• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
28AE819B-C3DA-400C-8B9E-33AE4A55ED12.jpeg
C6FB0EB0-E7C4-4055-887E-0775B8F4873A.jpeg
B3B0BB6F-8607-496E-AA5B-6803A24BA04A.jpeg

Vet inte vad jag ska ta vägen med den här klockan. Ena stunden tycker jag den är det råaste och coolaste som man kan ha, för att stunden senare tycka att den är för stor. Å andra sidan har jag pulsklockor som är ännu större. Vad säger panelen?
Cool klocka att ha i en samling. Lite speciell så det är ju skoj. Men behöver du pengar till något du mycket hellre vill ha rekommenderar jag att tänka noga ett tag, sen då sälja om det fortfarande är aktuellt. Själv ångrar jag att jag sålt några sådana där coola och "unika" klockor.

Tycker inte den är sååå stor.
 

LennyK

Panerai
Cool klocka att ha i en samling. Lite speciell så det är ju skoj. Men behöver du pengar till något du mycket hellre vill ha rekommenderar jag att tänka noga ett tag, sen då sälja om det fortfarande är aktuellt. Själv ångrar jag att jag sålt några sådana där coola och "unika" klockor.

Tycker inte den är sååå stor.
Tack för dina rader. Jag har inget annat på g heller, så har egentligen ingen panik. Och jag ger mig fan på som du säger, att jag nog ångrar mig om jag säljer den. Fortsättning följer ...
 

Puttrik_86

Breitling
Vad tror/vet ni om Oris Big Crown Propilot? Jag tycker att de ser riktigt trevliga ut men har aldrig haft en klocka så vet inte vad jag borde titta efter. Är de designade ”räfflorna” ömtåliga för repor? Hur är det med den svarta modellen som jag försöker visa nedan, tagen från oris hemsida? Jag tänker att det kanske finns risk för tråkiga repor i färgen? Har inte sett den modellen här i tråden, i köp/sälj eller någon annanstans heller, varför väljer alla den stålrena?

Hur tänker ni kring länk/läder/annan typ av band? Jag är spontant inne på något annat än länk men det är verkar vara lika svårt att se ut ett band som det är att leta klocka.

Supertacksam för all input!
 

Bilagor

  • 439237F9-F3E2-4FCB-BCC7-7309420733BB.jpeg
    439237F9-F3E2-4FCB-BCC7-7309420733BB.jpeg
    61.2 KB · Visningar: 7

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Var kan man få tag på ett verktyg så man kan byta mellan länk och gummi på senare generationen aquis? Orginal verktyget kostar ju huggorm!! Det borde rimligtvis följt med klockan vid köp kan man tycka..dåligt. Triwing heter denna skruvskalle och det borde ju finnas universal verktyg.
01-733-7730-4135-07-8-24-05PEB-Oris-Aquis-Date_HighRes_6722.jpg
 

Lappenking

Rolex
2-Faktor
28AE819B-C3DA-400C-8B9E-33AE4A55ED12.jpeg
C6FB0EB0-E7C4-4055-887E-0775B8F4873A.jpeg
B3B0BB6F-8607-496E-AA5B-6803A24BA04A.jpeg

Vet inte vad jag ska ta vägen med den här klockan. Ena stunden tycker jag den är det råaste och coolaste som man kan ha, för att stunden senare tycka att den är för stor. Å andra sidan har jag pulsklockor som är ännu större. Vad säger panelen?

Tycker den är rå som F*n
Fundra själv på en Oris prodiver på 51mm men tänker ibland att den är för stor och bara bli liggande i lådan men å andra sidan är den bara 5mm större än min Citizen prodiver som jag gillar att bära.

Tycker du ska behålla din iallafall :)
 

Abben

Cartier
2-Faktor
Vad tror/vet ni om Oris Big Crown Propilot? Jag tycker att de ser riktigt trevliga ut men har aldrig haft en klocka så vet inte vad jag borde titta efter. Är de designade ”räfflorna” ömtåliga för repor? Hur är det med den svarta modellen som jag försöker visa nedan, tagen från oris hemsida? Jag tänker att det kanske finns risk för tråkiga repor i färgen? Har inte sett den modellen här i tråden, i köp/sälj eller någon annanstans heller, varför väljer alla den stålrena?

Hur tänker ni kring länk/läder/annan typ av band? Jag är spontant inne på något annat än länk men det är verkar vara lika svårt att se ut ett band som det är att leta klocka.

