• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Jag lämnade in till fel urmakare. Han blåste mig fullständigt. Fick lämna in till (före detta) AD för ny service. Vid provtryck small glaset, så de fick plocka ner och serva den på nytt. Nya visare, ny tavla, ny indexring......
Oris är inte de snabbaste med reservdelar om man säger som så.
Nu är några andra klockor inköpta, så det lutar pt att denna flippas.
Suck.
Ajdå, trist!

Ja. Det har känts tungt. Knepigt att en död sak väcker så mycket känslor.
Det är väl det som gör att vi antingen verkligen älskar våra små mekaniska under, eller så kan det gå så långt att man verkligen inte gillar dom. Ofta kan det bli så om klockan har problem. Hade en Dodane Ana-digi-klocka likt Breitling Aerospace som gick sönder och åkte ner till Frankrike på garantiärende. Tog några månader. När den var tillbaka ville jag liksom inte ha den längre för att det kändes som en dålig klocka, om den liksom bara går sönder så där. Men allt kan ju inte vara perfekt.

Jag lämnade in till fel urmakare. Han blåste mig fullständigt. Fick lämna in till (före detta) AD för ny service. Vid provtryck small glaset, så de fick plocka ner och serva den på nytt. Nya visare, ny tavla, ny indexring......
Oris är inte de snabbaste med reservdelar om man säger som så.
Nu är några andra klockor inköpta, så det lutar pt att denna flippas.
Suck.
Vad kostade service? Jag har fått ett pris på service på en Oris Aquis på 6000kr, vilket jag tycker är mycket. Klockan köptes ny för 15600kr... Man kan ju föreställa sig en bilservice för 38% av nypriset... Inte så rimligt..

Vad kostade service? Jag har fått ett pris på service på en Oris Aquis på 6000kr, vilket jag tycker är mycket. Klockan köptes ny för 15600kr... Man kan ju föreställa sig en bilservice för 38% av nypriset... Inte så rimligt..
Ja, låter saftigt.
Min har ett 7750 urverk.
En service landar på denna på typ 6500:-
Hos första klåparen 5500:- men det blev ju dyrt i längden.
Hör med Mårtenssons Ur i Halmstad. De är bra.

• Like
Reactions: Man
Nu vet jag inte vad som är rimligt för en Aquis men priset för en service har generellt ingenting med klockans inköpspris att göra (annat än möjligtvis dyrare reservdelar). Det du betalar för är till största del urmakarens tid och tar det två timmar att serva en Seiko SKX som kostade 2k ny och lika lång tid att serva en Tag Heuer för det tiodubbla så är arbetskostnaden densamma. Spontant känns dock 6k väldigt dyrt med tanke på att det väl mer eller mindre är ett Sellita SW-200?

Nu vet jag inte vad som är rimligt för en Aquis men priset för en service har generellt ingenting med klockans inköpspris att göra (annat än möjligtvis dyrare reservdelar). Det du betalar för är till största del urmakarens tid och tar det två timmar att serva en Seiko SKX som kostade 2k ny och lika lång tid att serva en Tag Heuer för det tiodubbla så är arbetskostnaden densamma. Spontant känns dock 6k väldigt dyrt med tanke på att det väl mer eller mindre är ett Sellita SW-200?
Nej jag förstår att det inte är direkt kopplat till inköpspriset, men det dröjer ju inte så väldigt länge innan man ska betala mer för en service än vad klockan är värd.
Ja det tror jag stämmer.

Avmagnetiserade den här rackaren för ett par dagar sedan. Den har sista tiden saktat några sekunder per dygn. Nu går den som vanligt igen dvs +1 sek/dygn :)

Bilagor

• A4F3E42B-B465-4348-8DDB-DE7FC3BF3741.jpeg
    A4F3E42B-B465-4348-8DDB-DE7FC3BF3741.jpeg
    393.7 KB · Visningar: 9
På min Clipperton är länkens inre bitar borstade medan de yttre är polerade.
Okej, ja allt är borstat :) vet inte om denna länk kanske följer med någon modell som orginal? Har ej hittat att den gör det men vore ju inte omöjligt eftersom tex. min modell har borstade bandhorn/boett.

Edit: fin klocka du har!

Bilagor

• 20200208_143838.jpg
    20200208_143838.jpg
    298.5 KB · Visningar: 13
  • 20200208_143832.jpg
    20200208_143832.jpg
    348 KB · Visningar: 12
  • 20200208_143754.jpg
    20200208_143754.jpg
    288.6 KB · Visningar: 12
Okej, ja allt är borstat :) vet inte om denna länk kanske följer med någon modell som orginal? Har ej hittat att den gör det men vore ju inte omöjligt eftersom tex. min modell har borstade bandhorn/boett.
Jaså där är borstade bandhorn? Det känns som den länken kan vara original då.
Får man vara ofin och fråga vad en sådan länk sprang iväg på prismässigt?

Sålde Hammerhead då jag tyckte den var lite stor, men ack så vacker...

Bilagor

• Skärmavbild 2020-01-30 kl. 15.19.26.png
    Skärmavbild 2020-01-30 kl. 15.19.26.png
    959 KB · Visningar: 7
Tillbaka
Topp