• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omröstning: bästa sällskapet till Shadyboy under pappaledigheten...?

Vilken klocka ska hålla Shadyboy sällskap under pappaledigheten?

• Tudor Pelagos

Röster: 11 6.4%
  • Tudor Pelagos - in house femraders

Röster: 16 9.3%
  • Rolex Explorer 39 mm

Röster: 47 27.3%
  • Rolex Explorer II Svart

Röster: 22 12.8%
  • Rolex Explorer II Vit

Röster: 34 19.8%
  • Blancpain Fifty Fathoms (förutsätter försäljning av JLC'n)

Röster: 29 16.9%
  • Något helt annat...

Röster: 13 7.6%

• Totala väljare
    172

Shadyboy

Silver
Ok... det är 2.5 veckor kvar till pappaledigheten. Fokus kommer ligga på sinnessjuka mängder mil med barnvagnspromenader, skogsmullepromenader i Nackareservatet, turer till badhuset/lekparken/leklandet, rundor på klockbutiker med uttråkad 13 månaders son osv osv. Har idag en JLC Deep Sea Chrono som förtjänar lite ledighet även den ligger mig oerhört varmt om hjärtat (ska sanningen fram älskar jag den klockan... nästan så mycket att jag inte riktigt är sugen på att låta den följa med ut i sandlådorna och att det är DET som gör att jag letar ny klocka).

Hursomhelst... Då jag länge suktat efter ett tillskott till klockgaraget och jag har en dragning till lyx-tool-watch så är frågan, vad ska man köra på och varför?! Har surfat sönder KS vid det här laget och blir inte klokare. Har såklart några alternativ som alla hägrar på ett eller annat sätt, men kan inte landa i något beslut. Men jag tänker ungefär såhär:
  • Tudor Pelagos - oavsett in house eller ej, en oerhört tålig klocka. Gillar att den är så ren och modern, men med klassiskt arv på något sätt. En smula stor kanske, men verkar sitta bra. En fördel är spännet på länken med auto adjust. Har även sett bilder på den med canvas-band och då växer den ytterligare (även om länk och gummi är grejen med dykklocka överlag). Vettig i pris också, samt att den litegrann flyger under radarn rent varumärkesmässigt (ointresserad av att spela nyrik så att säga). Såpass vettig i pris (allt är relativt) att man kanske till och med kan kosta på sig att köpa en ny. Svart är enda färgen som gäller. Alternativet kan vara en LHD eller en med ETA också.
  • Rolex Explorer - tidlös på alla sätt och vis. Verkar vara kanonbra storlek (har lagt undan en i skrivande stund för att testa på handleden). Flyger hyfsat under radarn trots att det är en Rolex. Negativt - det är en Rolex (!). En smula negativt sett till vad varumärket signalerar i en del sammanhang utanför KS värld. (Ger en viss typ av uppmärksamhet jag inte nödvändigtvis behöver i mitt yrke). Assnygg lume! Dressad och toolig på en och samma gång, dvs väldigt allround. En smula dyr men ett säkert köp då den bör hålla vettigt andrahandsvärde. Har tyvärr inte glide lock, men jag vägrar att köpa en Sub/SD som resten av halva Stockholm. Men tål den något? Eller blir man för sjåpig med polerad bezel? Dvs att den stannar hemma för att den är "för fin"? Och en jobbig detalj... den saknar datum.
  • Explorer II - oavsett färg är det nya modellen som gäller! På (reklam)bilder verkar det vara en av de snyggaste finish jag sett. Gillar det borstade stenhårt. GMT är ju en smidig och läcker funktion och bubblan älskar jag. Lätt att läsa av samtidig som det händer en del på tavlan. Rätt mycket dyrare än de övriga alternativen tyvärr. Om du röstar på denna... vilken färg gäller och varför?
  • Blancpain Fifty Fathoms - ett alternativ som kräver att jag säljer JLC'n. Dykarurens urfader. Kanske för stor, men måste testas på handleden innan jag kan avfärda den. Oerhört snygg på bild då den är tydligt retro men med moderna drag. Gillar bezel i safirglas också (hade det på en IWC jag ägde tidigare. Grymt...). Flyger totalt under radarn annat än bland insatta, men är lyxdykare av högsta kvalisort.
  • Något helt annat... här tar jag gärna emot förslag!
Och så lite bilder, alla extremt lånade från internetz:

Tudor-Pelagos-Black-Baselworld-2015-1.jpg

Rolex Explorer.jpeg

Rolex Explorer 2.jpeg

Explorer II vit.jpeg

Blancpain-fifty-fathoms-11.jpg

Explorer skulle göra jobbet.. men frågan är om du skulle våga ha den i sandlådan och andra tuffa lekar? Eller skulle den också bli kvar hemma? ..Därav röstar jag på pelagos. (Eller något helt annat)

