• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 401 53.8%
  • Hesalit

    Röster: 345 46.2%

  • Totala väljare
    746
Någon som har koll på hur bra SGN i Stockholm är på att polera/borsta enligt fabrikstandard? Jag har nämligen ögonen på en Seamaster på auktion som skulle behöva service och uppfräschning. Det är inga dings eller djupa repor, utan mer en massa smårepor överallt som gör att den ser väldigt matt och tråkig ut. Jag vill såklart inte att den ska komma tillbaka fulpolerad med rundade kanter och fel borstning, så hur bra är SGN på detta? Har de rätt sorts lappingmaskiner och noggrannt folk eller ska jag glömma det hela? Jag har lämnat in för service där flera gånger tidigare och varit väldigt nöjd, men jag har alltid valt bort polering, så input tas tacksamt emot.
 
Någon som har koll på hur bra SGN i Stockholm är på att polera/borsta enligt fabrikstandard? Jag har nämligen ögonen på en Seamaster på auktion som skulle behöva service och uppfräschning. Det är inga dings eller djupa repor, utan mer en massa smårepor överallt som gör att den ser väldigt matt och tråkig ut. Jag vill såklart inte att den ska komma tillbaka fulpolerad med rundade kanter och fel borstning, så hur bra är SGN på detta? Har de rätt sorts lappingmaskiner och noggrannt folk eller ska jag glömma det hela? Jag har lämnat in för service där flera gånger tidigare och varit väldigt nöjd, men jag har alltid valt bort polering, så input tas tacksamt emot.
Helt ärligt så tror jag de - om någon - har helt rätt folk och maskiner för att göra ordentlig polering.
Hade en AT inne och kanterna är lika skarpa som innan den skickades in, visserligen bara "finputs" som gjordes men ändå.
 
Helt ärligt så tror jag de - om någon - har helt rätt folk och maskiner för att göra ordentlig polering.
Hade en AT inne och kanterna är lika skarpa som innan den skickades in, visserligen bara "finputs" som gjordes men ändå.
Tack! Tycker också det är rimligt att anta att de har rätt maskiner och kunnande, men jag har inte kunnat söka mig till någon specifik information heller. Såg en YT-video där någon lämnat in för service och polering på ett omegacenter i USA, och det såg rätt kasst ut. Rundade kanter och en ding som polerats så hårt att formen på bandhornet gått förlorad. Men det var ju bara ett random servicecenter och inte Swatch Group själva. Dina erfarenheter låter lovande. Bra att veta.
 
Usch vad dålig jag varit på att posta bilder på sistone!
Inte missat en ST men inte postat och bara lurkat...
Kastar mig in i AT-diskussionen från Gdansk!
1000052441.jpg

Jag gör skillnad på Beater och Daily driver, men många tycker det är samma sak.
Haft ett gäng Seikos som beaters men kör nu G-shock som @Sennelier
Det verkar att det blev lite diskussion om min beater åsikt 😄 för mig beater är klocka som man kan ha hela tiden . Passar till allt och kan sköta allt men såklart ska inte testa tåligheten med att kanska klockan på golvet 😅 vi kanske kan byta beater till allrounder
 
Tack! Tycker också det är rimligt att anta att de har rätt maskiner och kunnande, men jag har inte kunnat söka mig till någon specifik information heller. Såg en YT-video där någon lämnat in för service och polering på ett omegacenter i USA, och det såg rätt kasst ut. Rundade kanter och en ding som polerats så hårt att formen på bandhornet gått förlorad. Men det var ju bara ett random servicecenter och inte Swatch Group själva. Dina erfarenheter låter lovande. Bra att veta.
Förstår din oro och hade samma så jag dubbelkollade med dem per mail om poleringen också, men de lugnade mig med att de aldrig gör något "invasivt" som potentiellt ändrar skicket och stämmer också alltid av i sådana fall.
 
