• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

cjm

Omega
2-Faktor
4,5 tkr hos en AD. Som en riktigt bra beater mao. Men då ingick montering, tillpassning och "bara att komma in om det är ngt". Trots allt så har jag fått en j-kligt snygg klocka som jag är väldigt nöjd med så jag klagar inte.
Ouch.... Ja det är ju saftigt, men visst är det snyggt. Ångrar att jag inte köpte min 65 med länk från början.
Känns den bekväm och gedigen i övrigt? Har förstått att vissa stör sig på att länken smalnar av stegvis för varje länkbit istället för en kontinuerlig "taper".
 

Omega_m

Breitling

Eboz

Omega
Ouch.... Ja det är ju saftigt, men visst är det snyggt. Ångrar att jag inte köpte min 65 med länk från början.
Känns den bekväm och gedigen i övrigt? Har förstått att vissa stör sig på att länken smalnar av stegvis för varje länkbit istället för en kontinuerlig "taper".
Jag har också varit nyfiken på länk men senaste tiden har jag fastnad på nato och det kan jag rekommendera starkt, speciellt under sommaren.
IMG_0098.jpeg
 

Denligbg

Omega
Ouch.... Ja det är ju saftigt, men visst är det snyggt. Ångrar att jag inte köpte min 65 med länk från början.
Känns den bekväm och gedigen i övrigt? Har förstått att vissa stör sig på att länken smalnar av stegvis för varje länkbit istället för en kontinuerlig "taper".
Ja, lite i överkant kan jag tycka spontant... Jag landade ändå en bra bit söder om nypriset för en 65:a på länk och iom att min klocka var i väldigt fint skick när jag köpte den begagnad här på KS så är det värt det i slutändan. Men det får ju var och en avgöra. Jag förstår din kommentar om länkens avsmalnande men då jag har ganska smala handleder (ca 17 cm) så tycker jag att det funkar.
 

cjm

Omega
2-Faktor
Ja, lite i överkant kan jag tycka spontant... Jag landade ändå en bra bit söder om nypriset för en 65:a på länk och iom att min klocka var i väldigt fint skick när jag köpte den begagnad här på KS så är det värt det i slutändan. Men det får ju var och en avgöra. Jag förstår din kommentar om länkens avsmalnande men då jag har ganska smala handleder (ca 17 cm) så tycker jag att det funkar.
Det låter ju bra på det stora hela, men håller med om att det är i överkant. Får nog hålla utkik på Köp&Sälj för egen del ;)
Det "nylanserade" Tropicbandet (https://www.tropicstrap.com/straps/) i grönt gör sig väldigt bra till modellen också, men med sina 21 mm längd är det på tok för långt för min handled... så det blir till att vänta tills det kommer en kortare version.
 

Eboz

Omega
Vad tycker vi om denna då?
Som en GMT fast med samma blåa boett som Great Barrier Reef?
Med orange armband är det en grym sommarklocka:)

https://www.oris.ch/en/watch/oris-carysfort-reef-limited-edition/01-798-7754-4185-set-mb
27840_0179877544185-SetRS_horizontale.png
27836_0179877544185-SetMB_horizontale.png

Full träff av Oris. GMT versionen är den bästa av alla Aquis versioner tycker jag, samtidigt har jag alltid haft lite blandade känslor för Aquis, tycker den är lite för bling bling, men med gummi blir ju lite mer ”Down to earth ” (fast den är sååå orange) kanske. Frågan är om den utmanar Tudor och Sinn köpare, då den är precis mitt i mellan dessa prismässigt???
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Är lite inne på att skaffa min första automatiska klocka. Äger en Victorinox Maverick i nuläget och är mycket nöjd. Har kollat lite på den här: https://www.uret.se/oris-diving-gra-gummi-o435-mm-p-342464.html Tycker den är sjukt fin verkligen.

1. Är det ett rimligt pris för den klockan tycker ni?
2. Hur ofta behöver man lämna en automatisk klocka på service och vad kan det tänkas kosta?
3. Bör man använda en automatisk klocka på daglig basis?

Är ganska ny på det här med klockor så är tacksam för all hjälp jag kan få! // Gustav
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Är lite inne på att skaffa min första automatiska klocka. Äger en Victorinox Maverick i nuläget och är mycket nöjd. Har kollat lite på den här: https://www.uret.se/oris-diving-gra-gummi-o435-mm-p-342464.html Tycker den är sjukt fin verkligen.

