• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 335 52.3%
  • Hesalit

    Röster: 306 47.7%

  • Totala väljare
    641

Risto85

Cartier
2-Faktor
Såg att dem var rätt dyra! En idé jag haft är ju att köpa en annan omegalänk (eller använda min ocean) ändå men det kanske blir "fel" att gå ifrån originalet 😉 mycket idéer innan ens köpet..

Jag är inte en sån som tycker att man måste hålla sig till originalutförandet, så det är bara att köra enligt mig! 😎 Sålänge man är nöjd själv är (istort sett) allt tillåtet 🤓
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag är inte en sån som tycker att man måste hålla sig till originalutförandet, så det är bara att köra enligt mig! 😎 Sålänge man är nöjd själv är (istort sett) allt tillåtet 🤓
Förutsatt att länken passar då, vilket jag betvivlar. Någon som vet? Har inte sett någon köra PO-länken på nya SMPn och med hänsyn till att SMPs länk är något av en acquired taste borde man sett fler göra det om det gick.
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Förutsatt att länken passar då, vilket jag betvivlar. Någon som vet? Har inte sett någon köra PO-länken på nya SMPn och med hänsyn till att SMPs länk är något av en acquired taste borde man sett fler göra det om det gick.

Nej precis, självklart förutsatt att det passar. Det var kanske lite otydligt i mitt svar, men jag syftade mest på att om man hittar någon annan länk (orginal eller aftermarket) som passar så tycker inte jag att det är något fel med att blanda lite efter eget tycke och smak ☺️
Själv vill jag dock gärna ha allt så mycket orginal som det går, iaf när det kommer till länkar på lite mer ”premium” märken.
 

Secco

Breitling
Nej precis, självklart förutsatt att det passar. Det var kanske lite otydligt i mitt svar, men jag syftade mest på att om man hittar någon annan länk (orginal eller aftermarket) som passar så tycker inte jag att det är något fel med att blanda lite efter eget tycke och smak ☺️
Själv vill jag dock gärna ha allt så mycket orginal som det går, iaf när det kommer till länkar på lite mer ”premium” märken.
Jag håller med dig där! Vid mer premium gillar jag att det är original så långt som möjligt. På mina "Micro" klockor bryr jag mig inte lika mycket, där är det kul att leka lite med färger och material på banden.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Förutsatt att länken passar då, vilket jag betvivlar. Någon som vet? Har inte sett någon köra PO-länken på nya SMPn och med hänsyn till att SMPs länk är något av en acquired taste borde man sett fler göra det om det gick.
Nej, PO-länkar passar inte. Tror inte det finns någon annan Omega-länk än dess original som passar senaste SMP.
Uncle Seiko 1450 finns som passar men det väl så att det är olika ändlänkar om man skall ha den till Speedy Pro resp SMP ? Ändlänkarna här är lösa vad jag förstår.
 
Senast ändrad:

David71

Rolex
2-Faktor
Halloj gänget! Någon av er som haft eller har en Omega Deville co-axial rattrapante? 😀 ser ut att vara en riktigt fin klocka men vad jag förstår relativt ovanlig? Går inte att köpa via omega längre, tror inte att modellen tillverkas mer? Jag funderar på om Omega kommer att släppa en uppdaterad variant framgent? 🤔
All input uppskattas! 😀 tack 🙏🏻
Gillar rattrapante, här finns en:


Inte så vanlig och den tillverkas inte längre. Men prova helst innan köp, den är tjock och har rejält feta lugs.

home_image.4695758.jpg
 

Hrvatista

Omega
2-Faktor
Tack för
Gillar rattrapante, här finns en:


Inte så vanlig och den tillverkas inte längre. Men prova helst innan köp, den är tjock och har rejält feta lugs.

home_image.4695758.jpg
Tusen tack för svar!
 

