• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 336 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 309 47.9%

  • Totala väljare
    645

Stefan S

Patek
2-Faktor
Någon som vet hvordan färgen på Planet Ocean (39,5) er jämfört med Smp? Gillar inte den blå modellen av gamle smpc alls, men den nya er riktigt snygg i blått. Er den lik den gamle så man kan utelukke den blå direkt?
Keramisk tavla på bägge så jag får samma känsla av nya SMP som från PO. Det är verkligen skillnad på upplevelsen av keramisk tavla och dom äldre. Älskade tavlan på den blå PO jag hade, har svart tavla nu på min SMP men har provat blått i butik.
 

Roddan

Omega
Hur lätt flippad är en blå smpc från typ 2015-2016? Anledningen att jag frågar är att jag har ett byte på g men vill egentligen ha en speedmaster
 

niklashager

Breitling
Hej!

Min kära far har en Omega Seamaster (osäker på ref. men inköpt på Magnussons i Göteborg kring millennieskiftet). Han är sugen på ett gummiarmband till den, helst orange eller svart. Är det någon här inne som vet vad de ligger på prismässigt och ifall det finns någon butik i Stockholm som kan tänkas ha detta i lager? Det behöver inte vara original.

Tack på förhand!

/Niklas
 

GusH

Cartier
2-Faktor
Lika snygg både fram och bak:rolleyes:
20191218_092023.jpg
20191218_091848.jpg
 

GusH

Cartier
2-Faktor
Hur sitter den på armen? Aldrig testat den själv men hört att den är något obekväm?

Sjukt snygg vilket som!
Tycker att den sitter som en smäck! Kanske beror på vilken form man har på armen men för mig så sitter den kanon. Glömmer bort att den sitter på och blir glatt överraskad varje gång jag kollar tiden haha!:)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Är det någon som känner till exelonman och kanske till och med har handlat av honom? Han kränger Omegor till höger och vänster på WUS, ofta till väldigt förmånligt pris, och man kan inte låta bli att undra var alla dessa Omegor kommer ifrån.
 

CarlE

Omega
2-Faktor
Så nu har det hänt, tack vare ett mycket trevligt besök på Erikson urhandel så äger jag nu en Seamaster Ploprof! Mitt enda problem är att jag nu äger mina två ”gralar” -Speedy och ploppen, så vad ska jag skaffa nu? Men det är å andra sidan ett angenämt problem.

Nog om det och åter till klockan. Mina första intryck är att den är bra, riktigt jävla superbra. Den är bekväm och förvånansvärt lätt. När jag först kände på klockan så började jag fundera på om den var för lätt i titan, men jag inser att det kommer vara bekvämt att bära klockan långa dagar. Jag gillar också hur titan känns och ser ut, så bara plus. För det är en snygg klocka, jag hävdar att den är perfekt

Även om den nu bara kommer bada i badtunnan under vintrarna och sen bada lite från båten på sommaren, så känns det skönt att veta att den fixar vad än jag utsätter den för. Det här en klocka som ger dig självförtroende att göra vad som helst, ja kanske inte att bära hängslen tillsammans med skärp, men ni förstår vad jag menar.

Tavlan är otroligt skarp, den blanksvarta färgen med de skarpt markerade indexen ger ett härligt djup.

En bild är på sin plats,
5E150E0E-3AF0-49FA-803C-0E13AF50EFFC.jpeg

Trevlig kväll, och skål kamrater!
 

WBergdahl

Panerai
Min SMP300 från 2013 slutade igår att gå, och det går inte att vrida upp den...
Är det konstigt att en klocka som inte ens är 7 år slutar att gå utan vidare?
Kommer att lämna in den hos en urmakare så fort jag har mitt cert, som ligger på annan ort, för klockan i handen, men ville kolla här först.

Vad är era utlåtanden?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Så nu har det hänt, tack vare ett mycket trevligt besök på Erikson urhandel så äger jag nu en Seamaster Ploprof! Mitt enda problem är att jag nu äger mina två ”gralar” -Speedy och ploppen, så vad ska jag skaffa nu? Men det är å andra sidan ett angenämt problem.

Nog om det och åter till klockan. Mina första intryck är att den är bra, riktigt jävla superbra. Den är bekväm och förvånansvärt lätt. När jag först kände på klockan så började jag fundera på om den var för lätt i titan, men jag inser att det kommer vara bekvämt att bära klockan långa dagar. Jag gillar också hur titan känns och ser ut, så bara plus. För det är en snygg klocka, jag hävdar att den är perfekt

Även om den nu bara kommer bada i badtunnan under vintrarna och sen bada lite från båten på sommaren, så känns det skönt att veta att den fixar vad än jag utsätter den för. Det här en klocka som ger dig självförtroende att göra vad som helst, ja kanske inte att bära hängslen tillsammans med skärp, men ni förstår vad jag menar.

