• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Jag har en 40mm med bronse bezel, exakt den på bilden. Jag älskar den, det var min första "riktiga" klocka, bronset har blivit lite mörkare och inte lika glansigt efter ett år typ, men det ser inte direkt "smutsigt" ut som en del kan göra, det kanske är för att det är på en så smal yta så man inte riktigt ser det så. Jag tror att det går att av-patinera den med citronsaft eller liknande:
Bronze Oris + Lemon Juice = ???? - YouTube

Ok, tack för svar! ☺️

Är man Oris skadad när man har på sig en Oris, läser Oris tråden och vill köpa en till Oris? Sorry för att jag skriver Oris så mycket, antar att detta är den enda tråden där det kanske uppskattas?

WhatsApp Image 2021-01-19 at 21.31.23.jpeg

Nej då, du är inte skadad, bara lite mer välupplyst än andra 😄
Och man kan inte ha för många, jag hade fem olika bara under förra året😅

Är man Oris skadad när man har på sig en Oris, läser Oris tråden och vill köpa en till Oris? Sorry för att jag skriver Oris så mycket, antar att detta är den enda tråden där det kanske uppskattas?

WhatsApp Image 2021-01-19 at 21.31.23.jpeg
:p Har f.n. 4 st. (5 om man räknar min Mumbai-Oris) och är hur nöjd som helst. Oris-fanboy eller?! Hade också högsta budet på en mkt trevlig Big Crown (röd tavla) på tratten men då jag redan har en (svart tavla) så låter jag den gå... (auktionen avslutas om en timme så skynda om ni vill fynda!) OBS! jag varken känner säljaren eller har några andra intressen i försäljningen...

Edit/Tillägg: klockan i annonsen är watch-only...

Hej! Köpte i höstas en ORIS Aquis 41,5 mm, och är riktigt nöjd! Storleken passar mig riktigt bra, och att den är sjukt snygg gör inte saken värre😉 är min första ”riktiga” klocka, så det känns kul att man prickade rätt och att ha hittat ett nytt intresse.

Nu till våren/sommaren tänker jag att det vore schysst med ett gummiarmband till den, men har inte lyckats hitta något. Någon som vet var/hur jag kan få tag på ett?

Hej! Köpte i höstas en ORIS Aquis 41,5 mm, och är riktigt nöjd! Storleken passar mig riktigt bra, och att den är sjukt snygg gör inte saken värre😉 är min första ”riktiga” klocka, så det känns kul att man prickade rätt och att ha hittat ett nytt intresse.

Nu till våren/sommaren tänker jag att det vore schysst med ett gummiarmband till den, men har inte lyckats hitta något. Någon som vet var/hur jag kan få tag på ett?

Gummiarmband till 41,5 är svårt att hitta till bra pris på gråmarknaden, så det blir nog att ta sig till närmaste AD och fråga om pris.
Men oftast går det att pruta lite på armbanden då marginalen är rätt ok.

:p Har f.n. 4 st. (5 om man räknar min Mumbai-Oris) och är hur nöjd som helst. Oris-fanboy eller?! Hade också högsta budet på en mkt trevlig Big Crown (röd tavla) på tratten men då jag redan har en (svart tavla) så låter jag den gå... (auktionen avslutas om en timme så skynda om ni vill fynda!) OBS! jag varken känner säljaren eller har några andra intressen i försäljningen...

Edit/Tillägg: klockan i annonsen är watch-only...

Tankarna av en brons Big Crown eller en 36mm Diver65, bara för att va fräck när kostymen är på, sitter och drar i en. Men mamma lärde mig en gång i tiden att pengar inte växer på träd, typ. Försöker vara stark vänner. But the thirst is real my friend, the thirst is real.

Jag testade en sixty-five häromdan och fastnade direkt, men har även läst om nya verket.
Vad tror man? Är det en fusion man ska gå och vänta på?

