• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris Big Crown Pro Pilot X ( PPX) *Världsrelease*

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Grymt bra reportage! Måste säga att jag blev lite besviken på klockan, verkligen inget för mig och hade förväntat mig nått helt annat. Men ändå kul att de visar vad de kan åstadkomma och att de är ett märke att räkna med.
Enligt Rolf Struder aka Mr Big Boss man så kommer nästa år att vara ett synnerligen bra år för Oris-fans. Han tycker jag ska planera in mitt ”Oris-år” nästa år. :D
Ser verkligen fram emot detta jag som har börjat gilla oris mer och mer :)
 

ScubaKing

Audemars
Tycken modellen är fantastisk och precis i min smak. Priset tycker jag inte är konstigt på något sätt, dock för mycket för min budget. Gillar verkligen Oris.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
6DF4897B-963D-4055-82BA-18B291B97846.jpeg
Sjukt snygg länk det där!
 

Abrakadabra

Cartier
Spännande läsning! :)

Däremot så var kanske inte prislappen vad jag förväntade mig efter att ha läst CEOns egna ord även om det kanske är korrekt i sak.

"Oris står för prismedvetenhet och är en frisk fläkt i dagens klockmarknad. Oris är för de som har kämpat hårt för sina pengar och är noga med vad de spenderar sina pengar på."
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ska man 2019 göra en mekanisk klocka som tittar framåt är det någonstans här man måste börja. Djärv design, ett verk som inte bara är stort nog för boetten utan också erbjuder något estetiskt, ett verk som är designat för skelettering ger verkligen något mer än när man borrar ur ett 2824. En underbar småidiotisk anakronism som mekanisk tidsgivning kräfva ett tillvägagångssätt som detta.

Snyggt Oris!
 

Erkan

Omega
2-Faktor
Grymma bilder! :D
Gillade verkligen länken idag när jag testade den. För den som har vägarna förbi så finns det ett exemplar hos Magnussons :cool:
 

Danno

Omega
Många som verkar gillar den men finns det någon som är beredd att punga ut över 70’ för den. Man må tycka att den är cool men för dom pengarna finns det annat som slår högre.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Många som verkar gillar den men finns det någon som är beredd att punga ut över 70’ för den. Man må tycka att den är cool men för dom pengarna finns det annat som slår högre.
Vad kan du köpa för 70k som slår högre och vad är det i så fall som är bättre? Menar inte att ifrågasätta utan intresserad av varför många tycker så.
 

Danno

Omega
Vad kan du köpa för 70k som slår högre och vad är det i så fall som är bättre? Menar inte att ifrågasätta utan intresserad av varför många tycker så.
Omega, IWC eller Breitling för att nämna några. Gillar Oris, har själv en aquis som jag är väldigt nöjd med. Men det är en 20k klocka. För 70k förväntar jag mig mer än vad PPX’n eller Oris levererar. Men marknaden får avgöra. Ligger den hos handlarna med röd prislapp om några månader eller är den så cool att folk faktist pyntar 70k? Time will tell!
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Omega, IWC eller Breitling för att nämna några. Gillar Oris, har själv en aquis som jag är väldigt nöjd med. Men det är en 20k klocka. För 70k förväntar jag mig mer än vad PPX’n eller Oris levererar. Men marknaden får avgöra. Ligger den hos handlarna med röd prislapp om några månader eller är den så cool att folk faktist pyntar 70k? Time will tell!
Nu kan du ju inte jämföra en aquis med denna. Skapligt mycket roligare urverk med 10 dagar gångreserv tex, helt nytt designspråk och på bilderna ser ju finishen riktigt bra ut. Som att jämföra en Seiko prospex med en GS. Vad erbjuder omega, breitling eller IWC som toppar detta? Bortsett från varumärket och skrytfaktorn? Jag själv skulle inte köpa den då den är för stor för min smak, men ser inte varför den inte skulle vara värd priset för det.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ligger den hos handlarna med röd prislapp om några månader eller är den så cool att folk faktist pyntar 70k? Time will tell!
Jag kan garantera dig att det inte kommer ske, dels eftersom det är väldigt begränsad tillverkning och dels för att det är en modell som kommer tillhöra ordinarie sortiment.
 

ScubaKing

Audemars
Omega, IWC eller Breitling för att nämna några. Gillar Oris, har själv en aquis som jag är väldigt nöjd med. Men det är en 20k klocka. För 70k förväntar jag mig mer än vad PPX’n eller Oris levererar. Men marknaden får avgöra. Ligger den hos handlarna med röd prislapp om några månader eller är den så cool att folk faktist pyntar 70k? Time will tell!

Du kommer inte i närheten av denna ingenjörnskonst med någon av dem märken du listar för i närheten av samma pengar. Finishen på verket ser fantastiskt ut på denna, och 10 dagars gångreserv är grymt bra.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du kommer inte i närheten av denna ingenjörnskonst med någon av dem märken du listar för i närheten av samma pengar. Finishen på verket ser fantastiskt ut på denna, och 10 dagars gångreserv är grymt bra.
Jag tycker finishen på verket är extremt rudimentär, ingen Glashütte direkt. Men det är ju inte heller syftet med modellen. 10-dagarsverk skojar man däremot inte bort.
 

ScubaKing

Audemars
Jag tycker finishen på verket är extremt rudimentär, ingen Glashütte direkt. Men det är ju inte heller syftet med modellen. 10-dagarsverk skojar man däremot inte bort.

Snygg och väldigt smart byggd skeletonisering. Verket ser väldigt estetiskt tilltalande ut. Finish var kanske fel ord att välja. Nej ingen Glashütte, mer industridesign på denna. Steampunk design som känns rätt.
 

Danno

Omega
Nu kan du ju inte jämföra en aquis med denna. Skapligt mycket roligare urverk med 10 dagar gångreserv tex, helt nytt designspråk och på bilderna ser ju finishen riktigt bra ut. Som att jämföra en Seiko prospex med en GS. Vad erbjuder omega, breitling eller IWC som toppar detta? Bortsett från varumärket och skrytfaktorn? Jag själv skulle inte köpa den då den är för stor för min smak, men ser inte varför den inte skulle vara värd priset för det.
Har inte jämfört klockorna. Min poäng var att Oris marknad ligger i 10-20k spannet med aquisen, 65 och deras ”vanliga” propilot. Att begära 70k för en Oris med argumentet ”10 dagar men vi skippade COSC” eller att man väljer att göra finishen i galvat stål osar mest enkelhet och inte lyx. Tror det är just därför du, jag och många andra säger ”cool, men inte för mig”. Sen tror jag varumärke och skrytfaktor räcker alldeles utmärkt som argument för en köpare när han står där i bytiken och ska välja.
 

Danno

Omega
Du kommer inte i närheten av denna ingenjörnskonst med någon av dem märken du listar för i närheten av samma pengar. Finishen på verket ser fantastiskt ut på denna, och 10 dagars gångreserv är grymt bra.
Du får nog specificera vad du menar med Ingenjörskonst? Det enda som sticker ut är just 10 dagarna PR. Men vad är det värt när man inte kan leverera noggrannheten också? Designen är ju subjektiv. Antigen gillar man den eller inte men att kalla finishen fantastisk? Enkel och välgjord möjligtvis.
 
Topp