• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 412 54.2%
  • Hesalit

Röster: 348 45.8%

• Totala väljare
    760
Är det din AT 8500? Boetten är ganska vass undertill, alltså de undre kanterna på långsidorna. Kanterna ligger dock inte an mot huden på grund av baklockets upphöjning, så det stör inte på något sätt. Så att de känns vassa vid beröring är helt i sin ordning.

Det andra kan jag inte uttala mig om. Har nämligen aldrig polerat när jag servat hos SGN.
Stämmer bra!
Landat nog i att jag inbillar mig om vassheten - inte så att man går runt och känner på varenda vinkel på ens boett. Jämförde med annan, nyare 88-verken och samma skarpa kant där :)

Grym gmt.
2535.80.00

image.jpeg
Fin bild & klocka 😀

Mitt första inlägg! 🥳

Den här trogna följeslagaren köpte jag 2017 och det var också min första mekaniska klocka. Sedan dess., i snart 10 år, har den nog suttit på handleden i snitt 4-5 av 7 dagar i veckan. (vilka jäkla underverk dessa klockor faktiskt är)

Den har även många gånger åkt med på armen vid resor runt jorden, och GMT-funktionen har jag då faktiskt använt flitigt (speciellt vid längre resor till USA/Asien). Roligt att funktionen inte bara är en snygg gimmick, utan faktiskt vart värdefull för mig.

omega.jpg

Det var också den här klockan som verkligen drog igång mitt klockintresse, och idag finns även bl.a. Breitling, Rolex och Certina i lådan. Men det är nästan alltid denna som åker på armen om dagarna.

Den väger dessutom bly, vilket jag gillar. Det har dock förstört lite för andra klockor, då de flesta andra känns rätt “nakna” på armen i jämförelse.

Efter nästan 10 år på handleden så har den såklart fått en hel del patina, vilket jag bara tycker är snyggt. MEN, som ni ser på bilden nedan så har färg nu spruckit vid 6:an, och den typen av patina gillar jag inte så mycket.

6an.jpg

Hur hade ni gjort?
  • Lämnat in till Omega för byte? (antar att det är rätt dyrt)
  • Köpt ny insert och bytt själv? (någon som har bra koll på vart man i så fall kan köpa insert?)

Tack på förhand! :D

Mitt första inlägg! 🥳

Den här trogna följeslagaren köpte jag 2017 och det var också min första mekaniska klocka. Sedan dess., i snart 10 år, har den nog suttit på handleden i snitt 4-5 av 7 dagar i veckan. (vilka jäkla underverk dessa klockor faktiskt är)

Den har även många gånger åkt med på armen vid resor runt jorden, och GMT-funktionen har jag då faktiskt använt flitigt (speciellt vid längre resor till USA/Asien). Roligt att funktionen inte bara är en snygg gimmick, utan faktiskt vart värdefull för mig.

omega.jpg

Det var också den här klockan som verkligen drog igång mitt klockintresse, och idag finns även bl.a. Breitling, Rolex och Certina i lådan. Men det är nästan alltid denna som åker på armen om dagarna.

Den väger dessutom bly, vilket jag gillar. Det har dock förstört lite för andra klockor, då de flesta andra känns rätt “nakna” på armen i jämförelse.

Efter nästan 10 år på handleden så har den såklart fått en hel del patina, vilket jag bara tycker är snyggt. MEN, som ni ser på bilden nedan så har färg nu spruckit vid 6:an, och den typen av patina gillar jag inte så mycket.

6an.jpg

Hur hade ni gjort?
  • Köpt ny insert och bytt själv? (någon som har bra koll på vart man i så fall kan köpa insert?)

Inlägget finns inte tillgängligt separat längre till dom där har jag för mig. Det är alltså byte av hela ringen som gäller. Tveksamt om AD skulle göra det utan att göra en helservice samtidigt om den inte servats på ~10 år.

Så räkna med en kostnad på ~15-20k ungefär är min gissning.

Inlägget finns inte tillgängligt separat längre till dom där har jag för mig. Det är alltså byte av hela ringen som gäller. Tveksamt om AD skulle göra det utan att göra en helservice samtidigt om den inte servats på ~10 år.

Så räkna med en kostnad på ~15-20k ungefär är min gissning.
fick faktiskt en gratis service 2019 vid ett garantiärende där Claspen gick sönder. Men börjar ändå bli dags för service efter 7år.

Men jäklar, då är det 15-20k för service OCH ny ring du gissar på?

Kan bli vasst efter polering eftersom man slipar bort material
Helt med på det, men måste ändå vara visst spec på hur vasst det får "lov" att vara i sådana fall?
Tror dock att det i mitt fall nog inte är på grund av materialet som polerats bort eftersom inte någon grövre polering gjordes utan att jag mer blev "varse" om det. Känns som att boetten var så pass skarp från fabrik.

fick faktiskt en gratis service 2019 vid ett garantiärende där Claspen gick sönder. Men börjar ändå bli dags för service efter 7år.

Bezel är dyrt som satan på alla Omegor tyvärr. "Standardservice" låg senast på 9600:- och räkna med minst några tusen kronor för ny bezel (minst 3-4tkr).

Ja, exakt. Klockan är i stål? Tycker den ser blå ut och hade för mig att blåa GMT bara fanns i titan, men kan ha helt fel.

Rekommenderat pris på sådan komplett ring (i stål) ligger på 7500 spänn, betydligt mer i titan.

Den är i stål, men jäklar jag hade trott att jag skulle klara mig undan på någon tusenlapp eller två för en ny insert...
Ska prata med dem på Omega, tack för infon!

