• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

Maio

Omega
2-Faktor
Har kommit in i köptankar av en aquis upcycle 41.5. Någon som sitter på en och går i säljtankar? Eller bara vill dela med sig av en bild?😄

Inte så sugen på att sälja då jag fick min Upcycle igår men delar gärna en bild!

Min första Oris, ett märke jag snöat in på rejält. Väntar på en big crown i oxblood nu så fler bilder följer :)

IMG-0986.jpg
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Inte så sugen på att sälja då jag fick min Upcycle igår men delar gärna en bild!

Min första Oris, ett märke jag snöat in på rejält. Väntar på en big crown i oxblood nu så fler bilder följer :)

IMG-0986.jpg
Den där tavlan är så fin och unik. Jag har precis som du också snöat in på Oris. Är inne på min andra och vill ha fler. Ett hus helt i min smak, inte olikt Sinn, min andra favorit i klockvärlden. Båda två oberoende företag med tydliga affärsidéer, originella designer och hög kvalitet till rimliga priser. ❤️ Oris
 

Maio

Omega
2-Faktor
Den där tavlan är så fin och unik. Jag har precis som du också snöat in på Oris. Är inne på min andra och vill ha fler. Ett hus helt i min smak, inte olikt Sinn, min andra favorit i klockvärlden. Båda två oberoende företag med tydliga affärsidéer, originella designer och hög kvalitet till rimliga priser. ❤️ Oris

Kul att höra och kul att du nämner Sinn, har nämligen spenderat sista 2 dagarna med att klicka mig igenom stora tråden om Sinn :D Kanske blir nästa, finns för mycket bra att välja på där dock......
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Det där är typ min drömklocka om den skulle vara 2mm mindre på alla sätt...mycke fin
Tack! Ja, den bärs nog ganska stort med sina 49 mm l2l och stora urtavla. Antar att Oris ville behålla den historiska fliegerkänslan med maximal läsbarhet och därför gjorde den i 41 mm. Otroligt skön på handleden dock. Bandhornen följer handleden och länken är väldigt följsam och len.
 

D..S..

Panerai
Tack! Ja, den bärs nog ganska stort med sina 49 mm l2l och stora urtavla. Antar att Oris ville behålla den historiska fliegerkänslan med maximal läsbarhet och därför gjorde den i 41 mm. Otroligt skön på handleden dock. Bandhornen följer handleden och länken är väldigt följsam och len.
Enda alternativet jag hittat är IWC 36mm. Men den kostar ca 50.000 med snarlikt urverk :confused:
 

JonathanR

Panerai
2-Faktor
Tack! Ja, den bärs nog ganska stort med sina 49 mm l2l och stora urtavla. Antar att Oris ville behålla den historiska fliegerkänslan med maximal läsbarhet och därför gjorde den i 41 mm. Otroligt skön på handleden dock. Bandhornen följer handleden och länken är väldigt följsam och len.

Med klockor utan vridring brukar jag satsa på en diameter mellan 34-37mm men jag testade 41mm propilot och måste säga att det satt riktigt trevligt 👍🏻
 

D..S..

Panerai
Japp, så är det nog... Men är du säker på att ProPilot är för stor för dig? Har du provat menar jag? Det är en underbar klocka som passar till allt. Kan inte rekommendera den nog.
Nya versionen verkar ha polerade mittlänkar ser jag vid lite googlande? Det gillas inte. Jag googlade mig också fram till 48mm L2L. Måste provas helt enkelt...
 

Man

Rolex
Själv drömmer jag om att Oris ska börja göra klockor <34mm.
Visst att marknaden förmodligen är väldigt liten för det, men vad tusan, hur stor kan egentligen marknaden vara för deras 49,5mm?
Med tanke på hur nätt min 39,5mm Aquis bärs med sin nedåtböjda luggar, så föreställer jag mig att den på 36mm måste kännas väldigt liten. Är du säker på att en sådan på 36mm skulle vara för stor? Nu vet jag inte om det är en dykare du tänker dig iofs.
 

D..S..

Panerai
Jag köpte precis en orisskruvmejsel för 500 spänn för att byta band på aquis. Till min förskräckelse upptäcker jag att hela skruven roteras. Är det alltså så att man måste ha två skruvmejslar för att hålla i den andra bakifrån?!?!

@Sennelier ?
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Jag köpte precis en orisskruvmejsel för 500 spänn för att byta band på aquis. Till min förskräckelse upptäcker jag att hela skruven roteras. Är det alltså så att man måste ha två skruvmejslar för att hålla i den andra bakifrån?!?!

Bara om du ha någon form av skruvskalle i andra änden.
Misstänker att du har en äldre Oris så du måste ha ett mothåll.
I dom nyare 2017ish och framåt så finns det ett spår i motsvarande skruvskalle så du slipper slirningar.
Är det triwing i båda ändarna?
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Jag köpte precis en orisskruvmejsel för 500 spänn för att byta band på aquis. Till min förskräckelse upptäcker jag att hela skruven roteras. Är det alltså så att man måste ha två skruvmejslar för att hålla i den andra bakifrån?!?!

@Sennelier ?
Ajdå. Ja, så är det på min Aquis - två mejslar krävs för att ta av länken från boetten, men bara en mejsel för att plocka bort enstaka länkbitar. Det ska dock sägas att jag har den gamla modellen, så jag vet inte hur den nya ser ut...
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Ajdå. Ja, så är det på min Aquis - två mejslar krävs för att ta av länken från boetten, men bara en mejsel för att plocka bort enstaka länkbitar. Det ska dock sägas att jag har den gamla modellen, så jag vet inte hur den nya ser ut...

Från 2017 och framåt så är det triwing i ena änden (bulten) i andra änden spårar skruven i godset på klockan och är helt blank i änden.
Så där behövs inget mothåll.
Men vad jag minns så är det en vanlig spårmejsel i mothållet på modellerna innan 2017?
 
Topp