Enligt Rolf Studer aka Mr Big Boss man så kommer nästa år att vara ett synnerligen bra år för Oris-fans. Han tycker jag ska planera in mitt ”Oris-år” nästa år.Härligt reportage - och Oris är kul! Men kommer nog ännu roligare saker framöver![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Enligt Rolf Studer aka Mr Big Boss man så kommer nästa år att vara ett synnerligen bra år för Oris-fans. Han tycker jag ska planera in mitt ”Oris-år” nästa år.Härligt reportage - och Oris är kul! Men kommer nog ännu roligare saker framöver![]()
Ser verkligen fram emot detta jag som har börjat gilla oris mer och merEnligt Rolf Struder aka Mr Big Boss man så kommer nästa år att vara ett synnerligen bra år för Oris-fans. Han tycker jag ska planera in mitt ”Oris-år” nästa år.![]()
Bra ljus = bra foton.
Sjukt snygg länk det där!
Orimligt bra!!
Rätt man på rätt plats, önskar fler reportage likt detta. Vill ha massvis med Oris nu bara för det.
Och hos Globen om man bor i Sthlm, om den inte redan är såld.Grymma bilder!
Gillade verkligen länken idag när jag testade den. För den som har vägarna förbi så finns det ett exemplar hos Magnussons![]()
En fundering. Är det inte lätt att låset öppnar sig av misstag om man hakar i något med den konstruktionen?
Det tror jag inte, det är en rätt hård låsning som kräver en hel del våld för att öppnas.En fundering. Är det inte lätt att låset öppnar sig av misstag om man hakar i något med den konstruktionen?
Vad kan du köpa för 70k som slår högre och vad är det i så fall som är bättre? Menar inte att ifrågasätta utan intresserad av varför många tycker så.Många som verkar gillar den men finns det någon som är beredd att punga ut över 70’ för den. Man må tycka att den är cool men för dom pengarna finns det annat som slår högre.
Omega, IWC eller Breitling för att nämna några. Gillar Oris, har själv en aquis som jag är väldigt nöjd med. Men det är en 20k klocka. För 70k förväntar jag mig mer än vad PPX’n eller Oris levererar. Men marknaden får avgöra. Ligger den hos handlarna med röd prislapp om några månader eller är den så cool att folk faktist pyntar 70k? Time will tell!Vad kan du köpa för 70k som slår högre och vad är det i så fall som är bättre? Menar inte att ifrågasätta utan intresserad av varför många tycker så.
Nu kan du ju inte jämföra en aquis med denna. Skapligt mycket roligare urverk med 10 dagar gångreserv tex, helt nytt designspråk och på bilderna ser ju finishen riktigt bra ut. Som att jämföra en Seiko prospex med en GS. Vad erbjuder omega, breitling eller IWC som toppar detta? Bortsett från varumärket och skrytfaktorn? Jag själv skulle inte köpa den då den är för stor för min smak, men ser inte varför den inte skulle vara värd priset för det.Omega, IWC eller Breitling för att nämna några. Gillar Oris, har själv en aquis som jag är väldigt nöjd med. Men det är en 20k klocka. För 70k förväntar jag mig mer än vad PPX’n eller Oris levererar. Men marknaden får avgöra. Ligger den hos handlarna med röd prislapp om några månader eller är den så cool att folk faktist pyntar 70k? Time will tell!
Jag kan garantera dig att det inte kommer ske, dels eftersom det är väldigt begränsad tillverkning och dels för att det är en modell som kommer tillhöra ordinarie sortiment.Ligger den hos handlarna med röd prislapp om några månader eller är den så cool att folk faktist pyntar 70k? Time will tell!
Omega, IWC eller Breitling för att nämna några. Gillar Oris, har själv en aquis som jag är väldigt nöjd med. Men det är en 20k klocka. För 70k förväntar jag mig mer än vad PPX’n eller Oris levererar. Men marknaden får avgöra. Ligger den hos handlarna med röd prislapp om några månader eller är den så cool att folk faktist pyntar 70k? Time will tell!