Secco

Breitling
Nej, PO-länkar passar inte. Tror inte det finns någon annan Omega-länk än dess original som passar senaste SMP.
Uncle Seiko 1450 finns som passar men det väl så att det är olika ändlänkar om man skall ha den till Speedy Pro resp SMP ? Ändlänkarna här är lösa vad jag förstår.
Tack för info! Uncle Seiko ser ju schyssta ut om man klarar av att frångå original. Men att ändlänkarna är lösa spelar väl ingen roll? Eller vad gör det för skillnad?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tack för info! Uncle Seiko ser ju schyssta ut om man klarar av att frångå original. Men att ändlänkarna är lösa spelar väl ingen roll? Eller vad gör det för skillnad?
Att samma länk kan passa olika klockor med att byta ändlänkar ?
Edit: Nej, enda praktiska betydelsen är att länken inte håller ihop utan bandstiften kvar när den är avtagen
 
Senast ändrad:

Secco

Breitling
Blev ett nyköp i gbg idag hos Jarl sandin. Grym säljare, väldigt trevlig och guidade mig. Fick gummilänken på köpet. Får ursäkta en KSare här som jag tog tid från, det var tyvärr fel storlek på gummit.. hoppas du får sålt din! Men nyköp är nåt extra ändå. Den vita är magisk i solen 👌😊
20210802_134152.jpg
 

rolkon

Omega
Tack för info! Uncle Seiko ser ju schyssta ut om man klarar av att frångå original. Men att ändlänkarna är lösa spelar väl ingen roll? Eller vad gör det för skillnad?

Köpte en Uncle Seiko länk nyligen, US 1171 President. Lite justering av ändlänkarna, enl beskrivning, så satt den som den skulle. US-länken är lite "rasslig" jmf med original länken men det är väl inte annat att vänta då priset skiljer sej åt en hel del.
 

Bilagor

  • omega seamaster.jpg
    omega seamaster.jpg
    211.8 KB · Visningar: 16

Secco

Breitling
Köpte en Uncle Seiko länk nyligen, US 1171 President. Lite justering av ändlänkarna, enl beskrivning, så satt den som den skulle. US-länken är lite "rasslig" jmf med original länken men det är väl inte annat att vänta då priset skiljer sej åt en hel del.
Snygg! Bättre än originalet enligt mig 👌😊
 

rolkon

Omega
Snygg! Bättre än originalet enligt mig 👌😊
Snyggare än originalet kan jag hålla med om! Blev lite mer "karaktär" på klockan med en presidentlänk, tycker jag :)
Original länken är dock ett mycket gediget bygge och funktionen med micro justeringen i claspen är ju kanonbra. Framförallt nu under sommaren.
Man kan fundera på varför inte Omega har nått alternativ till den länk som man får med klockan idag...och varför är utbudet så begränsat av 2a parts tillverkare av Omega länkar?
 

Secco

Breitling
Snyggare än originalet kan jag hålla med om! Blev lite mer "karaktär" på klockan med en presidentlänk, tycker jag :)
Original länken är dock ett mycket gediget bygge och funktionen med micro justeringen i claspen är ju kanonbra. Framförallt nu under sommaren.
Man kan fundera på varför inte Omega har nått alternativ till den länk som man får med klockan idag...och varför är utbudet så begränsat av 2a parts tillverkare av Omega länkar?
Håller helt med! Nu är ju jag ägare av en smp sen idag så inte hunnit klaga än men kommer med stor sannolikhet köpa en annan stållänk sen. Fick med gummilänk så lär bli mestadels gummi ett tag. Såg Uncle Seikos variant på aqua Terra länken som såg väldigt stilig ut! Men kanske blir lite mesig på seamastern...?
 

MasterLink

Cartier
2-Faktor

Visst är det där den nya uppdaterade versionen av Seamaster 300?

Är det stål på denna? Fler bilder tack🙂.
Har den gamla i titan och gillar den nya tavlan och visst har den blivit lite mer slimmad i profil?

