• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 412 54.2%
  • Hesalit

Röster: 348 45.8%

• Totala väljare
    760
Kände att det nog skett lite tidigare än så, sökte lite och hittat att kronometercerten utgick under andra halvan av 2013. Sen kan ju en klocka ligga hos AD en längre tid innan certet dateras så därför får man lite olika bud på klockor sålda 2014/15.
Kanon! Jag läste samma tråd igår när jag letade. Är i det jag landat, att det bara kom med två just då.

51A8DF5D-B684-42F9-A3CA-A4E211C8814F.jpeg
Vad tycker du? Här är min 6h gamla…
E17002C3-8528-411D-A518-9851BCB8AF3F.jpeg

Vad tycker du? Här är min 6h gamla…
E17002C3-8528-411D-A518-9851BCB8AF3F.jpeg
Är bortrest i 1,5 veckor och har inte med mig den så har tyvärr inte hunnit prova den så mycket, men initialt tyckte jag väldigt bra om den, retrovibbarna är sjukt bra. Den sitter mycket bättre än förra tycker jag men jag kan eventuellt ha blivit bekvämlighetsförstörd av Datejust så är lite ovan med köttigare klocka. Vad tycker du själv?

Jag hade den förra versionen av den där. Upplevde den som något hög. Känns denna mer slimmad? Och upplevs den större med den smalare bezelen?

Jag har också haft den förra versionen av denna och håller med om att den upplevdes för tjock. Den nya ska enligt google vara 13,85 mm tjock. Jag tror den förra var 15 mm.

Vad säger panelen om tidsgången på en Planet Ocean med verket 8900. Den ska då enl METAS klara -0 +5 , tror jag det är. Jag har nyligen märkt att den inte gör det, iaf om man kollar mot mobilens ur. Den tappar 3 sek per dygn. Räcker det med att koll mot mobilens tid, eller behövs en säkrare källa? Hur skulle ni resonera ang att den inte håller sig inom METAS? Klockan är drygt ett halvår gammal.
Tacksam för svar!

Jag hade den förra versionen av den där. Upplevde den som något hög. Känns denna mer slimmad? Och upplevs den större med den smalare bezelen?
Hade också den tidigare. Denna sitter verkligen mycket bättre. Upplevs inte större. Sen är det ju otroligt ballt med ringen där siffrorna lyser. Fullträff tycker jag.

Har vi någon Seamaster Bronze Gold på forumet? Kan undra hur boetten åldras med tiden.. Är riktigt sugen på en men vill inte ha grön patina på den efter ett tag..

För någon form av patina blir det uppenbarligen med tiden.
Saxat från Omega;

”As well as featuring a soft pink hue, it offers incomparable corrosion resistance without verdigris-oxidation, and will therefore age slowly and retain its natural and beautiful patina over a longer period of time.”
400792F9-79EC-4CEC-963E-1F5C5D0229EF.jpeg

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: J-P
Har vi någon Seamaster Bronze Gold på forumet? Kan undra hur boetten åldras med tiden.. Är riktigt sugen på en men vill inte ha grön patina på den efter ett tag..

För någon form av patina blir det uppenbarligen med tiden.
Saxat från Omega;

”As well as featuring a soft pink hue, it offers incomparable corrosion resistance without verdigris-oxidation, and will therefore age slowly and retain its natural and beautiful patina over a longer period of time.”
Tolkar det snarare som att den inte oxiderar och blir grön.

Vad säger panelen om tidsgången på en Planet Ocean med verket 8900. Den ska då enl METAS klara -0 +5 , tror jag det är. Jag har nyligen märkt att den inte gör det, iaf om man kollar mot mobilens ur. Den tappar 3 sek per dygn. Räcker det med att koll mot mobilens tid, eller behövs en säkrare källa? Hur skulle ni resonera ang att den inte håller sig inom METAS? Klockan är drygt ett halvår gammal.
Tacksam för svar!

Borde nog räcka. Kolla Fröken Ur också för att vara säker. Att tappa tre sekunder är absolut inte ok på en ny METAS-certifierad Omega. Jag skulle lämna in direkt. Du har ju fem års garanti och den ska du se till att använda. Du har betalt för den!