Jag tycker finishen på verket är extremt rudimentär, ingen Glashütte direkt. Men det är ju inte heller syftet med modellen. 10-dagarsverk skojar man däremot inte bort.Du kommer inte i närheten av denna ingenjörnskonst med någon av dem märken du listar för i närheten av samma pengar. Finishen på verket ser fantastiskt ut på denna, och 10 dagars gångreserv är grymt bra.
Jag tycker finishen på verket är extremt rudimentär, ingen Glashütte direkt. Men det är ju inte heller syftet med modellen. 10-dagarsverk skojar man däremot inte bort.
Har inte jämfört klockorna. Min poäng var att Oris marknad ligger i 10-20k spannet med aquisen, 65 och deras ”vanliga” propilot. Att begära 70k för en Oris med argumentet ”10 dagar men vi skippade COSC” eller att man väljer att göra finishen i galvat stål osar mest enkelhet och inte lyx. Tror det är just därför du, jag och många andra säger ”cool, men inte för mig”. Sen tror jag varumärke och skrytfaktor räcker alldeles utmärkt som argument för en köpare när han står där i bytiken och ska välja.Nu kan du ju inte jämföra en aquis med denna. Skapligt mycket roligare urverk med 10 dagar gångreserv tex, helt nytt designspråk och på bilderna ser ju finishen riktigt bra ut. Som att jämföra en Seiko prospex med en GS. Vad erbjuder omega, breitling eller IWC som toppar detta? Bortsett från varumärket och skrytfaktorn? Jag själv skulle inte köpa den då den är för stor för min smak, men ser inte varför den inte skulle vara värd priset för det.
Lång power reserve är klockvärldens svar på antalet pixlar för digitalkameror.Jag tycker finishen på verket är extremt rudimentär, ingen Glashütte direkt. Men det är ju inte heller syftet med modellen. 10-dagarsverk skojar man däremot inte bort.
Du får nog specificera vad du menar med Ingenjörskonst? Det enda som sticker ut är just 10 dagarna PR. Men vad är det värt när man inte kan leverera noggrannheten också? Designen är ju subjektiv. Antigen gillar man den eller inte men att kalla finishen fantastisk? Enkel och välgjord möjligtvis.Du kommer inte i närheten av denna ingenjörnskonst med någon av dem märken du listar för i närheten av samma pengar. Finishen på verket ser fantastiskt ut på denna, och 10 dagars gångreserv är grymt bra.
Har inte jämfört klockorna. Min poäng var att Oris marknad ligger i 10-20k spannet med aquisen, 65 och deras ”vanliga” propilot. Att begära 70k för en Oris med argumentet ”10 dagar men vi skippade COSC” eller att man väljer att göra finishen i galvat stål osar mest enkelhet och inte lyx. Tror det är just därför du, jag och många andra säger ”cool, men inte för mig”. Sen tror jag varumärke och skrytfaktor räcker alldeles utmärkt som argument för en köpare när han står där i bytiken och ska välja.
Tycker dessa argument haltar en hel del. Både gällande digitalkameror och klockor. Att tillverka en klocka med 10dagar gångreserv med +6/-4 specc är mycket svårare än att göra detsamma med 48h gångreserv. Oerhört mycket svårare att kontrollera gången då skillnaden i kraftfördelningen blir så mycket större. Då anser jag snarare att cosc är en gimmick. Speccen är ju inte så långt därifrån ändå. Vad osar enkelhet med galvat? Den ska ju kännas toolig vilket jag tycker detta bidrar till. Är finnishen på dessa ytor dålig på något sätt? Skulle väl se oerhört konstigt ut med "geneve stripes" på denna typ av klocka? Att gemene man som inte har något direkt klockintresse hellre köper en klocka med högra "skrytfaktor" köper jag, men personer med ett djupare intresse tror jag i många fall tilltalas av tekniken i denna. Kul materialval, bra finnish och grym specifikation är såklart inte gratis att ta fram.Lång power reserve är klockvärldens svar på antalet pixlar för digitalkameror.