• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Vet ej - aldrig servat en Oris själv. Killgissar på ca 3-4k via AD men kanske billigare hos någon oberoende urmakare? Oris har väl ganska mycket standardverk så borde finnas lite olika möjligheter.

En väldigt bra killgissning, som killgissningar brukar vara:D
Klockia tar 4000 för en vanlig Oris automat, lite mer för en chronograf.
Går att få lite billigare hos en oberoende urmakare, kanske ner mot 2500. Skulle det vara billigare än så så skulle jag backa ur iaf.
 

Jonathann

Breitling
En väldigt bra killgissning, som killgissningar brukar vara:D
Klockia tar 4000 för en vanlig Oris automat, lite mer för en chronograf. Okej! Då äre bara invänta mitt första köp då!:)
Går att få lite billigare hos en oberoende urmakare, kanske ner mot 2500. Skulle det vara billigare än så så skulle jag backa ur iaf.
okej! Då äre ba invänta mitt första oris köp då
 
Senast ändrad:

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
11C946A7-2AA5-4582-9319-9B9CED3ABEAD.jpeg
Kör på Oris Aquis idag:)
 

Stenholm13

Cartier
Nån som vet vad de här går för begagnat och hur vanliga dom är? Helt sjukt snygga iaf, lite i stil med sjöö sandström chrono
 

Bilagor

  • 6FA44AD0-5BB2-4525-A72C-03D16A1BA998.jpeg
    6FA44AD0-5BB2-4525-A72C-03D16A1BA998.jpeg
    179.8 KB · Visningar: 9

TimeFlies

Panerai
Är lite sugen på nån variant av oris artelier, någon som har en som har lust att säga några ord?
20200914_150016.jpg

Jag slog till på en Oris Artelier Calibre 113, för snart ett år sedan.
Tyckte det var lite kul med, både dag, datum, månad och veckonummer.
Jag gillar klockan, även om den inte får mest handledstid så bärs den en gång i veckan iaf.
Köpte både läder och länk, men tycker att den sitter bäst och är snyggast på läder.
Klockan dras upp för hand, vilket sker mjukt och fint, men då den har hela 10 dagars gångreserv är det inte betungande på något sätt. Den håller tiden helt ok, vill minnas att värdena till och med var riktigt bra när jag mätte senast vilket iofs var ett halvår sen.
Urverket,som är en vidareutveckling av Oris in-house-verk 110, fungerar riktigt bra.
Jag har inte märkt av någon av de barnsjukdomar som det rapporterades om när 110:an kom.
Kort sagt är jag nöjd, mycket nöjd.
Frågor på det?
 
Senast ändrad:

Stenholm13

Cartier
20200914_150016.jpg

Jag slog till på en Oris Artelier Calibre 113, för snart ett år sedan.
Tyckte det var lite kul med, både dag, datum, månad och veckonummer.
Jag gillar klockan, även om den inte får mest handledstid så bärs den en gång i veckan iaf.
Köpte både läder och länk, men tycker att den sitter bäst och är snyggast på läder.
Klockan dras upp för hand, vilket sker mjukt och fint, men då den har hela 10 dagars gångreserv är det inte betungande på något sätt. Den håller tiden helt ok, vill minnas att värdena till och med var riktigt bra när jag mätte senast vilket iofs var ett halvår sen.
Urverket,som är en vidareutveckling av Oris in-house-verk 110, fungerar riktigt bra.
Jag har inte märkt av någon av de barnsjukdomar som det rapporterades om när 110:an kom.
Kort sagt är jag nöjd, mycket nöjd.
Frågor på det?
Kul tack för svar! Och jäkligt fin klocka!
 

TimeFlies

Panerai
https://www.chrono24.se/oris/artelier--id11479009.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK
den gillar jag, fast vill ha ljus tavla, hur är stållänken på de där?
Ok, på så vis.
Det är ju den mindre modellen, med helt andra specifikationer.
Den jag har är 43 mm med handjagat in-house-verk och gångreserv på 240 timmar.
Den vet jag inte mycket om, men den ser trevlig ut med ljus tavla.
Ser dock ut att vara samma typ av länk.
Försök att testa den på handleden irl, du kanske gillar länken.
 
Topp