• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

lofgreno

Audemars
Kan jag räkna min Oris som en GADA klocka? :)
20190905_082808.jpg
 

notnA

Omega
Har vart sugen på den lite mindre Big Crown ProPilot 41 mm ett tag. Någon som har erfarenheter av den?

Sent svar men jag använder min med blå tavla konstant. Day date-varianten tycker jag blir alldeles för stor och den med svart urtavla blir nästan som ett svart hål på armen. Jag tycker att Date-varianten är sjukt bra, den har en tydlig tavla som är "klassisk" klocka för mig med siffror för varje timme utom klockan tre där datumet sitter. Datumhjulet är i matchande färg med vita siffror vilket gör urtavlan estetiskt jämn eller hur jag nu ska förklara det. De enda önskemålen jag har på klockan är egentligen något mindre, 39-38mm tror jag hade varit riktigt fint. Kanske billigaste OWG-klockan på marknaden då. Det och en COSC-certifiering.
kl.jpg
 

notnA

Omega

Vad tycker ni?`
Spontant så gillar jag den, möjligen att det blir ett köp...
Jag gillar generellt mycket av det Oris gör men det här var inte riktigt i min smak. För stor, för plottrig och inte i min smak rent estetiskt. Hoppas ändå att den finner sin kundkrets så att Oris kan fortsätta leverera nya modeller.

Den är ganska cool ändå. Jag hade önskat att Oris gick ner i storlek men jag gissar att de byggde klockan runt det nya urverket och att den då blev 44mm. Det jag inte förstår är vem som ska köpa den? Den "klassiska" Oris-köparen är säkert som jag själv, någon som köpt en eller några billigare klockor och vill ta nästa steg upp i sitt intresse. Så den "klassiska" köparen kommer inte köpa den för 79000kr. Flörtar de med folk som är sugna på typ en skeleton från Hublot men för mindre pengar? Men för samma pengar får du mycket klocka från andra märken. Vad tror ni?
 

Bally

Cartier
Den är ganska cool ändå. Jag hade önskat att Oris gick ner i storlek men jag gissar att de byggde klockan runt det nya urverket och att den då blev 44mm. Det jag inte förstår är vem som ska köpa den? Den "klassiska" Oris-köparen är säkert som jag själv, någon som köpt en eller några billigare klockor och vill ta nästa steg upp i sitt intresse. Så den "klassiska" köparen kommer inte köpa den för 79000kr. Flörtar de med folk som är sugna på typ en skeleton från Hublot men för mindre pengar? Men för samma pengar får du mycket klocka från andra märken. Vad tror ni?
kostar den 79k?? fy satan, då är den inte intressant längre, då tar jag en zenith skeleton istället.
 
Senast ändrad:

maan

Omega
Sent svar men jag använder min med blå tavla konstant. Day date-varianten tycker jag blir alldeles för stor och den med svart urtavla blir nästan som ett svart hål på armen. Jag tycker att Date-varianten är sjukt bra, den har en tydlig tavla som är "klassisk" klocka för mig med siffror för varje timme utom klockan tre där datumet sitter. Datumhjulet är i matchande färg med vita siffror vilket gör urtavlan estetiskt jämn eller hur jag nu ska förklara det. De enda önskemålen jag har på klockan är egentligen något mindre, 39-38mm tror jag hade varit riktigt fint. Kanske billigaste OWG-klockan på marknaden då. Det och en COSC-certifiering.
kl.jpg
Tack för ditt svar! Håller med, riktigt fin :)
 

lofgreno

Audemars
Jag gillar generellt mycket av det Oris gör men det här var inte riktigt i min smak. För stor, för plottrig och inte i min smak rent estetiskt. Hoppas ändå att den finner sin kundkrets så att Oris kan fortsätta leverera nya modeller.
Samma här. Hade hellre sett en mindre GMT runt 39 mm. 44mm och Skeleton för nästan 80k är inte ett dugg intressant för mig. Men kul med power reserve indikator. :)
 

DrDre

Patek
kostar den 79k?? fy satan, då är den inte intressant längre, då tar jag en zenith skeleton istället.