1. Är det ett rimligt pris för den klockan tycker ni?
2. Hur ofta behöver man lämna en automatisk klocka på service och vad kan det tänkas kosta?
3. Bör man använda en automatisk klocka på daglig basis?

Är ganska ny på det här med klockor så är tacksam för all hjälp jag kan få! // Gustav

1: Om du absolut vill ha en Aquis relief med det gummibandet så är det ett rimligt pris, annars går det att få tag i billigare begagnade Aquis.
2: Lite olika men en Aquis ca 5-6 år och kostar runt 3000-4000 att serva. Men om klockan går bra och riktigt så funkar det med något år till.
3: Nej då, jag altenerar mina så några kan ligga veckor i sin låda.
 

Man

Rolex
1: Om du absolut vill ha en Aquis relief med det gummibandet så är det ett rimligt pris, annars går det att få tag i billigare begagnade Aquis.
2: Lite olika men en Aquis ca 5-6 år och kostar runt 3000-4000 att serva. Men om klockan går bra och riktigt så funkar det med något år till.
3: Nej då, jag altenerar mina så några kan ligga veckor i sin låda.
Jag fick en prisuppgift från AD att de tar 6000kr för att serva en Aquis. Det är möjligt att de behöver skicka iväg den, men jag tyckte det var alltför dyrt så jag har inte servat den än. Den är 6 år gammal. Tar gärna emot tips på var den kan servas för 3000-4000kr.
 

aquvist

Cartier
2-Faktor
Är lite inne på att skaffa min första automatiska klocka. Äger en Victorinox Maverick i nuläget och är mycket nöjd. Har kollat lite på den här: https://www.uret.se/oris-diving-gra-gummi-o435-mm-p-342464.html Tycker den är sjukt fin verkligen.

1. Är det ett rimligt pris för den klockan tycker ni?
2. Hur ofta behöver man lämna en automatisk klocka på service och vad kan det tänkas kosta?
3. Bör man använda en automatisk klocka på daglig basis?

Är ganska ny på det här med klockor så är tacksam för all hjälp jag kan få! // Gustav

Priset såg väl rätt OK ut, som annars tidigare nämnt hittar du kanske den nån tusing billigare om du kan tänka dig beggat, men.. nytt är nytt :)
Jag varvar mina automatiska klockor nog så skulle säga jag använder dom ca: 1-3 månader i taget, du bör ju dock använda den (undrar om ja såg någon rekommendation på 10h om dagen?) om du vill att den ska hållas igång konstant vecka efter vecka. Dykarna har ju oftast skruvkrona och är enligt mig lite jobbigare att skruva upp och vrida upp än t.ex. en dressklocka om man vill boosta upp reserven lite.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Jag fick en prisuppgift från AD att de tar 6000kr för att serva en Aquis. Det är möjligt att de behöver skicka iväg den, men jag tyckte det var alltför dyrt så jag har inte servat den än. Den är 6 år gammal. Tar gärna emot tips på var den kan servas för 3000-4000kr.

Kolla med Nymans Ur eller Bergström i Göteborg.
Enligt Nymans prislista ligger en vanlig automatare mellan 3400-4000:- utan polering.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Man

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Jag fick en prisuppgift från AD att de tar 6000kr för att serva en Aquis. Det är möjligt att de behöver skicka iväg den, men jag tyckte det var alltför dyrt så jag har inte servat den än. Den är 6 år gammal. Tar gärna emot tips på var den kan servas för 3000-4000kr.
Hur ofta
Priset såg väl rätt OK ut, som annars tidigare nämnt hittar du kanske den nån tusing billigare om du kan tänka dig beggat, men.. nytt är nytt :)
Jag varvar mina automatiska klockor nog så skulle säga jag använder dom ca: 1-3 månader i taget, du bör ju dock använda den (undrar om ja såg någon rekommendation på 10h om dagen?) om du vill att den ska hållas igång konstant vecka efter vecka. Dykarna har ju oftast skruvkrona och är enligt mig lite jobbigare att skruva upp och vrida upp än t.ex. en dressklocka om man vill boosta upp reserven lite.
Hur ofta behöver man vrida upp en automatisk klocka? Är det omständligt etc? Vet att automatiska klockor kan vara mer känsliga men en dykare i den här prisklassen bör väl vara ganska tålig och vara länge om man lämnar den på service med några års mellanrum?

Just det röda gummibandet tilltalar mig mycket, men om man vid senare tillfälle vill byta till länk eller annat band så fixar man det hos sin lokala klockmaster typ?
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Hur ofta

Hur ofta behöver man vrida upp en automatisk klocka? Är det omständligt etc? Vet att automatiska klockor kan vara mer känsliga men en dykare i den här prisklassen bör väl vara ganska tålig och vara länge om man lämnar den på service med några års mellanrum?