Supertacksam för all input!
Hej.
Har haft en likadan klocka som du har på bild fast i stål. I mitt fall på grund av att jag gillar klockor i stål mer än svarta. Tyckte det var en trevlig klocka och jag tycker inte att den var speciellt känslig för repor.
Hade både länk och textilarmbandet så det blev en väldigt allsidig klocka. Länk är väl generellt mer eftertraktat och brukar kosta mer än andra band så det är väl att rekommendera, rent ekonomiskt iaf, att köpa klockan med länk och komplettera med andra band.
Hoppas det var till någon hjälp!
Mvh Abben
 

Bally

Cartier
Var kan man få tag på ett verktyg så man kan byta mellan länk och gummi på senare generationen aquis? Orginal verktyget kostar ju huggorm!! Det borde rimligtvis följt med klockan vid köp kan man tycka..dåligt. Triwing heter denna skruvskalle och det borde ju finnas universal verktyg.
01-733-7730-4135-07-8-24-05PEB-Oris-Aquis-Date_HighRes_6722.jpg
Nu beställde jag en original med nytt gummiband och spänne för typ 3000 totalt, vet inte vad just mejseln kostade, men minns att jag googlade på Triwing mejslar innan och det verkade finnas att beställa då
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nu beställde jag en original med nytt gummiband och spänne för typ 3000 totalt, vet inte vad just mejseln kostade, men minns att jag googlade på Triwing mejslar innan och det verkade finnas att beställa då
Japp har googlat och såg blanda annat att klockmagasinet ville ha 995kr!! Kunde hitta den för runt 600kr utomlands memn vad fan! Ockerpris för en liten skruvmejsel! Måste finnas nån annan mejsel som det inte står oris på för en betydligt billigare peng.
 

Bally

Cartier
Japp har googlat och såg blanda annat att klockmagasinet ville ha 995kr!! Kunde hitta den för runt 600kr utomlands memn vad fan! Ockerpris för en liten skruvmejsel! Måste finnas nån annan mejsel som det inte står oris på för en betydligt billigare peng.
Det finns det säkert. Jag vart bara så glad att det var 3k för band, spänne och mejsel. Lokala Orishandlaren ville ha över 5k för band och spänne endast så det vart köp direkt.
 

Koffe_96

Breitling
Var kan man få tag på ett verktyg så man kan byta mellan länk och gummi på senare generationen aquis? Orginal verktyget kostar ju huggorm!! Det borde rimligtvis följt med klockan vid köp kan man tycka..dåligt. Triwing heter denna skruvskalle och det borde ju finnas universal verktyg.
01-733-7730-4135-07-8-24-05PEB-Oris-Aquis-Date_HighRes_6722.jpg

Ska vara samma skruvar som Nintendo använder sig av till deras konsoller, alltså en
triwing skruvmejsel.
https://www.tradera.com/item/300309/253175172/triwing-skruvmejsel-tri-wing-ny
Köpte hem en sådan och passar utmärkt, tänk dock att du kan behöva ha 2 st då (vilket jag inte gjorde..:facepalm:)
då man måste hålla emot på båda sidorna utav skruvarna, tror det gäller för 39,5mm verisionen.

Verkar dock som att tradera är nere för stunden såklart..
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ska vara samma skruvar som Nintendo använder sig av till deras konsoller, alltså en
triwing skruvmejsel.
https://www.tradera.com/item/300309/253175172/triwing-skruvmejsel-tri-wing-ny
Köpte hem en sådan och passar utmärkt, tänk dock att du kan behöva ha 2 st då (vilket jag inte gjorde..:facepalm:)
då man måste hålla emot på båda sidorna utav skruvarna, tror det gäller för 39,5mm verisionen.

Verkar dock som att tradera är nere för stunden såklart..
Sedär ja! Lite skillnad på 19kr och 995kr :D
Tack så mycket :happyhappy:
 

Geschmeck

Breitling
Ang skruvmejseln så vågar jag inte uttala mig om den till Nintendo passar. Det enda jag vet är att den ej ska vara spetsig som en vanlig stjärnskruvmejsel utan "platt" längst ut mer likt en flatmejsel.
Jag köpte en original via Chrono24 för 45 euro + frakt. Slutade på ca 600 kr. Pris/vikt klart det dyraste verktyget jag köpt.
Säljs även på klockmagasinet men är slut i lager (och var det även när jag skulle köpa).
 

Koffe_96

Breitling
Ang skruvmejseln så vågar jag inte uttala mig om den till Nintendo passar. Det enda jag vet är att den ej ska vara spetsig som en vanlig stjärnskruvmejsel utan "platt" längst ut mer likt en flatmejsel.
Jag köpte en original via Chrono24 för 45 euro + frakt. Slutade på ca 600 kr. Pris/vikt klart det dyraste verktyget jag köpt.
Säljs även på klockmagasinet men är slut i lager (och var det även när jag skulle köpa).

Har som sagt köpt in en sådan som ska vara till Nintendo och den är liksom platt längst ut på tippen och går in i gängorna på min Aquis 39,5.
Mejseln får grepp om skruven och jag skulle tro att det är tillräckligt för att kunna vrida om skruven från båda sidorna.