Det är inte heller helt ovanligt att även nya Omegor kan behöva ruckas efter en tid. Just att de börjar tappa lite är det vanligaste.

• Like
Reactions: Man
Borde nog räcka. Kolla Fröken Ur också för att vara säker. Att tappa tre sekunder är absolut inte ok på en ny METAS-certifierad Omega. Jag skulle lämna in direkt. Du har ju fem års garanti och den ska du se till att använda. Du har betalt för den!

Det är inte heller helt ovanligt att även nya Omegor kan behöva ruckas efter en tid. Just att de börjar tappa lite är det vanligaste.
Tack för svar! Jag ska kolla den ordentligt petnoga först med Fröken ur. Det är ju f ö väldigt smidigt med intervallet -0 +5. Den tappar aldrig tid (jag blir inte sen även om jag inte ställt om klockan på länge) och när man tycker den börjar ligga lite väl långt före (efter lång tid) så drar man bara ut kronan och väntar lite innan den ska in igen. T.o.m. sommar-/vintertid är smidigt eftersom man kan ställa timvisaren enbart, medan allt annat rullar på.

Tack för svar! Jag ska kolla den ordentligt petnoga först med Fröken ur. Det är ju f ö väldigt smidigt med intervallet -0 +5. Den tappar aldrig tid (jag blir inte sen även om jag inte ställt om klockan på länge) och när man tycker den börjar ligga lite väl långt före (efter lång tid) så drar man bara ut kronan och väntar lite innan den ska in igen. T.o.m. sommar-/vintertid är smidigt eftersom man kan ställa timvisaren enbart, medan allt annat rullar på.
Nej hellre att en klocka går +3 än -3. Jag har just fått tillbaks min förra generationens Seamaster efter att den legat på -5. Nu går den typ exakt eller +0,3 haha..

Det är Swatchgroup i Stockholm som fixar alla garantiärenden och det tar några veckor. Går både att lämna direkt, skicka eller lämna hos AD. Omega är Swatchgroups flaggskepp och min erfarenhet är att de är väldigt måna om att omegaköparna ska vara nöjda. Servicenivån är väldigt hög och det är sällan man blir ifrågasatt om man inte är nöjd med nåt.

Min nya Seamaster med METAS-certifiering går förövrigt än så länge +1 och jag hoppas det förblir så.

Senast ändrad:
Hur skulle ni säga att skick + pris ligger till på denna? :) Gillar looken extremt mycket och funderar på att haffa en istället för en datejust.

Tycker skicket ser bra ut. Tror priset är helt okej också med tanke på att det är i Europa.
Blir nog svårt att hitta en till bättre pris om du inte är beredd att handla utanför EU.
Jag kan inte tyska men det hade vart intressant att veta när om/när den var servad senast. :)
Sen hade jag testat att föreslå ett pris 10% under det han begär och se vad som händer.

Tycker skicket ser bra ut. Tror priset är helt okej också med tanke på att det är i Europa.
Blir nog svårt att hitta en till bättre pris om du inte är beredd att handla utanför EU.
Jag kan inte tyska men det hade vart intressant att veta när om/när den var servad senast. :)
Sen hade jag testat att föreslå ett pris 10% under det han begär och se vad som händer.
Tusen tack för svaret! :)

Ja Omega säger ju 50M på Speedmastern men hade nog själv inte utsatt den för mer än dusch :) För tråkigt med en vanlig Seamaster? Du har ju även Seamaster 300 men där är ju visarna lite liknande som på Planet Ocean om det nu var det du inte gillade.
Tack för svar!
Seamaster har inte riktigt utseendet jag söker,
Speedyn känns nättare i åsynen, svårt att förklara, hehe

Det beror på vad du är ute efter det ena är ju en kronogfraf och den andra en dykare. Är tanken att du ska ha denne som enda klocka? Har själv en Speedmaster men skaffade en dykare mkt pga Vattentätheten saknades.
Ursäkta OT men om du vill ha en vattentät kronograf skulle jag kolla in Breitling och Tudor.
Kan bli som enda klocka tills vidare iaf.
Så vill kunna bada med den!
Kronografen är inte ett måste utan snarare det som gör utseendet på klockan 👍🏻

Tillbaka
Topp