• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Någon som har bra koll på triwing-mejslar (verkar också benämnas tripoint ibland) här? Det jag specifikt undrar över är exakt spec för passande triwing-mejsel för en 39,5mm Aquis för att kunna byta mellan gummi o länk. (En mejsel till en 43,5mm Aquis är för stor, om jag fattat rätt, då den inte skulle komma ner till skruvskallen i 39,5mm-Aquisens bandhorn...)
Har gjort lite sökningar men blir inte helt klok på vad för spec som är rätt. Diametern på mejseln och tjockleken på var o en av de tre ”vingarna” i spetsen borde vara begränsande.
Tack på förhand!

Någon som har bra koll på triwing-mejslar (verkar också benämnas tripoint ibland) här? Det jag specifikt undrar över är exakt spec för passande triwing-mejsel för en 39,5mm Aquis för att kunna byta mellan gummi o länk. (En mejsel till en 43,5mm Aquis är för stor, om jag fattat rätt, då den inte skulle komma ner till skruvskallen i 39,5mm-Aquisens bandhorn...)
Har gjort lite sökningar men blir inte helt klok på vad för spec som är rätt. Diametern på mejseln och tjockleken på var o en av de tre ”vingarna” i spetsen borde vara begränsande.
Tack på förhand!

Jag har alldeles för mig att den ska vara på 1,6mm medans 43,5mm ska vara 2,5mm.
Sök på Oris triwing 1,6mm och se vad du hittar, då bör du hitta vettiga mejslar med rätt mått och rätt pris.
Orginalet är lite väl dyra, jag köpte min på Klockmagasinet men de verkar inte ha dom kvar i sortimentet.

Jag har alldeles för mig att den ska vara på 1,6mm medans 43,5mm ska vara 2,5mm.
Sök på Oris triwing 1,6mm och se vad du hittar, då bör du hitta vettiga mejslar med rätt mått och rätt pris.
Orginalet är lite väl dyra, jag köpte min på Klockmagasinet men de verkar inte ha dom kvar i sortimentet.
När jag köpte den större för ett halvår sedan skiljde det 150kr mot lokal AD, och 99kr av det åts upp av frakt.

Den här kom på posten idag, kul att testa en Oris. Diggar tavlan enormt mycket 👍

2F594FCB-4998-4D91-90D8-A366889504D9.jpeg

Ingen som har en Oris til salu? Er det lite aktivitet rundt Oris på KS for tiden? Lenge siden jeg har sett en på K&S nå og de bruker jo dukke opp veldig ofte.

Ingen som har en Oris til salu? Er det lite aktivitet rundt Oris på KS for tiden? Lenge siden jeg har sett en på K&S nå og de bruker jo dukke opp veldig ofte.
Jag har ;)

Jag har ;)

Har faktisk sett litt på den. Otroligt fin, men tror jeg behöver en blå Aquis 🙄🙂

• Like
Reactions: S.N
Har aldrig lagt upp den, eller något annat för den delen, på k&s men gjorde ett inlägg här förra månaden om att kanske sälja.
Köpte en Aquis 41,5 så nu har jag inget behov av min 43,5. Fast ibland tar jag på mig den och känner lite "den är ju ganska häftig ändå" men måste bort med den 😅
Är ju den "vanliga", blå tavla, svart vridring.

Nöjd med den såhär långt? 🙂 lever den upp till förväntningarna? Börjat fundera över den som en eventuell ersättare till min Planet Ocean då de påminner oerhört mycket om varandra vad gäller måtten etc.

Nu är jag givetvis grymt partisk och har haft en hel drös med Oris klockor genom åren som jag extremt nöjd med med tanke på prisklassen.
Bortsett från en Williams F1 så har alla hållit tiden väl, välbyggda och med fin finish för priset.
Så vad säger man om 400:an?
Samma klass som resten av Aquis-serien, grym sunburst/tavla, snabbbyte av armbandet, håller sig väl inom COSC, gångtiden har jag aldrig provat fullt ut men det har legat i byrålådan i 4 dagar utan att stanna eller haft någon påverkan på tidshållningen iaf.
Så här långt är jag väldigt nöjd.
Är den värd dom extra pengarna?
Räknar man med en serviceintervall på 4-5', så försvinner i princip halva prisskillnaden, där till ett bättre verk och 10 års garanti så är det en annan klass mot en standard Aquis.
Hur är den då jämfört med en Omega Planet Ocean?
Nu gillar jag Omega och tycker dom bygger väldigt prisvärda klockor med bra verk. Helt i klass med klart dyrare märken.
Jag har haft några och kommer säkert köpa fler😅
Men just nu kan jag väl sammanfattade i att Oris har gjort en väldigt bra klocka sjukt mycket bättre med det nya verket, vars serviceintervall och garanti är unikt i den prisklassen.
Om man sedan tycker klockan är snygg eller snyggare än andra modeller är upp till var och en att bedöma.

Senast ändrad:
Nu är jag givetvis grymt partisk och har haft en hel drös med Oris klockor genom åren som jag extremt nöjd med med tanke på prisklassen.
Bortsett från en Williams F1 så har alla hållit tiden väl, välbyggda och med fin finish för priset.
Så vad säger man om 400:an?
Samma klass som resten av Aquis-serien, grym sunburst/tavla, snabbbyte av armbandet, håller sig väl inom COSC, gångtiden har jag aldrig provat fullt ut men det har legat i byrålådan i 4 dagar utan att stanna eller haft någon påverkan på tidshållningen iaf.
Så här långt är jag väldigt nöjd.
Är den värd dom extra pengarna?
Räknar man med en serviceintervall på 4-5', så försvinner i princip halva prisskillnaden, där till ett bättre verk och 10 års garanti så är det en annan klass mot en standard Aquis.
Hur är den då jämfört med en Omega Planet Ocean?
Nu gillar jag Omega och tycker dom bygger väldigt prisvärda klockor med bra verk. Helt i klass med klart dyrare märken.
Jag har haft några och kommer säkert köpa fler😅
Men just nu kan jag väl sammanfattade i att Oris har gjort en väldigt bra klocka sjukt mycket bättre med det nya verket, vars serviceintervall och garanti är unikt i den prisklassen.
Om man sedan tycker klockan är snygg eller snyggare än andra modeller är upp till var och en att bedöma.
En strålande sammanfattning du fick till 🙂
Har själv 0% erfarenhet av Oris men jag har hört många säga att de blir bättre och bättre för varje modell som lanseras.
Kanske inte riktigt rimligt och jämföra den med en PO heller som idag ny har ett listpris på 69’.
Men jag har fastnat för den blåa tavlan helt klart! Sen att få tillgång till 5 dagar gångreserv och 10 års garanti är något helt nytt för min del.

Tack för sammanfattningen 😃

Finns det någon anledning att tro att en Chronoris för detta pris på eBay är äkta?
Ja det är nog inga konstigheter men det blir ju moms och tull från Japan. Du kan även köpa inom EU på C24 från ca 12000 kr vilket borde vara smidigare. Tänk på att det där är lilla Chronorisen utan kronograf som har ett lägre pris. Just nu kan du köpa den även i Sverige där listpriset är ca 17k minus 15% rabatt på Rydbergs Ur. Jag var och klämde på den du kollar på i helgen och tyckte mycket om klockan, perfekt storlek på 38 mm. Snyggt band också :):oris:

Tillbaka
Topp