Just det röda gummibandet tilltalar mig mycket, men om man vid senare tillfälle vill byta till länk eller annat band så fixar man det hos sin lokala klockmaster typ?

Du behöver ju inte vrida upp en automat om du använder den, du har ju en gångreserv på över 30 timmar på Aquisen.

Det går självklart att beställa länk till klockan vid ett senare tillfälle, tänk bara på att länken är rätt dyr, ca 4000:-.
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Du behöver ju inte vrida upp en automat om du använder den, du har ju en gångreserv på över 30 timmar på Aquisen.

Det går självklart att beställa länk till klockan vid ett senare tillfälle, tänk bara på att länken är rätt dyr, ca 4000:-.
Tack för snabbt svar! Kommer att använda klockan mycket men inte på jobbet. Har stållänk till min maverick så har inget behov av det på den här. Men det kanske är värt att köpa senare om man blir sugen.

Den här känns väldigt somrig men kanske funkar året om med rött gummi. Tankar?
 

aquvist

Cartier
2-Faktor
Tack för snabbt svar! Kommer att använda klockan mycket men inte på jobbet. Har stållänk till min maverick så har inget behov av det på den här. Men det kanske är värt att köpa senare om man blir sugen.

Den här känns väldigt somrig men kanske funkar året om med rött gummi. Tankar?

Jag personligen kan tycka rött passar året om, enda som någon nämnt tidigare är att spännet bygger ut en del (stål är mera slimmat) inget jag direkt stört mig på. Annars är gummibandet väldans bekvämt och snabbt att justera vid bad/värme. Mina handleder växer väldans när jag får varmt så då har det vart riktigt smidigt med snabbjusteringen.
IMG_20200430_185207_Bokeh.jpg

IMG_20200506_165858_Bokeh.jpg
IMG_20200430_185217_Bokeh.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hur ofta

Hur ofta behöver man vrida upp en automatisk klocka? Är det omständligt etc? Vet att automatiska klockor kan vara mer känsliga men en dykare i den här prisklassen bör väl vara ganska tålig och vara länge om man lämnar den på service med några års mellanrum?

Just det röda gummibandet tilltalar mig mycket, men om man vid senare tillfälle vill byta till länk eller annat band så fixar man det hos sin lokala klockmaster typ?
Det är inte så svårt, man viftar bara lite på klockan och/eller vrider 10-20 varv på kronan för att den ska starta. Använder du den dagligen så behöver du aldrig göra detta utan den laddar hela tiden gångreserven av dina rörelser men om du inte bär klockan på ca 40h så stannar den och du måste då ställa om tid och datum.

Edit: Ett alternativ är så klart att köpa en så kallad winder som håller den igång. Du sätter då klockan i windern och slår på den så håller den klockan i rörelse så att den inte stannar.

Tänk även på att automatiska klockor har en viss gångavvikelse vilket innebär att även om du bär den dagligen kan du behöva ställa om tiden med jämna mellanrum för att få korrekt tid.
 
Senast ändrad:

Eboz

Omega
Någon här som har erfarenhet av Oris Divers 65 med bronze bezel? Hur har era bronze bezels blivit under tiden ni haft dem? Skicka gärna bilder!
Lite längre upp ser du min divers65 med bronze kant vid bezel (efter 1 år), jag valde den just för att den är lite mitt i mellan. Den är en aning mörkare och matt men passar perfekt med skön balans till index och visarnas guldiga detaljer. https://klocksnack.se/threads/6-månader-senare-oris-divers-sixty-five.121836/ är det recensionen som jag skrev efter 6 månader, där finns det allra första bilden på dag 1.;
 
Lite längre upp ser du min divers65 med bronze kant vid bezel (efter 1 år), jag valde den just för att den är lite mitt i mellan. Den är en aning mörkare och matt men passar perfekt med skön balans till index och visarnas guldiga detaljer. https://klocksnack.se/threads/6-månader-senare-oris-divers-sixty-five.121836/ är det recensionen som jag skrev efter 6 månader, där finns det allra första bilden på dag 1.;
Tack så hemskt mycket! Ska kolla igenom det du länkade. :)
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Någon som har en Chronoris? Är lite sugen på att köpa en sådan och undrar vad ni tycker? (Gärna nån bild med den runt handleden):D
E17E0BB1-DD52-4B8E-820C-8097AA02D9EB.jpeg
 
Topp