• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 403 53.8%
  • Hesalit

Röster: 346 46.2%

• Totala väljare
    749
Alltså, nya generationen PO är ju som en helt ny modell.

Det är inte alls konstigt om de som gillar de äldre generationerna inte gillar den nya, och tvärt om.

Vissa av oss kanske hade varit mindre frustrerade om de lanserat den nya generationen under ett annat namn än Planet ocean, och behållit de gamla vid sidan om, kanske som en kollektion under heritage-modellerna.

Jag är faktiskt lite snopen över att nästan alla äldre PO försvann idag. Kvar finns en GMT, en keramisk Dark grey, givetvis Ultra deep och de något märkliga Worldtimer-varianterna som lanserades nyligen, men inga kronografer.

Senast ändrad:
Ska nog vara inspirerad av den här, men jag tänker mer på Grand Seiko

1000001974.jpg

En lite djupare, personlig reflektion över nya Planet ocean​

Planet ocean är nog den klockmodell som jag har starkast känslomässiga band till, oavsett klockmärke och prisklass.

Och då menar jag inte band till märket Omega, namnet Planet ocean eller klockans funktionella egenskaper. Det jag blev förtjust i för många år sedan är formspråket, med de kupade linjerna, heliumventilen och de mycket lyckade proportionerna hos den första generationen. En del av detta har gått förlorat i generation två och tre, men helheten har ända bestått och därmed min anknytning till modellen.

Jag tycker att den nya generationen verkar vara en utmärkt fin klocka, tunnare och med spännande linjer. Men jag har inga som helst känslor för den, än så länge.

Så när min kära, klassiska PO utgått finns det ett hål i min relation till Omegas klockutbud.

Om den nya klockan hade varit en ersättare till Diver 300M, och "gamla" PO funnits kvar hade jag inte brytt mig alls så mycket, eftersom jag inte har så starka band till Diver 300M. Vem vet, då kanske jag hade tänkt "Coolt! de har förnyat Diver 300M rejält. En sådan vill jag nog skaffa".

Det är lustigt hur man funkar.

Senast ändrad:
Tänker att omega vill hoppa på tåget med känslan av integrerad länk. Det är också lite åt samma formspråk som rolex gjorde med land dwellern och zenith med defy chrono USM. Där gjorde båda märkena lite nostalgiska förflyttningar och det är kanske samma sak omega vill göra nu.
För mig så tycker jag det är kass gjort och den saknar allt vad tool-watch innebär.

En lite djupare, personlig reflektion över nya Planet ocean​

Planet ocean är nog den klockmodell som jag har starkast känslomässiga band till, oavsett klockmärke och prisklass.

Och då menar jag inte band till märket Omega, namnet Planet ocean eller klockans funktionella egenskaper. Det jag blev förtjust i för många år sedan är formspråket, med de kupade linjerna, heliumventilen och de mycket lyckade proportionerna hos den första generationen. En del av detta har gått förlorat i generation två och tre, men helheten har ända bestått och därmed min anknytning till modellen.

Jag tycker att den nya generationen verkar vara en utmärkt fin klocka, tunnare och med spännande linjer. Men jag har inga som helst känslor för den, än så länge.

Så när min kära, klassiska PO utgått finns det ett hål i min relation till Omegas klockutbud.

Om den nya klockan hade varit en ersättare till Diver 300M, och "gamla" PO funnits kvar hade jag inte brytt mig alls så mycket, eftersom jag inte har så starka band till Diver 300M. Vem vet, då kanske jag hade tänkt "Coolt! de har förnyat Diver 300M rejält. En sådan vill jag nog skaffa".

Det är lustigt hur man funkar.
Vet hur du känner. Precis den stora besvikelsen kände jag med senaste Railmaster. Railmaster från 00-talet var/är min favoritklocka alla kategorier, men senaste releasen kastade bort nästan allt bra. Jag skulle jättegärna vilja ha en sprillans ny helborstad 38 mm Railmaster med vridna bandhorn och ett antimagnetiskt och superexakt 8806 inuti. Det var vad jag hade hoppats på, inte blingbling och fumé. Ibland funderar jag på att köpa en och tänka på den som en no-date AT utan applicerade index, men nej, det går ju inte. Jag är ganska besviken på den väg Omega slagit in på. Jaja, slut på min rant nu.

Om jag förstod det rätt så är det nya baklocket i titan och man har försökt göra det så så tunt som möjligt för att få ner tjockleken på klockan.
Okej, bra att veta. Det förklarar åtminstone varför de inte använt sådan där djup gravyr som jag älskar. Att försöka få ner tjockleken är berömvärt.