Någon som har koll på hur bra SGN i Stockholm är på att polera/borsta enligt fabrikstandard? Jag har nämligen ögonen på en Seamaster på auktion som skulle behöva service och uppfräschning. Det är inga dings eller djupa repor, utan mer en massa smårepor överallt som gör att den ser väldigt matt och tråkig ut. Jag vill såklart inte att den ska komma tillbaka fulpolerad med rundade kanter och fel borstning, så hur bra är SGN på detta? Har de rätt sorts lappingmaskiner och noggrannt folk eller ska jag glömma det hela? Jag har lämnat in för service där flera gånger tidigare och varit väldigt nöjd, men jag har alltid valt bort polering, så input tas tacksamt emot.
De brukar lätt putsa klockor . Inget heavy polering . Vilken klocka tänkte du serva ?
 
Det är en SMP jag har span på. Funderar också på en 300 Heritage men den är i kanonskick och behöver inte ses över. Måste fundera lite mer...
Det har slagit mig när jag funderat över samma sak egentligen, att den borstade ytan på Seamsterboetten inte är lik borstningen på länken.
Länken är typiskt långdragen skulle jag säga, alltså långa drag med någon form av slipverktyg som ger långa repor.
Boetten däremot tror jag är slipad med en hård roterande skiva. Det är min gissning. Men gissningen skulle jag säga, är inte alldeles ogrundad. Anledningen är erfarenhet från jobbet där produktion slipat härdade synkdetaljer till växellådor. Där får man typiskt den matta, kort-repiga ytan som boetten uppvisar. Tittar man på den nära, så ser man att ljuset bryts så att ytan blir nästan lite fläckig. Det är korta mörka fläckar som övergår i korta repor, innan nästa mörka fläck dyker upp. Den ytan får man typiskt av slipning med en roterande stenskiva.
Därför tror jag att det är den process Omega kör med. Med det sagt; tror du att du får samma yta som original från SGN? Jag tror inte det. Jag tror du kommer att få en långdragen yta. Jag tror inte de har produktionsmaskiner hos SGN. Därmed inte sagt att det inte kan bli bra, men originalutseende tror jag inte på.
 
Senast ändrad:
Det har slagit mig när jag funderat över samma sak egentligen, att den borstade ytan på Seamsterboetten inte är lik borstningen på länken.
Länken är typiskt långdragen skulle jag säga, alltså långa drag med någon form av slipverktyg som ger långa repor.
Boetten däremot tror jag är slipad med en hård roterande skiva. Det är min gissning. Men gissningen skulle jag säga, är inte alldeles ogrundad. Anledningen är erfarenhet från jobbet där produktion slipat härdade synkdetaljer till växellådor. Där får man typiskt den matta, kort-repiga ytan som boetten uppvisar. Tittar man på den nära, så ser man att ljuset bryts så att ytan blir nästan lite fläckig. Det är korta mörka fläckar som övergår i korta repor, innan nästa mörka fläck dyker upp. Den ytan får man typiskt av slipning med en roterande stenskiva.
Därför tror jag att det är den process Omega kör med. Med det sagt; tror du att du får samma yta som original från SGN? Jag tror inte det. Jag tror du kommer att få en långdragen yta. Jag tror inte de har produktionsmaskiner hos SGN. Därmed inte sagt att det inte kan bli bra, men originalutseende tror jag inte på.
Bra poäng. Vet exakt vad du menar. Svårt att förklara i ord men jag har tänkt på samma sak.

Jag hade en Longines HC som uppvisade samma fenomen. Boettens borstning var liksom "korthårig", som från en liten och hård rondell, medan länkens borstning var lång och svepande.

Boetterna görs kanske i en fabrik och länkarna i en annan? Omegas länkar görs numer i Kina har jag läst.

Så frågan är om SGN lyckas få till denna skillnad i borstning. Det kanske inte är jätteviktigt på en småhärjad SMP som tjänstgjort som daily driver i 20 år, men på en nyare och mer exklusiv modell, säg senaste Seamaster eller Globemaster, hade det spelat roll åtminstone för mig.
 
Senast ändrad:
Bra poäng. Vet exakt vad du menar. Svårt att förklara i ord men jag har tänkt på samma sak.