Oris har sedan ett par år tillbaka ett par modeller med 10-dagars manuellt urverk. Artelier heter de (påminner en del om IWCs sjudagars Portuguese) och priset för dem ligger ungefär i samma härad som denna PPX. Kanske något lägre, men inte så mycket.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ska vara samma skruvar som Nintendo använder sig av till deras konsoller, alltså en
triwing skruvmejsel.
https://www.tradera.com/item/300309/253175172/triwing-skruvmejsel-tri-wing-ny
Köpte hem en sådan och passar utmärkt, tänk dock att du kan behöva ha 2 st då (vilket jag inte gjorde..:facepalm:)
då man måste hålla emot på båda sidorna utav skruvarna, tror det gäller för 39,5mm verisionen.

Verkar dock som att tradera är nere för stunden såklart..

Ang skruvmejseln så vågar jag inte uttala mig om den till Nintendo passar. Det enda jag vet är att den ej ska vara spetsig som en vanlig stjärnskruvmejsel utan "platt" längst ut mer likt en flatmejsel.
Jag köpte en original via Chrono24 för 45 euro + frakt. Slutade på ca 600 kr. Pris/vikt klart det dyraste verktyget jag köpt.
Säljs även på klockmagasinet men är slut i lager (och var det även när jag skulle köpa).
Fick hem mejseln från tradera idag som länkats i tidigare inlägg men den passar ej, inte tillräckligt platt i änden. :(
 

Geschmeck

Breitling
Attans! Går det att modda den? Slipa ned den till "platt"? Om du råkar befinna dig i närheten av Norrköping kan du låna min annars men blir ju inte hållbart i längden om du vill byta fram och tillbaka.
 

Bally

Cartier
Fick hem mejseln från tradera idag som länkats i tidigare inlägg men den passar ej, inte tillräckligt platt i änden. :(
Jag fick min mejsel här i veckan (från Oris, tror jag, men det står inget märke på den). Den sitter som gjutet i skruven.
Du kan få låna den om du håller till i Skåne, men som ovan talare är det ju inte hållbart i längden.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Attans! Går det att modda den? Slipa ned den till "platt"? Om du råkar befinna dig i närheten av Norrköping kan du låna min annars men blir ju inte hållbart i längden om du vill byta fram och tillbaka.

Jag fick min mejsel här i veckan (från Oris, tror jag, men det står inget märke på den). Den sitter som gjutet i skruven.
Du kan få låna den om du håller till i Skåne, men som ovan talare är det ju inte hållbart i längden.
Har tyvärr en bra bit till er båda.
Men vet ni vad jag löste det ändå:).
Tänkte jag måste prova, tog en precisions mejsel platt och tog den största som fick plats i ett av de tre spåren. Tog i och den lossna skruven :). Inte optimalt men det funkar! Så nu sitter det länk på. Måste dock ordna lite loctite innan jag vågar använda klockan fullt ut.
IMG_20190906_155309.jpg
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Blev faktiskt riktigt nöjd med länk på! Var lite orolig att det hela skulle kännas lite för grått/metalliskt eller hur man nu ska uttrycka sig men det blev riktigt stiligt :). Klockan bärs dessutom mindre än på gummit och man slipper det tjocka spännet. Nu kan man ju använda en långärmad tröja eller en jacka utan spännet ska fastna i kläderna, perfekt nu till höst och vinter.
 

Geschmeck

Breitling
Blev faktiskt riktigt nöjd med länk på! Var lite orolig att det hela skulle kännas lite för grått/metalliskt eller hur man nu ska uttrycka sig men det blev riktigt stiligt :). Klockan bärs dessutom mindre än på gummit och man slipper det tjocka spännet. Nu kan man ju använda en långärmad tröja eller en jacka utan spännet ska fastna i kläderna, perfekt nu till höst och vinter.

Jag håller med om spännet på gummit. Gillar bandet mycket men spännet stör lite. Blir lite klumpigt på undersidan. Har tyvärr ingen länk till min men ett läderband som åker på ibland.
 

Geschmeck

Breitling
Jag är också nyfiken på ifall det är nödvändigt. Var tvungen att känna på skruvarna nu direkt men de satt lika hårt som för en vecka sen. Använd dagligen. Jag tänker att eftersom stiftet har en liten klack i änden för att hindra den från att rotera när man skruvar så borde stiftet således inte röra på sig även om bandet vrids fram och tillbaka. Därför borde inte skruven kunna gänga ur. Sen skadar det säkert inte. Men rätta mig gärna om jag tänker fel här.

Edit: Kom på att de som man behöver två mejslar till.. de stiften kan ju "rotera" och då kanske gänga ur.
 
Senast ändrad:
Topp