• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 412 54.2%
  • Hesalit

Röster: 348 45.8%

• Totala väljare
    760
Flera faktorer såklart, men det som är genomgående för alla tre av märkena är vad jag skulle kalla för radikala och omotiverade prishöjningarna man genomfört genomgående på dem och det som påverkat nyförsäljningen mest negativt skulle jag säga.
Japp. Men Omega väljer att blunda för fakta och fortsätter att pumpa upp priserna. Det finns liksom inget slut på vansinnet. Omega är inte Rolex och kommer aldrig att bli det, hur mycket de än försöker.

Det är ändå lite svårbegripligt att Omega inte får större ordning på hur varumärket uppfattas. De producerar ju högst tekniska produkter av mycket hög kvalitet, men ändå är värdet på varumärket rätt lågt. Kanske är de för snälla, Rolex douchebag-approach mot kunder fungerar uppenbarligen väldigt bra, i kombination med större kontroll på återförsäljarledet.

Intressant artikel i Monochrome idag.

Mellan 2019 och 2025 föll Omega från plats 2 till plats 5.

Longines föll från plats 4 till plats 7 och Tissot från plats 7 till plats 10.

2019 var Swatch Group det största företaget mätt i försäljningsvolym.

Rolex är nu nästan lika stora som de fem största konkurrenterna tillsammans.

1000028676.jpg
Visar också hur skev marknaden är när det absolut största märket är ett märke som Svensson inte bara kan knalla in i en butik och köpa.

Det är ändå lite svårbegripligt att Omega inte får större ordning på hur varumärket uppfattas. De producerar ju högst tekniska produkter av mycket hög kvalitet, men ändå är värdet på varumärket rätt lågt. Kanske är de för snälla, Rolex douchebag-approach mot kunder fungerar uppenbarligen väldigt bra, i kombination med större kontroll på återförsäljarledet.
Just återförsäljarledet har de ju stramat åt något djävulskt. Också en sak som jag tror kommer bita dem i r*ven i slutändan.

PO på ett 4,1mm tjockt mesh från Staib.

Utan konkurrens den bästa AM-tillverkaren som jag har stött på. Vågar påstå att det inte finns något bätte alternativ för det priset, ca 2300:-

IMG_6011.jpeg
Snyggt. Har bara läst bra saker om Staib. Önskar dock att de kunde börja tillverka i storlekarna 19 och 21 mm. Gudarna ska veta att det finns efterfrågan om man kollar runt på diverse forum.

Snyggt. Har bara läst bra saker om Staib. Önskar dock att de kunde börja tillverka i storlekarna 19 och 21 mm. Gudarna ska veta att det finns efterfrågan om man kollar runt på diverse forum.
De har ett band i 21! Finns i matt eller polerat utförande

PO på ett 4,1mm tjockt mesh från Staib.

Utan konkurrens den bästa AM-tillverkaren som jag har stött på. Vågar påstå att det inte finns något bätte alternativ för det priset, ca 2300:-

IMG_6011.jpeg
De är verkligen snygga och väldigt prisvärda. Det enda jag inte är helt förtjust i är deras spännen.

De är verkligen snygga och väldigt prisvärda. Det enda jag inte är helt förtjust i är deras spännen.
Det är ju lite olika. På 4,1-an sitter det ett fliplock som jag kan hålla med om är lite väl bulkigt. Dock sitter det bra.

På 3,6-an sitter det ett vanligt viklås med dykförlängning som jag tycker är ruskigt bekvämt

4,1:

IMG_6013.jpeg

Senast ändrad:
Det är ju lite olika. På 4,1-an sitter det ett fliplock som jag kan hålla med om är lite väl bulkigt. Dock sitter det bra.

På 3,6-an sitter det ett vanligt viklås med dykförlängning som jag tycker är ruskigt bekvämt
Stort plus att de inte trycker dit sin logo på spännet. Som Forstner, Uncle Seiko med flera gör. Det är alltid en definitiv dealbreaker för mig.

For de av oss som har gått litt lei hele Rolexgreia, er Omega sin nye PO et friskt pust.

Den nye PO er den beste "Submariner"/"Sea-Dweller" på markedet. IMO, Befriende å få en så teknisk fin og designmessig unik klokke fra Omega. :)
Beror väl lite på vad man värderar. Designmässigt är PO ett fantastiskt uttryck för vissa samtida estetiska ideal. Jämför med Teslas Cybertruck. Lysande design, ur det perspektivet.

Men å andra sidan är det lysande på samma sätt som att Per Gessle hade en lysande frisyr 1991: Den fångade tidsandan.

