det är ju sånt här som man inte märker i butiken utan efter ett par veckor av bärande. Jag när en dröm om att ha en drömtrippel och där skulle PO:n få mycket handledstid. Jag vill inte ha en albatross om ni förstår. @MånsT Var det så din PO kändes?

En fråga till någon kunnig inom detta ämne... Har en SMP PO 45,5 mm... Skulle mitt armband av läder/gummi passa en PO 43,5 mm dvs. kan det möjligtvis vara samma mått mellan bandhornen!!!

Tack på förhand...

En fråga till någon kunnig inom detta ämne... Har en SMP PO 45,5 mm... Skulle mitt armband av läder/gummi passa en PO 43,5 mm dvs. kan det möjligtvis vara samma mått mellan bandhornen!!!

Tack på förhand...
Det verkar vara 22mm resp 21mm, enligt en snabb googling. Konstigt med udda bredd tycker jag. Men det kanske är för att stävja byten :)

Jag gillar ju länk så den skulle ju vara på jämt. Båda mina favoriter för tillfället väger in på 190g; Speedy Mark II och Seiko Samurai. ~20g till är nog inget problem, men risken är att klockan känns topptung. Ni som har PO:n och bär den jämt, hur bra sitter den på handleden? Min Speedy har en tendens att vilja rotera runt handleden om jag inte klämmer åt mikrojusteringen ordentligt. Det är ju sånt här som man inte märker i butiken utan efter ett par veckor av bärande. Jag när en dröm om att ha en drömtrippel och där skulle PO:n få mycket handledstid. Jag vill inte ha en albatross om ni förstår. @MånsT Var det så din PO kändes?
Jag personligen tyckte att klockan var för tung och även rätt topptung. Jag gillar att ha mikrojusteringen tajt men ändå låg den lite knepigt. Hade jag köpt en till PO så hade jag kört på titanaren.

Varför ser man så sällan SM300 Master Coaxial i tråden? Svinsnygg, bra specs och pris (beggad) samt vettig storlek tycker jag. Det var min graal när den släpptes, sen tappade jag intresset, nu är den hetare än någonsin tycker jag :)
Är den gula lumen som avskräcker många kanske, och/eller pcl? Jag vet inte, men det känns i alla fall som att den förut så vanliga kritiken mot fake patinan generellt har svalnat lite iom att det blivit så vanligt.
Ni som har en eller har haft en och sålt, vad tycker ni?

Varför ser man så sällan SM300 Master Coaxial i tråden? Svinsnygg, bra specs och pris (beggad) samt vettig storlek tycker jag. Det var min graal när den släpptes, sen tappade jag intresset, nu är den hetare än någonsin tycker jag :)
Är den gula lumen som avskräcker många kanske, och/eller pcl? Jag vet inte, men det känns i alla fall som att den förut så vanliga kritiken mot fake patinan generellt har svalnat lite iom att det blivit så vanligt.
Tycker det är en schysst klocka men färgen på lysmassan avtänder lite. Gör sig bra i guld då indexens färg matchar metallen bättre.

P2260153.jpg

Jag gillar den, men det är nog kombon PCL och faux-vintage som gör att jag känner att jag skulle tröttna på den efter ett tag. Jag var helt såld på den ett tag, tänkte att det var den ultimata dress/divebeaterklockan. Nu är jag inte alls säker.

Trodde jag ville ha en tills jag provade. Klickade inte helt enkelt. Något med dom långa bandhornen som jag minns det. Men den passar väldigt bra på NATO. Jo, PCL hamnar på dess minuskonto också men visst kan man låta borsta länken.

Tycker det är en schysst klocka men färgen på lysmassan avtänder lite. Gör sig bra i guld då indexens färg matchar metallen bättre.

P2260153.jpg
Ja den där är helt otrolig. Vilken dinka.
Jag störde mig också på lumens färg tidigare. Nu tycker jag att färgen funkar bra med helheten. Den tonar liksom ner en redan blingig klicka. Jag är dock rädd att jag kanske tröttnar efter ett tag. Hmmm. Måste nog prova ändå. Kanske. Fan också vad svårt det ska vara ;-)

Jag gillar den, men det är nog kombon PCL och faux-vintage som gör att jag känner att jag skulle tröttna på den efter ett tag. Jag var helt såld på den ett tag, tänkte att det var den ultimata dress/divebeaterklockan. Nu är jag inte alls säker.
Har känt ungefär likadant. Nu ser jag bara en grym Gada-klocka :)

Trodde jag ville ha en tills jag provade. Klickade inte helt enkelt. Något med dom långa bandhornen som jag minns det. Men den passar väldigt bra på NATO. Jo, PCL hamnar på dess minuskonto också men visst kan man låta borsta länken.
Just ja, bandhornen var det många som pratade om när den släpptes. På bilder tänker jag inte alls på det. Måste prova. Stort habegär just nu.