Jag testade en sixty-five häromdan och fastnade direkt, men har även läst om nya verket.
Vad tror man? Är det en fusion man ska gå och vänta på?
Det är klart att calibre 401 har många fördelar jämfört med Sellita-verket som sitter i Diver 65, men man ska också ha med sig att när vi väl får se 65'an med 401-verket så kommer den ligga på en helt annan prisnivå än dagens versions med Sellita-verk. Så jag tror det är upp till en själv om man tycker att fördelarna med 401-verket är värda de kanske 10'kr (?) mer som man får betala..

Du kan ju alltid försöka hitta en 65 begagnad och köpa så länge för att se hur du trivs med klockan under tid, och gillar du den kan du slå till på en Diver 65 med calibre 401 den dagen den släpps och då sälja den andra :)

Det är klart att calibre 401 har många fördelar jämfört med Sellita-verket som sitter i Diver 65, men man ska också ha med sig att när vi väl får se 65'an med 401-verket så kommer den ligga på en helt annan prisnivå än dagens versions med Sellita-verk. Så jag tror det är upp till en själv om man tycker att fördelarna med 401-verket är värda de kanske 10'kr (?) mer som man får betala..

Du kan ju alltid försöka hitta en 65 begagnad och köpa så länge för att se hur du trivs med klockan under tid, och gillar du den kan du slå till på en Diver 65 med calibre 401 den dagen den släpps och då sälja den andra :)
Jo det är sant, som bättre begagnade ligger de ju ofta till väldigt lockande priser.
Nu är det väl mest att bestämma sig för färg 😊

Jo det är sant, som bättre begagnade ligger de ju ofta till väldigt lockande priser.
Nu är det väl mest att bestämma sig för färg 😊
800A8E98-9BFE-4CE2-9CDA-97161D9DFCDF.jpeg

Som lite inspiration bjuder jag på den kombo jag gillar bäst 😊 40mm, grön urtavla, kombinerat med ett tropic rubber från watchwear.se. För övrigt sjukt prisvärt gummi som jag tycker ger helt rätt vintagelook på denna klockan..

Ni som har diver 65, vad kan ni säga om blå vs svart tavla?

Är den blåa gånbar att byta straps på? Eller är den för blå så att säga. Den svarta är ju per definition ett strap monster, men den blåa är väldigt fin?

Någon som har bilder på en blå med läderarmband tex?

M v h

Är den blåa gånbar att byta straps på? Eller är den för blå så att säga. Den svarta är ju per definition ett strap monster, men den blåa är väldigt fin?

M v h
Tjena @D..S.. !
Kolla min annons den är visserligen brons men blå tavla, jag körde alla möjliga straps på den och det funkade kanon. Blå, svarta, bruna, nato, tropic osv funkar klockrent. Har haft svart också och den är lika grym den :) :oris:
Svenne

Tjena @D..S.. !
Kolla min annons den är visserligen brons men blå tavla, jag körde alla möjliga straps på den och det funkade kanon. Blå, svarta, bruna, nato, tropic osv funkar klockrent. Har haft svart också och den är lika grym den :) :oris:
Svenne
Kollade din annons. Verkligen smaskiga kombinationer. Bico är inte min grej men det ser ut som att den blå färgen är tillräckligt mörk för att passa tex med svart läder.

Kul att Divers65 är aktuell igen. jag har haft min 1,5 år nu och brons på den här modellen är bara en "nice touch". Just det, älskar den fortfarande! Bild 1 från dag 1, bild 2 igår.
IMG_1633.jpeg
IMG_1357.JPEG

Snygg!
Hur ser bronsringen ut nu efter 1,5 år? Kan du inte ta ett foto på bronset i dagsljus.. Har du polerat/avpatinerat bronset något eller bara låtit den vara?

Är sugen på en sån där men är lite orolig för att bronset snabbt ska bli matt och tråkigt och att det ska vara svårt att få det sådär snyggt glänsande igen..