Den är i stål, men jäklar jag hade trott att jag skulle klara mig undan på någon tusenlapp eller två för en ny insert...
Ska prata med dem på Omega, tack för infon!
Vilken oberoende Omega-ansluten urmakare som helst kan ge dig ett pris på en komplett ny bezel samt byta den. Att serva ett urverk innefattar att plocka ner det i sina beståndsdelar, att dom öht skulle ha rört ett 2 år gammalt urverk vid ett garantiärende på claspen är ju helt enkelt inte rimligt att tro. Servicebehov av verket får ju helt enkelt undersökas av en urmakare, kanske det kan vänta ett par år? Men ja, en komplett SMP-bezel med alu-insert är väl en 3-4K och denna sannolikt dyrare.

Vilken oberoende Omega-ansluten urmakare som helst kan ge dig ett pris på en komplett ny bezel samt byta den. Att serva ett urverk innefattar att plocka ner det i sina beståndsdelar, att dom öht skulle ha rört ett 2 år gammalt urverk vid ett garantiärende på claspen är ju helt enkelt inte rimligt att tro. Servicebehov av verket får ju helt enkelt undersökas av en urmakare, kanske det kan vänta ett par år? Men ja, en komplett SMP-bezel med alu-insert är väl en 3-4K och denna sannolikt dyrare.

Klockan är tillverkad 2016, men ja jag håller med om att en full service kanske inte var befogad 2019. Hur som helst så fick jag en samtidigt som de bytte clapsen :)

kvitto1.jpg

EDIT: Nu, 7år senare när jag läser kvittot, inser jag att de troligen menade service på länken.... :) minns dock tydligt att säljaren som gav tillbaka klockan sa "nu fick du en service också"...

Jaja, hur som helst så börjar det närma sig ny/första service

Senast ändrad:
just ja, vet inte om det påverkar priset, men det är keramik och inte alu. Hur som, jag ska höra med urmakaren och se vad de säger

Klockan är tillverkad 2016, men ja jag håller med om att en full service kanske inte var befogad 2019. Hur som helst så fick jag en samtidigt som de bytte clapsen :)

kvitto1.jpg

EDIT: Nu, 7år senare när jag läser kvittot, inser jag att de troligen menade service på länken.... :) minns dock tydligt att säljaren som gav tillbaka klockan sa "nu fick du en service också"...

Jaja, hur som helst så börjar det närma sig ny/första service

Som Stefan skriver ovan så kan ju en oberoende ordna en service + bezel åt dig. Du kan spara ett par tusenlappar där.

Jag fick prisförslag på 4600:- hos en lokal uris och Omega tar som sagt 9600:-.

Man får välja det plånboken tillåter och vad man är bekväm med. Men det finns många kompetenta urmakare i Sverige.

Snygg klocka btw. 🙂

Som Stefan skriver ovan så kan ju en oberoende ordna en service + bezel åt dig. Du kan spara ett par tusenlappar där.

Jag fick prisförslag på 4600:- hos en lokal uris och Omega tar som sagt 9600:-.

Man får välja det plånboken tillåter och vad man är bekväm med. Men det finns många kompetenta urmakare i Sverige.

Snygg klocka btw. 🙂
Jag skulle inte lämna co-axial till vilken urmakare-på-hörnet som helst. Tycker åtminstone att man bör kolla att hen har gått den Omega-kursen och är certifierad. Det är inte hjärnkirurgi det handlar om förstås, men oljning osv sker under mikroskop och skiljer sig så pass mycket från vanlig ankargång att man bör ha lite koll innan man tar sig an det.

Flera komponenter i den där kalibern har blivit uppdaterade genom åren också pga diverse problem, som kanske kan vara trevligt att få utbytta.

Jag skulle inte lämna co-axial till vilken urmakare-på-hörnet som helst. Tycker åtminstone att man bör kolla att hen har gått den Omega-kursen och är certifierad. Det är inte hjärnkirurgi det handlar om förstås, men oljning osv sker under mikroskop och skiljer sig så pass mycket från vanlig ankargång att man bör ha lite koll innan man tar sig an det.

Flera komponenter i den där kalibern har blivit uppdaterade genom åren också pga diverse problem, som kanske kan vara trevligt att få utbytta.

Självklart. Poängen var bara att det finns kompetens inom Sverige. Men är man osäker så är det ju enklast att besöka en auktoriserad Omega återförsäljare och lämna klockan där.

Går det verkligen att serva en nyare Omega hos en oberoende uris? De jag har pratat med har tackat nej då de inte har tillgång till delar. Har man en lite äldre med ETA-baserat verk, så är det däremot inga problem.

Självklart. Poängen var bara att det finns kompetens inom Sverige. Men är man osäker så är det ju enklast att besöka en auktoriserad Omega återförsäljare och lämna klockan där.
Ännu enklare än att ta sig till någon av de numera väldigt få återförsäljarna, är att ta sig en av de betydligt fler officiella Omega service center som finns i Sverige.

Mitt första inlägg! 🥳

omega.jpg

6an.jpg

Hur hade ni gjort?

Ett alternativ som används för att måla i färg som släppt på ffa ringar av stål med svarta siffror är att helt enkelt måla i den själv. Hittar du färg till modellbygge i tillräckligt lik kulör skulle du kunna testa att fylla i ringen själv innan du tar ställning till att byta hela ringen. Det alternativet kommer du ha kvar oavsett vilket.
Hur du gör praktiskt kan du se på youtube.

Smaken är som baken, personligen tycker jag det ser konstigt ut utan Endlinks eller curved ends på gummit..Stör mig på glipan som uppstår mellan gummit och boett😅

Bortsett från det så gör sig den klockan väldigt bra på gummi!
Skjønner, men nå er lugs på den nye PO’n veldig korte, så det blir praktiske talt nesten ikke glipe mellom reimen og urkassen (boetten).

Tillbaka
Topp