Jag störde mig också på lumens färg tidigare. Nu tycker jag att färgen funkar bra med helheten. Den tonar liksom ner en redan blingig klicka. Jag är dock rädd att jag kanske tröttnar efter ett tag. Hmmm. Måste nog prova ändå. Kanske. Fan också vad svårt det ska vara ;-)
Kanske är det en vanesak, vem vet. Fördelen med den är att det är en dykare som faktiskt ser rätt bra ut på en mängd olika band. Till skillnad från Submariner och PO exempelvis.

Under cirka två års tid så har jag suktat efter en Aqua Terra, jämfört, frågat, testat och halvt genomfört affärer men utan att ha gått hela vägen. Nu, efter att har sålt en Explorer I och laddat på klockkontot så började det kännas att det var dags för en AT.
Så...
IMG_0884.JPG
IMG_0885.JPG

Men vafan...
IMG_0886.JPG

Denna dök upp på Köp & Sälj och spontandjävulen i mig tog överhand, skickade ett meddelande och Swishade iväg likviden.
Vi får se hur denna relation utvecklar eller avvecklar sig men jag måste medge att det är en trevlig bekantskap än så länge.
Hoppsan! Och grattis!! Tycker PO är en grymt fin klocka, men har varit utom räckhåll pga smala 16 cm handleder. Har inte lyckats testa 39,5 mm än. Hur upplever du storleken? Förstår att den är högre än många andra dykare..

Hoppsan! Och grattis!! Tycker PO är en grymt fin klocka, men har varit utom räckhåll pga smala 16 cm handleder. Har inte lyckats testa 39,5 mm än. Hur upplever du storleken? Förstår att den är högre än många andra dykare..
Jag tror att en 39,5 mm skulle falla dig i smaken. Det är rätt kort mellan luggarna.
Höjden ser jag inga problem med alls trots att den är dryga 10 % högre än min Submariner.

Try it, you'll like it!

• Like
Reactions: Kai
Will do! Vilken Exp hade du innan? Och när blir det AT? =)
Jag har haft en Explorer II 16570 samt en Explorer I 114270. Den sistnämnda var den som nyligen såldes.

Väldigt sugen på en AT så det kan nog bli ganska snart, måste bara fundera på om jag skall behålla denna PO:n eller inte.
Dessa val.

• Like
Reactions: Kai
Kollade lite bilder igen. Gillar fortfarande grunddesignen, men indexfärgen, de polerade länkarna (gillar inte att modda, köper hellre rätt från början) samt avsaknad av kronskydd gör att jag tvekar på den. Men dyker det upp en för ca 30 och läget är rätt så kanske jag klipper en ändå :)
Fast en PO på 43,5 står högre i kurs.

Går i tankar om en ny SMP 300 med blå tavla, och läste idag @laketwig recension!
Mycket bra och köpbegäret ökade enormt!

Men vill gärna ha era för och nackdelar.

Jag vill ha den som vardagsklocka och sen bära en Rolex DJ som dressare, bär i regel skjorta och kavaj (inte smoking som Mr Bond)

Väl mött

Går i tankar om en ny SMP 300 med blå tavla, och läste idag @laketwig recension!

Kan säga av egna erfarenheter. Har ägt allt ifrån Rolex, Breitling, Oris mm. Köpte en ny SMP-C svart nu i Juni. Aldrig varit så nöjd som med den. Den är perfekt storlek (41mm). Perfekta luggar (blankpolerade blandat med borstat), keramisk ring, tavla, röd text och sekundvisare om man gillar detaljer. Och tydligen 18k vitt guld på visarna samt Omega loggan (platerat med rhodium för extra glans). Ser även sjukt snygg med andra band/färger, gummi, canvas, nato mm..

Jag vill ha den som vardagsklocka och sen bära en Rolex DJ som dressare, bär i regel skjorta och kavaj (inte smoking som Mr Bond)

Väl mött

Väl mött
Den är grym. Funkar till allt, är ruskigt bekväm och prisvärd. Saknar min enbart för att jag ville prova annat.

Lite bilder för den sugne..

Bilagor

• IMG_20170629_214719_605.jpg
    IMG_20170629_214719_605.jpg
    315.9 KB · Visningar: 69
  • IMG_20170629_213101_377.jpg
    IMG_20170629_213101_377.jpg
    294.3 KB · Visningar: 71
  • 20170618_135231.jpg
    20170618_135231.jpg
    362.8 KB · Visningar: 69
  • 20170618_134946.jpg