Explorer skulle göra jobbet.. men frågan är om du skulle våga ha den i sandlådan och andra tuffa lekar? Eller skulle den också bli kvar hemma? ..Därav röstar jag på pelagos. (Eller något helt annat)
Ja du är ju något på spåret här... Explorern känns grymt tålig, men med polerad bezel så finns det ju risk att den blir lite "luggsliten". Har ju såklart även en Seiko-beater som kan agera tidhållare i de värsta förhållandena, men Explorern kanske känns en smula för lyxig (inte bara prislappen utan hela klockan är ju liksom av högsta finish). Svårt detta. För tillfället leder Explorer 39 mm omröstningen, endast slagen av "något helt annat".

You know you want it! Det är bara ge med dig :) Den står högt på min wishlist, är bara prioriteringar i den totala ekonomin som hindrar i dagsläget.
Måste ju helt enkelt prova den på handleden innan jag vet! Minns det som igår när jag testade JLC'n för första gången. Jag hade bestämt mig innan jag ens fått igen spännet på bandet typ. Vill känna den känslan igen!

Min röst faller på Explorer 2 med vit tavla. På mig sitter den grymt bekvämt, diskret med borstad finish och trots bubblan upplever jag inte att gemene man direkt plockar den som Rolex. Den vita tavlan för att den blir ett bra komplement till JLCn. Slänger med en (gammal) bild :)
IMG_1052.JPG

DÅ är vi två om pappaledigheten. 6 månaders hemma från 1 mars. Själv tänkte jag köra paneraien så ofta som möjligt men slänga på casion när det behövs.
Om du ska välja någon av ovanstående så röstar jag på svart exp II.

Röstade på en vit Explorer II! Haft min i mer än ett år nu och burits varje dag. Har inte lessnat än iaf! Växer mer och mer för varje dag :)

Har iofs inte utfört några blöjbyten men är nästan redo att sätta en slant på att den pallar det också :D

Föräldraledighet ska absolut firas med ny klocka! :) Explorer 1 eller förra generationen aqua terra med borstad länk har ju lite samma stuk. Otroligt fin finnish på båda!
Såklart är det 2 klockor du ska införskaffa. Den finare för det lugna tillfällena, och g-shock när ni tar grustaget med storm.

Min röst går till Pelagos, är inne på min andra just nu. Klockren! Upplevs inte allt för stor. De andra har jag ingen erfarenhet av, än.

Explorer 2 tveklöst. Enkelt val då den i mitt tycke är Rolex klart bästa sportmodell. Vacker, mångsidig, perfekt storlek som bär ruskigt bra nästan oavsett handledsstorlek. Mitt val föll på vit, men du ska såklart göra som jag gjorde; dvs komplettera med svart tavla. På hösten byta till svart, på våren byts till vit tavla. Nedan bild på min tidigare Expy2:a..

IMG_7104.JPG

Expy 2 med svart tavla. Funkar alltid. Sen kan du alltid komplettera med en vit tavla o vips en ny klocka. Ligger runt 52-55 tkr för 1-3 år gamla ex

Gaaah! Hade ju varit enklare om ni var lite mer överens! :) Men egentligen kanske det är jag som velar mellan för många alternativ. :banghead:

Exakt jämnt skägg mellan Exp, Exp II och BP FF i skrivande stund. I omröstningen iaf. Vad gäller tråden upplever jag en stark dragning till Exp samt en härligt engagerad skara Exp II-bärare som gradvis får mig att luta mot att datum ju vore trevligt att ha... hmm...

Min beater är idag SS Skydiver, hänger på när sysslor görs där vad som helst kan hända. Du kan göra allt från att koka ägg med den, vakna till ett alarm på mount everest till att klocka ett varv runt nurnberg. Sedan finns den ju även i svart numera.. och pengar över till något annat roligt,

Exakt jämnt skägg mellan Exp, Exp II och BP FF i skrivande stund. I omröstningen iaf. Vad gäller tråden upplever jag en stark dragning till Exp samt en härligt engagerad skara Exp II-bärare som gradvis får mig att luta mot att datum ju vore trevligt att ha... hmm...
Var pappaledig ett år med Explorer 2 och kan bara säga att datum var väldigt uppskattad då man inte hade lika bra koll på vilken dag eller vilket datum det var :D

Explorer II med vit urtavla, för att det helt enkelt är en jäkla pangklocka, otroligt snygg, bekväm, praktiska funktioner och en extremt lättläst urtavla.

Tillbaka
Topp