• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

Ja, jag såg att de har släppt en ProPilot Kermit edition. Lite konfunderad, vem går igång på den?

CuBzLt7Z06ZWNQnvvFiBswwi50u5mH5AQ4KDM5-0DbBrkW-Jdzwul4srvZA105qSdHWjuVaQvZZro9aigzhSzkkfdHA23WGvxO-X8J9Vu0XGnbg1FwiTYZXfXZP0-kUzHlxMxT_6jMZtxCirPdXbCycBE9snqQ=s0-d-e1-ft

Ok, lite rolig är den väl men inget för mig😅
 
Detta har kanske diskuterats tidigare i tråden men varför är andrahandsvärdet på Oris så lågt? De ligger på över 20tkr nya (alltså med selita) och säljs ofta för runt 10-12 tkr trots att de är relativt nya.
 
Detta har kanske diskuterats tidigare i tråden men varför är andrahandsvärdet på Oris så lågt? De ligger på över 20tkr nya (alltså med selita) och säljs ofta för runt 10-12 tkr trots att de är relativt nya.

Det gäller väl inte bara Oris, utan de flesta märkena förutom PP, AP, VC och Rolex.
Sedan håller vissa modeller och färger bättre än andra.
Det handlar om tillgång och efterfrågan helt enkelt.
Oris har som många andra ett ganska stort första tapp på andrahandsvärdet, sedan håller det länge utan att tappa mer.
Det är stor konkurrens i spannet 20-50' men när priset sjunker ner mellan 10-20 så står sig Oris bra på andrahandsmarknaden.
Även om klockan är 10-20 år gammal.
Och några jag har har stigit i värde, det är inte många men det finns.

Jag köper nya Oris om det är något jag absolut vill ha nu och det är värt att ta den förlusten.
Annars så har man tålamod och får en riktigt bra Klocka för 50-60% av nypriset.
Och vet att den inte tappar speciellt mycket efter det.
Själv har jag väl en 30-70 fördelning på nytt och begagnat.
Men å andra sidan köper jag inte klockor för att tjäna pengar eller göra så lite förlust som möjligt, jag köper klockor för att jag älskar det och kalkylera kallt med att gå med förlust.
Det är ändå en hobby som får kosta lite pengar tänker jag.
 
Det gäller väl inte bara Oris, utan de flesta märkena förutom PP, AP, VC och Rolex.
Sedan håller vissa modeller och färger bättre än andra.
Det handlar om tillgång och efterfrågan helt enkelt.
Oris har som många andra ett ganska stort första tapp på andrahandsvärdet, sedan håller det länge utan att tappa mer.
Det är stor konkurrens i spannet 20-50' men när priset sjunker ner mellan 10-20 så står sig Oris bra på andrahandsmarknaden.
Även om klockan är 10-20 år gammal.
Och några jag har har stigit i värde, det är inte många men det finns.

Jag köper nya Oris om det är något jag absolut vill ha nu och det är värt att ta den förlusten.
Annars så har man tålamod och får en riktigt bra Klocka för 50-60% av nypriset.
Och vet att den inte tappar speciellt mycket efter det.
Själv har jag väl en 30-70 fördelning på nytt och begagnat.
Men å andra sidan köper jag inte klockor för att tjäna pengar eller göra så lite förlust som möjligt, jag köper klockor för att jag älskar det och kalkylera kallt med att gå med förlust.
Det är ändå en hobby som får kosta lite pengar tänker jag.
Ja, de märken du nämner är ju undantag och lever sina egna liv helt och hållet. Men i jämförelse med tex seiko eller omega upplever jag att Oris sticker ut i att de i princip aldrig ser ut att säljas begagnade för mer än 50% av nypris, vilket inte är fallet med tex. En sport 5 etc. Men det är kanske som du skriver prissegmentet snarare än märket (klockor för drygt 20000).

Jag håller helt och hållet med dig i det du skriver angående hobbyn och att den får kosta. :)
 
Tillbaka
Topp