Shadyboy
Silver
Ok... det är 2.5 veckor kvar till pappaledigheten. Fokus kommer ligga på sinnessjuka mängder mil med barnvagnspromenader, skogsmullepromenader i Nackareservatet, turer till badhuset/lekparken/leklandet, rundor på klockbutiker med uttråkad 13 månaders son osv osv. Har idag en JLC Deep Sea Chrono som förtjänar lite ledighet även den ligger mig oerhört varmt om hjärtat (ska sanningen fram älskar jag den klockan... nästan så mycket att jag inte riktigt är sugen på att låta den följa med ut i sandlådorna och att det är DET som gör att jag letar ny klocka).
Hursomhelst... Då jag länge suktat efter ett tillskott till klockgaraget och jag har en dragning till lyx-tool-watch så är frågan, vad ska man köra på och varför?! Har surfat sönder KS vid det här laget och blir inte klokare. Har såklart några alternativ som alla hägrar på ett eller annat sätt, men kan inte landa i något beslut. Men jag tänker ungefär såhär:
Hursomhelst... Då jag länge suktat efter ett tillskott till klockgaraget och jag har en dragning till lyx-tool-watch så är frågan, vad ska man köra på och varför?! Har surfat sönder KS vid det här laget och blir inte klokare. Har såklart några alternativ som alla hägrar på ett eller annat sätt, men kan inte landa i något beslut. Men jag tänker ungefär såhär:
- Tudor Pelagos - oavsett in house eller ej, en oerhört tålig klocka. Gillar att den är så ren och modern, men med klassiskt arv på något sätt. En smula stor kanske, men verkar sitta bra. En fördel är spännet på länken med auto adjust. Har även sett bilder på den med canvas-band och då växer den ytterligare (även om länk och gummi är grejen med dykklocka överlag). Vettig i pris också, samt att den litegrann flyger under radarn rent varumärkesmässigt (ointresserad av att spela nyrik så att säga). Såpass vettig i pris (allt är relativt) att man kanske till och med kan kosta på sig att köpa en ny. Svart är enda färgen som gäller. Alternativet kan vara en LHD eller en med ETA också.
- Rolex Explorer - tidlös på alla sätt och vis. Verkar vara kanonbra storlek (har lagt undan en i skrivande stund för att testa på handleden). Flyger hyfsat under radarn trots att det är en Rolex. Negativt - det är en Rolex (!). En smula negativt sett till vad varumärket signalerar i en del sammanhang utanför KS värld. (Ger en viss typ av uppmärksamhet jag inte nödvändigtvis behöver i mitt yrke). Assnygg lume! Dressad och toolig på en och samma gång, dvs väldigt allround. En smula dyr men ett säkert köp då den bör hålla vettigt andrahandsvärde. Har tyvärr inte glide lock, men jag vägrar att köpa en Sub/SD som resten av halva Stockholm. Men tål den något? Eller blir man för sjåpig med polerad bezel? Dvs att den stannar hemma för att den är "för fin"? Och en jobbig detalj... den saknar datum.
- Explorer II - oavsett färg är det nya modellen som gäller! På (reklam)bilder verkar det vara en av de snyggaste finish jag sett. Gillar det borstade stenhårt. GMT är ju en smidig och läcker funktion och bubblan älskar jag. Lätt att läsa av samtidig som det händer en del på tavlan. Rätt mycket dyrare än de övriga alternativen tyvärr. Om du röstar på denna... vilken färg gäller och varför?
- Blancpain Fifty Fathoms - ett alternativ som kräver att jag säljer JLC'n. Dykarurens urfader. Kanske för stor, men måste testas på handleden innan jag kan avfärda den. Oerhört snygg på bild då den är tydligt retro men med moderna drag. Gillar bezel i safirglas också (hade det på en IWC jag ägde tidigare. Grymt...). Flyger totalt under radarn annat än bland insatta, men är lyxdykare av högsta kvalisort.
- Något helt annat... här tar jag gärna emot förslag!