• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Inte så dum.
20200505_204320.jpg

Är det någon som har en Chronoris här?
Jag är lite osäker på storleken, dels så har jag halvstora handleder 18,5-19cm och dels så har jag haft olika Aquis modeller de senaste åren och vant mig vid storlekar kring 43-45.
Kommer den se ut som en liten plutt på handleden eller?
Tyvärr har ingen den modellen kvar inne så jag kan prova den (silver/orange boett).

Senast ändrad:
Hej!
Tänkte köpa min första "dyra" klocka och har siktet inriktat på Oris Aquis 39,5mm, inte helt hundra på färgen ännu men tror det blir mellan svart och blå/midnight blue.
Hur gör man för att köpa? Stor skillnad på priset om man jämför mellan en AD och tillexempel Mywatch.nu, skiljer liksom 5-7k. Är väldigt rädd för att få hem en fake klocka. Har ni några tips?

Hej!
Tänkte köpa min första "dyra" klocka och har siktet inriktat på Oris Aquis 39,5mm, inte helt hundra på färgen ännu men tror det blir mellan svart och blå/midnight blue.
Hur gör man för att köpa? Stor skillnad på priset om man jämför mellan en AD och tillexempel Mywatch.nu, skiljer liksom 5-7k. Är väldigt rädd för att få hem en fake klocka. Har ni några tips?
Mywatch är pålitliga enligt mitt sägo.
Kolla Fredrikssons ur, igår kväll när jag kikade på deras hemsida hade de rea på aquis 39.5 grön och 41,5 blå :)

Hej!
Bra val, det var/är även min första "riktiga" klocka och när två år senare använder jag den dagligen Köpte förövrigt hör på KS, håll utkik här och du får en pålitlig säljare.

Hej!
Håll utkik på Klockmagasinet.se, de brukar ha regelbundna kampanjer då man kan göra fynd. Gnomonwatches.com kan också vara ett alternativ och har snabb frakt med Dhl även om de är belägna i Singapore så tänk på att det blir tull och moms.

C785DE0E-77D8-4C27-92F2-6D8B6BEB3AD3.jpeg
Hej!

Köpte min Oris från Mywatch.nu. Leveranstiden var lång då den först skulle gå via en AD i Italien. Kollade upp AD:n när jag väl fått klockan och registrerade även den hos Oris. Allt stämde så ingen fake. Mywatch svarade även snabbt på frågor jag hade.

Ja, det är en ny modell och finns än så länge bara i blått.
Precis provat 41,5. Satt som en smäck på min 18 cm arm.
Men finns bara i blått och på länk och AD kände inte till om den skulle komma i fler färger eller med gummi.
Det var faktiskt den bästa klocka jag provat på länge. En svart på svart gummi hade jag kunnat bära 6 dagar i veckan året runt.

tog du några bilder?

Jag har snurrat ett 100-tal klockor i högre och lägre prisklasser de senaste åren och Oris, i synnerhet Aquis, är det i särklass mesta bang for the buck jag stött på hittills. Men 43.5 kändes alltid liiite för stor och 39.5 kändes lite fel I proportionerna väl på armen.

Stora förhoppningar på 41.5 som jag inte hunnit testa än. Ska finnas gummi enligt Oris

https://oris.ch/en/watch/oris-aquis-date/01-733-7766-4135-07-4-22-64fc

edit: ”available in july”
Precis provat 41,5. Satt som en smäck på min 18 cm arm.
Men finns bara i blått och på länk och AD kände inte till om den skulle komma i fler färger eller med gummi.
Det var faktiskt den bästa klocka jag provat på länge. En svart på svart gummi hade jag kunnat bära 6 dagar i veckan året runt.

Senast ändrad:
tog du några bilder?

Jag har snurrat ett 100-tal klockor i högre och lägre prisklasser de senaste åren och Oris, i synnerhet Aquis, är det i särklass mesta bang for the buck jag stött på hittills. Men 43.5 kändes alltid liiite för stor och 39.5 kändes lite fel I proportionerna väl på armen.

Stora förhoppningar på 41.5 som jag inte hunnit testa än. Ska finnas gummi enligt Oris

https://oris.ch/en/watch/oris-aquis-date/01-733-7766-4135-07-4-22-64fc

edit: ”available in july”
Nej, jag tog inga bilder. Men jag tycker precis som du. 43,5 är aningen för stor och 39,5 är fel i proportionerna.
41,5 är perfekt för mig. Jag har 18 cm arm som är åt det platta hållet.

Hur tycker ni Oris står sig jämfört med klockor i liknande prisklass? Sinn, Longines, Nomos etc?

Tavlan ser verkligen sjukt trevlig ut som du säger! Är ingen jätte fan av brons boetter men tycker det är ett fantastiskt drag att bryta av allt rostfritt med en brons bezel! Hur känns länken? Den är rätt tarperad väl?

Tavlan ser verkligen sjukt trevlig ut som du säger! Är ingen jätte fan av brons boetter men tycker det är ett fantastiskt drag att bryta av allt rostfritt med en brons bezel! Hur känns länken? Den är rätt tarperad väl?
Ja, länken smalnar av snabbt från sina 20mm vid bandhornen till 14mm vid låset. Det tillsammans den ”nitade” länkdelarna förstärker dess anspelningar av vintage.

Tillbaka
Topp