• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

You snooze you lose!
Nu var det jag som knep @carlm s Aquis!
Helsike så mycket klocka för pengarna!
20200904_193158.jpg

Jag kanske är helt ute och cyklar och vet inte bakgrunden till er väntan på klockreparationer,
Men om det är garantiärenden, speciellt inom reklamationsrättens tre år, så faller ju senaste posterna ordentligt utanför svenska konsumenträttens "skäliga tid".
Inte rimligt att man ska behöva vänta så länge.

You snooze you lose!
20200904_193158.jpg

Jag kanske är helt ute och cyklar och vet inte bakgrunden till er väntan på klockreparationer,
Men om det är garantiärenden, speciellt inom reklamationsrättens tre år, så faller ju senaste posterna ordentligt utanför svenska konsumenträttens "skäliga tid".
I mitt fall gick det på försäkring via Stjärnurmakarna. Visst, skulle kanske kunna bråka om detta men det är faktiskt lugnt för min del. Ändå smekmånad med en annan klocka just nu...

You snooze you lose!
20200904_193158.jpg

Fö. Grattis till fet dinka!

I mitt fall gick det på försäkring via Stjärnurmakarna. Visst, skulle kanske kunna bråka om detta men det är faktiskt lugnt för min del. Ändå smekmånad med en annan klocka just nu...
Nä det är väl ofta så bland oss här.
Vi vill inte sätta märken vi älskar på pottkanten, vi vill inte stöta oss med ADs och vi har annat att rocka undertiden.
Tycker bara att för gemene man som drabbas av detta är det tråkigt att behöva vara utan klockan flera månader.
Sett detta i andra trådar med där det varit solklara reklamationer. Försäkringsärenden blir ju en sak mellan försäkringstagare och försäkringsbolag däremot.

Tack för gratulation.
Denna kommer få hänga med på mycket!

Nä det är väl ofta så bland oss här.
Vi vill inte sätta märken vi älskar på pottkanten, vi vill inte stöta oss med ADs och vi har annat att rocka undertiden.
Tycker bara att för gemene man som drabbas av detta är det tråkigt att behöva vara utan klockan flera månader.
Sett detta i andra trådar med där det varit solklara reklamationer. Försäkringsärenden blir ju en sak mellan försäkringstagare och försäkringsbolag däremot.

Tack för gratulation.
Denna kommer få hänga med på mycket!
Ja det är helt sjukt egentligen. Vilka andra produkter har såna servicetider liksom. Tänk om man skulle få vänta så länge på en bilservice liksom.

Haha ja det förstår jag!

Ja det är helt sjukt egentligen. Vilka andra produkter har såna servicetider liksom. Tänk om man skulle få vänta så länge på en bilservice liksom.

Haha ja det förstår jag!
Nä precis.
Hade det varit en tv som gått sönder efter en vecka och Lasses Elektriska säger att du får tillbaka den repad om två månader hade man aldrig köpt det. Och hade blixten tagit det och försäkringsbolaget sa att man får en ny om ett halvår hade man inte accepterat det.

Nä precis.
Hade det varit en tv som gått sönder efter en vecka och Lasses Elektriska säger att du får tillbaka den repad om två månader hade man aldrig köpt det. Och hade blixten tagit det och försäkringsbolaget sa att man får en ny om ett halvår hade man inte accepterat det.
Näe. Vi klocknördar måste vara extremt toleranta helt enkelt. :)

Vad är bra pris för Oris Aquis 39mm? Finns lite på harveystore och chrono24 för mellan 14-15 tusen.
Kommentar?

Edit: På stållänk ska tilläggas.

Hej! Kollat runt här på alla fina Orisar. Tänkte kolla lite med er, är sugen på att köpa min första dyra klocka och det lutar mot en oris då! Och dem det lutar mot mest är oris aquis clipperton limeted edition. Eller oris aquis lake baikal limited edition. Någon av dem iallfall, tänkte se om ni vet vad en service går på för dem?
Är en 43,5mm för stor om handleden är 17,5? Och något viktigt att tänka på!Tacksam för svar!

Hej! Kollat runt här på alla fina Orisar. Tänkte kolla lite med er, är sugen på att köpa min första dyra klocka och det lutar mot en oris då! Och dem det lutar mot mest är oris aquis clipperton limeted edition. Eller oris aquis lake baikal limited edition. Någon av dem iallfall, tänkte se om ni vet vad en service går på för dem?
Är en 43,5mm för stor om handleden är 17,5? Och något viktigt att tänka på!Tacksam för svar!
Ny på Oris sedan en vecka tillbaka.
Känns otroligt välbyggd för pengarna och tycker den är riktigt snygg, så det är nog ett bra val av förstaklocka.
Jag har 17,5cm och den ligger kanske på gränsen, men en dykare får vara lite bitigare.
20200908_130808.jpg

Senast ändrad:

Min handled är på ca 18cm och jag tycker att min Clipperton sitter väldigt skönt. Du kan ju testa valfri Oris 43,5 i butik för att få en uppfattning?
IMG_20200719_173801-01.jpeg

Senast ändrad:
Vad ligger en service på ungefär?
Inget bra svar kanske, men den är nog billigare att serva än de flesta klockor. 3-5K kanske?
Den har ett modifierat Sellita SW200-1 vilket är väldigt vanligt, så i princip vilken urmakare som helst borde kunna serva den och få tag i delar.
Tiden det tar att serva en Oris Aquis, vilket är den stora kostnaden, och en Breitling Superocean är nog ganska samma men delarna något billigare till Oris. Utslaget i kostnad per år märks nog ingen större skillnad i vilket märke du väljer om det rör sig om lilnande komplikationer, inom ungefär samma priskategori.

Tillbaka
Topp