• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

seppo

Omega
2-Faktor
-Man ska inte underskatta det här med klockor alltså, det är inte lätt, man får testa sig fram, ibland lär man sig dock genom att gå den hårda vägen.

Ibland vänder man världen upp och ner för att köpa något som man vill flippa direkt dagen efter. Och ibland flippar man något pga att man kan vara lite förvirrad som du sa.

Själv känner jag mig vilse rätt ofta i klockvärlden :banghead: Svårt att hitta vad man vill ha:angel:

Oris-gummit är grymt! Om jag köper en Aquis då vill jag gärna ha ett svart och ett gult gummi. Länk har jag inte provat men den ser också mycket fin ut.

Den här som jag har lånat är på 43,5cm. Jag trivs med storleken. Men jag funderar ifall den på 39,5cm skulle vara mer allround. Är det något som du har erfarenhet av?

Nu är jag inte Nilas hehe, men har också 17,5cm handleder och upplevde 39mm som alldeles för liten, kändes som en 36a nästan. Tyckte också att 43 satt som en smäck, men mitt egna problem är att jag inte kan välja vilken Aquis som är snyggast, plus att Sinn har kommit in i bilden också.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
-Man ska inte underskatta det här med klockor alltså, det är inte lätt, man får testa sig fram, ibland lär man sig dock genom att gå den hårda vägen.

Ibland vänder man världen upp och ner för att köpa något som man vill flippa direkt dagen efter. Och ibland flippar man något pga att man kan vara lite förvirrad som du sa.

Själv känner jag mig vilse rätt ofta i klockvärlden :banghead: Svårt att hitta vad man vill ha:angel:

Oris-gummit är grymt! Om jag köper en Aquis då vill jag gärna ha ett svart och ett gult gummi. Länk har jag inte provat men den ser också mycket fin ut.

Den här som jag har lånat är på 43,5cm. Jag trivs med storleken. Men jag funderar ifall den på 39,5cm skulle vara mer allround. Är det något som du har erfarenhet av?
Har inte provat 39an själv men efter vad jag hört och sett så är den inte tokig den heller. Som du säger så kanske mer allround. Själv vill jag dock ha 43an. Passar mina 18cm handled perfekt :). Nästan så man funderar på en flång ny om det blir någon rea.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Nu är jag inte Nilas hehe, men har också 17,5cm handleder och upplevde 39mm som alldeles för liten, kändes som en 36a nästan. Tyckte också att 43 satt som en smäck, men mitt egna problem är att jag inte kan välja vilken Aquis som är snyggast, plus att Sinn har kommit in i bilden också.

Har inte provat 39an själv men efter vad jag hört och sett så är den inte tokig den heller. Som du säger så kanske mer allround. Själv vill jag dock ha 43an. Passar mina 18cm handled perfekt :). Nästan så man funderar på en flång ny om det blir någon rea.

@seppo jag förstår dilemmat! Alla är fina! Mitt tips hade varit att hålla sig till det mest klassiska :happyhappy:

@Nilas Den har är 43,5cm. Vad jag förstått så är det nya något mindre va? Men hur som helst så upplever jag inte att 43,5cm är för stor :happyhappy:
 

Nilas

Patek
2-Faktor
@seppo jag förstår dilemmat! Alla är fina! Mitt tips hade varit att hålla sig till det mest klassiska :happyhappy:
@Nilas Den har är 43,5cm. Vad jag förstått så är det nya något mindre va? Men hur som helst så upplever jag inte att 43,5cm är för stor :happyhappy:
Orkade inte skriva ut dom sista 0.5 :D
Jag hade gamla på 43.5 och den nya upplevs nog lite smäckrare. Länken är inte lika kraftigt heller.
 

