Andybandyautos
Basic
Köpte en oris Diver 65:a igår på klockmäster. Är sjukt nöjd men det följde inte med ngt cert som jag sett folk skriver i annonser. Vet ni om det ska va ngt sånt med?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Troligen något som fastnat mellan den och boetten. Brukar funka med att rucka fram och tillbaka, gärna med diskmedel och vatten. Låter som att du redan testat detta, och då är väl nästa steg att låta en urmakare ta loss den och sätta tillbaka den igen.Tjena! Bezeln på min Aquis bestämde sig tydligen för att låsa sig totalt idag. Någon annan som varit med om detta eller har några tips på hur det går att åtgärda? (Testat vatten och diskmedel utan resultat). Ha en trevlig helg!![]()
![]()
Misstänkte det, får nog bli att ta den till en urmakare i veckan och få det fixatTroligen något som fastnat mellan den och boetten. Brukar funka med att rucka fram och tillbaka, gärna med diskmedel och vatten. Låter som att du redan testat detta, och då är väl nästa steg att låta en urmakare ta loss den och sätta tillbaka den igen.
Oris har ”digitala” cert. Du bör ha fått med ett plastkort med serienummer som du kan registrera/validera som äkta på Oris hemsida och då också få ett extra års garanti på klockan. Kommer inget handskrivet cert med när du köper en Oris.Köpte en oris Diver 65:a igår på klockmäster. Är sjukt nöjd men det följde inte med ngt cert som jag sett folk skriver i annonser. Vet ni om det ska va ngt sånt med?![]()
Jag köpte min i september tror jag, och min bronsring har fortfarande fin glans. Svårt att säga hur det kommer patineras, men tror inte det kommer bli lika påfallande som det kan bli när hela bezeln/boetten är i brons. Jag tycker det är en underbar klocka just på grund av bronset. En härlig detalj som gör att den sticker ut lite extra, men är fortfarande en ganska diskret klocka.Har fått upp ögonen lite för den här:
![]()
Hur tycker ni som har den att den är?
Vet inte heller riktigt vad jag tycker om brons-bezeln.
Eller rättare sagt såhär; jag tycker att det är supersnyggt när bronset är nytt och glänsande. Men jag vet inte riktigt vad jag skulle tycka sen när den fått patina och blivit lite sådär
matt-soggigt gul-brun..
Ni som äger; hur ser era ut? Patineras de fort eller tar det lång tid? Och finns det något enkelt och snabbt sätt att få den glänsande igen?
Edit:
Kom på nu; visst finns det en blå i 40mm som har vanlig stål-bezel? Undrar om man kan beställa bara den bezeln så att man kan byta till den om man tröttnar på bronset i framtiden..
Wiie! Tack va skönt, då kan jag lugna ner mig då jag har ett sånt kort.Oris har ”digitala” cert. Du bör ha fått med ett plastkort med serienummer som du kan registrera/validera som äkta på Oris hemsida och då också få ett extra års garanti på klockan. Kommer inget handskrivet cert med när du köper en Oris.
Jag köpte min i september tror jag, och min bronsring har fortfarande fin glans. Svårt att säga hur det kommer patineras, men tror inte det kommer bli lika påfallande som det kan bli när hela bezeln/boetten är i brons. Jag tycker det är en underbar klocka just på grund av bronset. En härlig detalj som gör att den sticker ut lite extra, men är fortfarande en ganska diskret klocka.
Jag har också för avsikt att behålla min längeOk, tack för svar! Ja det är supersnyggt när de är nya och glansiga och fina!
Men jag är sån där som köper klockor för att behålla dem (inte för att flippa) och jag funderar lite på hur det skulle se ut om typ 10 år..![]()
Jag har också för avsikt att behålla min längeVad jag förstår kan man alltid putsa upp bronset med enkla medel om man inte gillar patinan, och då blir den som ny! Finns flertalet video på youtube som visar hur man går till väga.
Jag har råkat ut för samma sak och det löstes genom att jag höll klockan under rinnande ljummet vatten och ruckade tills det släppte. Tror jag hade lite handtvål också. Så jag skulle testa det innan jag gick till urmakaren!Tjena! Bezeln på min Aquis bestämde sig tydligen för att låsa sig totalt idag. Någon annan som varit med om detta eller har några tips på hur det går att åtgärda? (Testat vatten och diskmedel utan resultat). Ha en trevlig helg!![]()
![]()
Mycket trevlig, gratulerar!Grymt nöjd med den här efter snart en vecka på handleden
![]()
![]()
Kul med lite Oris-news!![]()
Verkligen! Kul att se att de fått in 401-verket i 40mm-versionen av Diver 65Den där var än läcker liten rackare![]()
![]()
Verkligen! Kul att se att de fått in 401-verket i 40mm-versionen av Diver 65![]()
Lite sugen blir man ju!![]()
Kul med lite Oris-news!![]()
Jag har en 40mm med bronse bezel, exakt den på bilden. Jag älskar den, det var min första "riktiga" klocka, bronset har blivit lite mörkare och inte lika glansigt efter ett år typ, men det ser inte direkt "smutsigt" ut som en del kan göra, det kanske är för att det är på en så smal yta så man inte riktigt ser det så. Jag tror att det går att av-patinera den med citronsaft eller liknande:Har fått upp ögonen lite för den här:
![]()
Hur tycker ni som har den att den är?
Vet inte heller riktigt vad jag tycker om brons-bezeln.
Eller rättare sagt såhär; jag tycker att det är supersnyggt när bronset är nytt och glänsande. Men jag vet inte riktigt vad jag skulle tycka sen när den fått patina och blivit lite sådär
matt-soggigt gul-brun..
Ni som äger; hur ser era ut? Patineras de fort eller tar det lång tid? Och finns det något enkelt och snabbt sätt att få den glänsande igen?
Edit:
Kom på nu; visst finns det en blå i 40mm som har vanlig stål-bezel? Undrar om man kan beställa bara den bezeln så att man kan byta till den om man tröttnar på bronset i framtiden..
Den är fin, jag var nära att köpa den, men det blev den blåa istället!Grymt nöjd med den här efter snart en vecka på handleden
![]()
Bezeln på min Aquis fastnade rejält, tog den till lokala ADn där jag köpt den, men urmakarn kunde inte fixa det, han sa att han trodde ngn fjäder släppt? Så den fick åka till ORIS. Har inte fått den tillbaka ännu.Tjena! Bezeln på min Aquis bestämde sig tydligen för att låsa sig totalt idag. Någon annan som varit med om detta eller har några tips på hur det går att åtgärda? (Testat vatten och diskmedel utan resultat). Ha en trevlig helg!![]()
![]()
Lite mer info om den nya Carl Bashear med 5-dagarsverket (Cal 401). Riktigt spännande men kanske lite dyrt (priset är usd 4200) jämfört med de vanliga? Det är roligt att man lyckas få in det fina urverket i en så pass liten boett (40mm). Förhoppningsvis får vi se det i fler mindre modeller.
In The Shop: The Oris Carl Brashear Caliber 401 Limited Edition – HODINKEE Shop
Lite lurigt att jämföra, den limiterade Carl Brashear Chronographen kostar 9000:- mer än denna (listpris).
Chonographen är ju galet dyr för att vara en limiterad Oris.
Men då har den inte 400-verket.
Hur mycket av prisskillnaden ligger i verket, att det är en limiterad utgåva osv?