Känner samma så här dagen efter. Sett flera videos o ja den växer mer o mer.
Ja, från ett initialt vafan till inte dumt alls. Man behöver vänja sig. Men varför skall det vara så blingit och denna repmagnet till clasp? Det är ju länken alltså. Men det är ju en del av hela designen så inte bara att borsta den. Gummi kanske riktigt bra men ändlänken där med PCL känns fel. Rätt kluven till denna.

Men vill påpeka att det är tunnaste PO'n ever på 13,79mm, under 42mm 2500 och under 39,5 8800 som bägge ligger på över 14. Folk fick vad dom ville ha, en mer slimmad PO.

1763547106537.png

1763547284182.png

Ja, från ett initialt vafan till inte dumt alls. Man behöver vänja sig. Men varför skall det vara så blingit och denna repmagnet till clasp? Det är ju länken alltså. Men det är ju en del av hela designen så inte bara att borsta den. Gummi kanske riktigt bra men ändlänken där med PCL känns fel. Rätt kluven till denna.

Men vill påpeka att det är tunnaste PO'n ever på 13,79mm, under 42mm 2500 och under 39,5 8800 som bägge ligger på över 14. Folk fick vad dom ville ha, en mer slimmad PO.

1763547106537.png

1763547284182.png
Går utmärkt att borsta den länken.

Tycker den ser helt ok ut på länk, men med ändlänk och band ser den för klumpig ut. Även om det är ett verktyg måste en klocka vara lite smäcker. Typ alla kantiga klockor som är bra är smäckra på något vis.

Tycker den ser helt ok ut på länk, men med ändlänk och band ser den för klumpig ut. Även om det är ett verktyg måste en klocka vara lite smäcker. Typ alla kantiga klockor som är bra är smäckra på något vis.
Är den ens ett verktyg då..? Jag tycker på något vis, mycket faktiskt givet länkens utseende, att den tappat verktygskänslan nästan helt.
Jag vet att man kan argumentera att Omega är lyxklockor osv osv, men iaf jag gillar att ha känslan kvar av en everyway watch som ska tåla lite allt möjligt. Sen får alla klockor repor exvis, men denna ter ju sig som tidigare påtalades som en repmagnet :)

Är den ens ett verktyg då..? Jag tycker på något vis, mycket faktiskt givet länkens utseende, att den tappat verktygskänslan nästan helt.
Jag vet att man kan argumentera att Omega är lyxklockor osv osv, men iaf jag gillar att ha känslan kvar av en everyway watch som ska tåla lite allt möjligt. Sen får alla klockor repor exvis, men denna ter ju sig som tidigare påtalades som en repmagnet :)
Lite kul du efterfrågar ett verktyg samtidigt som du oroas för lite repor. Håller dock med om att verktyg inte behöver glanspolerade ytor. Iaf inte i denna utsträckning.

Klart man kan borsta den. Det jag menar är att Omegas borstade länkar har en annan, rundare design. Om du kollar på Ultra Deep. Det är så här jag skulle vilja att den hade sett ut, minskad till 42 och slimmad till under 14.
1763549032728.png

Lite kul du efterfrågar ett verktyg samtidigt som du oroas för lite repor. Håller dock med om att verktyg inte behöver glanspolerade ytor. Iaf inte i denna utsträckning.
:) Det kan absolut vara lite motsägelsefullt. Men för att förtydliga... Det jag menar är att absolut, på ett verktyg kommer man oundvikligen få repor. Men det är då fördel om verktyget inte är överdrivet känsligt för dessa. Iallafall om det är en kombination av verktyg och accessoar, som klockor tenderar vara. Jämför med en laptop exempelvis. Det är för de allra flesta ett verktyg (och förvisso inte en assessoar), men för många är det ändå prioriterat att laptopen tål vardaglig hantering utan att se förjäklig ut - samtidigt som tämligen många vill att den ska vara någorlunda designad och inte se ut som skit :). Det är inte den perfekta jämförelsen, jag vet, men det jag vill få fram är att man kan ha något "tooligt" där man ändå bryr sig om utseendet till rimlig nivå. Tror det gäller rätt många på detta forum som är intresserade av toolwatches?

Vet hur du känner. Precis den stora besvikelsen kände jag med senaste Railmaster. Railmaster från 00-talet var/är min favoritklocka alla kategorier, men senaste releasen kastade bort nästan allt bra. Jag skulle jättegärna vilja ha en sprillans ny helborstad 38 mm Railmaster med vridna bandhorn och ett antimagnetiskt och superexakt 8806 inuti. Det var vad jag hade hoppats på, inte blingbling och fumé. Ibland funderar jag på att köpa en och tänka på den som en no-date AT utan applicerade index, men nej, det går ju inte. Jag är ganska besviken på den väg Omega slagit in på. Jaja, slut på min rant nu.
Den nya Railmastern är verkligen en ful Aqua Terra. Nej håller verkligen med om att Omega gör om vinnande koncept för mycket.

Tillbaka
Topp