• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

Nicke L

Audemars
2-Faktor
A6DA940C-704A-4090-A80B-40B7792B7040.jpeg
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Tjena Oristråden :)
Vi tänkte göra ett temaavsnitt om Oris i vår podd UrSnyggt inom kort, och då tänkte jag att måste kolla med er som kan och älskar märket: Vad vill ni veta/höra om? Vilka modeller måste nämnas - både bra och dåligt? Något annat?
Om ni inte vill stöka till i tråden kan ni gärna skicka tipsen som PM till mig om ni vill. Tack på förhand 🙏
Kul initiativ @Knutte75!

Aquis och Pointer Date är självklara att ta upp, men glöm för all del inte ProPilot som flyger lite under radarn (kanske eftersom Aquis är en sådan monsterhit). Mer pilotklocka för pengarna än ProPilot är svårt att hitta. Kanske måste man sätta den på handleden för att förstå hur otroligt bra den faktiskt är.

Sedan hade det varit kul att höra mer om historiska modeller och andra nördfakta.
 

Spellrong

Omega
Kul initiativ @Knutte75!

Aquis och Pointer Date är självklara att ta upp, men glöm för all del inte ProPilot som flyger lite under radarn (kanske eftersom Aquis är en sådan monsterhit). Mer pilotklocka för pengarna än ProPilot är svårt att hitta. Kanske måste man sätta den på handleden för att förstå hur otroligt bra den faktiskt är.

Sedan hade det varit kul att höra mer om historiska modeller och andra nördfakta.

Värt att nämna oxå är väl deras egna cal. 400 verk som troligtvis tagit stora resurser att utveckla. Och framförallt att dom är ett independent märke som inte styrs av en större ägare 😊
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Värt att nämna oxå är väl deras egna cal. 400 verk som troligtvis tagit stora resurser att utveckla. Och framförallt att dom är ett independent märke som inte styrs av en större ägare 😊
Sant! Läser man på om deras historia blir man verkligen imponerad över hur de lyckats gå sin egen väg och hålla sig relevanta och innovativa, trots många motgångar. Finns en bra text på deras hemsida.
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Kul initiativ @Knutte75!

Aquis och Pointer Date är självklara att ta upp, men glöm för all del inte ProPilot som flyger lite under radarn (kanske eftersom Aquis är en sådan monsterhit). Mer pilotklocka för pengarna än ProPilot är svårt att hitta. Kanske måste man sätta den på handleden för att förstå hur otroligt bra den faktiskt är.

Sedan hade det varit kul att höra mer om historiska modeller och andra nördfakta.
Tack för input, de bitarna kommer med, helt klart. Vi ska försöka få med både historik och nutid. Är precis som ni lätt imponerad av märket och hur det skötts ffa på senare år! Ska bli kul detta :)
 

Kakerolf

Omega
Är det någon annan som har upplevt färgen på urtavlan på deras BCPD som lite matt/urvattnad? Jag hade modellen med grön tavla från 80 års-jubiléet, men jag tyckte inte alls att det gröna var lika djupt som på de foton jag hade sett. Snarare var det mer åt det grågröna hållet.

Jag lyckades rota fram en halvkass gammal bild, men jag tycker ändå att den representerar färgen rätt bra.
received_298758744708147.jpeg
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Är det någon annan som har upplevt färgen på urtavlan på deras BCPD som lite matt/urvattnad? Jag hade modellen med grön tavla från 80 års-jubiléet, men jag tyckte inte alls att det gröna var lika djupt som på de foton jag hade sett. Snarare var det mer åt det grågröna hållet.

Jag lyckades rota fram en halvkass gammal bild, men jag tycker ändå att den representerar färgen rätt bra.
received_298758744708147.jpeg
Nu äger inte jag klockan, men jag tycker ditt ex ser ut som den beskrivits i diverse recensioner, d v s "muted green", lite grågrön och mossig så där. Jag tycker färgen är helt perfekt och riktigt läcker! Grattis till en fin klocka. 😍
 

Kakerolf

Omega
Nu äger inte jag klockan, men jag tycker ditt ex ser ut som den beskrivits i diverse recensioner, d v s "muted green", lite grågrön och mossig så där. Jag tycker färgen är helt perfekt och riktigt läcker! Grattis till en fin klocka. 😍
Tackar! Den har dock sålts vidare för ungefär ett år sedan, men jag skulle ljuga om jag sade att jag inte var lite sugen på en BCPD igen.
Det enda jag tyckte var lite tråkigt var att hela urtavlan var tryckt. Det måhända vara lite larvigt, men jag gillar att ha applicerade index/siffror.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Tackar! Den har dock sålts vidare för ungefär ett år sedan, men jag skulle ljuga om jag sade att jag inte var lite sugen på en BCPD igen.
Det enda jag tyckte var lite tråkigt var att hela urtavlan var tryckt. Det måhända vara lite larvigt, men jag gillar att ha applicerade index/siffror.
Ja, det är så klart tycke och smak. Själv älskar jag tryckta tavlor. Ser så där skönt tooligt och vintage ut. 😊
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Är det någon annan som har upplevt färgen på urtavlan på deras BCPD som lite matt/urvattnad? Jag hade modellen med grön tavla från 80 års-jubiléet, men jag tyckte inte alls att det gröna var lika djupt som på de foton jag hade sett. Snarare var det mer åt det grågröna hållet.

Jag lyckades rota fram en halvkass gammal bild, men jag tycker ändå att den representerar färgen rätt bra.
received_298758744708147.jpeg
Tror du inte att den lite återhållna färgen blir väldigt passande när bronset fått ordentligt med ärg?
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Dött på K&S för tillfället, så jag testar att slänga ut en förfrågan här, hoppas det är okej. Jag är sugen på att komplettera min ProPilot med en Big Crown Pointer Date, gärna på länk och i någon rolig färg. Så hör av dig om du har en du vill avyttra!

Bild från Hodinkee eftersom tråden aldrig kan få för många BCPD-bilder:

3H0A8761_copy_2048x2048.jpg
 
Topp