• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Hur tycker ni Oris står sig jämfört med klockor i liknande prisklass? Sinn, Longines, Nomos etc?
Har endast erfarenhet av Sinn samt har testat Nomos och Longines. Tycker att Oris klår Sinn och är möjligtvis snäppet över Nomos men lite sämre än Longines.

Övre klass: Longines och Oris
Undre klass: Nomos och Sinn

En högst personlig åsikt. Spännande att höra andras åsikter :)

Beror lite på vart på skalan på resp tillverkare man lägger sig, tycker min aquis är fantastiskt mycket bättre än min f.d.Hydroconquest, dock så tror jag att longines övre modeller är betydligt bättre...men det ska klaffa med smaken också..:)

Har endast erfarenhet av Sinn samt har testat Nomos och Longines. Tycker att Oris klår Sinn och är möjligtvis snäppet över Nomos men lite sämre än Longines.

Intressant! Så du tycker att Hydroconquest har en högre kvalitetskänsla än Aquis? Som väl listar runt 5k mindre än Orisen.

(Har ingen egen erfarenhet mer än att jag klämt på en grön Aquis en gång)

Intressant! Så du tycker att Hydroconquest har en högre kvalitetskänsla än Aquis? Som väl listar runt 5k mindre än Orisen.

(Har ingen egen erfarenhet mer än att jag klämt på en grön Aquis en gång)

Har inte testat någon av dessa dykare som du nämner. Min referens är Longines Master Collection.

Senast ändrad:
Hej Oris tråden :)

Bilagor

• B4B473CC-D95F-4032-A352-F551F0EB8B34.png
    B4B473CC-D95F-4032-A352-F551F0EB8B34.png
    673.2 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:
Tack

Tack för din inblick i ämnet. Jag har också fått intrycket att Longines övre klass håller en riktigt bra nivå, medan de lite "billigare" modellerna känns just billiga på något sätt. Vet inte om det är designen men de andas inte klass på samma sätt. Däremot tycker jag samtliga Oris modeller håller samma fina standard rakt igenom.

Håller med här (tror jag). Longines dressar är en sak men jag tycker aquisen spelar i en helt annan (högre) liga än hydroconquest. Då sett till robusthet och finish

Tack

Tack för din inblick i ämnet. Jag har också fått intrycket att Longines övre klass håller en riktigt bra nivå, medan de lite "billigare" modellerna känns just billiga på något sätt. Vet inte om det är designen men de andas inte klass på samma sätt. Däremot tycker jag samtliga Oris modeller håller samma fina standard rakt igenom.

Det här blev ju inte alls som jag tänkt. Verkar bara som 41.5 kommer på svart gummi. Blå på blått gummi är hela grejen för mig och då verkar det som att man är fast på 43.5

Är det någon som vet om det finns någon butik eller ägare på Västkusten som har en Oris Aquis Source of life som man kan ta en titt på?
Har varit sugen på en ett tag men är fortfarande osäker på hur intetsägande boettfärgen är.
Har hört allt från magisk till besviken, nästan svart.
Bilder på nätet ger en blandad känsla.

Hej!
Har köpt en Artelier Complication till tjejen och den har börjat kärva när man ska byta datum.. Visaren rör sig lite när man trycker på knappen men vill inte ”hoppa” fram till nästa datum.
Någon vänlig själ som har tips på var man kan få det åtgärdat?

AA151C30-A202-4368-A73A-88EA2DD22ADF.jpeg

Hej!

Har precis blivit med en Oris Aquis 43,5 mm, senaste modellen.

Behöver justera armbandet men det sitter pyttesmå skruvar som jag inte har passande mejsel till. Någon som har tips på lösning?

Sedan sitter det y-skruvar som man behöver skruva upp om man vill byta från länk till gummi, tips på var man hittar dessa verktyg?

Tacksam för hjälp :)

upload_2020-5-17_20-14-41.jpeg

upload_2020-5-17_20-14-52.jpeg

Hej!

Har precis blivit med en Oris Aquis 43,5 mm, senaste modellen.

Behöver justera armbandet men det sitter pyttesmå skruvar som jag inte har passande mejsel till. Någon som har tips på lösning?

Sedan sitter det y-skruvar som man behöver skruva upp om man vill byta från länk till gummi, tips på var man hittar dessa verktyg?

Tacksam för hjälp :)

upload_2020-5-17_20-14-41.jpeg

upload_2020-5-17_20-14-52.jpeg
Du behöver köpa micromejslar. Vet inte exakt storlek på den där men köp ett litet kit med blandade storlekar så är du hemma. Runt 1-1,5mm är väl ”standard” på de flesta skruvar till olika länkar. Gällande Y-mejseln så är det ett specialverktyg som jag förstått det men vill minnas att någon här i tråden sa att det funkar helt ok med en micromejsel, flat, till även Y-skruven. Finns givetvis olika kvalitet på mejslarna, jag själv är på jakt efter lite mer högkvalitativa. Men tills dess så köpte jag ett litet kit på mekonomen på orten där jag bor. 36:- för ett kit med typ 6-7 olika mejslar. Lycka till

Ett inlägg om en het potatis!
20200428_171151.jpg

Fick hem en oris aquis igår med både länk och gummi! Fick även med den lilla mejseln så man kan byta från det ena till det andra och faan vad det känns gött och sådär härligt nördigt att skruva ut skruvarna, att det är en speciell mejsel gör upplevelsen så mycket bättre! Kan även tipsa om en aluminium mejsel med olika bits som förvaras i handtaget för justering av länken helt perfekt 69kr på Kjell o company!
20200428_162326.jpg
ser fram emot att posta mer i denna tråden oris är grymma klockor för helt rätt pris!
20200428_171334.jpg
på återseende
En ny oris frälst...

@Johnel

Ett inlägg om en het potatis!
20200428_171151.jpg

Fick hem en oris aquis igår med både länk och gummi! Fick även med den lilla mejseln så man kan byta från det ena till det andra och faan vad det känns gött och sådär härligt nördigt att skruva ut skruvarna, att det är en speciell mejsel gör upplevelsen så mycket bättre! Kan även tipsa om en aluminium mejsel med olika bits som förvaras i handtaget för justering av länken helt perfekt 69kr på Kjell o company!
20200428_162326.jpg
ser fram emot att posta mer i denna tråden oris är grymma klockor för helt rätt pris!
20200428_171334.jpg
på återseende
En ny oris frälst...

Snyggt! Vet du var man kan köpa mejseln för att byta band? :)

Snyggt! Vet du var man kan köpa mejseln för att byta band? :)
Googla oris triwing Tool så tror jag du ska hitta rätt, tror oxå precis som andra i tråden att en liten flat mejsel kan funka även till triwingen men som jag skriver känns det gött när man har mejseln för den passar perfekt och man behöver inte vara rädd att skrapa bandhornen!

Tillbaka
Topp