• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 388 53.6%
  • Hesalit

Röster: 336 46.4%

• Totala väljare
    724
Jag körde mycket mesh när jag ägde SMP. Kolla bara på nya no dates som kommer på det istället för og-länken. Rekomenderas stort!

1000004817.jpg
1000004770.jpg
Snyggt! Jo men det va lite dom som inspirerade till att skriva med mesh, det har aldrig varit nått som lockat tidigare men nu är jag öppen för förslag. Vad körde du för märke och modell på din mesh-länk?

Snyggt! Jo men det va lite dom som inspirerade till att skriva med mesh, det har aldrig varit nått som lockat tidigare men nu är jag öppen för förslag. Vad körde du för märke och modell på din mesh-länk?
Om du har lust att lägga 10k så är OEM helt otroligt bra 🙃
Jag köpte från watchwear men spännet var riktigt dåligt så det är ett dåligt tips

IMG_0375.jpeg

Tillbaka i Omega-träsket igen. Efter att ha burit Exp I och DJ36 senaste halvåret känns SMP:n rätt stor på handleden, men det är väl en vanesak. Något jag däremot inte tror jag kommer vänja mig vid är länken, så den åkte av inom 2 minuter från att jag klev in genom ytterdörren. Gummin och band är ju kul, men finns några förslag på sköna länkar eller mesh att slänga på vid mer formella tillställningar?
Jag kör sedan 2 år på ett mesh från Heimdallr. Det kan vara svårt att hitta och här är det nästan dubbelt så dyrt än när jag köpte det. Men betydligt billigare än Omega... Jag är riktigt nöjd och kvaliteten är mer än godkänt för prisnivån. https://www.aliexpress.com/item/1005002921473848.html

• Like
Reactions: Ncs
Jag kör sedan 2 år på ett mesh från Heimdallr. Det kan vara svårt att hitta och här är det nästan dubbelt så dyrt än när jag köpte det. Men betydligt billigare än Omega... Jag är riktigt nöjd och kvaliteten är mer än godkänt för prisnivån. https://www.aliexpress.com/item/1005002921473848.html
Tack för tipset! Smalnar det av nått mot spännet eller är det lika brett runt hela? Svårt att se på bilderna. Men mesh kanske är lika breda runt hela generellt? Som sagt, ny på området😆

Tack för tipset! Smalnar det av nått mot spännet eller är det lika brett runt hela? Svårt att se på bilderna. Men mesh kanske är lika breda runt hela generellt? Som sagt, ny på området😆
Haha, ja du, nu blev jag osäker. Nu är jag inte på samma ställe som bandet så jag kan inte kontrollera på det. Men jag tror att det smalnar av ner till 18 mm. Det är extremt likt Omegas men det är tunnare. De påstår att det är 3mm men är snarare närmare 2. Men det är helt ok tycker jag personligen.

Hur känns det när du inte "knäpper fast" spännet i hålet på länken? Det jag nämnde ovan har liknande konstruktion och jag var alltid rädd att det skulle lossna. Det gjorde det ofta när jag tog av mig klockan

Jag köpte ett från Geckota för många år sedan.
Kört på både Sea- och Speedmaster.
+ för enkel justering av längd beroende på klocka och årstid, - för lite enkla typen av lås.
Ej avsmalnande.
1000046062.jpg

Har en annan klassiker i meshsammanhang och där smalnar bandet av, så finns absolut band som gör det.
Tror man använder svart magi vid tillverkningen, men har inga källor på det.
1000046063.jpg

321? Men saknar "T", så är det en bytestavla med fejk patina, eller en väldigt tidig Professional-tavla utan märkning?
Japp, bytestavla.
Här är annonsen med info och en del historia som den förre ägaren skrev.

Ingen med grova handleder som vill klicka hem denna behändiga Railmaster 49,2 mm med Caliber 2201 fickurverk?

1000019820.jpg
1000019821.jpg

Ingen med grova handleder som vill klicka hem denna behändiga Railmaster 49,2 mm med Caliber 2201 fickurverk?