Edit: gick tillbaka i tråden och såg att du skrivit lite om den redan 🙂.
 
Senast ändrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Visst är det där den nya uppdaterade versionen av Seanaster 300?

Är det stål på denna? Fler bilder tack🙂.
Har den gamla i titan och gillar den nya tavlan och visst har den blivit lite mer slimmad i profil?

Edit: gick tillbaka i tråden och såg att du skrivit lite om den redan 🙂.
Jävligt bra är den än så länge, känns som att allt är fixat som jag inte riktigt gillade tidigare. Ska skriva en rejäl recension när jag bara får tummen ur 😅
 
Har haft min Aqua Terra några veckor och så sjukt nöjd fortfarande, nu när jag köpt min ”dreamwatch” så får vi se om suget kommer efter någon till lite dyrare klocka :) Hur har det varit för er när ni köpt eran klocka ni längtat efter ? Min känsla är att de kommer bli en till Omega och de kommer nog stå mellan Ocean planet eller Seamaster 300
287EAC6D-AA56-40A5-9F21-16357D85F4F2.jpeg
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Jag hade tänk fråga om tips på alternativt band till frugans Seamaster. Det är en midsize på 36mm och 18mm band. Måste vara kortare än än standars herr.
Kan man ha läder på en seamaster eller är det gummi som gäller?
1609584600581-png.1637415
 

Man

Rolex
Jag hade tänk fråga om tips på alternativt band till frugans Seamaster. Det är en midsize på 36mm och 18mm band. Måste vara kortare än än standars herr.
Kan man ha läder på en seamaster eller är det gummi som gäller?
1609584600581-png.1637415
Jag hade valt gummi isf, som alternativ till länk. Jag köpte själv några band fr USA (Barton) till bra pris, men det blir ju klart importavgift och tar lite tid. Nån annan har säkert bra tips på band på närmare håll. Snygg klocka! 👍
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Har lagt ett bud på ännu en Omega Seamaster på Chrono24 Som enligt säljaren är från 2005.
Men när jag tittar på bilderna ser jag ett serienummer på ett bandhornen, 59679515.
Jag hittade en lista på nätet som visar att det serienumret tillverkades nån gång 1998.
Är det någon av Er som vet vad som gäller?
Jag är för dåligt insatt…..
Tacksam för assistans.
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Har haft min Aqua Terra några veckor och så sjukt nöjd fortfarande, nu när jag köpt min ”dreamwatch” så får vi se om suget kommer efter någon till lite dyrare klocka :) Hur har det varit för er när ni köpt eran klocka ni längtat efter ? Min känsla är att de kommer bli en till Omega och de kommer nog stå mellan Ocean planet eller Seamaster 300
287EAC6D-AA56-40A5-9F21-16357D85F4F2.jpeg
I bästa fall tar det någon/några månader innan man börja kika runt på annat efter man köpt sin ”drömklocka”. Tyvärr :)
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Har lagt ett bud på ännu en Omega Seamaster på Chrono24 Som enligt säljaren är från 2005.
Men när jag tittar på bilderna ser jag ett serienummer på ett bandhornen, 59679515.
Jag hittade en lista på nätet som visar att det serienumret tillverkades nån gång 1998.
Är det någon av Er som vet vad som gäller?
Jag är för dåligt insatt…..
Tacksam för assistans.
Klockan borde som du säger vara producerad 1998. Jag har listan från Bobswatches som källa.

 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Fundering - om man tittar på Omegas hemsida finns det ju en mängd varianter av varje serie. Inget nytt och Omega får ju kritik för det ibland. Men - rent kommersiellt borde de ju sitta med en mängd varianter som inte säljer så mycket? Globemaster tex - säljer generellt dåligt, men tänk då på de varianter på GM som ändå finns i sortimentet år efter år. Finns ju flera Speedmasters också… Vad ligger strategin i att ha så många modeller där flera säljer i så små volymer?
 
Topp