• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

Köpte en oris Diver 65:a igår på klockmäster. Är sjukt nöjd men det följde inte med ngt cert som jag sett folk skriver i annonser. Vet ni om det ska va ngt sånt med?
ED9F75A8-4CC2-426E-92B8-EBA5A45BEA5C.jpeg
 

Floof

Cartier
Tjena! Bezeln på min Aquis bestämde sig tydligen för att låsa sig totalt idag. Någon annan som varit med om detta eller har några tips på hur det går att åtgärda? (Testat vatten och diskmedel utan resultat). Ha en trevlig helg! 💪
20210115_142542.jpg
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tjena! Bezeln på min Aquis bestämde sig tydligen för att låsa sig totalt idag. Någon annan som varit med om detta eller har några tips på hur det går att åtgärda? (Testat vatten och diskmedel utan resultat). Ha en trevlig helg! 💪
20210115_142542.jpg
Troligen något som fastnat mellan den och boetten. Brukar funka med att rucka fram och tillbaka, gärna med diskmedel och vatten. Låter som att du redan testat detta, och då är väl nästa steg att låta en urmakare ta loss den och sätta tillbaka den igen.
 
Har fått upp ögonen lite för den här:

733-7707-4354-07-8-20-18.jpg


Hur tycker ni som har den att den är?

Vet inte heller riktigt vad jag tycker om brons-bezeln.🤔
Eller rättare sagt såhär; jag tycker att det är supersnyggt när bronset är nytt och glänsande. Men jag vet inte riktigt vad jag skulle tycka sen när den fått patina och blivit lite sådär
matt-soggigt gul-brun..🤔

Ni som äger; hur ser era ut? Patineras de fort eller tar det lång tid? Och finns det något enkelt och snabbt sätt att få den glänsande igen?

Edit:
Kom på nu; visst finns det en blå i 40mm som har vanlig stål-bezel? Undrar om man kan beställa bara den bezeln så att man kan byta till den om man tröttnar på bronset i framtiden..
 
Senast ändrad:

Floof

Cartier
Troligen något som fastnat mellan den och boetten. Brukar funka med att rucka fram och tillbaka, gärna med diskmedel och vatten. Låter som att du redan testat detta, och då är väl nästa steg att låta en urmakare ta loss den och sätta tillbaka den igen.
Misstänkte det, får nog bli att ta den till en urmakare i veckan och få det fixat 👍
 

Ahlgren_K

Omega
Köpte en oris Diver 65:a igår på klockmäster. Är sjukt nöjd men det följde inte med ngt cert som jag sett folk skriver i annonser. Vet ni om det ska va ngt sånt med?
ED9F75A8-4CC2-426E-92B8-EBA5A45BEA5C.jpeg
Oris har ”digitala” cert. Du bör ha fått med ett plastkort med serienummer som du kan registrera/validera som äkta på Oris hemsida och då också få ett extra års garanti på klockan. Kommer inget handskrivet cert med när du köper en Oris.
 
  • Like
Reactions: HSK

Ahlgren_K

Omega
Har fått upp ögonen lite för den här:

733-7707-4354-07-8-20-18.jpg


Hur tycker ni som har den att den är?

Vet inte heller riktigt vad jag tycker om brons-bezeln.🤔
Eller rättare sagt såhär; jag tycker att det är supersnyggt när bronset är nytt och glänsande. Men jag vet inte riktigt vad jag skulle tycka sen när den fått patina och blivit lite sådär
matt-soggigt gul-brun..🤔

Ni som äger; hur ser era ut? Patineras de fort eller tar det lång tid? Och finns det något enkelt och snabbt sätt att få den glänsande igen?

Edit:
Kom på nu; visst finns det en blå i 40mm som har vanlig stål-bezel? Undrar om man kan beställa bara den bezeln så att man kan byta till den om man tröttnar på bronset i framtiden..
Jag köpte min i september tror jag, och min bronsring har fortfarande fin glans. Svårt att säga hur det kommer patineras, men tror inte det kommer bli lika påfallande som det kan bli när hela bezeln/boetten är i brons. Jag tycker det är en underbar klocka just på grund av bronset. En härlig detalj som gör att den sticker ut lite extra, men är fortfarande en ganska diskret klocka.
 
Jag köpte min i september tror jag, och min bronsring har fortfarande fin glans. Svårt att säga hur det kommer patineras, men tror inte det kommer bli lika påfallande som det kan bli när hela bezeln/boetten är i brons. Jag tycker det är en underbar klocka just på grund av bronset. En härlig detalj som gör att den sticker ut lite extra, men är fortfarande en ganska diskret klocka.