Många fina klockor här, lurar mest på en grön 39,5 Aquis.

Mitt bidrag för tillfället är min länk, klockan är i sommarstugan (eller hos mina föräldrar).

16113053814587689144274134573907.jpg

M v h
Den blå känns oftast nästan svart men ibland i dagsljus kan den bli riktigt härligt blå med. Funkar på de flesta band för mig😊
PXL_20210121_113404410.jpg

800A8E98-9BFE-4CE2-9CDA-97161D9DFCDF.jpeg

Som lite inspiration bjuder jag på den kombo jag gillar bäst 😊 40mm, grön urtavla, kombinerat med ett tropic rubber från watchwear.se. För övrigt sjukt prisvärt gummi som jag tycker ger helt rätt vintagelook på denna klockan..
Nöjd med klockan i övrigt? Jag har varit sugen på en riktigt länge och velat fram och tillbaka. Hade helt lagt ner tankarna på det fram tills nu då jag såg den här bilden. Har en äldre Oris Aquis som jag tycker är riktigt trevlig och gedigen.

Nöjd med klockan i övrigt? Jag har varit sugen på en riktigt länge och velat fram och tillbaka. Hade helt lagt ner tankarna på det fram tills nu då jag såg den här bilden. Har en äldre Oris Aquis som jag tycker är riktigt trevlig och gedigen.
Jag är supernöjd! Har ägt den i ett halvår ungefär och den växer fortfarande på mig. Riktigt kul klocka att variera mellan länk och olika typer av band också. Passar med det mesta helt enkelt :)

Snygg!
Hur ser bronsringen ut nu efter 1,5 år? Kan du inte ta ett foto på bronset i dagsljus.. Har du polerat/avpatinerat bronset något eller bara låtit den vara?

Är sugen på en sån där men är lite orolig för att bronset snabbt ska bli matt och tråkigt och att det ska vara svårt att få det sådär snyggt glänsande igen..
Tack. jag har inte gjort nånting med bronset och jag är jättenöjd med hur den ser ut även ganska snabbt glänsandet minskade. Jag tycker ändå att bronset ger klockan tillräckligt mycket ”lilla extra”. Här kommer några bilder, du kan se/läsa mer om den i Recension tråden som jag skrev lite kort om min upplevelse efter första 6 månaderna.

Bilagor

• 33EDA9BB-F2A0-4D36-A3ED-2DC1FCD1CECB.jpeg
    33EDA9BB-F2A0-4D36-A3ED-2DC1FCD1CECB.jpeg
    111.8 KB · Visningar: 45
  • 321D8642-1FA8-42D4-9D72-CF3160B08280.jpeg
    321D8642-1FA8-42D4-9D72-CF3160B08280.jpeg
    123.7 KB · Visningar: 44
  • 0143848E-6A20-4BE8-A2AF-181FDB79035D.jpeg
    0143848E-6A20-4BE8-A2AF-181FDB79035D.jpeg
    83.5 KB · Visningar: 43
Jag är supernöjd! Har ägt den i ett halvår ungefär och den växer fortfarande på mig. Riktigt kul klocka att variera mellan länk och olika typer av band också. Passar med det mesta helt enkelt :)
Tack! Då får det helt enkelt bli liten djupdykning i detta och undersöka saken närmre med en timme eller två på Youtube! Får man se var det landar, slutdestination blir ofta köpinge :)

Tack. jag har inte gjort nånting med bronset och jag är jättenöjd med hur den ser ut även ganska snabbt glänsandet minskade. Jag tycker ändå att bronset ger klockan tillräckligt mycket ”lilla extra”. Här kommer några bilder, du kan se/läsa mer om den i Recension tråden som jag skrev lite kort om min upplevelse efter första 6 månaderna.
Tack!
Den ska jag läsa..🙂

Tillbaka
Topp