Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kul initiativ @Knutte75!Tjena Oristråden
Vi tänkte göra ett temaavsnitt om Oris i vår podd UrSnyggt inom kort, och då tänkte jag att måste kolla med er som kan och älskar märket: Vad vill ni veta/höra om? Vilka modeller måste nämnas - både bra och dåligt? Något annat?
Om ni inte vill stöka till i tråden kan ni gärna skicka tipsen som PM till mig om ni vill. Tack på förhand![]()
Kul initiativ @Knutte75!
Aquis och Pointer Date är självklara att ta upp, men glöm för all del inte ProPilot som flyger lite under radarn (kanske eftersom Aquis är en sådan monsterhit). Mer pilotklocka för pengarna än ProPilot är svårt att hitta. Kanske måste man sätta den på handleden för att förstå hur otroligt bra den faktiskt är.
Sedan hade det varit kul att höra mer om historiska modeller och andra nördfakta.
Sant! Läser man på om deras historia blir man verkligen imponerad över hur de lyckats gå sin egen väg och hålla sig relevanta och innovativa, trots många motgångar. Finns en bra text på deras hemsida.Värt att nämna oxå är väl deras egna cal. 400 verk som troligtvis tagit stora resurser att utveckla. Och framförallt att dom är ett independent märke som inte styrs av en större ägare![]()
Tack för input, de bitarna kommer med, helt klart. Vi ska försöka få med både historik och nutid. Är precis som ni lätt imponerad av märket och hur det skötts ffa på senare år! Ska bli kul dettaKul initiativ @Knutte75!
Aquis och Pointer Date är självklara att ta upp, men glöm för all del inte ProPilot som flyger lite under radarn (kanske eftersom Aquis är en sådan monsterhit). Mer pilotklocka för pengarna än ProPilot är svårt att hitta. Kanske måste man sätta den på handleden för att förstå hur otroligt bra den faktiskt är.
Sedan hade det varit kul att höra mer om historiska modeller och andra nördfakta.
Japp, check på det!Värt att nämna oxå är väl deras egna cal. 400 verk som troligtvis tagit stora resurser att utveckla. Och framförallt att dom är ett independent märke som inte styrs av en större ägare![]()
Superfin! Har du ref på den?Knackig bild men kul klocka!
![]()
Superfin! Har du ref på den?
Jag är en riktig sucker för sådana där art deco-tanks.Tack! Oklar ref men modellen heter ’rectangular’
Nu äger inte jag klockan, men jag tycker ditt ex ser ut som den beskrivits i diverse recensioner, d v s "muted green", lite grågrön och mossig så där. Jag tycker färgen är helt perfekt och riktigt läcker! Grattis till en fin klocka.Är det någon annan som har upplevt färgen på urtavlan på deras BCPD som lite matt/urvattnad? Jag hade modellen med grön tavla från 80 års-jubiléet, men jag tyckte inte alls att det gröna var lika djupt som på de foton jag hade sett. Snarare var det mer åt det grågröna hållet.
Jag lyckades rota fram en halvkass gammal bild, men jag tycker ändå att den representerar färgen rätt bra.
![]()
Tackar! Den har dock sålts vidare för ungefär ett år sedan, men jag skulle ljuga om jag sade att jag inte var lite sugen på en BCPD igen.Nu äger inte jag klockan, men jag tycker ditt ex ser ut som den beskrivits i diverse recensioner, d v s "muted green", lite grågrön och mossig så där. Jag tycker färgen är helt perfekt och riktigt läcker! Grattis till en fin klocka.![]()
Ja, det är så klart tycke och smak. Själv älskar jag tryckta tavlor. Ser så där skönt tooligt och vintage ut.Tackar! Den har dock sålts vidare för ungefär ett år sedan, men jag skulle ljuga om jag sade att jag inte var lite sugen på en BCPD igen.
Det enda jag tyckte var lite tråkigt var att hela urtavlan var tryckt. Det måhända vara lite larvigt, men jag gillar att ha applicerade index/siffror.
Tror du inte att den lite återhållna färgen blir väldigt passande när bronset fått ordentligt med ärg?Är det någon annan som har upplevt färgen på urtavlan på deras BCPD som lite matt/urvattnad? Jag hade modellen med grön tavla från 80 års-jubiléet, men jag tyckte inte alls att det gröna var lika djupt som på de foton jag hade sett. Snarare var det mer åt det grågröna hållet.
Jag lyckades rota fram en halvkass gammal bild, men jag tycker ändå att den representerar färgen rätt bra.
![]()
Det kan nog ligga något i det. Just den klockan har jag inte kvar, men jag är lite sugen på att prova en igen. I så fall hade det nog blivit en med boett i rostfritt istället för i koppar.Tror du inte att den lite återhållna färgen blir väldigt passande när bronset fått ordentligt med ärg?
Grattis! Fin klocka du har kommit över!![]()
Mitt första inlägg på forumet och min första Oris-klocka.
Jag är en glad man idag.
Den där är riktigt snygg, stilig. Hur går urverket i dem? Generellt bra eller?Varit Orislös ett tag men nu dags för comeback
![]()
Verkligen! Jag har kikat lite på Cartier o Reverso men snubblade på den där som jag nästan tycker är bäst av dom. Dels storleksmässigt men också den konsekvent genomförda art deco designen. Riktigt cool!Knackig bild men kul klocka!
![]()
Riktigt trevlig, hur sitter den med länken?Köpte en Oris 65 Glow av @Supreme idag, haft en Diver 65 Arabic Dial tidigare men drogs till denna härliga färgkombon. Tror att den kommer göra sig riktigt bra i sommar, vad finns det för härliga gummin till denna förutom oris tropic?