Tavlan är otroligt skarp, den blanksvarta färgen med de skarpt markerade indexen ger ett härligt djup.

En bild är på sin plats,
5E150E0E-3AF0-49FA-803C-0E13AF50EFFC.jpeg

Trevlig kväll, och skål kamrater!
Grym klocka :) Grattis!
 

Tärnan

Cartier
Kanske varit uppe på tapeten förr? Nu har 8500 verket funnits i 10 år, hur är det med er som har haft den ett tag, har ni behövt serva den? Behövt byta delar eller bara översyn?
 

Richie

Audemars
2-Faktor

Stefan S

Patek
2-Faktor

hejsam

Patek
2-Faktor
Kanske varit uppe på tapeten förr? Nu har 8500 verket funnits i 10 år, hur är det med er som har haft den ett tag, har ni behövt serva den? Behövt byta delar eller bara översyn?
Har haft 4st AT med 8500 verket, 2-7år gamla. Inte märkt av något servicebehov på någon av dem.
Säger ju inte så mycket egentligen men min uppfattning är att 8500> verken är väldigt pålitliga och klarar långa serviceintervaller. Jag tänker iallafall inte serva min skyfall förens jag märker av något! :)
 

Tärnan

Cartier
Har haft 4st AT med 8500 verket, 2-7år gamla. Inte märkt av något servicebehov på någon av dem.
Säger ju inte så mycket egentligen men min uppfattning är att 8500> verken är väldigt pålitliga och klarar långa serviceintervaller. Jag tänker iallafall inte serva min skyfall förens jag märker av något! :)
har också haft flera ur med 8500 verk men aldrig haft någon som är inne på 6:e året. Men min rullar på bra, var bara nyfiken på om andra upplevt problem med åren.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Gick inte omega ut med 10års serviceintervall vid lanseringen av 8500 men reserverade sig senare till 5-7år? Är ju ett tag sen nu som dom släppte det som sagt så kanske minnet som sviker.
 
Hej på er!

Längesedan jag var inne här, men nu känner jag att jag behöver era handfasta nävar för att guida mig i vad jag tror blir mitt nästa klockköp.

Jag har sedan ett par år varit sugen på en Omega Speedmaster, och när jag sprang förbi en Omega-boutique på Schipol så kunde jag inte hejda mig från att testa en. Brukar alltid testa när möjligheten finns, men denna gången så väckte den ett oerhört köpbegär, särskilt med tanke på priset (3884€). Så nu har jag 2 veckors betänketid på om jag ska göra något som i alla i min närhet tycker är extremt korkat, då jag redan har en Seamaster (som jag älskar) och den duger väl säger alla. Men det är en annan fråga för en annan dag. Det jag undrar nu är följande:

1. Jag är inne på att köpa hesalit-versionen, då det är originalet ur ett historiskt perspektiv och historian den bär med sig samt att jag inte är något jättefan av den mjölkiga ringen. Vet att den repas mycket lättare, men har ni några andra större invändningar som motiverar att köpa safirglas-versionen?
2. Finns det någon stor hake med att köpa en klocka på en flygplats? Det ska väl inte vara några konstigheter att ta den till en AD i Sverige om något skulle hända med den?
3. Vet ni vad det kostar att byta ut hesalitglaset vs safirglaset om det skulle bli en stor spricka etc?

Tusen tack på förhand // S
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1: Nej
2: Varför? Pruta på hemmaplan istället, det lär du tjäna på.
3: Plexi är garanterat billigare. Ångra 100 vs några 1000
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Har svängt från initiala lite tummen ner till riktigt cool. Alu-insert med lume :)
Ang priset så får man påpeka att klocka/länk är i titan och att generellt har titanversioner från Omega ett påslag runt 20K mer än ståldito. Ändå en för hög prislapp men antagligen kan dom ta detta och få sålt alla ex.
Håller med här om bondsläppet, voi voi, jösses vilket titan-mesh! Ser ut att vara ruggigt tajta toleranser i de där länkringarna.
 
884314-eae1feeb434c3347f37aafa7877e8847.jpg
884315-b0e8417c7dd301f5e32a96b28d23d985.jpg

Någon rackare på Omegaforums gjorde sig besväret att modda nya Bond-SMP med annan bezel. Jag gillar looken, i synnerhet den översta. Skulle göra sig perfekt med speedy-länk.
 
Topp