Hej Vänner!
Jag har precis slagit till på min första Oris och det blen en Aquis Carysfort GMT till nästan 30% rabatt hos en AD.
Byggkvalitet i form av dykarring och stålarbete är lätt i om inte bättre än exempelvis Tudor. Enormt.
Problemet är att GMT-visaren är helt ur synk med ordinarie timvisare. GMT-visaren ligger 20-25 minuter före, vilket inte bara stör utan också gör det svårt att ens använda klockan som det är tänkt. AD:n är väldigt förstående och hjälpvillig och vi ska försöka lösa detta omgående.
Däremot får alltihop mig att fundera kring HUR DETTA ÄR MÖJLIGT? Precisionen i övrigt är ju helt ofelbar och håller mycket hög kvalitet, vilket bara kan uppnås om man har en utmärkt QC. Kanske var det kontrollen av urverksfunktion som hade en dålig måndag men övriga delar gjorde det de skulle.
Jag har sökt främst efter två saker online för att finna lite klarhet i det hela och urverket är en Selitta-version av ETA. Problemet är rapporterat och identifierat här och var. Lösningen verkar vara att en urmakare måste lyfta visarna och sätta dit dem korrekt igen. Det andra jag sökt efter är att finna bilder på just min klocka med samma fel och det var inte lätt. Att GMT-visaren SKALL vara i synk med ordinarie timvisaren råder det inga tvivel om. Jag hittade däremot EN bild från en review gjord av Hodinkee som visar tre versioner av klockan (olika band);
Vad säger ni om allt detta?
Mina funderingar;
1. Vad ska jag sträva efter att AD:n gör? Lämnar klockan till Oris som garanti-ärende? Pengarna tillbaka (Har inte betalat ännu, faktiskt, köpte på faktura)? Häva köp?
2. Vad ÄR egentligen Oris tolerans för denna typ av fel? Vad hade ni accepterat som gillar och använder GMT?
Bifogar bild på min klocka.
Tacksam för era reflektioner!
Mvh W