Vågar dock inte säga helt 100 då jag inte bytt band på min än då jag endast köpte en mejsel.. :facepalm:
 

Geschmeck

Breitling
Galet att man ska behöva två. På min 43.5 mm är det endast på ena sidan. Sen är det en liten "nabb" som gör att stiftet låser inne i bandhornet på andra. Vi får hoppas att nintendomejslarna funkar.
Förresten är det nödvändigt med gänglåsning? Har förvisso inte provat hur skruven sitter ju efter några veckor. Man vill ju inte att den ska gänga ur. Av flera anledningar.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Väldigt märkligt att det ska krävas 2st mejslar till 39,5mm versionen och en på 43,5mm!? Ska man behöva handla mejslar för 2k om man har 39,5o_O.
Nä hoppas nintendo mejslarna funkar!!
 

Geschmeck

Breitling
Var lite försiktig med skruvandet då nya stift kostar 300 kr / styck. Fick pris från klockmagasinet men de hade dem ej i lager. Kanske finns andra stift som passar dock.
 

Man

Rolex
Väldigt märkligt att det ska krävas 2st mejslar till 39,5mm versionen och en på 43,5mm!? Ska man behöva handla mejslar för 2k om man har 39,5o_O.
Nä hoppas nintendo mejslarna funkar!!
När jag köpte min 39,5mm Aquis sa AD att det räcker med en mejsel. (Jag bytte aldrig från stål till gummi i somras. Tyckte den smala länken inte blev lika varm som den bredare äldre modellen på dia 43mm. Kan hända att jag byter till nästa sommar.) Stämmer inte detta alltså? Är du helt säker på att du behöver hålla emot på andra sidan med ännu en mejsel? Min AD har f ö erbjudit sig att kostnadsfritt byta till o från gummi åt mig. De inser väl att folk tycker specialmejseln är dyr.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
När jag köpte min 39,5mm Aquis sa AD att det räcker med en mejsel. (Jag bytte aldrig från stål till gummi i somras. Tyckte den smala länken inte blev lika varm som den bredare äldre modellen på dia 43mm. Kan hända att jag byter till nästa sommar.) Stämmer inte detta alltså? Är du helt säker på att du behöver hålla emot på andra sidan med ännu en mejsel? Min AD har f ö erbjudit sig att kostnadsfritt byta till o från gummi åt mig. De inser väl att folk tycker specialmejseln är dyr.
Jag har ingen aning om hur det ser ut på 39,5mm än vad som tidigare sagts här i tråden. Vet bara att på min 43,5mm så är det en mejsel och borde rimligtvis vara likadant på 39,5mm versionen.
 

Koffe_96

Breitling
Vet att det är en "enkel" pin på 43,5mm versionen och en "dubbel" på 39,5mm.

När jag skruvar på min Aquis 39,5 så snurrar ju bara själva band pinnen och man måste
hålla emot på andra sidan då den inte släpper annars.

Möjligt att man kanske kan hålla emot med en vanlig liten rak mejsel på ena sidan och skruva med
den andra skruvmejseln, men på något vis kommer man behöva hålla emot på andra sidan när man skruvar.

Konstig ändring utav Oris kan man tycka, men men..
 
Senast ändrad:

Man

Rolex
Vet att det är en "enkel" pin på 43,5mm versionen och en "dubbel" på 39,5mm.

När jag skruvar på min Aquis 39,5 så snurrar ju bara själva band pinnen och man måste
hålla emot på andra sidan då den inte släpper annars.

Möjligt att man kanske kan hålla emot med en vanlig liten rak mejsel på ena sidan och skruva med
den andra skruvmejseln, men på något vis kommer man behöva hålla emot på andra sidan när man skruvar.

Konstig ändring utav Oris kan man tycka, men men..
Ja, låter ju som en konstig ändring. Rimligt vore ju samma princip för både 43,5- resp. 39,5-versionen. AD sa till mig att man infört någon slags klack som gör att det inte snurrar, dvs man ska inte behöva hålla emot med en mejsel till. Inte så lysande bra att AD helt enkelt har fel när det gäller 39,5-versionen...! :eek:

Summa summarum är denna ändring med att införa triwing-skruvar inget annat än en klar försämring för oss användare. :banghead: Jag kan säga att jag hade inget problem med att byta på min tidigare 43mm-version med vanliga enkelspåriga skruvar (även om det krävs 2 mejslar). Frustrerande.
 

Koffe_96

Breitling
Lyckades hitta en video på hela kalaset:

Runt 2:05
Ser ju dock ut som att han kör med två stycken raka mejslar.. o_O
 
Senast ändrad:
Topp