• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 404 53.9%
  • Hesalit

Röster: 346 46.1%

• Totala väljare
    750
Ja byta glas tycker jag inte känns nödvändigt. Att jag frågade om man kan polera bort AR själv är för att jag bor en bra bit bort från AD.
Men det får kanske bli en uppgift för AD så småningom.
För nåt år sedan eller ännu längre tillbaka upplevde jag glasytan regelbundet flammig, som ett rutmönster ungefär. Kändes som ett AR-fenomen också.
Tack för dina svar och ha en fin dag!
Tack, detsamma!

• Like
Reactions: Man
Ser ju lätt ut! Bra att veta hur man gör ifall det behövs i framtiden. 👍
Jag har polerat/slipat bort ar på en Sinn 856 på samma sätt videon visar med gott resultat. Jag använde polermedel för knivar som följde med en Tormek slipmaskin. Det funkade bra men jag fick jobba en del med dremeln. Försökte först för hand med det var inte lönt.
Edit: felcitat borde varit till @Man .

Chamfers & Lugs 2.0. :)

IMG_5258.jpeg

Har en fråga till panelen här, kanske @Stefan S vet…
På min Planet Ocean 43,5mm ser jag något i en del av glasets yta som jag först trodde jag kunde gnugga bort med en bit tyg/putsduk. Men icke. Vaga märken i ytan, från datumet vid kl 3 inåt centrum. Känns inte som ynkliga repor och det ska ju knappt vara möjligt med safirglas. Klockan är 5 år gammal och jag har aldrig sett nåt liknande. Nån som känner igen beskrivningen? Har aldrig sett ett märke i glaset förrän nu. Försöker inte ens ta en bild, för jag tror knappast jag kan fånga det på bild med allt … Kan detta vara AR-coatingen som tagit stryk av något som nött mot glaset? Om jag minns rätt har en sån här PO AR på båda sidor om glaset.
Knäckfrågan: Nåt tips om hur jag blir av med det?
Kämpade på mer med kameran nu och jag tror jag fångade det. I skuggan av mobilen, t h i bild, i stor förstoring kan man se detta märkliga.
Tack på förhand för tips.
IMG_1965.jpeg
Känns lite oartigt att inte svara om man blivit taggad men du hade redan fått bra svar och jag har inget att tillägga.

• Like
Reactions: Man
Tja…plutselig ser WG-varianten litt utdatert ut og "long in the tooth". Flotte klokker begge to, men en av disse er tydelig modernisert. Greit å ha noen produsenter som går sakte og andre som av og til tar litt mer risiko innen volumprodusentene. Det er jo mye som skjer innen independent og microbrands, men kjekt å se at enkelte av volumprodusentene tør å foreta en reset innen enkelte av sine produktkategorier.

aW1nOi8vMjAyNS8xMS8zMC9lNTE4Y2ZkZi0xZjE4LTQ4NTItYTc2NS0zM2IzMDUwY2Q0Y2MuanBn.jpg

Senast ändrad:
Tja…plutselig ser WG-varianten litt utdatert ut og "long in the tooth". Flotte klokker begge to, men en av disse er tydelig modernisert. Greit å ha noen produsenter som går sakte og andre som av og til tar litt mer risiko innen volumprodusentene. Det er jo mye som skjer innen independent og microbrands, men kjekt å se at enkelte av volumprodusentene tør å foreta en reset innen enkelte av sine produktkategorier.

aW1nOi8vMjAyNS8xMS8zMC9lNTE4Y2ZkZi0xZjE4LTQ4NTItYTc2NS0zM2IzMDUwY2Q0Y2MuanBn.jpg
Bra summerat.

Om vi bortser från en massa saker som varumärkeskännedom och status, så det i mitt tycke just detta som särskiljer Rolex och Omega:
  • Rolex är ytterst försiktiga när de förnyar sina modeller. Från några meters håll ser man inte skillnad mellan en ny och en 50 år gammal. Värdebeständigt, men inte så spännande.
  • Omega förnyar sig, ibland rejält. Även stegen mellan Planet ocean generation 1, 2 och 3 är mycket större än vad Rolex vågar sig på. Inte lika värdebeständigt, men betydligt mer spännande.

Bra summerat.