1000019820.jpg
1000019821.jpg
Haha, den där är så jääääävla stor.

1000019820.jpg
1000019821.jpg
Ser ju inte enorm ut men det där är väl en stor handled?
1748973330693.png

Senast ändrad:
Happ. Även jag tillbaka till omega. Efter Railmaster och Speedmaster kändes det rätt naturligt att testa Seamaster:n. Första intrycket är mer kärlek än vid tidigare möten med Omega. Tror det här kan bli en längre bekantskap 🙂
IMG_9229.jpeg
Sitter mycket bra! Själv är jag i valet och kvalet mellan Diver 300M och 300 Heritage (gillar både nya och gamla, med fördel gamla på grund av vridringen och typsnittet på siffrorna). Inte lätt. Det är väl bara att köpa, utvärdera och flippa vid behov antar jag.

Hej alla. Har en Omega Seamaster Planet Ocean (2009) till vilken jag skulle vilja ha ett micro adjustment clasp till för att få lite bättre marginal. Klockan sitter inte illa men jag skulle vilja kunna justera den lite tightare. Tar jag bort en länkbit blir den för tight helt enkelt. När jag varit i kontakt med flera Omega handlare har jag fått till svar att det inte finns någon sådan variant till min klocka, eller att man inte anser sig få göra modifikationer på Omega klockor och därmed inte kan beställa. Jag har förstått att det faktiskt går att göra detta och att det finns delar att köpa. Har sett lite på Ebay som jag tror kan passa, men priserna är sjukt höga.
Eller finns det 1/2 länkbitar som man kan byta till för att optimera passform?
Vad har ni för kunskaper och erfarenhet av detta?

Tack på förhand för tips och råd! :)

Senast ändrad:
Hej alla. Har en Omega Seamaster Planet Ocean (2009) till vilken jag skulle vilja ha ett micro adjustment clasp till för att få lite bättre marginal. Klockan sitter inte illa men jag skulle vilja kunna justera den lite tightare. Tar jag bort en länkbit blir den för tight helt enkelt. När jag varit i kontakt med flera Omega handlare har jag fått till svar att det inte finns någon sådan variant till min klocka, eller att man inte anser sig få göra modifikationer på Omega klockor och därmed inte kan beställa. Jag har förstått att det faktiskt går att göra detta och att det finns delar att köpa. Har sett lite på Ebay som jag tror kan passa, men priserna är sjukt höga.

Vet att flertalet sätter ett annat spänne som har mikrojusteringar, lite pussel med ändlänkar osv men finns säkert någon som har bättre koll vad som passar och inte här på forumet. Överlag är det inte gratis nej, men billigare än en ny klocka :)

Vi ska till storstan för att roa oss. Frugan tar lite längre tid på sig att fixa sig och packa, så jag passar på att testa lite olika bandalternativ. Speedmaster är ju känd för att vara THE strapmonster, men jag tycker inte sjöbrorsan är så mycket sämre.
IMG_0422.jpeg

Sailcloth från Zuludiver.
IMG_0423.jpeg

Paratrooper från CNS watchbands.
IMG_0424.jpeg

Bomullsnato från CNS.
IMG_0426.jpeg

Senapsgult nato från CNS.
IMG_0427.jpeg

Seatbelt Nato från Royalstraps.
IMG_0429.jpeg

Canvas från Archer.
IMG_0430.jpeg

Skönaste gummibanden jag ägt, Horus.
Edit: den röda färgen plockar i min färgblinda värld upp texten på tavlan perfekt😍

Senast ändrad:
Eller finns det 1/2 länkbitar som man kan byta till för att optimera passform?

Det du ska beställa ifrån AD är en extra halvlänk så du då har totalt två st. Detta blir snyggast på denna modellen. Har samma PO och ska idag hämta min extra halvlänk.
Det går sätta dit låset ifrån Smp eller liknande med microjustering men jag tycker då man sabbar det estetiskt eftersom claspen blir större och bredare .

Tillbaka
Topp