• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 387 53.6%
  • Hesalit

Röster: 335 46.4%

• Totala väljare
    722
Hejsan alla 😊

Mitt första inlägg här på forumet, ber om ursäkt i förväg om någon redan skapat en snarlik tråd.

Har en Omega Seamaster Planet Ocean 600m ref 232.30.46.21.01.001. Klockan köptes ny för cirka 9 år sedan och har aldrig varit inne på någon service. Känns som att det är dags eller va anser ni proffs? Kan priset på en service varia beroende på vart man lämnar in den, samt ungefär hur mycket går en service på? Är bosatt i Halland så har nära till flertalet AD’s som kan ta emot den.

Finns det något mer jag bör tänka på innan jag bokar in klockan för lite behandling ? 😊

Är tacksam för alla svar och inputs, vill även passa på att önska er alla en underbar påsk.

Väl mött!

Jag får passa på att dubbelposta lite när jag slet på en riktigt flottig Omega.
IMG_9482.jpeg

Beställde mig den här Speedyn från Schumacher kollektionen. Vad tycker experterna här? 🤔

Bilagor

• Screenshot_20250416_203758_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20250416_203758_Samsung Internet.jpg
    289.7 KB · Visningar: 4
Kör på vintage Omega idag.
1000003085.jpg
Verkligen otroligt fin. Bandet passar alldeles perfekt till. Har en likadan som jag ärvt av min morfar men i betydligt sämre skick. Min morfar köpte den ny och bar den nästan varje dag i ca 35 år. Man kan lugnt säga att det finns spår av användning. Håller dock tiden oförskämd bra med tanke på att den inte fått en service på säkert 25 år.

Verkligen otroligt fin. Bandet passar alldeles perfekt till. Har en likadan som jag ärvt av min morfar men i betydligt sämre skick. Min morfar köpte den ny och bar den nästan varje dag i ca 35 år. Man kan lugnt säga att det finns spår av användning. Håller dock tiden oförskämd bra med tanke på att den inte fått en service på säkert 25 år.

Ja jag är verkligen nöjd med klockan och tycker den passar till de allra flesta tillfällena. Köpte den på nätauktion och fått den servad, så förhoppningsvis kommer den gå fint under en bra tid framöver.
Det är ju riktigt kul att kunna bära något som ens morfar burit. Spåren är ju din morfars historia och det är sällan dåligt 🙂

Ja jag är verkligen nöjd med klockan och tycker den passar till de allra flesta tillfällena. Köpte den på nätauktion och fått den servad, så förhoppningsvis kommer den gå fint under en bra tid framöver.
Det är ju riktigt kul att kunna bära något som ens morfar burit. Spåren är ju din morfars historia och det är sällan dåligt 🙂
Det ska du absolut vara. Håller med, den passar både till vardag som fest. Det är såklart en mysig känsla att bära morfars klocka. Man undrar vad den varit med om under alla år.

Jag undrar lite. Är det någon som upplever att SMPc har lätt för att få repor i AR-behandlingen på glaset? Det stör mig lite.

Jag undrar lite. Är det någon som upplever att SMPc har lätt för att få repor i AR-behandlingen på glaset? Det stör mig lite.
Min erfarenhet av nuvarande Seamaster diver 300m och Planet ocean är att AR-behandlingen inte är överdrivet känslig. Visst kan den repas. Den är ju väldigt mycket mjukare än själva safirglaset. Om du syftar på äldre generationer av klockor har jag inte så mycket att bidra med, tyvärr.

Min SMPc blir 10 år i höst och jag finner inga repor i AR. Haft den i 1,5 år så flera ägare innan mig. Ja, repor i AR kan uppkomma på precis alla klockor med AR på ovansidan men tror inte SMPc eller någon Omega är känsligare än andra märken. Haft flertal andra Omega med dubbel AR och aldrig orsakat någon repa i någon av dom. Tänker jag efter så kanske jag har fått in någon Breitling med minimala repor i AR men dom har varit ännu äldre.

Hej!

Knappa fram din modelltyp så har du rek pris från Omega. Skiljer det sig väsentligt mot dina verkstäder kan du skicka direkt till Swatch Group Nordic i Stockholm.

Min tolkning är att Omega kör fast pris oavsett vad som behöver bytas? Andra verkstäder kan bli billigare men även dyrare, beroende på vilka delar dom behöver ta hem? Stämmer detta?

Min tolkning är att Omega kör fast pris oavsett vad som behöver bytas? Andra verkstäder kan bli billigare men även dyrare, beroende på vilka delar dom behöver ta hem? Stämmer detta?
Många brukar köra fast pris på Omega inkl de vanliga slitdelarna, packningar, krona osv.

Hur det är med enskilda verkstäder får du fråga runt, men det kommer nog inte skilja sig allt för mycket.

Min SMPc blir 10 år i höst och jag finner inga repor i AR. Haft den i 1,5 år så flera ägare innan mig. Ja, repor i AR kan uppkomma på precis alla klockor med AR på ovansidan men tror inte SMPc eller någon Omega är känsligare än andra märken. Haft flertal andra Omega med dubbel AR och aldrig orsakat någon repa i någon av dom. Tänker jag efter så kanske jag har fått in någon Breitling med minimala repor i AR men dom har varit ännu äldre.
Alla begagnade jag sett har haft mikrorepor. Men jag gissar att vi är olika känsliga för sådant.

Fördelen med omega är att deras ar är transparent utan färg om man jämför med Breitling deras ar behandling är blå . På omega är det väldigt svårt att se repor men mycket enklare på Breitling

Alla begagnade jag sett har haft mikrorepor. Men jag gissar att vi är olika känsliga för sådant.
Har faktiskt försökt syna så gott jag kan men är förstås öppen för att vi är olika känsliga eller att jag skulle behöva boka tid hos en optiker.

Fördelen med omega är att deras ar är transparent utan färg om man jämför med Breitling deras ar behandling är blå . På omega är det väldigt svårt att se repor men mycket enklare på Breitling
Stämmer med Breitlings blå när jag tänker efter men ingen klocka jag har kvar.

Har faktiskt försökt syna så gott jag kan men är förstås öppen för att vi är olika känsliga eller att jag skulle behöva boka tid hos en optiker.

Stämmer med Breitlings blå när jag tänker efter men ingen klocka jag har kvar.
Det är svårare att få med på bild än vad jag trodde. Men det syns lite uppe vid lampan iaf. Men jag mindes det som mycket tydligare förut så det är nog jag som är lite känslig.

Bilagor

• IMG_0477.jpg
    IMG_0477.jpg
    908.6 KB · Visningar: 6
Det är svårare att få med på bild än vad jag trodde. Men det syns lite uppe vid lampan iaf. Men jag mindes det som mycket tydligare förut så det är nog jag som är lite känslig.
Yes det kräver mycket belysning eller speciellt direkt ljus att få tag på de . Men fortfarande tänker att det är mycket bättre med ar än att inte ha alls som tex Rolex … man ser mycket bättre detaljer. Mina repor hälsar 😂
IMG_1733.jpeg

Tillbaka
Topp