Ok, tack för svar! Ja det är supersnyggt när de är nya och glansiga och fina!
Men jag är sån där som köper klockor för att behålla dem (inte för att flippa) och jag funderar lite på hur det skulle se ut om typ 10 år..🤷
 

Ahlgren_K

Omega
Ok, tack för svar! Ja det är supersnyggt när de är nya och glansiga och fina!
Men jag är sån där som köper klockor för att behålla dem (inte för att flippa) och jag funderar lite på hur det skulle se ut om typ 10 år..🤷
Jag har också för avsikt att behålla min länge :) Vad jag förstår kan man alltid putsa upp bronset med enkla medel om man inte gillar patinan, och då blir den som ny! Finns flertalet video på youtube som visar hur man går till väga.
 
Jag har också för avsikt att behålla min länge :) Vad jag förstår kan man alltid putsa upp bronset med enkla medel om man inte gillar patinan, och då blir den som ny! Finns flertalet video på youtube som visar hur man går till väga.

Aha.. Ja om det är enkelt att putsa så är det ju bra.👌 Jag trodde att det nog gick men att det var krångligt och tog tid..
 
Tjena! Bezeln på min Aquis bestämde sig tydligen för att låsa sig totalt idag. Någon annan som varit med om detta eller har några tips på hur det går att åtgärda? (Testat vatten och diskmedel utan resultat). Ha en trevlig helg! 💪
20210115_142542.jpg
Jag har råkat ut för samma sak och det löstes genom att jag höll klockan under rinnande ljummet vatten och ruckade tills det släppte. Tror jag hade lite handtvål också. Så jag skulle testa det innan jag gick till urmakaren! :)
 

Radio

Breitling
Oris nya Calibre 400 är överlägsen i den prisklassen. Jämfört med te.x Tudors MT5602 som dom dessutom delar med andra swiss namn.
Stor respekt till Oris!
 

Farbrorn

Breitling
Har fått upp ögonen lite för den här:

733-7707-4354-07-8-20-18.jpg


Hur tycker ni som har den att den är?

Vet inte heller riktigt vad jag tycker om brons-bezeln.🤔
Eller rättare sagt såhär; jag tycker att det är supersnyggt när bronset är nytt och glänsande. Men jag vet inte riktigt vad jag skulle tycka sen när den fått patina och blivit lite sådär
matt-soggigt gul-brun..🤔

Ni som äger; hur ser era ut? Patineras de fort eller tar det lång tid? Och finns det något enkelt och snabbt sätt att få den glänsande igen?

Edit:
Kom på nu; visst finns det en blå i 40mm som har vanlig stål-bezel? Undrar om man kan beställa bara den bezeln så att man kan byta till den om man tröttnar på bronset i framtiden..
Jag har en 40mm med bronse bezel, exakt den på bilden. Jag älskar den, det var min första "riktiga" klocka, bronset har blivit lite mörkare och inte lika glansigt efter ett år typ, men det ser inte direkt "smutsigt" ut som en del kan göra, det kanske är för att det är på en så smal yta så man inte riktigt ser det så. Jag tror att det går att av-patinera den med citronsaft eller liknande:
Bronze Oris + Lemon Juice = ???? - YouTube
 

neptun

Cartier
2-Faktor
Tjena! Bezeln på min Aquis bestämde sig tydligen för att låsa sig totalt idag. Någon annan som varit med om detta eller har några tips på hur det går att åtgärda? (Testat vatten och diskmedel utan resultat). Ha en trevlig helg! 💪
20210115_142542.jpg
Bezeln på min Aquis fastnade rejält, tog den till lokala ADn där jag köpt den, men urmakarn kunde inte fixa det, han sa att han trodde ngn fjäder släppt? Så den fick åka till ORIS. Har inte fått den tillbaka ännu.
Update: Nu fick jag tillbaka klockan från ORIS, dom bytte ut alla fjädrar och kulor till bezelns mekanism, gick på garantin, tycker det gick hyfsat fort trots pandemi mm, den va borta 3 v.
 
Senast ändrad:

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Lite mer info om den nya Carl Bashear med 5-dagarsverket (Cal 401). Riktigt spännande men kanske lite dyrt (priset är usd 4200) jämfört med de vanliga? Det är roligt att man lyckas få in det fina urverket i en så pass liten boett (40mm). Förhoppningsvis får vi se det i fler mindre modeller.

In The Shop: The Oris Carl Brashear Caliber 401 Limited Edition – HODINKEE Shop

Lite lurigt att jämföra, den limiterade Carl Brashear Chronographen kostar 9000:- mer än denna (listpris).
Chonographen är ju galet dyr för att vara en limiterad Oris.
Men då har den inte 400-verket.
Hur mycket av prisskillnaden ligger i verket, att det är en limiterad utgåva osv?
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Lite lurigt att jämföra, den limiterade Carl Brashear Chronographen kostar 9000:- mer än denna (listpris).
Chonographen är ju galet dyr för att vara en limiterad Oris.
Men då har den inte 400-verket.
Hur mycket av prisskillnaden ligger i verket, att det är en limiterad utgåva osv?

Hittade att den "vanliga" Carl Brashear kostade runt 30' när den fanns ute i butikerna.
På Chrono24 finns den gamla begagnad från 26' och den nya ny från 38'.
Så dryga tian mer för 400-verket.
 
Topp