Jag hade en Longines HC som uppvisade samma fenomen. Boettens borstning var liksom "korthårig", som från en liten och hård rondell, medan länkens borstning var lång och svepande.

Boetterna görs kanske i en fabrik och länkarna i en annan? Omegas länkar görs numer i Kina har jag läst.

Så frågan är om SGN lyckas få till denna skillnad i borstning. Det kanske inte är jätteviktigt på en småhärjad SMP som tjänstgjort som daily driver i 20 år, men på en nyare och mer exklusiv modell, säg senaste Seamaster eller Globemaster, hade det spelat roll åtminstone för mig.
Håller helt med.
En boett lär vara mycket tacksam att bearbeta i en CNC-maskin. Den har förhållandevis långa ofta släta men krökta ytor. En länk däremot blir svårare, med mycket mindre delar. Av den anledningen tror jag att processen skiljer sig åt. Kom ihåg att det sannolikt är maskinell serietillverkning vi talar om.
Så även om allt hade tillverkats i Schweiz är det inte säkert att processtegen hade varit de samma för boett och länk.
Och hårda runda slipskivor är sannolikt något vi ser i serietillverkning långt oftare än hos ett servicecenter. Där är det inte samma krav på hastighet och det finns utrymme för hantverk på ett helt annat sätt än vid masstillverkning.
 
Jag har gått och funderat på en orange SMP sedan den släpptes, men är rädd för att tröttna på den, trots förälskelsen jag känner nu. Jag är inte typen som köper klockor att bara ha på sommaren, utan jag vill kunna använda dem året om. Det är varianten med orange gummi och viklås jag är mest sugen på. Den skulle i så fall komplettera min AT 38,5 mm som jag bär på länk. Är jag feg eller ligger det något i mitt velande?

ezgif-5bacda22aad081.jpg


 
Jag har gått och funderat på en orange SMP sedan den släpptes, men är rädd för att tröttna på den, trots förälskelsen jag känner nu. Jag är inte typen som köper klockor att bara ha på sommaren, utan jag vill kunna använda dem året om. Det är varianten med orange gummi och viklås jag är mest sugen på. Den skulle i så fall komplettera min AT 38,5 mm som jag bär på länk. Är jag feg eller ligger det något i mitt velande?

ezgif-5bacda22aad081.jpg


KBK - man lever bara en gång och man kan alltid byta/sälja :)
 
Jag har gått och funderat på en orange SMP sedan den släpptes, men är rädd för att tröttna på den, trots förälskelsen jag känner nu. Jag är inte typen som köper klockor att bara ha på sommaren, utan jag vill kunna använda dem året om. Det är varianten med orange gummi och viklås jag är mest sugen på. Den skulle i så fall komplettera min AT 38,5 mm som jag bär på länk. Är jag feg eller ligger det något i mitt velande?

ezgif-5bacda22aad081.jpg


Fegis :D
Det är absolut en klocka åt det somriga hållet. Framförallt om du kör med ett orange gummi. Men det är inte svårare än att byta till valfritt nato, mesh eller länk så får du en riktigt trevlig året-runt-klocka.
Jag gillar att det är lite pop av orange som gör att den inte känns monoton eller tråkig (jämför med t.ex den helsvarta nodate). Jag säger KÖR! Ingen minns en fegis
 
Jag har gått och funderat på en orange SMP sedan den släpptes, men är rädd för att tröttna på den, trots förälskelsen jag känner nu. Jag är inte typen som köper klockor att bara ha på sommaren, utan jag vill kunna använda dem året om. Det är varianten med orange gummi och viklås jag är mest sugen på. Den skulle i så fall komplettera min AT 38,5 mm som jag bär på länk. Är jag feg eller ligger det något i mitt velande?

ezgif-5bacda22aad081.jpg


Du kommer bara få ett svar på ett forum som detta. Stämmer in i kören. Kör fegis 😉
 