SvenD

Cartier
2-Faktor
Orisen på ett av deras textilband idag. Riktigt härligt tycker:)

IMG_20191124_110515.jpg
 

SebbeKar

Cartier
2-Faktor
Snapchat-521040523.jpg

Såg detta nyss och tänkte bara om det är som det ska vara. Syns bara i vissa vinklar och om det är rätt ljus i rummet. Nån med input? :rolleyes:
 

TimeFlies

Panerai
Ojojoj! Nu är jag ändå mer imponerad! :hungry: Första tanken baserat på denna bild är att den ser väldigt "ren" ut trots antalet komplikationer (vilket för mig är ett plus).

Det är ett plus för mig också, var lite "orolig" för att den skulle vara plottrig men icke.
Lättavläst tycker jag. Den enda, hittills, jag inte kan bestämma mig för är om jag tycker att gångreservsindikatorn skulle haft samma storlek som subsekunderna. I övrigt känns den tight.
Edit: Så det är bara att skriva till tomten.
Edit II: Den är så ren nedtill att de kan trycka in en månfas till nästa år, så att @Denke kan slå till. :)
 
Senast ändrad:

Jonas74

Omega
Det är ett plus för mig också, var lite "orolig" för att den skulle vara plottrig men icke.
Lättavläst tycker jag. Den enda, hittills, jag inte kan bestämma mig för är om jag tycker att gångreservsindikatorn skulle haft samma storlek som subsekunderna. I övrigt känns den tight.
Edit: Så det är bara att skriva till tomten.
Edit II: Den är så ren nedtill att de kan trycka in en månfas till nästa år, så att @Denke kan slå till. :)
Så snygg! I helgen är det jag som spelar på Lotto. Tror oddsen är bättre där än hos tomten :p:D
 

Perraa

Breitling
Hej,

Det är så att jag letar efter en original stållänk till en Oris 65 diver (42mm) och undrar om ni har några tips på var man kan köpa sådana begagnade eller till ett bättre pris än att beställa hos en AD.

Tack KS
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Hej,

Det är så att jag letar efter en original stållänk till en Oris 65 diver (42mm) och undrar om ni har några tips på var man kan köpa sådana begagnade eller till ett bättre pris än att beställa hos en AD.

Tack KS
Begagnat skulle jag titta på ebay eller liknande sajter. Jag vet inte hur det ser ut med Oris, men läs på lite innan så att du inte köper en kopia av undermålig kvalité som uter sig för att vara original. När jag behövde komplettera med orginaltillbehör för några år sedan hade klockia.se relativt bra priser på Certina. De är AD för Oris också, så det är möjligt att de kan hjälpa dig.
 

Mr.Sun

Breitling
2-Faktor
Det råkar inte finnas någon som har Reliefen hur den ser ut i lite mörkare miljöer? :) Tycker den ofta ser så ljus ut i tavlan, även i affärer men då är det ju full ljussättning.
Här kommer lite bilder på min Relief i olika ljus, den med mörkast urtavla är med blixt :)
 

Bilagor

  • 0A85A078-0EA1-4810-8998-DED541AB05BD.jpeg
    0A85A078-0EA1-4810-8998-DED541AB05BD.jpeg
    453.3 KB · Visningar: 9
  • EE743C7B-1AAF-4CD5-A66F-FC4188265D7F.jpeg
    EE743C7B-1AAF-4CD5-A66F-FC4188265D7F.jpeg
    420.9 KB · Visningar: 9
  • BF8C753D-80CE-4366-928D-1CD9A88A2657.jpeg
    BF8C753D-80CE-4366-928D-1CD9A88A2657.jpeg
    428.5 KB · Visningar: 9
  • 0EA03B92-0D03-456B-AA5A-96F0A601987E.jpeg
    0EA03B92-0D03-456B-AA5A-96F0A601987E.jpeg
    394.2 KB · Visningar: 6
6193532A-9CDE-4BA2-8BC5-1D2EFDC85EDB.jpeg
D379EF4E-3EFE-4599-96A4-442CBFD5D68D.jpeg
Hej! Har en orisklocka som jag inte vet mycket alls om. Bifogar bild om någon känner sig manad att gräva djupare. Tyvärr har kronan fallit av och försvunnit. Är det helt kört för klockan eller går det på något sätt att ersätta?
 
Topp