• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

IMG_20200218_082917.jpg
Otroligt snygg men kanske lite väl Reverso-homage om du frågar mig.

Otroligt snygg men kanske lite väl Reverso-homage om du frågar mig.
Tack, och jo, likheten finns där :)

Däremot tror jag inte det är så enkelt som en ren plankning. Oris har själva gjort klockor med denna design sedan 1930-talet också (Reverso lanserades 1931). Söker du på Oris vintage 1930 så ser du att Oris snarare har gjort en retromodell (min är köpt ny) av en av sina egna, gamla designer.
89552d99-f91f-4faf-8fe3-4b63bf9ce6d2.jpg

36ee8a49f082da4a273eb1de75645b59.jpg

Det verkar ha varit en relativt vanlig design vid tiden, sen art deco i övergång mot funktionalism. Att mindre, rektangulära case var på modet vid tiden är ju klarlagt, och där var i s f Cartier Santos-Dumont före alla. Jag är inte tillräckligt bevandrad för att veta om Reverson faktiskt var först med taveldesignen eller om det snarare var den unika uppfinningen med vändbar front (samt att JLC var och är ett förnämligt bra märke givetvis) som gjorde att just Reverso blev ikonen från eran. Jag lutar lite åt det senare, tills någon ev kan förklara mer.

Oavsett - Reverson är såklart ett snäpp upp som klocka, men jag är ändå grymt nöjd med denna Oris som har sin egen stamtavla. För några år sedan kunde man få denna modell till rejäl rabatt men nu tillverkas de inte längre (se Oris hemsida, ligger under Previous collections) . De små fyrkantiga Oris man fortfarande kan få tag i från restlager nya ligger på list runt 16-20K.

Tjena! Köpte min första Oris Aquis för ett tag sedan, någon som vet ungefär vad en service går loss på samt när den borde göras? Klockan är snart 5 år gammal (köptes i slutet av 2015)

Tjena! Köpte min första Oris Aquis för ett tag sedan, någon som vet ungefär vad en service går loss på samt när den borde göras? Klockan är snart 5 år gammal (köptes i slutet av 2015)
Vet inte vad service kostar men om klockan går som den ska hade iaf inte jag lämnat in den nu. Jag hade väntat tills jag märkte att den går utanför spec eller inte har tillräckligt bra gångreserv.

Precis köpt min första oris. Har testat aquisen i omgångar utan att komma överens så det blev tillslut en 65 med grön urtavla och länk. Är faktiskt lite förvånad över hur pass mycket "Rolex" klockan känns som helhet. Inte mycket som är fel och rent detaljmässigt känns i stort sett allt genomtänkt. Ev litet minus på hur de valt att göra sin "tapered" länk som smalnar bit för bit istället för att varje enskild länkbit också smalnar av. På det stora hela 4,5/5.

IMG_20200314_141039.jpg

Senast ändrad:
Jag är så fjantigt nyfiken på denna. Har så höga förväntningar att jag antagligen kommer bli besviken :)

Någon som sett den in the flesh? Verkar finnas på hemsidan nu iaf

Trevligt, ~41mm är den perfekta storleken enligt mig och man har alltid fallit mellan stolarna tidigare då 39 upplevs som lite väl litet för en dykare och 43 för stort (generellt men tycker även att det stämmer in på Aquis).

Precis köpt min första oris. Har testat aquisen i omgångar utan att komma överens så det blev tillslut en 65 med grön urtavla och länk. Är faktiskt lite förvånad över hur pass mycket "Rolex" klockan känns som helhet. Inte mycket som är fel och rent detaljmässigt känns i stort sett allt genomtänkt. Ev litet minus på hur de valt att göra sin "tapered" länk som smalnar bit för bit istället för att varje enskild länkbit också smalnar av. På det stora hela 4,5/5.

IMG_20200314_141039.jpg
Grattis och snygg klocka! Har själv velat på en 65:a ett tag... fortsätter vela :)

Har en Oris Aquis 39.5 med länk på väg hem till mig just och är lite sugen på att prova ett gummi också. Var ska jag köpa gummit? Bor i norra sverige så jag vill gärna beställa via nätet.

Har en Oris Aquis 39.5 med länk på väg hem till mig just och är lite sugen på att prova ett gummi också. Var ska jag köpa gummit? Bor i norra sverige så jag vill gärna beställa via nätet.

Kolla på Chrono24. Finns en tysk återförsäljare som kan fixa det mesta till överkomliga priser!

Tillbaka
Topp