Jag har gått och funderat på en orange SMP sedan den släpptes, men är rädd för att tröttna på den, trots förälskelsen jag känner nu. Jag är inte typen som köper klockor att bara ha på sommaren, utan jag vill kunna använda dem året om. Det är varianten med orange gummi och viklås jag är mest sugen på. Den skulle i så fall komplettera min AT 38,5 mm som jag bär på länk. Är jag feg eller ligger det något i mitt velande?

ezgif-5bacda22aad081.jpg



I lager redo att skickas ;)
 
Jag har gått och funderat på en orange SMP sedan den släpptes, men är rädd för att tröttna på den, trots förälskelsen jag känner nu. Jag är inte typen som köper klockor att bara ha på sommaren, utan jag vill kunna använda dem året om. Det är varianten med orange gummi och viklås jag är mest sugen på. Den skulle i så fall komplettera min AT 38,5 mm som jag bär på länk. Är jag feg eller ligger det något i mitt velande?

ezgif-5bacda22aad081.jpg


Strunt i årstider, varför skulle man inte kunna ha en klocka med orange gummi denna tid på året? Men såklart ingen GADA/ Daily driver utan något som man plockar fram då och då och vid dessa tillfällen kommer den att göra en glad :)
 
Jag har gått och funderat på en orange SMP sedan den släpptes, men är rädd för att tröttna på den, trots förälskelsen jag känner nu. Jag är inte typen som köper klockor att bara ha på sommaren, utan jag vill kunna använda dem året om. Det är varianten med orange gummi och viklås jag är mest sugen på. Den skulle i så fall komplettera min AT 38,5 mm som jag bär på länk. Är jag feg eller ligger det något i mitt velande?

ezgif-5bacda22aad081.jpg


Som andra redan påpekat är ju inte själva klockan speciellt orange.

Så jag har svårt att se att den inte skulle funka året runt.

Och om man ändå tröttnar på de små färgklickar som finns, är troligtvis detta en av de mest likvida klockor som existerar. Det borde vara enkelt att sälja den och köpa en likvärdig helsvart begagnad utan att förlora speciellt mycket pengar.
 
Jag har gått och funderat på en orange SMP sedan den släpptes, men är rädd för att tröttna på den, trots förälskelsen jag känner nu. Jag är inte typen som köper klockor att bara ha på sommaren, utan jag vill kunna använda dem året om. Det är varianten med orange gummi och viklås jag är mest sugen på. Den skulle i så fall komplettera min AT 38,5 mm som jag bär på länk. Är jag feg eller ligger det något i mitt velande?

ezgif-5bacda22aad081.jpg


Tycker den är rätt snygg, jag skulle köpa till ett svart gummi för vintermånaderna.

 
Jag har gått och funderat på en orange SMP sedan den släpptes, men är rädd för att tröttna på den, trots förälskelsen jag känner nu. Jag är inte typen som köper klockor att bara ha på sommaren, utan jag vill kunna använda dem året om. Det är varianten med orange gummi och viklås jag är mest sugen på. Den skulle i så fall komplettera min AT 38,5 mm som jag bär på länk. Är jag feg eller ligger det något i mitt velande?

ezgif-5bacda22aad081.jpg


En av de snyggaste SMP enl. mig. Gillar de orangea detaljerna på tavlan i kombo med nodate. Förmodligen hur snygg som helst på länk eller svart gummi på vintern också. Vitt gummi skulle vara spännande att se på denna.
Köp!
 
Jag har gått och funderat på en orange SMP sedan den släpptes, men är rädd för att tröttna på den, trots förälskelsen jag känner nu. Jag är inte typen som köper klockor att bara ha på sommaren, utan jag vill kunna använda dem året om. Det är varianten med orange gummi och viklås jag är mest sugen på. Den skulle i så fall komplettera min AT 38,5 mm som jag bär på länk. Är jag feg eller ligger det något i mitt velande?

ezgif-5bacda22aad081.jpg


Sen på bollen men den är ju skitsnygg 😍😍😍

Komplettera med ett Staib-mesh så har du allt du behöver året runt 😊

Här kommer några bilder på min PO för inspo.

IMG_4768.jpeg
IMG_4955.jpeg
 
Tillbaka
Topp