Är det sådana estetiska ideal Omega ska jobba med? Trend, snarare än bestående skönhet? Ingen vill ha Per Gessles frisyr från 1991 i dag – och ingen kommer vilja ha OP om 30 år. Designen är flyktig, inte evig.

Min personliga smak är att klockor ska sträva efter bestående estetiska ideal. Men jag tror också att det är en långsiktigt mer hållbar produktstrategi för ett företag som Omega. Om inte annat så är det en mer värdig strategi.

c47d09f0-1330-4285-9c61-d7e7bccd8ccc.jpeg

Beror väl lite på vad man värderar. Designmässigt är PO ett fantastiskt uttryck för vissa samtida estetiska ideal. Jämför med Teslas Cybertruck. Lysande design, ur det perspektivet.

Men å andra sidan är det lysande på samma sätt som att Per Gessle hade en lysande frisyr 1991: Den fångade tidsandan.

Är det sådana estetiska ideal Omega ska jobba med? Trend, snarare än bestående skönhet? Ingen vill ha Per Gessles frisyr från 1991 i dag – och ingen kommer vilja ha OP om 30 år. Designen är flyktig, inte evig.

Min personliga smak är att klockor ska sträva efter bestående estetiska ideal. Men jag tror också att det är en långsiktigt mer hållbar produktstrategi för ett företag som Omega. Om inte annat så är det en mer värdig strategi.
Med Rolex (design) kan det jo også bli litt kjedelig og stuck in the past. ;)

De som ikke prøver noe nytt, står stille. Å lage noe for morgendagen, ved å kopiere det som er i dag fordi det var slik i går - er jo litt kjedelig.

Dessuten er det ikke snakk om enten det ene eller det andre. De fleste har jo mer en ett par frisyrer, briller, klokker, biler, etc. gjennom de årene man lever.

Skjermbilde 2026-02-20 kl. 06.53.45.png

Långsiktiga estetiska ideal. När man som jurist har möten och det sitter två tre personer med Submariners på armen då är det fan inte så kul.

Långsiktiga estetiska ideal. När man som jurist har möten och det sitter två tre personer med Submariners på armen då är det fan inte så kul.
I det fallet handlar det inte om att sticka ut och vara unik, snarare om grupptillhörighet. Att köpa en helt vanlig svart sub känns som det mest oinspirerade valet man kan göra tycker jag personligen, tanken kittlar inte alls.

I det fallet handlar det inte om att sticka ut och vara unik, snarare om grupptillhörighet. Att köpa en helt vanlig svart sub känns som det mest oinspirerade valet man kan göra tycker jag personligen, tanken kittlar inte alls.
Håller helt med. Grupptillhörighet och önskan att passa in är nog utbredd i dessa kretsar.

Knyckte du den av en annan forummedlem måtro? ;)

Grattis till en riktigt fin klocka!! hexagon
Det gjorde jag sannerligen!
Kunde inte hålla mig när jag såg @Hebbe annons.
Har varit sugen på denna sedan den släpptes, har varit in och testat många gånger hos den lokala ADn.
Men! Jag ville ha länken i storlek S och sen tyckte jag att originalgummit också var jäkligt najs, kunde inte riktigt bestämma mig om jag skulle köpa den på länk eller gummi.
Sen! Kom det perfekta exemplaret ut på K&S. Bara att slå till!
Jag är otroligt nöjd!
IMG_9222.jpeg

IMG_9223.jpeg

IMG_9224.jpeg

IMG_9225.jpeg

Jag tycker PO:s styrka i alla generationer är just att spegla samtidens ideal och disignspråk. Omega har ju annars ganska gott om modeller som har behållit designen över tid.

Det gjorde jag sannerligen!
Kunde inte hålla mig när jag såg @Hebbe annons.
Har varit sugen på denna sedan den släpptes, har varit in och testat många gånger hos den lokala ADn.
Men! Jag ville ha länken i storlek S och sen tyckte jag att originalgummit också var jäkligt najs, kunde inte riktigt bestämma mig om jag skulle köpa den på länk eller gummi.
Sen! Kom det perfekta exemplaret ut på K&S. Bara att slå till!
Jag är otroligt nöjd!
IMG_9222.jpeg

IMG_9223.jpeg

IMG_9224.jpeg

IMG_9225.jpeg
Förstår det, inget att tveka på. Att Omega (eller vart fall en lokal AD) fulat sig lite med storleken på länk när jag spekulerat så var det som gjorde att jag hoppade just då.
Ser ut att sitta som en smäck på handleden! :cool:

• Like
Reactions: Ncs
Tillbaka
Topp