Om vi bortser från en massa saker som varumärkeskännedom och status, så det i mitt tycke just detta som särskiljer Rolex och Omega:
  • Rolex är ytterst försiktiga när de förnyar sina modeller. Från några meters håll ser man inte skillnad mellan en ny och en 50 år gammal. Värdebeständigt, men inte så spännande.
  • Omega förnyar sig, ibland rejält. Även stegen mellan Planet ocean generation 1, 2 och 3 är mycket större än vad Rolex vågar sig på. Inte lika värdebeständigt, men betydligt mer spännande.
Takk. PO og Sub veier hhv. 170 vs. 153 gram (justert til mitt 7,5" håndledd). Lenken til Sub'n overgår PO milevis når det gjelder justeringsmuligheter på 18mm vs. 9mm, samt at når man justerer lenken ut for større håndledd, så ser man bare vanlige lenkeledd på Sub'n, mens PO'n "flasher" ganske grovbørstet "diver extention". At Sub'n har skruer i lenken, mens PO'n har mikroskruer på begge sider pluss en pinne i midten, gjør at justeringen av lenken på PO'n er PITA i forhold til Sub'n. Så var det det da; når alt er justert riktig, så ser PO'n fortsatt mer moderne ut enn Sub'n.

Moralen er at ingen volumprodusent kan alt, men alle volumprodusenter kan noe. Så blir det opp til oss som kjøper en klokke, om dette "noe" er noe vi liker.

Är det någon aom provat beställa en Omega via deras hemsida/shop?
Bra upplevelse? Höll dom utlovad lev-tid?
Jag har köpt ett nato-band i webbutiken som jag hade i handen ett par dagar senare.

Jag har bett Erikson urhandel ta hem en PO-kronograf i ovanlig färg. Den skulle komma inom någon vecka, men färdades från Schweiz till Sundbyberg på två dagar.

Jag har bett en annan handlare ta hem ett Omega-mesh. Butiken fick beskedet att det skulle ta en till två veckor. Efter exakt en vecka hade det levererats.

Så min erfarenhet är att Omega håller sina leveranstider. De är dessutom snabba.

Det gäller för övrigt andra märken i Swatch group, som vid ytterligare något tillfälle skickat klockor från Schweiz till butik på någon dag.

Nu har jag ju inte provat den själv men …lite för mkt av allt. Känner noll sug att springa o testa… men det kan oxå ha med att göra att man är i nöjd fasen med det man har
Jag har kommit över att nya PO inte alls är trogen arvet och ursprungsidén med modellen. Jag skulle gärna ha en. Men jag har för mycket i samlingen för att jag ska kunna motivera en just nu. Och det finns inga självklara kandidater för försäljning i min samling, förutom kanske en Oris Aquis och en Tudor Pelagos. Men de lämnar inte rätt hål i samlingen för att motivera en PO generation 4.

Om jag inte redan hade tre PO och flera kantiga Grand Seiko skulle nya PO vara helrätt. Men jag kan inte tänka mig att göra mig av med någon av dessa klockor...

Eller så är kanske grundproblemet att jag inte känner mig tillräckligt rik. Om pengar var obegränsade skulle det naturligtvis inte vara någon fråga om huruvida det finns "hål" i samlingen.

Verkligen i-landsproblem...

Senast ändrad:
Hvis man ser på den nye PO som en design reset, fremfor en generasjon 4 bygget på generasjon 1, 2 og 3 - så er det lettere å forstå den nye PO'n. Så kan man diskutere om Omega heller burde kalt den nye PO for noe annet fremfor Planet Ocean, da mange PO-fans er (for) opptatt av den radikale design reset som er foretatt.

Kanskje et bedre lanseringsstrategi å sette Planet Ocean serien som "discontinued" og heller startet en ny seriebetegnelse innen Seamasterserien. Hva burde de da kalt den? "Lion Ocean", "Defy Ocean", osv. er uaktuelt. ;)

Bryter av Seamastrarna med en Speedmaster. Min vinterklocka. Nymåne. Håller tiden otroligt bra. Min bästa klocka nu - kommer inte behöva ställa om den förrän det är sommartid. +0/+1 vid normal användning och kan få den på minussidan om jag lägger den på sidan på natten. Får se hur länge den kan hålla sig så här bra, är från 2017.
20251220_193037.jpg

Bryter av Seamastrarna med en Speedmaster. Min vinterklocka. Nymåne. Håller tiden otroligt bra. Min bästa klocka nu - kommer inte behöva ställa om den förrän det är sommartid. +0/+1 vid normal användning och kan få den på minussidan om jag lägger den på sidan på natten. Får se hur länge den kan hålla sig så här bra, är från 2017.
20251220_193037.jpg
Urverken 990x är så bra!

Tillbaka
Topp