Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ah, ok. Det finns ju raka (icke-curved) 19mm gummi från flera håll i olika prisklasser. Själv tycker jag curved gummi liksom ser bäst ut till en vridring, Omegas ändlänkar på OEM-gummit är där av en anledning… fundera också på s k sailclothgummin, fick hem ett från Watchwear som var rätt trevligt och som funkar fint på min SMP och X-33 (tyvärr säljer han inte det i 19 men det finns ju andra). Sen finns det ju rena kopior av Omegas gummi med viklås hos typ Amazon och AliExpress och kanske i 19mm, man jublar väl inte över viklåsen på dessa (och Watchwears) men inte så dåliga som man kan tro.Ja, så är det. Nu handlar det inte om Skyfallen jag behöver det till utan min svarta av samma generation. Svart säger jag eftersom Omega själva kallar det för det - är ju egentligen grå...
![]()
Mycket trevlig i grönt ! Omegabutiken försökte kränga en 30mm sådan med lite stenar till min fru och halvt nästan lyckades. Lite förvånande ändå när det är någon som äger en AT med lite stenar (om än bara fyra, 28mm quartz.). Säger inte nej för den var verkligen ruskigt fin men en Omega lösar man med en gråis. Damutgåvorna av AT lite underskattade och här har dom med dom nya 30mm verkligen tagit fram ett starkt alternativ till DJ31.Tada! Helt fantastisk klocka men jag har tyvärr haft den lite för länge och tröttnat, så nu är den på väg ut![]()
Blev en beställning från Watchwear på en 19mm FKM - känns som ett bra alternativ tills dess att kanske en begagnad länk dyker upp..Ah, ok. Det finns ju raka (icke-curved) 19mm gummi från flera håll i olika prisklasser. Själv tycker jag curved gummi liksom ser bäst ut till en vridring, Omegas ändlänkar på OEM-gummit är där av en anledning… fundera också på s k sailclothgummin, fick hem ett från Watchwear som var rätt trevligt och som funkar fint på min SMP och X-33 (tyvärr säljer han inte det i 19 men det finns ju andra). Sen finns det ju rena kopior av Omegas gummi med viklås hos typ Amazon och AliExpress och kanske i 19mm, man jublar väl inte över viklåsen på dessa (och Watchwears) men inte så dåliga som man kan tro.
Är det bra åtgång på dessa?Nu saknas bara orange
![]()
Är det bra åtgång på dessa?
Älskar den blåa!!!Nu saknas bara orange
![]()
Testade i butik, sitter mycket bättre än förväntat, väldigt smart att krympa längden lugg-till-lugg och minska på höjden. Fortfarande köttig men tycker nog inte att den upplevdes märkbart mycket större än gamla 39,5. Kan dock inte bestämma mig för om jag gillar nya PO eller nya orangea SMP bäst.Har sålt ett par stycken.
En bit som helt klart är bättre när man fått den i hand. Tyckte den var katastrof när endast Omegas bilder fanns ute och nu är det en av mina favoriter från nuvarande kollektion.
Testade i butik, sitter mycket bättre än förväntat, väldigt smart att krympa längden lugg-till-lugg och minska på höjden. Fortfarande köttig men tycker nog inte att den upplevdes märkbart mycket större än gamla 39,5. Kan dock inte bestämma mig för om jag gillar nya PO eller nya orangea SMP bäst.
Båda är riktig fina men den blå är något extraNu saknas bara orange
![]()
Har väl med att den som såldes på Chrono24 var 18K?Senaste Omega Electronic Constellation C-Shape med ITT-urtavla såldes för ungefär 38k på Chrono24 för inte så längesen. Nu finns det en att köpa som klubbas imorgon, undrar vad klockan säljs för.
![]()
Visa auktionsvara
www.pantbanken.se
![]()
![]()
Kör Forstner Bullet på min Seamaster för tillfället och måste säga att jag gillar utseendet mycket. Roligt att testa lite nytt!
![]()
Jag är inget jättefan av utseendet på originallänken, de borde valt en annan design. Så detta var ett bra alternativ.Påminner ju starkt om 1610-länken. Men jag håller med, passar absolut klockan.
Jag är inget jättefan av utseendet på originallänken, de borde valt en annan design. Så detta var ett bra alternativ.
Hur vet du att det är just balanshjulet som fastnar, och inte något annat hjul eller visarna som fastnar?Köpte nyligen en omega med ETA baserade cal 1120, insåg när jag väl kom hem att något var skumt. Den tickade på fint men av någon anledning verkade balanshjulet fastna vid dial up position. Någon som känner igen problemet?
Tyvärr ingen "glide lock" lösning men bra med justeringsmöjlighet iaf.Lägg gärna upp en bild på låset om du har möjlighet. Finns det nån typ av justering där eller? Vad ligger det där på prismässigt?
Mkt möjligt, det var bara min spekulation. Klockan han varit förvarad i många år, kan torr olja orsaka något liknande? Den är uttagen 2015 och ska ha varit servad en gång.Hur vet du att det är just balanshjulet som fastnar, och inte något annat hjul eller visarna som fastnar?
Torr olja, eller snarare gegga från torkad olja, kan få klockan att stanna, eller att visarna tar i varandra, eller att något lossnat inne i urverket och stoppar det. Jag skulle definitivt gå till urmakaren.Mkt möjligt, det var bara min spekulation. Klockan han varit förvarad i många år, kan torr olja orsaka något liknande? Den är uttagen 2015 och ska ha varit servad en gång.
Tyvärr ingen "glide lock" lösning men bra med justeringsmöjlighet iaf.
![]()
![]()
Flera faktorer såklart, men det som är genomgående för alla tre av märkena är vad jag skulle kalla för radikala och omotiverade prishöjningarna man genomfört genomgående på dem och det som påverkat nyförsäljningen mest negativt skulle jag säga.Intressant artikel i Monochrome idag.
Mellan 2019 och 2025 föll Omega från plats 2 till plats 5.
Longines föll från plats 4 till plats 7 och Tissot från plats 7 till plats 10.
2019 var Swatch Group det största företaget mätt i försäljningsvolym.
Rolex är nu nästan lika stora som de fem största konkurrenterna tillsammans.
![]()