• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Funderar på att slå till på en Oris Aquis 43.5 med mattsvart boett och delpolerad länk. Ref 733-7730-4154-07-8-24-05PEB. Ingen som har en till salu här på detta forum? :)

image000000.jpg

Se där...

Ska troligtvis köpa en Big Crown från ORIS, men kan ta mig tusan inte bestämma mig vilken färg!

Någon som köpt den ena eller andra men ångrat sig? Övriga färger är inte av intresse (röd, brun osv).
Movember-utgåvan har ett mer glansigt band som jag tycker är snyggt, och i början drogs jag till de rena färgerna med vitt, svart, rött, guld osv.
Men ju mer jag klurar så vette tusan om den blå inte är en - i längden - vassare (och lite lugnare) combo. Just nu står jag 50 / 50 och kommer ingen vart.

Vad tycker ni - och varför? =)

Det är ju tycke och smak men personligen skulle jag valt den blå. Inte provat eller sett dom irl men varit nära att köpa ett par gånger...

Är lite inne på att köpa en länk till min oris diver 65. Någon som har koll på ungefärlig prisbild och var man kan få tag på en?

Original är rätt dyr... Du ska inte satsa på ett mesh istället?
Tack för svar! Jag vill nog ändå ha originallänken till klockan. Gillar verkligen utseendet och för mig är klockan förmodligen en keeper (i alla fall tills sonen blir gammal nog att ta över den) och då känns det värt att lägga pengarna på det. Mesh är ju kul men kör det till en annan klocka.

Se där...

Ska troligtvis köpa en Big Crown från ORIS, men kan ta mig tusan inte bestämma mig vilken färg!

Någon som köpt den ena eller andra men ångrat sig? Övriga färger är inte av intresse (röd, brun osv).
Movember-utgåvan har ett mer glansigt band som jag tycker är snyggt, och i början drogs jag till de rena färgerna med vitt, svart, rött, guld osv.
Men ju mer jag klurar så vette tusan om den blå inte är en - i längden - vassare (och lite lugnare) combo. Just nu står jag 50 / 50 och kommer ingen vart.

Vad tycker ni - och varför? =)

Inte sett den blå IRL men är väldigt nöjd med Movember versionen. :) Movember har solid baksida medans den blå har glas, tror jag. o_O

Senast ändrad:
Tack för svar! Jag vill nog ändå ha originallänken till klockan. Gillar verkligen utseendet och för mig är klockan förmodligen en keeper (i alla fall tills sonen blir gammal nog att ta över den) och då känns det värt att lägga pengarna på det. Mesh är ju kul men kör det till en annan klocka.
4-5k sist jag kollade

Är lite inne på att köpa en länk till min oris diver 65. Någon som har koll på ungefärlig prisbild och var man kan få tag på en?
Tjena @Fredriks89 jag fick ett bra pris från Klockmagasinet.se på originallänk, efter att ha googlat sönder mig själv hittade jag en aftermarket på ett forum och som jag sen beställde på ebay, har nu väntat sedan mitten på september ;o)... Har en Bico med originallänk och en vanlig 65 med nato + sköna tropicen så tyckte det kunde vara kul att testa en nonamelänk. kan posta bild när/om den kommer fram! Mvh Svenne

Tjena @Fredriks89 jag fick ett bra pris från Klockmagasinet.se på originallänk, efter att ha googlat sönder mig själv hittade jag en aftermarket på ett forum och som jag sen beställde på ebay, har nu väntat sedan mitten på september ;o)... Har en Bico med originallänk och en vanlig 65 med nato + sköna tropicen så tyckte det kunde vara kul att testa en nonamelänk. kan posta bild när/om den kommer fram! Mvh Svenne
Gör gärna det! Tack! Kul Med Bico-varianten, den är ju grymt fin!

Är det till varianten med 20 eller 21mm luggar?

Hej! Sitter på en Oris Aquis, den "äldre" modellen, dvs inte den nya uppdaterade som kom 2017, på gummilänk,och letar febrilt efter en metallänk att komplettera med. Jag vet att Oris uppdaterade länken och bandhornen något i samband med faceliften 2017 och undrar om någon har koll på om metallänkarna passar bägge modellerna, eller om man måste ha en specifik länk för den äldre modellen som jag har - och vad ska det vara för ref.nummer på den i så fall? Hittade bifogat på Chrono 24 men är osäker... Dessutom undrar jag om det är krångligt att byta länken och om man behöver specialverktyg? Lite nybörjare som framgår, och väldigt tacksam för eventuell input :)
// Björn
12608201c_zoom_v1570606767510.jpg

Sök länken via ditt urs referensnummer, t.ex. på https://www.uhrenlounge.de.
De är bra att ha att göra med och hjälper dig till rätt val. Ang specialverktyg så ser du om gummit har vanliga spårskruvskallar vid infästningen på bandhornen och då skall du ha en länk med samma typ av infästning. Finns inte den länkvarianten så är det dessvärre triwingmejsel som behövs för att kunna använda de skruvar som följer med de nya "triwinglänkarna", men det borde ju gå att använda de skruvar som du har till gummit, men det finns dessvärre olika tjocklekar på skruvarna, varför det är enklast att fråga med hänvisning till det aktuella urets referens.

Tillbaka
Topp